7ψυχος Γάτος

17 June 2006
14,350
sjff_01_img0282.jpg


Θυμάμαι νέος, κάπου εκεί γύρω στα 20, το σόκ που είχα πάθει βλέποντας το “Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι”. Θυμάμαι αυτό το λάγνο, νωθρό, σαξόφωνο που συνόδευε τις εικόνες στην ταινία, έναν ήχο μοναχικό, θρηνητικό, αισθησιακό και κουρασμένο που απέπνεε ατονία και χαύνωση και μεταοργασμική μελαγχολία με το καντάρι. Αυτό το σαξόφωνο που ο ήχος του σε διαπερνούσε και ερχόταν “κουτί” στο πολυεπίπεδο υπαρξιακό δράμα του Μπερτολούτσι.
 
17 June 2006
14,350
Μέχρι τότε το σαξόφωνο ήταν για μένα ένα όργανο αυθάδικο και μάλλον ενοχλητικό - δεν άντεχα ούτε τον Bobby Keys στους δίσκους των Rolling Stones. Ο Coltrane μου φαινόταν πολυλογάς και με κούραζε, ο Stan Getz “πιλάφας”, δεν είχα μάθει ακόμη τον Sonny Rollins. Ρώτησα να μάθω Ποιός είναι αυτός ο σαξοφωνίστας. Oι πιο μεγάλοι, που ήταν και πιο παληοί στο κουρμπέτι, μου απάντησαν: “Ο κύριος Λέανδρος. Ο Γάτος. Παληά ήταν καλός, φλέρταρε για λίγο και με τη free jazz, τώρα παίζει disco για να τα ‘κονομήσει…”. Κάπου εκεί στάθηκα τυχερός: ένας γνωστός άλλου γνωστού, είχε το εκπληκτικό “Liberation Music Orchestra” του Charlie Haden, από το 1969, μιά σουίτα από Αναρχικά τραγούδια του Ισπανικού Εμφυλίου ενορχηστρωμένα από την Carla Bley. Kαθένα αποτελούσε βάση εκτόξευσης για τους σολίστες που ήταν ένας κι ένας, διαλεγμένοι από την αφρόκρεμα των μουσικών της εποχής τους. Σ αυτό το θρυλικό άλμπουμ ο Γάτος ήταν φρενιασμένος - κράταγε το τενόρο σαξόφωνο και είχε την τιμητική του.
Σε πρώτη ευκαιρία, κατέβηκα θυμάμαι στα Κεντρικά δισκάδικα, να ψάξω περισσότερα. Και έπεσα πάνω στο “El Pampero”: ζωντανό, ηχογραφημένο στο Montreux το 1971, ήταν και παραμένει ένα από τα πιο συνταρακτικά Live που άκουσα ποτέ.


41SVRF4N39L._SS500_.jpg
 
17 June 2006
14,350
Ψάχνοντας προς τα πίσω, τα κομμάτια του puzzle άρχισαν να μπαίνουν σιγά σιγά στη θέση τους. Ο Γάτος, στην πραγματικότητα ονομάζεται Leandro Barbieri και γεννήθηκε στο Ροζάριο της Αργεντινής, το 1934. Φτωχόπαιδο, ξεκίνησε την καριέρα του παίζοντας κλαρινέτο και άλτο σαξόφωνο στα καμπαρέ του Μπουένος Αϊρες, κατέληξε στην ορχήστρα του Lalo Schifrin. Η θητεία του σ αυτή την ορχήστρα υπήρξε ανεκτίμητη: ο ίδιος δηλώνει ακόμα σε όλους τους τόνους πως εκεί έμαθε να παίζει με τις πιο τολμηρές αρμονικές, εκεί έμαθε τη δομή των τραγουδιών και εκεί ήταν που του κόλλησαν το παρατσούκλι του. “Εκείνη την εποχή, στην καρδιά της δικτατορίας του Περόν, δεν επιτρεπόταν να παίζεις τζάζ”, λέει ο ίδιος. “Επρεπε να παίζεις παραδοσιακά πράγματα όπως tango και carnabalito και χρησιμοποιούσα αυτά σαν αφετηρία”. Στα 19 του (1953), άλλαξε σε τενόρο σαξόφωνο που τον συντροφεύει σταθερά από τότε. Του δόθηκε ωστόσο η ευκαιρία να ανέβει στο πάλκο δίπλα σε κολοσσούς που επισκέπτονταν τη χώρα του: τον βασιλιά του μάμπο Perez Prado, τον Coleman Hawkins, τον Dizzy Gillespie, τον Herbie Mann. Αρχές της δεκαετίας του ‘60 εγκαταστάθηκε στη Ρώμη όπου γνώρισε τη γυναίκα του, άρχισε τις...κακές παρέες και το φλερτ με την avant garde: Don Cherry, Ed Blackwell, Steve Lacy, Abdullah Ibrahim…ο Γάτος έπαιξε με όλους και έμαθε από όλους. Από το 1969 και μετά, ιδιαίτερα μετά από το δίσκο που έκανε με τον Charlie Haden, άρχισε να εισάγει στοιχεία Λάτιν από τη μουσική της πατρίδας του και εκείνη της Βραζιλίας.
Ηταν πάρα πολύ εύκολο να μαγευτείς από το Γάτο εκείνα τα χρόνια: εκεί που οι άλλοι είχαν, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, για αναφορά τους τα blues, ο Γάτος αντλούσε τις ιδέες του από ΛατινοΑμερικάνικα boleros, tangos και milongas. Ηταν οπλισμένος με μιά σπάνια αρμονική εφευρετικότητα -οι ειδικοί παρατηρούσαν ότι την έμαθε μάλλον από τον Lalo Schifrin παρά από τον Coltrane- και το παίξιμό του ήταν τόσο προσωπικό που τον ξεχώριζες αμέσως, σαν τη μύγα μες στο γάλα: τον ακούς στο μνημειακό “Escalator Over The Hill” της Carla Bley, δίπλα από τύπους σαν τον Roswell Rudd ή τον Perry Robinson και η φωνή του είναι τόσο μοναδική που δεν τον μπερδεύεις με κανέναν.
Ενα παίξιμο που άλλοτε φέρνει στο νού ασκήσεις συγκρατημένου, απόλυτα ελεγχόμενου λυρισμού κι άλλοτε τραχύ, με βραχνές στριγγλιές, να επενεργεί πάνω σου σαν σπρωξιές ακατάσχετης καλλιτεχνικής ευφορίας. Ενας ήχος που αστράφτει και λαμποκοπάει και σφύζει από ερμηνευτική αυτοπεποίθηση και μιά άκρως μεταδοτική ενέργεια. Αυτός είναι ο Γάτος. άλλοτε τον ακούς να νιαουρίζει φτύνοντας θολές νότες ολοτρίγυρα μέσα στο κομμάτι κι άλλοτε ραψωδικός, δεσμώτης της μελωδίας, να περιφέρεται παραπαίοντας μέσα στα σπλάχνα της, σαν μοναχικός λύκος που ψάχνει μία διέξοδο.
 
17 June 2006
14,350
51TS2G0NXWL._SS500_.jpg


Λίγα πράγματα μετά το 1974 και το “Yesterdays”: ένα εκπληκτικό κονσέρτο -“Alive In New York”- και μετά το χάος, καθώς ο Γάτος φαίνεται να πουλάει την ψυχή στον Μαμωνά, παίζοντας κάτι ανάμεσα σε γλυκερό Λάτιν και disco. Το 1987 πεθαίνει η γυναίκα του: ο Γάτος συντρίβεται και αποτραβιέται από τις ζωντανές εμφανίσεις. Του πήρε 10 χρόνια να ξανασταθεί στα πόδια του και να ηχογραφήσει: το 1997 κυκλοφορεί το “Que Pasa?” – ο δίσκος στέκεται επάξια στο ύψος της φήμης του, η υπογραφή του, ο ήχος του, είναι πια στιγμιαία αναγνωρίσιμος, κάποιοι τον παρομοιάζουν με το αντίστοιχο του Carlos Santana αλλά στο σαξόφωνο.
Μετά, αρχίζουν τα προβλήματα υγείας: ένα bypass τον αποσύρει από τη σκηνή και τις ηχογραφήσεις για άλλα 5 χρόνια.
Το 2002, κοντά στα 70 του, κυκλοφορεί το αξιοπρεπέστατο “Shadow Of The Cat”. Latin jazz με funk προσμίξεις και το σαξόφωνο πάντα εκεί, σε μεγάλη φόρμα, σαν να μην πέρασε ούτε μία ημέρα. Οι φίλοι του αρχίζουν να κυκλοφορούν στόμα με στόμα το απόφθεγμα: “ο Γάτος είναι εφτάψυχος”.
 
10 July 2006
5,257
Θεσσαλονίκη
Αφού σ'αρέσω:BDGBGDB55: και μ'αρέσεις:BDGBGDB55:, γιατί να το κρύβουμε πιά?:flipout::flipout::flipout:

Απαιτώ(!) ακροάσεις αύριο βράδυ,

σπίτι μου, σπίτι σου ή και κάπου αλλού :guitarist:
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,825
Ελλαδα
sjff_01_img0282.jpg


Θυμάμαι νέος, κάπου εκεί γύρω στα 20, το σόκ που είχα πάθει βλέποντας το “Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι”. Θυμάμαι αυτό το λάγνο, νωθρό, σαξόφωνο που συνόδευε τις εικόνες στην ταινία, έναν ήχο μοναχικό, θρηνητικό, αισθησιακό και κουρασμένο που απέπνεε ατονία και χαύνωση και μεταοργασμική μελαγχολία με το καντάρι. Αυτό το σαξόφωνο που ο ήχος του σε διαπερνούσε και ερχόταν “κουτί” στο πολυεπίπεδο υπαρξιακό δράμα του Μπερτολούτσι.

πολυ πολυ ωραια τα λες βρε Κωστα ..εχω την ταινια και δεν την βλεπω για να
κρατησει πολυ αυτος ο μοναδικος αισθησιασμος και η περιγραφη που κανεις ακομη περισσοτερο
τωρα ομως δεν νομιζω οτι θα αντεξω αλλο

εχω και ενα Live DVD του γατου στη διαθεση σου

41Y74YP9VDL._AA240_.jpg


LIVE FROM THE LATIN QUARTET.

.
 
Last edited:

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,022
Αιγάλεω
Έχοντας γνωρίσει αρκετά παλιά τον Barbieri μέσω ενός "μεγαλύτερου" και "ψαγμένου" φίλου, όταν έφτασε η ώρα να τον ψάξω κι εγώ αργότερα, μου ήταν αδύνατον να θυμηθώ τίτλο δίσκου ή κομματιού. Έτσι ζήτησα απο τον δισκά -που ήταν "γνώστης" -ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της δουλειάς του τέλος πάντων.
Και έτσι, βρέθηκα με το Apasionado... :damnyou:
Γυαλιστερός..
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: 7ψυχος Γάτος

Έχοντας γνωρίσει αρκετά παλιά τον Barbieri μέσω ενός "μεγαλύτερου" και "ψαγμένου" φίλου, όταν έφτασε η ώρα να τον ψάξω κι εγώ αργότερα, μου ήταν αδύνατον να θυμηθώ τίτλο δίσκου ή κομματιού. Έτσι ζήτησα απο τον δισκά -που ήταν "γνώστης" -ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της δουλειάς του τέλος πάντων.
Και έτσι, βρέθηκα με το Apasionado... :damnyou:
Γυαλιστερός..

το Apasionado κυκλοφόρησε το 1985, στο ναδίρ του Γάτου και διεκδικεί τον τίτλο του χειρότερου άλμπουμ του.
Στάθηκες άτυχος. Αλλά αυτό ...διορθώνεται ;)
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,350
η μουσική στο ταγκό είναι μουσική μεγάλου μαιτρ.
Μιά παραλλαγή σε 4 νότες.
Οι 4 νότες επαναλαμβάνονται, ξανά και ξανά, σε άλλο κλειδί, σε άλλο τόνο, ταξιδεύουν και επανέρχονται στην τονική...
απλά αριστούργημα.

Λίγοι μπορούσαν (μπορούν) να το κάνουν.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Εδω και δυο ώρες ακούω το Caliente του Γάτου, κατόπιν ανάγνωσης του παρόντος. Αποπνέει έναν καθαρό αέρα 70s, τουλάχιστο όπως τον έχω νιώσει από ταινίες, μουσικές και διαβάσματα. Αναρωτιέμαι όμως αν είναι στην εποχή του Γατου που αναφέρεται ο Κώστας....παραείναι εύκολο άκουσμα :ears:
 
17 June 2006
14,350
Οι δίσκοι του Γάτου που, κατά τη γνώμη μου, αξίζει να έχει κάποιος:

Last Tango In Paris/Suite (Rykodisc)
El Pampero (RCA Victor)
Alive In New York (Impulse)
Latino America (Impulse)
Bolivia/Under Fire (Bluebird 2XCD)

Fenix (RCA Victor)
In Search Of The Mystery (ESP Disk)


Οι 5 πρώτοι είναι, για μένα, εκ των ών ουκ άνευ.
Οι 2 τελευταίοι για πιο περίεργα γούστα.
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,302
Αθήνα
Οργασμός στις πάμπες

Οι δίσκοι του Γάτου που, κατά τη γνώμη μου, αξίζει να έχει κάποιος:

Last Tango In Paris/Suite (Rykodisc)
El Pampero (RCA Victor)
Alive In New York (Impulse)
Latino America (Impulse)
Bolivia/Under Fire (Bluebird 2XCD)

Fenix (RCA Victor)
In Search Of The Mystery (ESP Disk)


Οι 5 πρώτοι είναι, για μένα, εκ των ών ουκ άνευ.
Οι 2 τελευταίοι για πιο περίεργα γούστα.
Τώρα ανακάλυψα το θέμα και Κώστα πολλά :grinning-smiley-043.

Το Chapter One: Latin America το κατέχω σε βινύλιο αγορασμένο τα '70ς από το Pop 11 του Φαληρέα. Σήμερα, όμως θα κάνω αναφορά στο Latino America (1997 Impulse!) το οποίο περιλαμβάνει και τα δύο πρώτα άλμπουμ του στην Impulse:
Chapter One: Latin America (1973)
Chapter Two: Hasta Siempre (1974)
και πρόσθετα 5 ανέκδοτα κομμάτια. Επίσης 4 κομμάτια έχουν συμπεριληφθεί στην ολότητά σους λόγω μη περιορισμού του χρόνου στο μέσο.

LatinoAmerica.jpg

Κάθε καλοκαιράκι όταν οι ζέστες ζορίζουν αρέσκομαι σε ακούσματα που με παρασύρουν νοητικά και συνειρμικά σε πιο εξωτικά και περιπετειώδη μέρη. Το άκουσμα των ηχητικών τοπίων του Barbieri με στέλνει στις πάμπες, στις απέραντες πεδιάδες της Νότιας Αμερικής με τα κοπάδια και τους θαρραλέους γκάουτσος, τους εκπληκτικούς καβαλάρηδες και δεξιοτέχνες στο λάσο.

Ο Barbieri έχει ένα στυλ προσωπικό με στοιχεία λάτιν, φιούζιον αλλά και φρι. Άλλοτε μελωδικός, άλλοτε μελαγχολικός, άλλοτε καταιγιστικός και αυτοσχεδιαστικός. Δημιουργός διαρκούς εναλλαγής σκέψεων και συναισθημάτων, δεν σε αφήνει σε ησυχία αλλά σε παρασύρει στη δίνη και στην πλήρη αποδοχή της τέχνης του.


Καλό καλοκαίρι!
 

Black Jack

Senior Member
26 January 2011
615
Re: Οργασμός στις πάμπες

Μεγάλη αδυναμία ο Γάτος.
Όλες οι δουλειές του στην Flying Dutchman βρίσκονται ένα επίπεδο πάνω από τον μέσο όρο σε σχέση με άλλα world fusion. Το Fenix είναι κατ'εμέ το αριστούργημά του και τα υπόλοιπα (Bolivia, Yesterdays, El Pampero, The Third World, Under Fire) ακολουθούν από κοντά...