O Eρημίτης καί οι Επισκέπτες

17 June 2006
62,722
Χολαργός
517B6ZFJ67L._SL500_AA240_.jpg



Ο Ιωάννης Σεβαστιανός Μπάχ συνέθεσε 6 σονάτες γιά βιολί καί αρπσίκορδο(ΒWV1014-1019)καθώς και τρείς σονάτες γιά Viola da Gamba καί Τσέμπαλο(ΒWV 1027-1029),έργα αρμονικά πού διαπνέονται από μιά μεγάλη τρυφερότητα και μιά ´κρυφή´θρησκευτικότητα..
Δέν εκτελούνται συχνά καί στήν διεθνή δισκογραφία χρειάζεται αρκετός κόπος γιά να τά βρεί κανείς όλα συγκεντρωμένα σέ ένα διπλό c.d.
Aπό τό 1973 έως τό 1976 ο Glenn Gould τά ηχογράφησε στήν Columbia...
Επέλεξε ώς συνεργάτες του τον βιολιστή Jaime Laredo καί τον τσελίστα Leonard Rose γιά νά τά ηχογραφήσει...
Τά έργα ερμηνευτηκαν αντιστοίχως για πιάνο και βιολί και γιά πιάνο και τσέλλο.
Ο ´Μεγάλος Μοναχικός´εκτιμούσε συχνά ερμηνευτές ´δεύτερης γραμμής´γιά λόγους μυστικούς πού είχαν κυρίως νά κάνουν μέ τό πώς κατανοούσε αυτός τήν Μουσική....

Το διπλό c.d. πού κυκλοφορεί από τήν σειρά Glenn Gould edition τής Sony Classical,είναι ένα έργο επιβεβαίωσης στήν αφοσίωση τού Glenn στόν Bach...

Πέρα από τήν μουσική τού Σεβαστιανού πού ως αυθύπαρκτη διαπερνά τήν Ψυχή μέ πολυδαίδαλους τρόπους ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ο τρόπος πού ο Gould ´συνοδεύει´τούς συνεργάτες του....

Το πιάνο μοιάζει να ´ταξιδεύει´παράλληλα πρός τό βιολί ή τό τσέλλο αλλά μέ έναν μαγικό τρόπο όπου τό αποτέλεσμα είναι συναρπαστικό.
Αρκεί νά ακούσει κάποιος τό Adagio τής 1014 ,τό πρώτο μέρος(πού δέν έχει κάποια ένδειξη tempo)τής 1015,τό Adagio ma non tanto τής 1016,τό Largo τής 1017 ή τό Presto τής 1015 γιά νά πλησιάσει πολύ κοντά στήν εποχή τού Κάντορα..
Τό ίδιο ισχύει γιά τό adagio τής 1027 ή τό allegro τής 1028.

Είναι όλη αυτή η πιανιστική λεπτομέρεια και ο ιδιόρρυθμος ψυχαναγκασμός τού Gould μαζί μέ τον μοναδικό ήχο πού παράγει τό πιάνο του,πού οδηγούν σέ μιά μυσταγωγική εκδοχή τών έργων...

Από τήν άλλη αξίζει να δεί κανείς(στά D.v.d.,πού κυκλοφορούν..)τόν τρόπο πού παίζει ο Gould....
Σκυμένος,καμπουριασμένος σχεδόν αγκαλιάζει τό πιάνο σάν νά θέλει να γίνει ένα μέ τό όργανο....

Καμιά σχέση μέ εικόνες κυριαρχίας επί τού πιανου......Σάν νά χαϊδεύει ένα ´άλογο κούρσας´καί όχι νά τό μαστιγώνει γιά νά ´τρέξει´...
Χαϊδεύει τά πλήκτρα μέ έναν αμήχανο τρόπο(αλλως τε σάν μονήρης δέν ήξερε τί πάει να πεί αληθινό χάδι)αλλά τούς δείχνει τέτοια αφοσίωση πού αυτά λές καί καταλαβαίνουν ότι αυτή είναι η δική του ικανότητα προσεγγίσεως,πού ανταποκρίνονται σχεδόν αυτονομημένα..

Τό πιάνο ήταν η ζωή του και η μοναδική σχέση πού κατόρθωσε να ολοκληρώσει..Οπως καί μέ τόν Bach η μοναδική φαντασιακή σχέση,πού είναι πλήρης..

Καί αυτό αποτυπώνεται συγκινητικά στόν δίσκο.....

Ο Ερημίτης υποδέχεται στό κελί του επισκέπτες καί όχι φίλους αλλά μέ μεσάζοντα τό πιάνο μπορεί καί τούς ´μιλά´.
Καί αυτοί δείχνουν νά τό σέβονται απεριόριστα..Δέν τού ζητάνε κάτι παραπάνω...

Απλά ο Laredo παίζει βιολί και ο Rose τσέλλο...Kαί γνωρίζουν ότι ο Gould θά τούς ´συναντήσει´σέ αυτή τήν μοναδική μουσική πορεία....
Φέτος θάταν 75 ετών...Φαίνεται όμως ότι είχε αποφασίσει ότι δέν είχε τίποτα άλλο να ´πεί´μετά τά 50 του..............................

Υ.Γ.
Πιό ορθόδοξες εκδοχές είναι τών Pinnock,Podger,Manson καί τών Eggar,Linden.
Ομως η μαγεία υπάρχει στόν Gould...Οπως καί η αφοσίωση..Ετσι ήξερε νά αγαπά καί νά υπάρχει...Μόνον μέσα από την Μουσική...
 
Last edited:
Πολύ τρυφερό μήνυμα Σπύρο, γεμάτο αγάπη! :blush:

ΥΓ. Τις σονάτες για βιολί και τσέμπαλο τις έχω σε διπλό βινύλιο με τον Όιστραχ, σε DG. Έχω καιρό να τις ακούσω. Με αφορμή το μήνυμα σου θα τις ξανακούσω.
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,847
Αθήνα-Κέντρο
Ετσι είναι ο Σπυράκος !

Μπορεί να "μάχεται" στα αθλητικά ή στο πολιτικό γίγνεσθαι αλλά η τρυφερή πλευrά του βγαίνει στην φόρα σε ότι αφορά στον μεγάλο αγαπημένο του.Τον Glen !:2thumb22sup:
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,044
Αθήνα
Αν μου επιτρέπεις αποκαθιστώ την σκανταλιά του δαίμονα του κυβερνοχώρου σχετικά με τη φωτογραφία της εκτέλεσης.

Gould%20Laredo.jpg


...η οποία όμως είχε ήδη αποκατασταθεί. Δεν φαινόταν όταν το πρωτοάνοιξα.Τέλος πάντων....
:blush:
 
Last edited:

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Aγαπημένη μου απο τις Σονάτες ειναι η BWV1029 για τσέμπαλο(ή αρπίχορδο ;) ) και βιόλα ντα γκάμπα. Για κάποιο λόγο δεν τις εχω ακούσει με πιάνο και τσέλο, όπως και τα υπόλοιπες Σονάτες για βιολί και τσέμπαλο, φλάουτο και τσέμπαλο. Κάτι δεν μου κάθεται καλά με τον "στρογγυλεμένο" ήχο του πιάνου, σε σχέση με του τσέμπαλου, σ'αυτά τα έργα... Τέλοσπάντων, καιρός για δοκιμές :ears:

Συμπληρωματικά, οι 1027, 1028, 1029 υπάρχουν σε ερμηνεία Misha Maisky με Argerich.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ευχαριστώ Διονύση γιά τήν μεγέθυνση τού εξωφύλλου.
Κατά τά άλλα ο ´έρωτας και ο βήχας δέν κρύβονται´.
Ο Gould μού έδωσε μιάν άλλη διάσταση στήν κλασσική μουσική..
Σέ αυτόν οφείλεται ότι αγάπησα και ´άκουσα´τόσο πολύ Bach.
Οι άλλοι τρείς πού τούς οφείλω πολλά είναι ο Richter,o Klemperer καί ο Kleiber...
Από πενταετίας προσέθεσα Pollini καί Argerich..
Καί πρόσφατα λόγω Ντέμιαν τόν Walter.
Τhanks guys γιά τά τρυφερά σας λόγια...:ernaehrung004::ernaehrung004:
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,832
Ελλαδα
καλα εσεις, εγω ομως τι φταιω...
ηξερα εγω ποιος ειναι ο Gould ?
μπηκα λοιπον στο διαδυκτιο , να ψαξω και την πατησα !

κατεβασα το
GLEN GOULD
LEGACY 4
scriabin /schoenberg/ berg/ procofiev/hindemith/krenek

επαθα πλακα !! ..μαγεια

τωρα κατεβαινει το
BACH the concertos
παω καλα ?
λετε να μπλεξω?
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Πρώτα απ´όλα υπάρχουν όλα τά πιανιστικά τού Bach μέ Gould...Καί όχι μόνον.
Γινονται επανεκδόσεις πού αξίζουν τόν κόπο...
Σίγουρα θά μπλέξεις.:flipout::flipout:
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,832
Ελλαδα
Ευχαριστώ Διονύση γιά τήν μεγέθυνση τού εξωφύλλου.
Κατά τά άλλα ο ´έρωτας και ο βήχας δέν κρύβονται´.
Ο Gould μού έδωσε μιάν άλλη διάσταση στήν κλασσική μουσική..
Σέ αυτόν οφείλεται ότι αγάπησα και ´άκουσα´τόσο πολύ Bach.
Οι άλλοι τρείς πού τούς οφείλω πολλά είναι ο Richter,o Klemperer καί ο Kleiber...
Από πενταετίας προσέθεσα Pollini καί Argerich..
Καί πρόσφατα λόγω Ντέμιαν τόν Walter.
Τhanks guys γιά τά τρυφερά σας λόγια...:ernaehrung004::ernaehrung004:


και εγω νομιζα τοσο καιρο οτι στο avatar σου ησουν εσυ :bang:

βρε παιδια ιδιος δεν ειναι ?


-bye-
.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
και εγω νομιζα τοσο καιρο οτι στο avatar σου ησουν εσυ :bang:

βρε παιδια ιδιος δεν ειναι ?


-bye-
.

Nαί ρέ σύ.Με Γαλλικά και Πιάνο...:flipout::flipout:
Στό επόμενο avatar θά βάλω φωτογραφία τής Γαλλικού μου να μέ ´παίζει´στά γονατάκιά της..:firstprize::firstprize:
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,847
Αθήνα-Κέντρο
Nαί ρέ σύ.Με Γαλλικά και Πιάνο...:flipout::flipout:
Στό επόμενο avatar θά βάλω φωτογραφία τής Γαλλικού μου να μέ ´παίζει´στά γονατάκιά της..:firstprize::firstprize:

Πρόσεξε μόνο μην είναι της Ρεπούση !!! :jester:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Eπανερχόμενος σε έναν αγαπημένο δίσκο και παρότι υπάρχουν πιό ορθόδοξες ερμηνείες ,καμιά δέν εμφανίζει τήν ισορροπία πιάνου και εγχόρδων οπως αυτή τού Gould.

Kατά ´παράβασιν´τών ´κανόνων´το βιολί ή το τσέλλο ,πού στίς άλλες εκτελέσεις έχουν τον πρώτο λόγο,εδώ βρίσκονται σε μια εξαιρετική αρμονία μέ την πιανιστική εκδοχή τού Gould.

Aρκεί κανείς να ακούσει την εισαγωγή απο το Adagio τής 1014 όπου ο Gould χτίζει κυριολεκτικά την δομή με τις πρώτες εισαγωγικές νότες τού πιάνου γιά να ισορροπήσει μέ μιά μελωδική ´αυστηρότητα´τόν λυρισμό τού Βιολιού τού Jaime Laredo αναδεικνύοντας ουσιωδώς τον Κάντορα...


Ο J.S.Bach είχε πάντα επάνω μου μιά εξαιρετική επίδραση όταν για κάποιους λόγους εμφανίζονταν δύσβατα μονοπάτια πού επρεπε να διαβώ εγώ ή αγαπημένα μου πρόσωπα.
Κατόρθωνε ,πρωτίστως μέσω τών ερμηνειών τού Gould,να προσφέρει μια εξαιρετική ισορροπία στά συναισθήματα προσφέροντας μιά σταθερή βάση που τούς εδινε την δυνατότητα να εκφραστούν ελεύθερα και νά μήν γίνουν ´κόμπος´..
Η Θλίψη ήταν θλίψη και οχι κατάθλιψη με τον Bach,η χαρά -χαρά και οχι Μανία και αυτό πάντα μουδειχνε τι σημαίνει βασικο δομικό στοιχείο αλλά και υγεία στην Μουσική αλλά καί στά συναισθήματα που προκαλούσε.
Ο Bach δεν σού παίρνει το ´βάρος´τών στιγμών η τών γεγονότων αλλά σού δείχνει οτι και αυτό είναι αναπόσπαστο μέρος τής Ζωής και μπορείς να περπατήσεις με αυτά χωρίς να ´διαλυθείς´.
Σε αφήνει να κλάψεις ή να χαρείς,αλλά σού δείχνει ταυτόχρονα οτι το μονοπάτι οσο και πολυδαίδαλο και νάναι ,μπορείς να το διαβείς γνωρίζοντας ακόμα και το πιθανό δυσάρεστο αποτέλεσμα.

Ο Bach διδάσκει τήν Γαλήνη ως μέτρο και οχι ως αδιαφορία και Νιρβάνα ...
Και αυτό ειναι πέραν τών άλλων μια μεγάλη του προσφορά.

Γνωριζει οτι κουβαλά επάνω του το ´βάρος´τής Υπαρξης αλλά σού διδάσκει την Ηρακλείτεια ´ακινησία´που απο κάτω πάλλεται ζωντανά και αυθεντικά το Ον.

Ακουγοντας σημερα ξανα την 1014 μετά απο μιά εβδομάδα στηριξης αγαπημένου προσώπου στον οικογενειακό μου (ευρύτερο) περίγυρο μουρχονται στον νού τά λογια τού Σεφέρη απο τα Τρια Κρυφά Ποιήματα(Πάνω σε μιά Χειμωνιάτικη Αχτίνα ,Δ'):

Είπες εδώ και χρόνια:

'Kατά Βαθος ειμαι Ζητημα Φωτός´

Και τώρα ακόμη σάν ακουμπάς

στίς φαρδιές ωμοπλάτες τού ύπνου

ακόμη κι όταν σε ποντίζουν

στο ναρκωμένο στήθος τού πελάγου

ψάχνεις γωνιές οπου το μαύρο

έχει τριφτεί και δέν αντέχει

αναζητάς ψηλαφητά την λόγχη

την ορισμένη να τρυπήσει την καρδιά σου

γιά να την ανοίξει στό Φώς.

Υ.Γ.
Τουλάχιστον Κύριε πρόσφερέ της τήν Γαλήνη.................................
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,285
Αθήνα
Re: Απάντηση: O Eρημίτης καί οι Επισκέπτες

Πολύ τρυφερό μήνυμα Σπύρο, γεμάτο αγάπη! :blush:

ΥΓ. Τις σονάτες για βιολί και τσέμπαλο τις έχω σε διπλό βινύλιο με τον Όιστραχ, σε DG. Έχω καιρό να τις ακούσω. Με αφορμή το μήνυμα σου θα τις ξανακούσω.

Οistrach και Pischner? Θα ήμουν υποχρεωμένος αν με ενημερώνατε καλύτερα.
Τις έχω με Fryden και Leonardt σε Telefunken και με Ruzickova και Suk σε Supraphon. 'Εχετε άποψη για αυτές τις εκτελέσεις. Τις ακούω σχετικά συχνά με ευχαρίστηση.
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: O Eρημίτης καί οι Επισκέπτες

Οistrach και Pischner? Θα ήμουν υποχρεωμένος αν με ενημερώνατε καλύτερα.

Ακριβώς, αγαπητέ ortho. Διπλό βινύλιο DG Privilege. Δυστυχώς, τις ερμηνείες που αναφέρεις, δεν τις έχω ακούσει. Με τη Ρουτζίκοβα έχω τα κονσέρτα για τσέμπαλο, σε βινύλιο Supraphon, με το Νόυμαν και μου αρέσουν.
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Και πάλι στον Ιωάννη Σεβαστιανό...

Η τελειότερη και πιο ευαίσθητη σύγχρονη ερμηνεία αυτού του έργου είναι για μένα του Frank Peter Zimmermann στο βιολί με τον Enrico Pace στο πιάνο. Τον συγκεκριμένο βιολονίστα τον είχα πρωτακούσει στο κονσέρτο του Σιμπέλιους και είχα πάθει πλάκα, όταν ακόμα δεν ήταν ακόμα πολύ γνωστός (τουλάχιστον σ' εμένα). Έκτοτε, συνειδητοποίησα ότι είναι ένας από τους πιο χαρισματικούς βιολονίστες της γενιάς του που έχει πολλά να δώσει.

Ένα μικρό, υπέροχο δείγμα courtesy of youtube:http://www.youtube.com/watch?v=ps8wMgI6-hM