Είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,052
Αθήνα
Μια περιήγησή μου σε παλαιότερα posts του Μουσικού Forum μου έδωσε αφορμή να προβληματιστώ σχετικά μ'ένα θέμα πάνω στο οποίο κάποιοι ίσως θα ήθελαν να καταθέσουν τις απόψεις τους.
Η συζήτηση λοιπόν μεταξύ δύο επιφανών μελών του forum αφορούσε έναν έγχρωμο jazz πιανίστα και τις ιδιαίτερες σεξουαλικές του προτιμήσεις οι οποίες για τον έναν από τους δύο φίλους δεν αποτελούσαν λόγο απόρριψης του έργου του ενώ για τον άλλον ήταν αρκούντως ικανός λόγος για να καταδικαστεί ο πιανίστας ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης.

Τα ερωτήματα που θέτω λοιπόν είναι τα εξής:

-Όταν ο βίος και η πολιτεία ενός καλλιτέχνη (δημιουργού , ερμηνευτή ) κινείται εκτός κάποιων ορίων (τα οποία τίθενται από τον καθένα μας) απορρίπτουμε το καλλιτεχνικό του έργο;

-Μπορούμε να απομονώσουμε το Έργο από τα ελαττώματα και τις αδυναμίες του δημιουργού και να το απολαύσουμε ως κάτι αυθύπαρκτο (που είναι ούτως ή άλλως);

-Υπάρχουν για τον καθένα μας κάποια ελαττώματα τα οποία δεν συγχωρούμε με κανένα τρόπο και κάποια στα οποία θα είμασταν ελαστικότεροι;

Προσωπικά θεωρώ ότι από τη στιγμή που ο δημιουργός ολοκληρώνει το έργο του αυτό ανήκει στη συλλογική "τράπεζα πνευματικής δημιουργίας" της ανθρωπότητας και η συσχέτιση με την προσωπικότητα του δημιουργού δεν θα έπρεπε να έχει τόση σημασία.
Το Έργο θα είναι εκεί ακόμη και όταν το σώμα του δημιουργού θα έχει θρέψει ορδές γεωσκωλήκων...
Η λογική λοιπόν υπαγορεύει την απεμπλοκή Έργου - Δημιουργού το συναίσθημα όμως αντιστέκεται.

Ποιά είναι η γνώμη σας;


Εγκυκλοπαιδικά να αναφέρω ότι ,την περίοδο που διάβασα το Post που αναφέρω στην αρχή ,ήμουν έτοιμος να αγοράσω κάποια cd του εν λόγω πιανίστα, όμως κάτι πάγωσε μέσα μου και δεν προχώρησα.Δεν γνωρίζω εάν στο μέλλον αλλάξω στάση.
 

PETRAN

AVClub Fanatic
20 June 2006
11,063
in orbit
Απάντηση: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του

όλα είναι σχετικά (όπως μου αρέσει να σκέφτομαι συνήθως.)

και επειδή τέθηκε θέμα σεξουαλικών προτιμήσεων θα πω το εξής.

αν ο καλλιτέχνης είναι π.χ gay, δεν βλέπω τον λόγο γιατί θα πρέπει να με επηρεάσει έστω και στο ελάχιστο αυτή του η επιλογή!
είναι επιεικώς ηλίθιο -άποψή μου!- να ασχολούμαστε με τις ερωτικές προτιμήσεις των ανθρώπων γενικότερα και να τους απορρίπτουμε εξαιτίας αυτών των προτιμήσεων.
δηλαδή, δεν μπορώ να καταλάβω την λογική αυτών των σκέψεων.

αν όμως π.χ ο καλλιτέχνης αρέσκεται στην παιδεραστία, τότε μακάρι να καεί κι αυτός και το έργο του στην πυρά για πάντα!

είναι ακραία τα λόγια μου -για ακόμα μια φορά- όμως δεν αναφέρομαι συγκεκριμένα σε κανέναν, απλώς παραθέτω την σκέψη μου.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Ο Έζρα Πάουντ ανήκει στου ςμεγάλους ποιητές του 20ου αι. Ήταν όμως αμετανόητος φασίστας κι έτσι είναι σε σχετική αφάνεια...:BDGBGDB55:
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Aπαντώντας τα ερωτήματα,
1. Όχι
2. Μπορούμε. Το σημείο συνάντησης του ακροατή με το έργο δεν ταυτίζεται απαραίτητα με αυτό που ο καλλιτέχνης θέλει να εκφράσει. Υπάρχουν άνθρωποι που με την Σονάτα του Σεληνόφωτος του Beethoven ονειρεύονται φεγγαράδες, άλλοι που ξεσπάνε την οργή τους στο 3ο μερος, κι άλλοι που την εχουν συνδέσει με κατι διαφορετικο... Για μένα, εξέφραζε μοναχικές στιγμές συλλογισμού. Ο Βeethoven την έγραψε για το θάνατο ενος μικρού κοριτσιου. Ακόμα κι αν η, ενδεχομένως μη αποδεκτή, προσωπικότητα του δημιουργού, υπάρχει στο έργο, δεν σημαίνει οτι εμείς την αντιλαμβανόμαστε, ή δεν αποκλείει να λειτουργεί το έργο τελειως διαφορετικά για εμας.

3. Αυτη η ερώτηση νομίζω οτι δεν εχει να κανει άμεσα με το θέμα. Οπως και να 'χει, δεν εχω δικαίωμα να μην συγχωρω ελαττώματα, απο τη στιγμή που κι εγώ δεν ειμαι τέλειος. Υπάρχουν ελαττώματα που ανέχομαι, κι άλλα που δεν ανέχομαι.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,052
Αθήνα
Re: Απάντηση: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο

αν ο καλλιτέχνης είναι π.χ gay, δεν βλέπω τον λόγο γιατί θα πρέπει να με επηρεάσει έστω και στο ελάχιστο αυτή του η επιλογή!

Προφανώς δεν μιλάμε για gay καλλιτέχνες αλλά για πολύ πιο ιδιαίτερες σεξουαλικές προτιμήσεις στα όρια του νοσηρού,ψυχοπαθολογικού.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,052
Αθήνα
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

3. Αυτη η ερώτηση νομίζω οτι δεν εχει να κανει άμεσα με το θέμα.


Μιλάμε για ελαττώματα του καλλιτέχνη προφανώς.
Ίσως δεν βοήθησε η διατύπωσή μου.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Μιλάμε για ελαττώματα του καλλιτέχνη προφανώς.
Ίσως δεν βοήθησε η διατύπωσή μου.

ok :) Oποτε ισχύουν τα περι ανοχής, εντούτοις δεν με εμποδίζουν να προσεγγίσω το έργο του καλλιτέχνη, όπως είπα και στο 1.
 

PETRAN

AVClub Fanatic
20 June 2006
11,063
in orbit
Απάντηση: Re: Απάντηση: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψου

Προφανώς δεν μιλάμε για gay καλλιτέχνες αλλά για πολύ πιο ιδιαίτερες σεξουαλικές προτιμήσεις στα όρια του νοσηρού,ψυχοπαθολογικού.

ισχύει ότι είπα,
αν δηλαδή επηρεάζει-ενοχλεί άλλους ανθρώπους τότε να καεί στην πυρά κι αυτός και το έργο του.

πρώτα σ' αυτήν την ζωή μετράει η ανθρωπιά.
κι ύστερα έρχεται η τέχνη - για μένα πάντα μιλώντας-
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του

Το καλλιτεχνικό έργο σαφώς και δεν εμπλέκεται με την προσωπικότητα και την ψυχοπαθολογία του δημιουργού του ( αν και η ρομαντική παράδοση θέλει τον μεγάλο καλλιτέχνη να υποφέρει εις την προσωπική του ζωή , να βασανίζεται από δαίμονες , να ταλανίζεται από τις αμφιβολίες και από τις Ερινύες ).
Βεβαίως το τι είναι ακριβώς η καλλιτεχνική "φύση" και τι διακρίνει τους ρέποντες προς την δημιουργία από τους μη ρέποντες , δεν νομίζω να έχει αποδειχθεί επιστημονικά.

Από κει και πέρα η άρνηση χρηματοδότησης καλλιτεχνών με παραβατική συμπεριφορά είναι για μένα ένας τρόπος τιμωρίας τους που μπορώ να τον εφαρμόσω . Αλλωστε δεν θα χάσει ούτε η Βενετιά βελόνι , ούτε εγώ το μεγάλο αριστούργημα διότι και εις την τέχνη ισχύει το ουδείς αναντικατάστατος ( έχω βέβαια μερικές αμφιβολίες για τον αν κάτι τέτοιο ισχύει και για τον Βάγκνερ ) .

Οι λόγοι ,τώρα, για τους οποίους έκαστος ημών , επιθυμεί και προτίθεται να θέσει το έργο ενός καλλιτέχνη στο ιδιότυπο αυτό εμπάργκο , είναι καθαρά προσωπικοί και έχουν στενή σχέση με το αξιακό σύστημα που υιοθετεί κάποιος για τον ανθρώπινο βίο και τους τρόπους διαγωγής του . Ο Πάουντ , φερ' ειπείν , δεν ενοχλεί το δικό μου σύστημα αξιών . Ο μαύρος πιανίστας όμως , ναι . ;)
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Η ποιότητα της προσωπικότητας συνδέεται με την ποιότητα του έργου. Σε κάποια έργα, όπως λογοτεχνικά, ξεδιπλώνονται ευκολότερα πτυχές σκέψης και ψυχής, ενώ σε άλλα συντομότερης προσέγγισης, αντίστοιχες προσπάθειες έκφρασης συχνά είναι δυσκολότερα ανιχνεύσιμες. Ανάλογα με τις ευαισθησίες του κάθε αποδέκτη, κάποια πράγματα μπορεί να γίνουν αισθητά ενώ άλλα όχι.

Αν και συχνά καταλήγουμε να συμπαθούμε έργα ανθρώπων που και η προσωπικότητά τους μας εντυπωσιάζει, δεν είναι κανόνας. Ευτυχώς υπάρχει τόσο μεγάλη ποικιλία έκφρασης που μπορούμε να δεχόμαστε ερεθίσματα από αρκετά ευρύτερο σύνολο. Σαν αποδέκτες δεχόμαστε ή απορρίπτουμε έργα τέχνης βασισμένοι σε προσωπικές κατ' ανάγκη επιλογές. Αν ενοχλεί ο στίχος, η μουσική, το σενάριο ή οτιδήποτε δεν πάμε παρακάτω. Αν μας ενοχλεί και η προσωπικότητα του δημιουργού υποθέτω ότι θα απορρίπταμε το έργο του, όπως ίσως θα αποφεύγαμε να κάνουμε παρέα μαζί του... Το ίδιο δεν κάνουμε καθημερινά και σε όλες τις άλλες επιλογές μας;
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,052
Αθήνα
Re: Απάντηση: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο

Το καλλιτεχνικό έργο σαφώς και δεν εμπλέκεται με την προσωπικότητα και την ψυχοπαθολογία του δημιουργού του ( αν και η ρομαντική παράδοση θέλει τον μεγάλο καλλιτέχνη να υποφέρει εις την προσωπική του ζωή , να βασανίζεται από δαίμονες , να ταλανίζεται από τις αμφιβολίες και από τις Ερινύες ).
Το καλλιτεχνικό έργο σαφώς και εμπλέκεται με τον δημιουργό του υπό την έννοια ότι αυτό (το έργο) είναι αποκύημα της προσωπικότητας και της όποιας ψυχοπαθολογίας του. Υποθέτω , εννοείς ότι εμείς ως δέκτες δεν θα έπρεπε να το εμπλέκουμε.
Βεβαίως το τι είναι ακριβώς η καλλιτεχνική "φύση" και τι διακρίνει τους ρέποντες προς την δημιουργία από τους μη ρέποντες , δεν νομίζω να έχει αποδειχθεί επιστημονικά.

Από κει και πέρα η άρνηση χρηματοδότησης καλλιτεχνών με παραβατική συμπεριφορά είναι για μένα ένας τρόπος τιμωρίας τους που μπορώ να τον εφαρμόσω.
Μάλλον συμφωνώ μαζί σου.
Κι εγώ κάπως έτσι το βλέπω.
Αν όμως κάποιος σου χάριζε το cd οπότε δεν θα ήσουν χρηματοδότης αλλά απλώς ακροατής;

Αλλωστε δεν θα χάσει ούτε η Βενετιά βελόνι , ούτε εγώ το μεγάλο αριστούργημα διότι και εις την τέχνη ισχύει το ουδείς αναντικατάστατος ( έχω βέβαια μερικές αμφιβολίες για τον αν κάτι τέτοιο ισχύει και για τον Βάγκνερ ) .

Οι λόγοι ,τώρα, για τους οποίους έκαστος ημών , επιθυμεί και προτίθεται να θέσει το έργο ενός καλλιτέχνη στο ιδιότυπο αυτό εμπάργκο , είναι καθαρά προσωπικοί και έχουν στενή σχέση με το αξιακό σύστημα που υιοθετεί κάποιος για τον ανθρώπινο βίο και τους τρόπους διαγωγής του . Ο Πάουντ , φερ' ειπείν , δεν ενοχλεί το δικό μου σύστημα αξιών . Ο μαύρος πιανίστας όμως , ναι . ;)

.......
 
17 June 2006
14,350
Απάντηση: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του

Ποιά είναι η γνώμη σας;

Εγκυκλοπαιδικά να αναφέρω ότι ,την περίοδο που διάβασα το Post που αναφέρω στην αρχή ,ήμουν έτοιμος να αγοράσω κάποια cd του εν λόγω πιανίστα, όμως κάτι πάγωσε μέσα μου και δεν προχώρησα.

Καλά έκανες και δεν τα πήρες: αν ο Cecil ασελγεί :speechless-smiley-0 πάνω στα αγοράκια που ψαρεύει κάθε βράδυ στα clubs της Ν. Υόρκης, που να σου εξηγώ Τί κάνει στους ακροατές του :rolleyes:
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,979
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Αδελφοί, υπάρχουν χιλιάδες έργα τέχνης εκεί έξω, για τους δημιουργούς των οποίων (συγκεκριμένα για την προσωπική τους ζωή) δεν γνωρίζουμε παρά ελάχιστα ή καθόλου.

Προβληματισμοί ανάλογοι του παρόντος τόπικ λοιπόν αυτοκαταλύονται.

Εάν τυχαίνει κάτι να έχουμε ακούσει, πρέπει πρώτα να αναρωτηθούμε για την πλήρη ορθότητα των φημών, κλπ. αφού ουδείς θα βάλει το χέρι του στην φωτιά για την αλήθεια αυτών.

Για μένα, σε κάθε περίπτωση, το έργο μετά την παράδοση του, αποτελεί αυτοτελές και αυθύπαρκτο δημιούργημα.
 

Lepton

Supreme Member
19 June 2006
5,346
Γλυφάδα
Απάντηση: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του

Το καλλιτεχνικό έργο σαφώς και δεν εμπλέκεται με την προσωπικότητα και την ψυχοπαθολογία του δημιουργού του ( αν και η ρομαντική παράδοση θέλει τον μεγάλο καλλιτέχνη να υποφέρει εις την προσωπική του ζωή , να βασανίζεται από δαίμονες , να ταλανίζεται από τις αμφιβολίες και από τις Ερινύες ).

Μάλλον συμφωνώ περισσότερο με τη ρομαντική παράδοση. Για τη "μεγάλη" (ό,τι και αν σημαίνει αυτό) τέχνη, αντίστοιχα μεγάλες πρέπει να είναι και οι εσωτερικές συγκρούσεις του δημιουργού. Αυτό, βέβαια, δεν προκαταβάλλει ότι θα αντικατοπτρίζονται στεροτυπικά σε έναν ασταθή, παραβατικό χαρακτήρα. Υπό αυτήν την έννοια, μπορεί να κριθεί ξεχωριστά το έργο από τον χαρακτήρα. Διότι το έργο αφορά στη σφοδρότητα της σύγκρουσης, ενώ ο χαρακτήρας στο αποτέλεσμα.

Το πράγμα δυσκολεύει στις περιπτώσεις που η παραβατική συμπεριφορά δεν είναι παρόρμηση, αλλά συνειδητή επιλογή. Σε μία εύκολη υποπερίπτωση, η ιδεολογία του δημιουργού έχει ελάχιστη σχέση με το έργο του, αν αυτό εμπνέεται από άλλα ερεθίσματα.

Αυτό όμως συμβαίνει σπάνια, καθότι μία ηθελημένη ρήξη με το κατεστημένο συνήθως μονοπωλεί το ενδιαφέρον αυτού που ακολουθεί τέτοια πορεία. Σε αυτές τις περιπτώσεις, λοιπόν, ο καλλιτέχνης είναι μάλλον "καταδικασμένος" να κρίνεται με βάση την ανεκτικότητα που θα είμαστε έτοιμοι να δείξουμε στην συγκεκριμένη ιδεολογία.

Έτσι, θα δείξουμε μεγαλύτερη συμπάθεια στον ροκά που αντιμάχεται την εξουσία από τον χολυγουντιανό σκηνοθέτη που προωθεί το self-righteous νταηλίκι, ανεξάρτητα αν ο ένας είναι ανίδεος και ο άλλος μάστορας. Κακώς; "Ναι" θα έλεγε κάποιος που βλέπει την μεταβλητότητα της ηθικής στο χώρο και στο χρόνο, άρα την απορρίπτει ως υποκειμενικό κριτήριο σε μια προσπάθεια αντικειμενικοποίησης. "Όχι" θα έλεγε ο άλλος που πιστεύει σε ένα αντικειμενικό σύστημα αξιών, αλλά τότε πέφτει πάνω του η ευθύνη να μας υποδείξει ποιο ακριβώς είναι αυτό.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Είμαι λιγάκι μπερδεμένος. Δεν μποροώ να πω ότι αντιμετωπίζω όλες τις καταστάσεις και όλους τους καλλιτέχνες με αποκλίνουσα συμπεριφορά με τον ίδιο τρόπο. Π.χ. ο Καραγάτσης ήταν γνωστός για τον μισογυνισμό του, ο οποίος γίνεται πιο εμφανής στα τεελυταία του έργα. Δείτε το 10 που έμεινε ατελείωτο, πώς πλάθει τους γυναικείους χαρακτήρες, παρότι υπάρχει μια ισορροπία που οφείλεται στη σκηνοθετική διασκευή. Ο μισογυνισμός του Καραγάτση, παρότι μου χτυπά μια φλέβα στον εγκέφαλο (και δεν το ξεπερνώ), δεν με απωθεί από το έργο του.

Η προκλητική persona του manson όμως πάνω στη σκηνή και εκτός, πραγματικά με απωθεί όχι μόνο να αγοράζω τα cd του, αλλά και να τον ακούω.
 
17 June 2006
14,350
Απάντηση: Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο

Η προκλητική persona του manson όμως πάνω στη σκηνή και εκτός, πραγματικά με απωθεί όχι μόνο να αγοράζω τα cd του, αλλά και να τον ακούω.

μα ο Μάνσον δεν είναι για μένα και για σένα, Βλάση.
είναι καραγκιόζης και ήρθε να καλύψει το κενό του Alice Cooper για τις νεότερες γενιές. Απευθύνεται σε πιτσιρικάδες που είναι και λίγο shock-aholics.
Ξέρω, γιατί τον ακούει ο γυιός μου.

Θυμάμαι όμως όταν, πιτσιρίκος ών, ρώτησα ένα μπάρμπα "Τι είναι οι Beatles;".
Μου είπε, επί λέξει, "είναι μιά συνομωσία του καπιταλισμού για να μετατρέψει τους νέους σε γυναικωτούς :blink: και να τους αφαιμάξει κάθε αγωνιστικότητα, για να μπορεί μετά να τους κάνει ό τι θέλει" (sic).
Τόσο ωραία.

Προσυπογράφω, χωρίς την παραμικρή επιφύλαξη, την άποψη του Δημοκηδή, παραπάνω.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Στην περίπτωση του Καραγάτση, έχουμε ένα μισογυνισμό ο οποίος οφείλεται σε βιώματα του καλλιτέχνη (υποθέτω).
Αντίθετα, στην περίπτωση του Manson, έχουμε μια επιτήδευση με μόνο σκοπό την πώληση εισιτηρίων/δίσκων.
Ο Manson είναι έμπορος, ο Καραγάτσης καλλιτέχνης...
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Ίσως το παράδειγμα που ανέφερα δεν είναι τόσο επιτυχημένο.

Από την άλλη πιστεύω ότι σε άλλες περιπτώσεις διαπιστώνεις τη διαστροφή από το ίδιο το έργο, άλλες φορές από την εισηδσεογραφία για τον καλλιτέχνη και άλλες φορές βλέποντας το τρόπο που παρήχθη το έργο τέχνης.

Π.χ. το έργο "πηδάω το καρπούζι" μου προκάλεσε απέχθεια. Δεν μου προκαλούν όμως απέχθεια τα ανδρικά γυμνά του Γέρου, ούτε του Τσαρούχη, ούτε τα γυμνά γυναικών του Helmut Newton.

Από την άλλη την πρώτη φορά που είδα έργα ζωγραφικής με αίμα ζώου πάνω σε άσπρο καμβά (στο Σάλτσμπουργκ σε ηλικία 19 ετών), απλώς με προβλημάτισαν, μέχρι που είδα στην έξοδο από τη γκαλερί, το βίντεο με το πώς ο καλλιτέχνης έσφαζε το πρόβατο δίπλα στον καμβά και μετά ξεκινούσε το "έργο" του. Ευχαριστώ, τέτοιο έργο δεν θέλω...:rifle::rifle:
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο του;

Πάντως γενικότερα τέτοιου είδους υπερβολές και ακρότητες τις θεωρώ επιτηδεύσεις. Κατά τη γνώμη μου, όλα αυτά είναι φανφάρες για να προκαλέσουν την προσοχή, τακτική που ακολουθούν οι ατάλαντοι και οι δήθεν.
 
17 June 2006
14,350
Απάντηση: Re: είναι ο βίος και η πολιτεία του δημιουργού λόγος να απορρίψουμε το Έργο

Πάντως γενικότερα τέτοιου είδους υπερβολές και ακρότητες τις θεωρώ επιτηδεύσεις. Κατά τη γνώμη μου, όλα αυτά είναι φανφάρες για να προκαλέσουν την προσοχή, τακτική που ακολουθούν οι ατάλαντοι και οι δήθεν.

Mα ολόκληρη η τέχνη είναι ακρότητα και επιτήδευση. Η καθημερινότητα δε, 99 φορές στις 100, είναι ακόμα πιο ακραία και επιτηδευμένη. Οποιος δεί τι σκ... κουβαλάει ο ίδιος, γίνεται επιεικέστερος απέναντι στους άλλους.
Ατάλαντοι και δήθεν είχαν κατά καιρούς χαρακτηρισθεί τύποι σαν τον Νταλί ή τον Μπάρροουζ.

Δεν υπάρχει ασφαλής οικουμενικός μπούσουλας για να ξεχωρίσεις τον καλλιτέχνη από τον τσαρλατάνο. Ο πιο αξιόπιστος, είναι ο εαυτός σου: τί είναι αυτό; τί μου κάνει; γιατί μου το κάνει; κ.ο.κ.
 
Last edited: