Φούγκα "α λα καριόκα"

17 June 2006
14,350
heitor.jpg


Ο πατέρας του, τον προόριζε για γιατρό.
Αυτός επαναστάτησε και εγκατέλειψε την πατρική οικία. Σήμερα, ο Heitor Villa-Lobos, θεωρείται ο μεγαλύτερος συνθέτης που έβγαλε ποτέ η Λατινική Αμερική. Ξεκίνησε σαν πλανόδιος μουσικός του δρόμου. Aυτοδίδακτος από τα μικράτα του, είχε ήδη γίνει μάστορας στο κλαρινέτο και στην κιθάρα, αλλά είχε μια ιδιαίτερη αδυναμία στο τσέλο – η αγάπη του αυτή είναι ολοφάνερη στα κουαρτέτα του όπου το τσέλο κυριαρχεί. Η πρώτη από τις Bachianas brasileiras γράφτηκε εναλλακτικά για 8 ή για ολόκληρη ορχήστρα (!!) από βιολοντσέλα. Aρχισε να κερδίζει τα προς το ζήν παίζοντας το τσέλο του σε θέατρα και εστιατόρια και να ταξιδεύει στη βραζιλιάνικη ενδοχώρα. Σκοπός του, να μάθει και να καταγράψει όλα τα δημοτικά και λαϊκά ιδιώματα της πατρίδας του. Τα ταξίδια του τον οδήγησαν στις φυλές του Αμαζονίου κι από εκεί, στην οροσειρά Μάτο-Γκρόσο όπου, σύμφωνα με τις διηγήσεις του, γλύτωσε παρά τρίχα από τους τοπικούς κανίβαλους. Δεν ξέρει κανείς κατά πόσο αυτές οι ιστορίες αληθεύουν: ο Villa-Lobos πέρα από επικούρειος, κοσμοπολίτης δανδής και φανατικός μπιλιαρδόρος, ήταν και μέγας παραμυθάς. Στις ακαδημαϊκές σπουδές του παραήταν χαλαρός και αμελής, αλλά συνέθετε σαν φρενιασμένος.
Περιόδευσε στην Ευρώπη, μαθήτευσε δίπλα στον Satie και στον Darius Milhaud, γνωρίσθηκε με τον Rubinstein και ερωτεύθηκε τη μουσική του Bach: τους πολυφωνικούς ιστούς με τις 2 ή 3 φωνές που εξελίσσονται παράλληλα σε αρμονικούς δαίδαλους και κατά διαστήματα σμίγουν και ξαναχωρίζουν, παράγοντας μαγεία. Η εργογραφία του Villa-Lobos ξεπερνάει τα 700 έργα, αλλά καθώς πολλά από αυτά τα ενορχήστρωνε σε πολλαπλές εκδοχές, το σύνολό τους αγγίζει τις 2000 (!). Η κορωνίδα του έργου του θεωρούνται οι 9 Bachianas Brasileiras.
Σύμφωνα με τον ίδιο, “οι Bachianas brasileiras είναι εμπνευσμένες κατευθείαν από τον Bach: την πιο πλούσια, βαθειά και οικουμενική φολκλορική πηγή όλων των λαϊκών μουσικών από όλα τα έθνη”. Πρόθεσή του να κατορθώσει να κάνει για τις λαϊκές μουσικές της Λατινικής Αμερικής, το ίδιο που είχε κάνει ο Κάντορας για τα τραγούδια και τους χορούς της Ευρώπης του 17ου αιώνα. Στις Bachianas brasileiras, η βασική αρχιτεκτονική δομή, είναι η Μπαρόκ φούγκα.
Οι πιο διάσημες από τις 9, είναι οι 1,5,7 και 9. Μη μασάτε: εγώ αγαπώ κι τις 9. Είναι άνισες από συνθετική άποψη, με την έννοια ότι δεν στέκονται όλες οι σελίδες τους στο ίδιο ύψος. Αλλά αυτό δεν έχει τόση σημασία γιατί κάθε νότα τους, είναι κατακυριευμένη από ένταση και ευρωστία και αυθορμητισμό, έναν εκρηκτικό λυρισμό που σκάει και ξεχειλίζει από την παρτιτούρα και τις διαπερνάει και τις φωτίζει από άκρη σε άκρη. Δεξιοτεχνία, σεμνοτυφία, τρυφερότητα, μελαγχολία, ένα ευμετάβλητο, πολύχρωμο καλειδοσκόπιο από συναισθήματα, εναλλάσσονται βίαια και συνεχώς με εκρήξεις πάθους στα πλαίσια μιάς εκφραστικής πληθωρικότητας που σου κόβει την ανάσα. Υπάρχουν όλες σε κουτί υπό τη διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη (EMI Classics). Η μονοφωνική ηχογράφηση, αν και ανεκτίμητη, δείχνει κατά τόπους τα χρονάκια της. Υπάρχουν και σε σύγχρονη εγγραφή, σετ με 3 CDs, στην Naxos και ακούγονται υπέροχα.
Αλλά εγώ θα σταθώ στην 9η Bachiana brasileira. Είναι ένα σύντομο, αργό πρελούδιο που το διαδέχεται μια φούγκα. Αρχικά, η εκτέλεσή της θεωρήθηκε περίπου αδύνατη και ο συνθέτης την αναθεώρησε ενορχηστρώνοντάς την για έγχορδα. Είναι η εκτέλεση που υπάρχει στα 2 σετ που ανέφερα παραπάνω. Αλλά εγώ θα προτείνω την πρωτότυπη (1945) χορωδιακή βερσιόν, με την Odeline de la Martinez και τους BBC singers στην Lorelt: είναι μόνο φωνές, βαρύτονοι, τενόροι και υψήφωνοι που μπαίνουν διαδοχικά – δεν τραγουδούν λόγια αλλά κάτι περίεργες συλλαβές και μυστήρια φωνητικά εφέ. Αποπνέουν μια απόκοσμη μυστικιστική χροιά, μια αίσθηση απόκρυφου που φωλιάζει ιδιαίτερα στη μουσική των ινδιάνων του Αμαζονίου, γεμάτη περίπλοκες πολυτονικές αρμονίες, που σε σκλαβώνει από την πρώτη της στιγμή και σε ταξιδεύει μέχρι την τελευταία.
 
Ιδού και η κλασσική ηχογράφηση του συνθέτη, με τη Βικτώρια ντε Λος Άνχελες:
41X2SZT55HL._AA240_.jpg

Το πρώτο άκουσμα που είχα απ' αυτές ήταν από την τηλεόραση τη δεκαετία του '80, σε μια μυστήρια ταινία - απ' αυτές που έβαζε η ΕΡΤ τα Σάββατα το βράδυ στην πρώτη τετραετία του ΠΑΣΟΚ - όπου έπαιζε η θαυμάσια άρια της 5ης, με τα οκτώ τσέλα. Την ταινία δεν τη θυμάμαι καθόλου. Αμέσως όμως μόλις έμαθα την ταυτότητα του έργου, έτρεξα κι' αγόρασα το βινύλιο.
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,967
Και η έβδομη παρότι χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον σε ταινίες, τηλεοπτικές παραγωγές, διαφημιστικά, κλπ. δεν έχει ξεθωριάσει καθόλου. Παραμένει ένα από τα πλέον υπέροχα και αισθαντικά έργα του ανθρώπινου νου.

Δεν είναι μόνον οι bachianas όμως. Πολύ καλά είναι και τα υπόλοιπα έργα του, με κυριώτερα το δεύτερο κονσέρτο για τσέλο και η τέταρτη συμφωνία.
 
17 June 2006
14,350
Δεν είναι μόνον οι bachianas όμως.

εγώ έχω κάπου ένα παμπάλαιο κουτί με 10 (!) LPs, τόσο κακοπαθημένα από τα χρόνια και τις βελόνες των πικάπ που πλέον δεν ακούγονται. Είναι ολόκληρη τη μουσική του για σόλο πιάνο, στην EMI, με κάποια Anna Stella Schic: Οδύσσεια κανονική. Αν και άνισο, είναι συγκινησιακό rollercoaster. Θα το ξανααγόραζα αβλεπί αλλά νομίζω δεν κυκλοφόρησε ποτέ σε CDs
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,350
Δεν έχω τίποτα και να φανταστείς τον ξέρω από τα 12, όταν κάποιες σπουδές του μάθαινε ο αδερφός μου στην κιθάρα...

Τι θεωρείται essential listening εκτός από τα παραπάνω..?
 
17 June 2006
14,350
5 Πρελούδια για κιθάρα.
12 Σπουδές για κιθάρα.
Κονσέρτο για κιθάρα και μικρή ορχήστρα
Εργα για κιθάρα σόλο : Choro No. 1
Bachiana brasileira No. 5
 
17 June 2006
14,350
Eξαρτάται από τον ακροατή.
για μένα, οι Bachianas και τα έργα για πιάνο πάνε πρώτα.
για σένα, από τις Bachianas μόνο η No.5 και μετά, τα έργα για κιθάρα.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Ψάχνω ηχογράφηση για όλες τις Bachianas Brasileiras ακούγοντας
δείγματα στο web. Αυτή του Lobos με την Los Angeles υπάρχει για όλες;
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Φούγκα "α λα καριόκα"

Ψάχνω ηχογράφηση για όλες τις Bachianas Brasileiras ακούγοντας
δείγματα στο web. Αυτή του Lobos με την Los Angeles υπάρχει για όλες;

Επειδή τόχα ψάξει και εγώ αρκετά ,βρήκα μόνον την έκδοση τής Naxos σέ τριπλό c.d. .
Την αγόρασα και την θεωρώ πολύ ικανοποιητική...
Κανονικό ´bargain price'.
Εάν σού αρέσει κάποια πολύ, ψάχνεις και άλλες εκτελέσεις.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Μιά χαρά είναι.Οι άνθρωποι κάνουν σπουδαία δουλειά και τολμούν να εκδόσουν έργα πού άλλες εταιρείες τά ´φοβούνται´.
Ασε πού η Naxos ήταν η βασική αιτία πού αναδιπλώθηκαν στό θέμα τών τιμών οι άλλες πιό ´έγκυρες´εταιρείες.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Ευχαριστώ :)
Ο λόγος που έψαχνα την ηχογράφηση του Lobos ήταν κυρίως η φωνή της Los Angeles. Σε όλες τις ερμηνείες με ευρωπαίες σοπράνο(όσες άκουσα δηλαδη) με ενοχλεί η προφορά τους στα βραζιλιάνικα. Αλλά δεν έχει νόημα μια και μόνο η 5η και η 9η brasileiras έχουν φωνητικά :bang: κι αυτες υπάρχουν στον δίσκο του Lobos από την ΕΜΙ.

Από τις πλήρεις εκδόσεις είμαι ανάμεσα στην Naxos και σε αυτή με τον Enrique Batiz από την ΕΜΙ. Ίδωμεν...
 
10 July 2006
5,257
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Φούγκα "α λα καριόκα"

εγώ έχω κάπου ένα παμπάλαιο κουτί με 10 (!) LPs, τόσο κακοπαθημένα από τα χρόνια και τις βελόνες των πικάπ που πλέον δεν ακούγονται. Είναι ολόκληρη τη μουσική του για σόλο πιάνο, στην EMI, με κάποια Anna Stella Schic: Οδύσσεια κανονική. Αν και άνισο, είναι συγκινησιακό rollercoaster. Θα το ξανααγόραζα αβλεπί αλλά νομίζω δεν κυκλοφόρησε ποτέ σε CDs



Αυτό Κώστα?

recto84.jpg
 

Lucas Stephanides - Anakrousis

AVClub Addicted Member
16 March 2007
2,118
Ένας από τους αγαπημένους μου συνθέτες. Δυστυχως υπάρχουν πάρα πολύ λίγες ηχογραφήσεις από το τεράστιο έργο του. Αυτό μέ έχει κάνει να αγοράζω με κλειστά μάτια Ο,ΤΙ έχω βρει [σε βινύλιο πάντα] με έργα του. Έτσι λοιπόν έχω καταφέρει να έχω 26 LP.
To κουτί των 10 δίσκων της Γαλλικής ΕΜΙ που διευθύνει ο ίδιος ο συνθέτης, αν και μονοφωνικό ακούγεται υπέροχα, χωρίς να σου λείπει στα περισσότερα έργα το stereo.
Το κουτί με τον E.Batiz και όλα τα Bachianas Brasileiras, ψηφιακής ηχογράφησης που κυκλοφορούσε και σε βινύλιο, είναι πολύ καλό. Λ.Σ.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,967
61dRxQJ7d%2BL._SL500_AA300_.jpg


χρόνια, έμπλεκα μόνον με τις 5-7-9...

το δισκάκι της τελάρκ με τον Λόπεζ-Κόμπος πρέπει να το έχω καμμιά 15αριά χρόνια ... ουδέποτε πρόλαβα να το ακούσω ... κρίμα, είναι υπέροχο, οι συνθέσεις εκπληκτικές, πέραν του Μπαχ-ικού στοιχείου εγώ ακούω και πολύ, μα πολύ Τσαϊκοφσκικό, βέβαια ένα Τσαΐκόφσκι ημίγυμνο και λίγο σκούρο να τρέχει με το ταμ ταμ στο παρθένο βραζιλιάνικο δάσος...

καταπληκτική και η ηχογράφηση ... must have ... (καλά μεγάλε, χαλάρωσε, 15 χρόνια δεν πρόλαβες να το παίξεις και μου θέλεις και συστάσεις ... )