"Some Blues But Not The Kind That's Blue"

17 June 2006
14,350
Jane.Sweet.Basil.1989_Don.Pullen.jpg




Να πώ εξ αρχής ότι το πιάνο στα χέρια του μακαρίτη του Don Pullen θύμιζε ταχυδρομική άμαξα στο Φαρ Ουέστ που διαβαίνει ένα κακοτράχαλο μονοπάτι γεμάτο κροκάλες, νεροφαγώματα και λακούβες. Το Victory Dance (for Sharon) μοιάζει με πυρρίχιο: μια αιθέρια μελωδία ξεπηδάει και δηλώνει το θέμα ενώ δίπλα της ξεκινάει ένα ρυθμικό μπουρίνι˙ η ελαστικότητά του συγχωνεύεται τέλεια με τις πιο βαθιές ρίζες της αφρο-αμερικάνικης παράδοσης καθώς το ίδιο, με δόλιες παρεμβολές, μετατρέπεται σε δερβίση˙ το στροβίλισμά του στολίζεται με καλαισθησία, κομψότητα και εκζήτηση˙ αποπνέει οργασμική ευφορία και οι εξάρσεις του μοιάζουν να εκλογικεύουν και να γιορτάζουν ξεδιάντροπα όλες τις λόξες και τις παραξενιές του˙ ελαφρές φωτοσκιάσεις από γκόσπελ το στεφανώνουν καθώς σκάνε απανωτά γύρω του ακανόνιστα αρμονικά σχέδια κι εκείνο τείνει συνέχεια προς μία κορύφωση που δεν καταφέρνει να φτάσει ποτέ. Το κομμάτι περνάει του λιναριού τα πάθη καθώς αναπτύσσεται, τεντώνεται, καλλωπίζεται και κακοποιείται σε βαθμό αφαίρεσης. Αλλά η μελωδική γραμμή δε δείχνει να παίρνει χαμπάρι: δε χάνει μέτρο˙ υπονομεύεται από τις κλαγγές και τους γδούπους, τις κακοφωνίες που θυμίζουν δαίμονες από καρτούν, τις ρητορείες και τα χάχανα που εξαπολύει πάνω της μια τρομαχτική πιανιστική τεχνική: ομάδες από πλήκτρα που ο πιανίστας τις ελέγχει απόλυτα και κυριολεκτικά τις κάνει ό τι θέλει, ενώ μικρά μοτίβα διάσπαρτα στο διάβα της λειτουργούν σαν οδοδείκτες: αναφέρονται άμεσα στα τονικά κέντρα, την υποστυλώνουν και τη βοηθούν να μη ξεστρατίζει˙ το boogie woogie όπως θα το έπαιζαν όχι o Pinetop Perkins και ο Albert Ammons αλλά ο Igor Stravinsky ή ο Conlon Nancarrow.

(Don Pullen: “Evidence Of Things Unseen”-Black Saint, 1984)




 
17 June 2006
14,350
sun-ra-1.jpg




Ο Sun Ra φυσικά και δεν ήταν εξωγήινος. Τον έχω στο νού μου σαν κάτι αντίστοιχο με αυτό που ήταν για το ροκ ο Captain Beefheart: μία φιγούρα που βρισκόταν πάντα μπροστά ή πίσω ή απέναντι, στην άλλη πλευρά από τη μόδα. Το «παραμύθι» του είναι μία αλληγορία πάνω στο ρατσισμό και την αποξένωση. Πίστευε ότι η Ιστορία έχει φερθεί αμείλικτα στους λαούς της Γης. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Alabama στα μέσα της δεκαετίας του 1910 και ήξερε πολύ καλά για Τι ακριβώς μιλούσε.
Το “Live At The Hackney Empire”, ηχογραφημένο live στο Λονδίνο το 1990, έχει συλλάβει το πολυφωνικό κροτάλισμα της τερατώδους μηχανής της Arkestra σε όλο του το μεγαλείο. Εδώ το πιάνο αρχίζει κάτι που θυμίζει πρελούδιο του Σοπέν, διακόπτουν οι οιμωγές από τα σαξόφωνα του Marshall Allen και του John Gilmore, ο μαίτρ περνάει στο Moog που ηχεί σαν κομπρεσέρ, εξωτικά κρουστά διακοσμούν το ακρόαμα που καταλήγει σε ουρλιαχτά Γκοτζίλα. Εκεί γρατζουνάει η ομάδα εγχόρδων –βιολί(India Cook), τσέλο(Kash Killian), κοντραμπάσο(John Ore)- ενώ λεπτοφυείς μελωδίες πάνε κι έρχονται περατζάδα μέσα στο συλλογικό οργανικό χάος. Ενα πανδαιμόνιο μέσα στο οποίο δυσκολεύεσαι πολύ να ξεχωρίσεις τις περιπεπλεγμένες, πολυμήχανες οργανικές υφές καθώς συγχωνεύονται στα σπλάχνα του. Η μαστοριά του Sun Ra δεν είναι εύκολα ακουστή στον ευκαιριακό ακροατή. Ερχεται από τις μεγάλες μπάντες του Fletcher Henderson και του Duke Ellington και ατενίζει στο Υπερ-πέραν.
Αυστηρά για αφοσιωμένους ή πολύ προσεκτικούς ακροατές.
(Sun Ra And The Year 2000 Myth Science Arkestra: “Live At The Hackney Empire”-Leo Records, 1995
)


Πηγές: The Wire: Issue 132, February 1995
 
Last edited:

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,303
Αθήνα
Don Pullen: "€œEvidence Of Things Unseen"-Black Saint, 1984)
Θαυμάσιο, η ιδιόμορφη πιανιστική τέχνη του Don Pullen, ακόμη και για κάποιον που δεν ξέρει πιάνο, είναι αναγνωρίσιμη με την επιβλητική της δύναμη...

...και μια φωτο από το τριπλό Mosaic Select με τα Blue Note σέσιον, 1986-88

AdamsRichmondBrownPullen.jpg
Α προς τα Δ: George Adams (τενόρο σαξόφωνο), Dannie Richmond (τύμπανα), Cameron Brown (μπάσο), Don Pullen (πιάνο)​