17 June 2006
14,350
earl-hines.jpg






O Earl “Fatha” Hines (1903 - 1983) κέρδισε το παρατσούκλι του (Fatha) από τη λέξη Father – πατέρας. Είναι ανάμεσα στις 8 ή 10 πιο εμβληματικές φιγούρες της ιστορίας της τζαζ γενικότερα και ένας από τους “Αγιους Πατέρες” του Jazz piano (μαζί με τον James P. Johnson, τον Jelly Roll Morton, τον Fats Waller και τον Art Tatum). Το παίξιμό του είναι μοναδικό και δεν τον μπερδεύεις με κανένα. Η άρθρωσή του χαρακτηρίσθηκε 'springy': αυτοσχεδιάζει ακατάπαυστα ένα τρελλό χορό γύρω από τις μελωδικές γραμμές σαν σεληνιασμένη κρεολή τσιγγάνα, αποπλανητική, απόλυτα ελαστική -ακριβώς όπως το ελατήριο που συσπειρώνεται και αναπηδά. Η ρυθμική του προσέγγιση είναι σκέτο αληταριό: μοιάζει με αγρίμι που το ξαμόλησαν και κυλιέται ξέφρενα παραδομένο στην ασωτία - δε διστάζει να αφεθεί σε κάθε λογής παρέκκλιση, βάζει φωτιά στα τόπια, φλέγεται από περιέργεια καθώς δοκιμάζει συνέχεια τις φόρμες και τις τραβάει στα όριά τους μέχρι που τις κάνει αγνώριστες. Ο τρόπος που παίζει το πιάνο του απέχει κάποια έτη φωτός από τη σιγουριά του ragtime ή την 'πουτανιά' του stride: o Fatha, εκτός από Sui Generis -όπως άλλωστε όλοι οι μεγάλοι μουσικοί- ποτέ δεν καταδεχόταν να παίξει το ίδιο σόλο δύο φορές, ανεξάρτητα από το πόσο οικείο ήταν στο κοινό του το κομμάτι που έπαιζε, και ήταν πάντα παρεκβατικός και πέρα για πέρα ακραίος: τρώς κατακούτελα μία απίστευτη κραιπάλη από οκτάβες -ο Fatha έμαθε την τέχνη του σε άγριες εποχές όταν, στα καταγώγια που έπαιζε, οι τραγουδιστές χρησιμοποιούσαν ντουντούκες (!) για να ακουστούν μέσα στο δαιμονικό πατιρντί- τα staccati αιχμηρά, κροταλίζουν σαν έμβολα μηχανής που διψάει για λάδια και οι μελωδίες αρχίζουν να ρητορεύουν καυχησιάρικα και να σου γνέφουν καθώς ξετυλίγονται πλούσια επιδαψιλευμένες, αυτάρεσκες και πέρα για πέρα απρόβλεπτες. Ενα πραγματικό ντελίριο.


Tα δύο άλμπουμ του "Tour De Force" και "Τour De Force Encore" στην Black Lion είναι η καλύτερη πόρτα για το σύμπαν του Hines αλλά οι ρέκτες καλά θα κάνουν να προχωρήσουν λίγο παραπέρα και να ψάξουν το "Earl Hines Plays Duke Ellington".





Πηγές: The Wire, Spring 1983, Issue 3,
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,302
Αθήνα
...
Είναι ανάμεσα στις 8 ή 10 πιο εμβληματικές φιγούρες της ιστορίας της τζαζ γενικότερα και ένας από τους "Αγιους Πατέρες"€ του Jazz piano (μαζί με τον James P. Johnson, τον Jelly Roll Morton, τον Fats Waller και τον Art Tatum)...
Έτσι ακριβώς και θα υπερθεματίσω στο "Άγιοι Πατέρες" γιατί ακριβώς η επαφή με το έργο τους μάλλον σε ...προσευχή παραπέμπει παρά σε ακρόαση. Τεράστια μεγέθη, που εμείς απλά δρέπουμε τους καρπούς της μουσικής που αυτοί θεμελίωσαν.

Τους Art Tatum και Jelly Roll Morton, συμπτωματικά απολάμβανα το Σαββατοκύριακο ακούγοντας την εκπληκτική τετραπλή ανθολογία Central Avenue Sounds: Jazz in Los Angeles (1921-1956) και σκεφτόμουνα αυτά ακριβώς τα παραπάνω...
:worshippy:
 
Last edited:

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,284
Αθήνα
Είναι μαγική αυτή η δυνατότητα αυτοσχεδιασμού που έχουν οι μουσικοί της Jazz. Πολύ περισσότερο αν αυτοσχεδιάζουν πιανίστες όπως ο Hines που παίζουν σαν να έχουν δύο δεξιά χέρια. Άσε την ζωτικότητα της ερμηνείας από έναν καλλιτέχνη που στο tour de force ήταν στα εβδομήντα του.
Ένας δίσκος σκέτη απόλαυση.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,022
Αιγάλεω
Εχω το Fatha.
Τρίο με Ahmet Abdul Malik στο μπάσο και Oliver Jackson στα τύμπανα

Επανεκτύπωση της πρώτης ηχογράφησης του 1964, στα μέσα των '80s, μέσω της γνωστής σειράς I love jazz
Απλώς βρέθηκε μπροστά μου και τον πήρα.
Η αγορά του ήταν απο τις πρώϊμες προσπάθειες-απόπειρες μου να εξερευνήσω την jazz χωρίς καμμιά καθοδήγηση και προφανώς μη γνωρίζοντας το background και πλαίσιο που εντάσσει τον Hines ο Κώστας στην παρουσιασή του.
Προσωπικά μου αρέσει πολύ ο συγκεκριμένος, αλλά δεν ξέρω πως αξιολογείται σε σχέση με το υπόλοιπο έργο του.

DSC00692.jpg
DSC00694.jpg