Παιδική παρακαταθήκη

Η πορεία από την παιδικότητα στην ενηλικίωση, αφήνει συνήθως στο διάβα της παρατημένες ή ξεχασμένες συλλογές. Φωτογραφίες, χαρτάκια, περιοδικά, παιδικά παιχνίδια. Όσες από αυτές γλιτώσουν τα σκουπίδια, βρίσκουν καταφύγιο σε μια γωνιά, συνήθως στο πατάρι, περιμένοντας να φιλοδωρήσουν τον αγνώμονα δράστη με γλυκόπικρη νοσταλγία.

russians.jpg

Αυτά για τις εμπράγματες. Υπάρχουν όμως και οι άλλες, οι ανεξίτηλες συλλογές παιδικών ερεθισμάτων και εντυπώσεων, που φωλιάζουν στην μνήμη και το υποσυνείδητο. Ο Μάλερ, από τότε που ήταν πιτσιρίκος στο τότε Iglau της Μοραβίας (σημερινή Jihlava), ρουφούσε σα σφουγγάρι τα τραγούδια του κόσμου στους δρόμους και στα πανηγύρια και ιδιαίτερα τις μουσικές της στρατιωτικής μπάντας ή τα τραγούδια των φαντάρων στον παρακείμενο στρατώνα. Λένε πως θυμόταν απέξω καμιά διακοσαριά τέτοιους σκοπούς.

Η παιδική του αγάπη στους λαϊκούς σκοπούς και δοξασίες, συνδυάστηκε με το ενδιαφέρον του ενήλικου Μάλερ για μια πολύ δημοφιλή την εποχή εκείνη ανθολογία γερμανικής λαϊκής ποίησης με τίτλο Το Μαγικό Κόρνο του Παιδιού (Des Knaben Wunderhorn).

wundhorn.gif

Οι δύο τόμοι της συλλογής περιελάμβαναν στίχους από λαϊκή ποίηση τριακοσίων χρόνων, με την αναμενόμενη θεματολογία: θρησκευτικά ποιήματα και κάλαντα, εργατικά τραγούδια, ιστορικές ρομάντζες, τραγούδια για φαγοπότια, στρατιωτικά τραγούδια, ερωτικά και γαμήλια τραγούδια, καθώς και νανουρίσματα.

Ο Μάλερ μελοποίησε αρκετά τραγούδια από αυτή την ανθολογία, τα οποία είτε ενσωμάτωσε στη 2η, 3η και 4η συμφωνία του, είτε τα εξέδωσε αργότερα (το 1905), ως ανεξάρτητη συλλογή με το όνομα Humorsken. Τα τραγούδια αυτής της συλλογής με κάποιες μικροαλλαγές, έμειναν αργότερα γνωστά ως τραγούδια από το Μαγικό Κόρνο του Παιδιού και αποτελούν και το αντικείμενο αυτής εδώ της παρουσίασης.

Σε αυτά τα δώδεκα τραγούδια, η αγάπη του Μάλερ για το άμεσο, το φυσικό και το γνήσιο, μαζί με τη συνθετική και ενορχηστρωτική ιδιοφυΐα του, έχουν κάνει θαύματα Όμορφες, απλές, ευμνημόνευτες μελωδίες, αποδίδονται με αριστοτεχνική ενορχήστρωση που καταφέρνει να κάνει τη φαινομενικά δυσκίνητη συμφωνική ορχήστρα ευκίνητη και διακριτική, διαμορφώνοντας ένα ηχητικό τοπίο με λεπτή υφή και μεγάλη παραστατικότητα. Ανάλογα με το εκάστοτε τραγούδι η μουσική αναδύει τη χάρη, την επιθυμία, την απογοήτευση, το κωμικό, το πομπώδες, το δέος και την απλοϊκή, gothic ατμόσφαιρα των στίχων.

Είναι τέτοια η αμεσότητα του αποτελέσματος που δε χρειάζεται να γνωρίζεις τους στίχους για να νιώσεις για παράδειγμα, ευθυμία και διάθεση χαβαλέ, ακούγοντας το τραγούδι σε εξύμνηση της υψηλής διανοίας (lob des hohen verstandes).

Κορωνίδα μεταξύ των τραγουδιών είναι το Εγερτήριο (Revelge), από τις τελευταίες (1899) και πιο μακροσκελείς προσθήκες στη συλλογή. Οι στίχοι μιλούν για το εγερτήριο και την πορεία ενός στρατού νεκρών στη μάχη στρατιωτών, με επικεφαλής τον τυμπανιστή τους, που κατευθύνονται στο σπίτι της αγαπημένης του. Αυτή η απλοϊκή, τυπικά ρομαντική και γερμανική ιστορία, που στις μέρες μας μπορεί να τροφοδοτούσε το storyboard κάποιου gothic comic, μεταμορφώνεται από τον Μάλερ σε ένα πρώιμο εξπρεσσιονιστικό αριστούργημα, εξαιρετικό δείγμα αυτού που ο Βάλτερ ονόμαζε ως η νυχτερινή φύση του Μάλερ.

Μέσα από ένα τραχύ, άγριο και φαινομενικά πομπώδες εμβατήριο, η μουσική πετυχαίνει μια τέλεια εκφραστική ισορροπία, αναδεικνύοντας τα πιο καλά κρυμμένα και ενδιαφέροντα ψυχολογικά στερεότυπα του κειμένου. Εδώ η ήττα δεν προσλαμβάνεται με μοιρολατρική καρτερικότητα, ούτε με εγωπαθή, gothic σχηματοποίηση ή μεγαλόστομη άρνηση, ούτε με τη γνώριμη σε μας κλάψα. Εδώ έχουμε ένα διονυσιακό βίωμα της ήττας, μια αντεστραμμένη αποθέωση, στις παρυφές της οποίας διακρίνεται ο πόνος και η πικρή επίγευση της απώλειας.

Ο ίδιος ο Μάλερ το θεωρούσε ως το πιο όμορφο και πιο επιτυχημένο απ’ όλα τα τραγούδια της συλλογής. Μάλιστα σε μια επιστολή του το είχε χαρακτηρίσει ως ίσως το πιο σημαντικό τραγούδι του.

Οι διάφορες ηχογραφήσεις του κύκλου, διαφοροποιούνται τόσο ως προς το ακριβές περιεχόμενο, όσο και ως προς τη σειρά των τραγουδιών. Η μακράν καλύτερη ερμηνεία του έργου κυκλοφορεί από την EMI με το Ντίτριχ – Φίσερ Ντισκάου, την Ελίζαμπεθ Σβάρτσκοπφ και τον Γκέοργκ Τσέλ:

41ER5Z9EZ3L._AA240_.jpg

Η Σβάρτσκοπφ τραγουδά με τη γνώριμη γλυκιά φωνή της και αυτόν τον περίεργο ‛ψυχρό’ αισθησιασμό που διαθέτει, αλλά αυτός που δίνει πραγματικά ρέστα είναι ο Ντισκάου στο Εγερτήριο. Καμία άλλη εκτέλεση που έχω ακούσει δεν μπορεί να προσεγγίσει τον εκφραστικό πλούτο και βάθος του στην ερμηνεία του έργου. Ελπίζω μόνο το πρόσφατο remaster της EMI στη σειρά great recordings of the century να είναι καλύτερο από αυτό του παλαιότερου cd της δεκαετίας του ’90 και ν’ αποφεύγει τις υπερβολές στη στάθμη της γκρανκάσσας. Σε σχέση πάντως με το παλιό cd, το βινύλιο της electrola που έχω είναι καλύτερο. ;)
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Είμαι εκτός.
Υπόσχομαι να συμπληρώσω την υπέροχη παρουσίαση του Ντέμιαν, άμα τη επιστροφή μου.

Πρόκειται για υπέροχο έργο.

Τα λέμε
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
H αγάπη του Μάλερ γι' αυτά τα ποιήματα, είναι, πιστεύω, αποκύημα νοσταλγίας
αλλά και ζήλειας ταυτόχρονα.
Νοσταλγίας για κάποιες εξωραϊσμένες παιδικές εικόνες και ζήλειας γιατί αυτές οι σκηνές που αγάπησε, με όλη την ανεμελιά τους και αθωότητα έρχονταν πλέον σε πλήρη αντίθεση με την καθημερινότητα του στο ακαδημαϊκό και αποστειρωμένο αστικό περιβάλλον του.
sendak.pdf
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Ρε γα..τι μου τι έγινε, έγραψα ολόκληρο κατεβατό με φωτος και τελικά πάνω στο edit κάτι έπαιξε και χάθηκαν όλα.

:bang:

Τέσπα, το νόημα ήταν ότι, πιστεύω, ότι ο Μάλερ έπαιξε ένα παιχνίδι με τον εαυτό του, βάζοντας στους υπερ - απλοϊκούς αυτούς στίχους όλη την μαστοριά του στην ενορχήστρωση, πλάθοντας με λεπτές αλλά και πολύπλοκες μουσικές φράσεις μικρούς κόσμους που ουσιαστικά έρχονταν σε αντίθεση και ακύρωναν το νόημα καθ´εαυτό των στίχων, σατιρίζοντας τις προθέσεις τους, αλλά ταυτόχρονα σατιρίζοντας (ή μήπως και οικτίροντας) και τον ίδιο του τον εαυτό, όπως τον ένοιωθε / επ - ανακάλυπτε μέσα από τις αναμνήσεις και τα βιώματα του. Έναν εαυτό που πιθανώς ήλπιζε να αποτάξει, τώρα που αισθανόταν παντοδύναμος κατακτώντας διάφορα ορόσημα στην επαγγελματική του ζωή ως μαέστρος, τώρα που μπορούσε να επιθυμεί και να φλερτάρει με την αφρόκρεμα της πνευματικής και οικονομικής ελίτ .

Στην περίοδο συνθέσεως των τραγουδιών αυτών, προ της ελεύσεως του 20ου αιώνα και των δεινών που επήλθαν στην προσωπική του ζωή, ο Μάλερ είχε την πολυτέλεια να σπαταλά χρόνο ανιχνεύοντας και σμιλεύοντας τα ενορχηστρωτικά του όρια / δυνατότητες, αξιοποίωντας εκ του παραλλήλου τα Βαγκνερικά τεράστια ορχηστρικά μεγέθη, αλλά και την φινέτσα και την λεπτότητα των μικρών συνόλων. Το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας αντανακλάται χαρακτηριστικά στα τραγούδια του μαγικού κόρνου, όπου κάποιος εκπλήσσεται με το πάντρεμα του απλού - φθηνού με το μεγαλειώδες και πολύπλοκο, χωρίς όμως να μπορεί να ξεχωρίσει τι θα αγαπήσει και τι τον γοητεύει περισσότερο. Ο 'χαβαλές' ; ( που προαναφέρει και ο Ντέμιαν ), τόσο θελκτικός και κοντύτερα στα ανδρικά γούστα και ζητούμενα, με την ξετσίπωτη αυθάδεια και την ανηλέητη χλεύη ;
Ή το υπερ-ανθρώπινο κυνήγι για αξίες, για ανύψωση του 'είναι', για ταύτιση με τον δημιουργό.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Εγώ ανεκάλυπτα το έργο στην χαιφιντελίστικη φάση μου και δια τούτο είχα αποκτήσει την έκδοση της Nimbus (εθεωρείτο τοτέμ τότε για τους μηχανάκηδες) με τον Wyn Morris να διευθύνει την London Philarmonic Orchestra και σολίστες την Janet Baker και τον Geraint Evans,

Αργότερα υπό το ίδιο πνεύμα απέκτησα τον Dieskau υπό τον Barenboim στην Sony Classics με την Φιλαρμονική του Βερολίνου.

Παρότι πρόκειται για καλές εκτελέσεις, συμφωνώ με τον Ντέμιαν ότι η αρχική με τον Ντισκάου, είναι ότι καλύτερο και πιο κοντά στο πνεύμα των τραγουδιών.
 
Απάντηση: Re: Παιδική παρακαταθήκη

Τι να τις κάνεις τις εικόνες φίλε μου, σου φτάνει το πληκτρολόγιο για να ζωγραφίσεις! :grinning-smiley-043

Η εκτέλεση του Μόρρις είναι αυτή που θεωρώ ως καλύτερη εναλλακτική στην αρχική μου πρόταση και τελείως διαφορετικού ύφους. Αδροί χρωματισμοί, σαν από παιδικές νερομπογιές και άφθονος τσαμπουκάς. Μια εκτέλεση με βρώμικη μπλούζα και ματωμένα γόνατα! :HTEHETH63:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Ευχαριστώ Ντέμιαν :blush:

Απλώς να επισημάνω ότι τα προαναφερθέντα αποτελούν αυτά που εγώ καταννοώ και εισπράττω από το έργο και όχι την άποψη της'επίσημης' βιβλιογραφίας, όπου αναφέρεται ότι ο Μάλερ εκμυστηρεύθηκε στην αδελφή του ότι ο τίτλος 'Χιουμοριστικά' που είχε αρχικά αποδώσει στο έργο, αφορά στην κυριολεξία της λέξης humor, ήτοι ότι απευθύνεται στους πλέον πνευματώδεις, ευφυείς και εκλεπτυσμένους των ανδρών.

Μάλλον πλάκα έκανε πάλι.

Το καλό με τον Μάλερ, όμως, αυτό ακριβώς είναι .
Ο καθένας μας (πλην του εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενου νομικού) μπορεί να βρει και να ερμηνεύσει τα πράγματα κατά το δοκούν, εισπράττοντας εν τέλει την 'παρηγορία' . (Λατρεύω αυτή την φράση σου.) Την παρηγορία ότι παρότι και μεις θέλουμε να εξορκίσουμε, να 'θάψουμε' στην λήθη κάποια πρώιμα και οδυνηρά βιώματα, κάποια συστατικά στοιχεία της ζωής μας που θεωρούμε ότι δεν συνάδουν με τα κεκτημένα μας (υλικά και κυρίως πνευματικά) είναι πάντα εφικτό να σατιρίσουμε το παρελθόν και να βρούμε λύτρωση στον αυτοσαρκασμό.

Το μόνο άσχημο είναι ότι συνδιαλλεγόμεθα μόνοι μας και ερωτοτροπούμε χωρίς καν την συμμετοχή των γνωστών υπόπτων. Έστω και του Θεσσαλονικέα. Αυτός όμως θυμήθηκε να στηλιτεύσει εκ νέου τον Σκοτ.
 
17 June 2006
14,350
Απάντηση: Re: Παιδική παρακαταθήκη

Το μόνο άσχημο είναι ότι συνδιαλλεγόμεθα μόνοι μας και ερωτοτροπούμε χωρίς καν την συμμετοχή των γνωστών υπόπτων.

Και ο αυτοερωτισμός, μιά χαρά είναι, ώρες ώρες :antlers:

Το Μαγικό Κόρνο είναι το μόνο από τα γνωστά έργα του Μάλερ που δεν το γνωρίζω καθόλου. Προς περαιτέρω διερεύνηση, οσονούπω :lehrer:
 

Maverick

Senior Member
18 June 2006
484
Να και η είδηση!!! Ο Λύμπε πιάστηκε αδιάβαστος!!!
Για τιμωρία θα περάσει μια βδομάδα ακούγοντας μόνο YES και Emerson!!!
 
17 June 2006
14,350
Απάντηση: Re: Παιδική παρακαταθήκη

Για τιμωρία θα περάσει μια βδομάδα ακούγοντας μόνο YES και Emerson!!!

να το παζαρέψουμε λίγο, μην είσθε τόσο αυστηροί :nounder:
κάνει να περάσω 2 βδομάδες με το Metal Machine Music; :popcorn:
 

Nikos F

Supreme Member
19 June 2006
6,149
Αλιμος
σε καταδικάζει σε εβδομαδιαία ακρόαση δισκογραφίας eagles ,
jackson browne , james taylor and the whole wb catalogue:bigcry:
 
...και, Ντέμιαν, τα στρατιωτάκια που παραθέτεις Πού τα ψάρεψες;
Παληά, έβαφα κι εγώ τέτοια.

Είδες πως φαίνονται οι έμπειροι :cool: Το βρήκες αμέσως! Αυτοί βέβαια είναι ρώσοι, έψαχνα να βρω αυστριακούς ή πρώσσους, αλλά δεν τα κατάφερα. Πάντως με τους γάλλους της πρώτης αυτοκρατορίας είχα και 'γω μεγάλο ψώνιο! :popcorn:

Μικρός είχα πλήρες σετ πλαστικών, πεζικάριους, πυροβολικό, αυτοκρατορική φρουρά και ιππικό, από την Airfix. Τα μολυβένια ήταν too much...

Πάντως αν σ' ενδιαφέρει, ιδού ένα μαγαζί όχι πολύ μακριά μας:

http://www.zinnfigur.com

Όταν είχα πάει στο Βερολίνο, είχα πάρει από 'κει έναν μικρό, μολυβένιο Brahms.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,350
Το μόνο άσχημο είναι ότι συνδιαλλεγόμεθα μόνοι μας και ερωτοτροπούμε χωρίς καν την συμμετοχή των γνωστών υπόπτων. Έστω και του Θεσσαλονικέα. Αυτός όμως θυμήθηκε να στηλιτεύσει εκ νέου τον Σκοτ.

όπως στρώσεις θα κοιμηθείς....-bye-
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,350
Re: Απάντηση: Παιδική παρακαταθήκη

...το φοβόμουν αυτό :icon15:

να τους ακούσω αλλά υπό τον όρο ότι θα εξαιρέσετε τους Doobie Brothers;:blink:

δεν σκότωσα δα και άνθρωπο...:rolleyes:

Σου υπόσχομαι ότι σου χρειάζεται μόνο μιά ακρόαση....
κι αυτή ημίωρη...