Δυό Κυρίες με Διαφορά 60 ετών.

17 June 2006
62,722
Χολαργός
67597.jpg


Η νέα σημαντική πιανίστα Angela Hewitt παρουσιάζει τρείς σουίτες για πιάνο τού Γάλλου συνθέτη Jean-Philippe Rameau(1683-1764).
O Rameau δεν τίς είχε ονομάσει σουίτες,αλλά είχε κατατάξει διάφορα μικρά κομμάτια σε 5 ξεχωριστά έργα ,όπου το κάθε έργο αποτελείται απο μουσικά μέρη γραμένα στο ίδιο μουσικό κλειδί .
Σουίτες χορευτικές μελαγχολικές ,βασισμένες εν μέρει σε παραδοσιακές μελωδίες(ιρλανδικές,ιταλικές,σκωτσέζικες αλλά και ´εξωτικές´)συνθέτουν μιά μουσική πιανιστική πανδαισία υψηλής δυσκολίας.
Κομμάτια όπως τα Le rappel des oiseaux(όπου νοιώθεις ότι κάτω απο το αρχικό τραγούδι τών πουλιών παραμονεύον τα απειλητικά ράμφη τους),Τambourine,La Poule,Les Sauvages,L'egiptienne,κρύβουν μιά ´μελωδική βιαιότητα´,που δείχνει ότι ο κύριος Rameaux,μονον γαλήνη δεν υπεδείκνυε με την μουσική του.
Στην τρίτη σουίτα χρειάζεται πραγματική καλλιτεχνική δεξιοτεχνία για να αποδοθεί το Les Trois Mains,όπου νομίζει κανείς πώς υπάρχουν όντως τρία χερια για να αποδώσουν το κομμάτι.
Η Kαναδή Hewitt δικαιώνει τα όσα γράφουν γι´αυτήν.
Ο δίσκος ακούγεται μονορούφι .Δεν είναι κάν απαραίτητο να γνωρίζουμε ποιά σουίτα ερμηνεύεται.Απλά απολαμβάνουμε την μουσική.


To 1947 μιά άλλη μεγαλη Κυρία ,που δεν υπάρχει πιά ηχογραφεί Schumann και Brahms.
Η Naxos Historical ,παρουσιάζει έναν must have δίσκο με την σπουδαία contralto
Kathleen Ferrier.
H Κυρία ερμηνεύει συνοδεία πιάνου τραγούδια τού Σούμαν (Frauenliebe und-leben,Op.42),που αναφερονται στην εξέλιξη τής σχέσης μιά γυναίκας απο την γνωριμία μέχρι το τέλος.
Τραγούδια μελαγχολικά ,χαρούμενα,πένθιμα σπαρακτικά,που η Ferrier τα αποδίδει με πάθος.
Η βαθειά φωνή της στην συνέχει γίνεται το κατάλληλο μουσικό όργανο για να αποδοθούν υπέροχα τραγούδια τού μεγάλου Brahms(Vier ernste Gesange op.121,Sappische Ode op.94,No 4,Botscaft,op.47 No 1,Two songs for Contralto with viola obbligato op.91) και η συγκλονιστική Alto Rhapsody op.53,που κατά την Ferrier ήταν η καλύτερη ηχογράφησή της.
Στο τελευταίο εργο την συνοδεύει η Φιλαρμoνική τού Λονδίνου υπο τον Clemens Krauss και ανδρική χορωδία.
Ο δίσκος προκαλεί ανατριχίλα απο την αρχή ως το τέλος.Η φωνή είναι εκεί και μάς λυπεί η ιδέα τού τι θα μπορούσε ακόμα να κάνει η Ferrier εάν δεν χανόταν το 1953 σε ηλικία 41 ετών.
Η επεξεργασία τής Naxos πολύ καλή,άν και σε τέτοιες στιγμές είναι εξαιρετικά δύσκολο να εστιάσει κάποιος στην όποια παραμόρφωση..

270206_1_f.jpg
 
Last edited:

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
41T4SVX0G7L._AA240_.jpg

Η πρώτη κυρία με συναρπάζει για τις ερμηνείες της στον Ravel. Παίζει πιάνο σαν να αγγίζει κατευθείαν τις χορδές του κι όχι τα πλήκτρα! Ακόμα και στα έργα που ο Ravel έγραψε τόσο για ορχήστρα όσο και για πιάνο(Valses nobles, Alborada del gracioso, κλπ), o ήχος της Hewitt θυμίζει το χρώμα της ορχήστρας.
Η Ηyperion έχει ηχογραφήσει όλα τα πιανιστικά έργα του Ravel με την Angela

Επισης, η ίδια εταιρεία έχει ηχογραφήσει ολόκληρο το έργο του Kάντορα για πληκτροφόρο με ορχήστρα και χωρίς, υπό την Angela πάλι. Από αυτή την έκδοση έχω ακούσει τα κοντσέρτα για πληκτροφόρο και ορχήστρα. Ερμηνεία με αρκετό ενδιαφέρον στις φράσεις και τη δυναμική, αλλά παιγμένα πάλι με το απαλό άγγιγμα που έχει και στον Ravel. Ισως με αυτό το παίξιμο να τονίζει τον διάφανο χαρακτήρα του τσέμπαλου στην ορχήστρα της εποχής του Bach, προσωπικά όμως προτιμώ το σολιστικό όργανο να ξεχωρίζει περισσότερο. Όπως και να 'χει, είναι αξιόλογη κι αυτή η έκδοση και μάλιστα περιέχει το 5ο Βραδεμβούργειο Κοντσέρτο, το οποίο έχει αρκετό και δεξιοτεχνικό υλικό για το τσέμπαλο σε αντίθεση με τα πέντε υπόλοιπα κοντσέρτα, σε εκδοχή με πιάνο αντί τσέμπαλου. Ως τωρα γνωριζα οτι μόνο ο Gould είχε κάνει τέτοιο εγχείρημα(...Καναδός κι αυτος ;) ), και μάλιστα έλεγε "έπαιζα σ' ενα νευρικό πιάνο που νόμιζε ότι είναι τσέμπαλο"...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Oσα περιγράφεις για τον Bach,ισχύουν και στον Rameau.
Ενώ τα έργα ,προφανώς έχουν γραφεί για το καταλληλότερο τσέμπαλο,η Hewitt χρησιμοποιεί το πιάνο με μιά πολύ ενδιαφέρουσα πλαστικότητα,αλλά δεν προδίνει τήν εποχή τού Rameau.
Eπίσης κινείται σε μιά κεντρική γραμμή,που δεν την παραγεμίζει με πλουμίδια .Είναι τόσο...όσο...
Εάν πάρεις τον δίσκο τού Rameau,άκουσέ την σε παρακαλώ στα κομμάτια που έχω αναφέρει στην παρουσίασή μου,αλλά και στην πανέμορφη και περίτεχνη courante.Τόχει ....η Κυρία.
Υ.Γ
Τον Ραβέλ θα τον ψάξω με αυτήν άν και τον έχω με πολλούς και πολλές(βλέπε Martha.)

:smile:
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Re: Απάντηση: Δυό Κυρίες με Διαφορά 60 ετών.

Jean-Yves Thibaudet! :award:

Ομορφάντρας! :HTEHEH56: :flipout:
Για τον Ραβέλ δεν γνωρίζω, πάντως στον Ραχμάνινοφ ο Thibaudet έχει και τη δεξιοτεχνία και τη δύναμη(...και την εμορφάδα για τα ρομαντικά δεύτερα μέρη των κοντσέρτων :flipout: )

Tην Hewitt θα την ακούσω σίγουρα στον Rameau. Με τον συγκεκριμένο δίσκο, και ειδικά τα κομμάτια που αναφέρατε, θυμήθηκα το Coucou του Rameau, που κάποτε είχα διαβάσει :)