Μήδεια — Lars von Trier (1988)

17 June 2006
62,722
Χολαργός
Tαινία για την Δανέζικη τηλεόραση τού 1988,που πραγματεύετεαι τον μύθο τού Ευριπίδη,μέσα στο Σκανδιναυικό τοπίο και στην Βόρεια Θάλασσα.
Στο φίλμ κυριαρχεί το γκρί-ασημί χρώμα και το υγρό στοιχείο(υπάρχουν δύο μόνον σεκάνς με κυανό χρώμα σε συγκεκριμένη στιγμή τού έργου).Η ιδιοφυϊα τού Trier ξεδιπλώνεται με μοναδικό τρόπο.Εκπληκτική μουντή εικόνα ,μαγευτική καθοδήγηση τής κάμερας που μετατρέπει την κίνηση τών αγριόχορτων σε Χρυσόμαλλο Δέρας,παιχνίδισμα με την άβυσσο τής Βόρειας θάλασσας και μέσα σε αυτό το σκοτεινό σκηνικό προβάλλει η εικόνα τής Μήδειας,μιάς γυναίκας με μεγάλη δύναμη όπου όλο το μίσος και η ζήλεια πρός τον αφελή και μωροφιλόδοξο Ιάσωνα,φαίνεται απο την υπόκωφη φωνή της καί απο την μελετημένη κίνηση τού σώματος.Καμιά άλλη υπερβολή.
Ο Τρίερ καταργεί τον ´απο μηχανής Θεό´δινει λαλιά και παρουσία στην κόρη τού Κρέοντα,Γλαύκη και παραλλάσσει την σκηνή τού φόνου των αγοριών απο την Μήδεια με έναν γεμάτο ένταση τρόπο.Ο ρόλος του μεγάλου αγοριού και το πώς συμβάλλει στον χαμό του αποτελεί συγκλονιστικό ψυχογράφημα τού πώς ο ναρκισσισμός και η αλαζονεία τών γονιών μπορεί να καταστρέψει τα παιδιά πού στίς μικρές ηλικίες έχουν πάντα στραμένο το βλέμμα στούς γεννήτορές τους.
Ο Τρίερ χρησιμοποιεί την εμπειρία και σοφία του μεγάλου προγόνου του Κάρλ Ντράγιερ και δίνει μιά τραγωδία χωρίς μεγαλοστομίες, με συμπυκνωμένο λόγο ,αλλά και απίστευτη ένταση.Ταινία ´Μυθικού Ρεαλισμού´
Ο Χορός αποτελείται απο ένα άτομο .Η σοφή αυτή λιτότητα ταιριάζει πολύ στο όλο εγχείρημα
Οι ηθοποιοί καθοδηγούνται ιδανικά.
Η Μηδεια είναι συγκλονιστική μέσα στό βουβό της μίσος.
Ο Κρέων,η Γλαύκη ,ο Ιάσων και τα δυό αγόρια κινούνται μέσα στον ζόφο τών ανθρωπίνων συναισθημάτων,που αποτυπώνονται στίς εκπληκτικές εικόνες τού σκηνοθέτη.
Η σκηνη που βρίσκει ο Ιάσων τα σκοτωμένα του παιδιά,μνημειώδης.
Είναι πολύ δύσκολο να περιγραφεί με λόγια Τέχνη αυτού τού επιπέδου.
Ο Ευρωπαϊκός Κινηματογράφος στίς μεγάλες του στιγμές με μιά ταινία που γυρίστηκε πρίν ο Τρίερ γίνει γνωστός σε ένα ευρύτερο κοινό.
Απο τίς πιό σπουδαίες ταινίες πού έχω δεί ποτέ στην ζωή μου.
Στο έργο δεν υπάρχει ο συνηθισμένος στόμφος με τον οποίον διδάσκεται και ερμηνεύεται η Αρχαία Τραγωδία στην Ελλάδα(πλήν φωτεινών εξαιρέσεων).
Πολλά :grinning-smiley-043 στην μεγαλοφυϊα του Δανού Σκηνοθέτη.