Αποχαιρετισμός με μια λοξή ματιά

Dmitry%20Shostakovich.jpg


Ο Σοστακόβιτς ήταν δύσκολος άνθρωπος. Εγκεφαλικός, μεγαλοφυής, ερμητικός αλλά και με πολλά προσωπεία, αντιφατικός. Ο Ρίχτερ είχε πει «νομίζετε πως είμαι τρελός, αυτός όμως είναι ο πραγματικά τρελός!». Αφηγήσεις και ηχογραφήσεις μαρτυρούν τη σπασμωδική εμμονή του με τα γρήγορα τέμπι και τις κοφτές, στακάτο φράσεις. Κάτι ανάλογο με το δικό μου γραφικό χαρακτήρα! :p

Για δεκαετίες είχε βάλει τους μουσικολόγους και τους δημοσιογράφους να κυνηγούν την ουρά τους για το κατά πόσον ήταν πιστός κομμουνιστής ή θύμα της σοβιετικής γραφειοκρατίας, για να καταλήξει κάποιος να ομολογήσει «κανέναν δεν πρέπει ν' απασχολεί το κατά πόσον ο Σοστακόβιτς ήταν πιστός κομμουνιστής, συντηρητικός εθνικιστής ή ο Ρεπουμπλικάνος Κυβερνήτης του Τέξας!!!!» :cowboy: :flipout:

f486024128a0eb12e2730110.L.jpg


Μέσα στα κουαρτέτα για έγχορδα του συνθέτη μπορεί κανείς ν' ανακαλύψει μερικά από τα πιο αξιόλογα δείγματα Μεγάλης Μουσικής του 20ου αιώνα. Το πιο γνωστό είναι το τρομερό 8ο κουαρτέτο – έργο κατά πάσα πιθανότητα αυτοβιογραφικό, που η επίσημη εκδοχή το ήθελε αφιερωμένο στα θύματα του φασισμού.

Η τελευταία αδυναμία μου όμως είναι ένα έργο συνομήλικο μου, το 11ο κουαρτέτο, έργο του 1966, αφιερωμένο στη μνήμη του Βασίλυ Σιρίνσκυ, δεύτερου βιολιού και συνιδρυτή του περίφημου κουαρτέτου Μπετόβεν, το οποίο είχε δώσει τις παγκόσμιες πρεμιέρες όλων των προγενέστερων κουαρτέτων του, καθώς και του κουϊντέτου για πιάνο. Ένα σύνολο μουσικών εθισμένων στα αφηνιασμένα τέμπι και στο κοφτό παίξιμο, ύφος που διατήρησαν και μετά το θάνατο του Σιρίνσκυ, όπως μαρτυρούν οι ερμηνείες τους στα τελευταία κουαρτέτα του Μπετόβεν, που διαθέτω σε ρωσικά βινύλια, πολύτιμα κομμάτια της δισκοθήκης μου.

Έργο σε επτά μέρη, που παίζονται χωρίς διακοπή, με τους όχι και τόσο κατατοπιστικούς τίτλους –ορισμένες φορές εξόφθαλμα σαρκαστικούς, όπως η humoresque- εισαγωγή, σκέρτσο, ρετσιτατίβο, σπουδή, humoresque, ελεγεία, τέλος ή συμπέρασμα (conclusion).

Μουσική εξαιρετικά εκφραστική, ταυτόχρονα όμως αινιγματική, σιβυλλική. Σε ορισμένα σημεία, όπως στο σκέρτσο που επαναλαμβάνεται και στο φινάλε, η μουσική είναι αποστασιοποιημένη, εσωστρεφής, με μια σκοτεινή επίφαση αθωότητας, κάποιες στιγμές σχεδόν ενοχική, που θαρρείς πως κρύβει ένα τρομακτικό μυστικό. Η επανάληψη αυτού του θέματος ως συνοδεία, σε διαρκές πιανίσιμο, τη στιγμή που τα σόλο όργανα στήνουν με το δήθεν ανεπιτήδευτο περιπαικτικό σκέρτσο που παίζουν μια αναπόφευκτη παγίδα, στοιχειώνει όλο το έργο. Σαν ένα παιδί μάρτυρας μιας ανομολόγητης τραγωδίας που παίζει δήθεν αμέριμνο, ενώ σε παρατηρεί να βαδίζεις προς την εστία της, περίεργο για την επικείμενη δική σου εμπλοκή σ' αυτήν την τραγωδία.

Ο απόηχος του σκέρτσο σαρώνεται από το άγριο φόρτε του ρετσιτατίβο για να ακολουθήσει η δραματική κορύφωση της humoresque, με τον τίτλο σε προφανή αντίθεση με το ύφος της μουσικής. Η ελεγεία που ακολουθεί εκτονώνει την ένταση του προηγούμενου μέρους με ένα βαρύθυμο, πένθιμο βηματισμό για ν' ακολουθήσει το φινάλε, στο οποίο επανεμφανίζεται το στοιχειωμένο σκέρτσο.

Οι δυσεύρετες πλέον ηχογραφήσεις του αειθαλούς κουαρτέτου Μποροντίν από τη δεκαετία του '80 προσφέρουν κατά τη γνώμη μου, μια άρτια από όλες τις απόψεις ερμηνεία. Σίγουρα θα υπάρχουν και άλλες πολύ καλές ερμηνείες, δεν μπορώ όμως να κάνω άλλη πρόταση γιατί δεν έχω ακούσει καμία άλλη.
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Δαμιανέ ,πρόσφατα απέκτησα απο την Chandos Historical όλη την σειρά τών κουαρτέτων τού Σοστακόβιτς με τούς Borodin.
Δεν συμπεριλαμβάνεται πάντως το κουιντέτο και τα κομμάτια για το οκτέτο.
Το 11ο είναι έργο ´σφίγγα´.Μου προκάλεσε μεγάλη εντύπωση η ´αυτόνομη´συμμετοχή τού βιολοντσέλλου ορισμένες στιγμές.
Υπάρχει μιά ´αγριάδα´στο έργο που σε κρατά σε εγρήγορση διαρκώς.Xρειάζομαι περισσοτερες ακροάσεις...H εκδοχή σου είναι ευρηματική...
Υ.Γ
Για το piano quintet υπάρχει thread με την δική μου αγαπημένη ερμηνεία:
www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=9505
 

ΝΕΟΣ ΠΑΝΙΩΝΙΟΣ

Established Member
18 June 2006
122
ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ
Δαμιανέ, μια καταπληκτική ερμηνεία είναι αυτή του κουαρτέτου Fitzwilliam στη Decca. Δεν ξέρω αν υπάρχει σε cd, το έχω σε βινύλιο ffss (κουτί) του 1979. Οι Άγγλοι άρεσαν και στο Σοστακόβιτς, όταν παλιότερα τους είχε ακούσει στο 14ο κουαρτέτο. Ο Σοστακόβιτς τους έστειλε μάλιστα τα τρία τελευταία κουαρτέτα του μόλις τα τελείωσε ώστε να κάνουν αυτοί την πρεμιέρα στην Αγγλία.
 
Ευθύμιε είχα ακούσει πολύ καλά λόγια για το Fitzwilliam και είχα διαβάσει ακόμη καλύτερα από τους εγγλέζους του Πιγκουίνου για τους συμπατριώτες τους. Θα το ψάξω το κουτάκι στα βινυλιάδικα των μεταχειρισμένων. Αν δεν τα καταφέρω θα τα πάρω σε cd.
 

dionisp

Established Member
25 January 2007
148
Επικυρώνω την άποψη του Δαμιανού για το Beethoven Quartet. Ότι έχω και ότι έχω ακούσει είναι πάρα πολύ καλό σε κακή όμως ηχητική ποιότητα.
 
Last edited:
17 June 2006
14,350
Ενα πολύ καλό πόνημα της Wendy Lesser με τίτλο: "Music For Silenced Voices: Shostakovich And His Fifteen Quartets" - Yale Univercity Press, 2011.

p14-110626-a2.jpg




και η εκπληκτική περιγραφή της για το 11ο Κουαρτέτο Εγχόρδων:

"it is like the empty ruin of a once joyous house, a crumbling, disintegrating memorial to lost happiness".
 
17 June 2009
3,594
Δαμιανέ, μια καταπληκτική ερμηνεία είναι αυτή του κουαρτέτου Fitzwilliam στη Decca. Δεν ξέρω αν υπάρχει σε cd, το έχω σε βινύλιο ffss (κουτί) του 1979. Οι Άγγλοι άρεσαν και στο Σοστακόβιτς, όταν παλιότερα τους είχε ακούσει στο 14ο κουαρτέτο. Ο Σοστακόβιτς τους έστειλε μάλιστα τα τρία τελευταία κουαρτέτα του μόλις τα τελείωσε ώστε να κάνουν αυτοί την πρεμιέρα στην Αγγλία.

Υπάρχει: