Ανένδοτοι, αδιάλλακτοι, εξτρεμιστές...αλλά πάντα παράφοροι

17 June 2006
14,350
bach_wtc_richter.jpg


J.S. Bach - The Well Tempered Clavier - Sviatoslav Richter, piano (RCA 4XCD)

Πρακτικά μου είναι αδύνατο να βρώ μία εκδοχή του Καλοσυγκερασμένου Κλειδοκύμβαλου που να με καλύπτει απόλυτα: τα 48 Πρελούδια και Φούγκες είναι από μόνα τους ένας κόσμος ολόκληρος.
Θεωρούνται, περίπου, η Παλαιά Διαθήκη, στην ιστορία του πιάνου και, ταυτόχρονα, από τις πιό αλλόκοτες και ακραίες μουσικές που γράφτηκαν ποτέ. Δεν έχει να κάνει μόνο με την εξωπραγματική, μαθηματικής ακρίβειας οργάνωση των συνθέσεων αλλά και με την ασύλληπτη λυρική ομορφιά τους. Ενα καλειδοσκόπιο από λεπτές αποχρώσεις που μοιάζει εξαιρετικά αιθέριο, αισιόδοξο και, την ίδια στιγμή, νευρωτικό και γεμάτο υπαινιγμούς για κάποια επερχόμενη καταστροφή. Συναισθήματα που άλλοτε καταφάσκουν πανηγυρικά στη ζωή κι άλλοτε παραπέμπουν σε συγκινησιακή κόλαση και πανικό. Το ακούω κάπου 30 χρόνια τώρα. Ούτε μία φορά δεν έμεινα αδιάφορος ή απαθής μπροστά στις ιλιγγιώδεις αρχιτεκτονικές του, με τις πολλές φωνές, κάθε μία τους χρωματισμένη διαφορετικά, που ξεδιπλώνονται κάθε φορά καμαρωτές, γεμάτες σιγουριά μπροστά στα κατάπληκτα μάτια μου.
Η εκδοχή του Sviatoslav Richter είναι γεμάτη ποίηση και πολύ επιβλητική. Τυγχάνει επίσης να είναι και σύγχρονή μου: ηχογραφήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’70 και ήταν η πόρτα μου γι αυτό το μεγάλο έργο. Μετά, βέβαια, ανακάλυψα αυτήν του Edwin Fisher απ τη δεκαετία του ’30 και την άλλη του Samuel Feinberg, από το 1959. Τον Friedrich Gulda και τον Glenn Gould. Τη Rosalyn Tureck, την Angela Hewitt και τον Keith Jarrett.
Με το χέρι στην καρδιά όμως, αυτή που επιστρέφω πιο συχνά, είναι του Richter.
==========================================================


bartok_9.jpg


Bela Bartok – Concerto For Orchestra – Κarajan, Berliner Philarmoniker (EMI Classics CD)

Αυτοί που βλέπουν στον Bela Bartok μόνο τον στυλίστικο πρωτογονισμό του, βλέπουν μόνο ένα μέρος από τη συνολική εικόνα. Ο τελευταίος από τους “καταραμένους” μεγάλους συνθέτες, κάπου ανάμεσα στους μεταρομαντικούς και τους ατονικούς, στους αφηρημένους και στους οργισμένους εξπρεσσιονιστές. Ιδιοφυής, παθιασμένα λυρικός, με φοβερή αίσθηση του χιούμορ και αθεράπευτα ερωτευμένος με το παραδοσιακό folklore της πατρίδας του, ο Bartok έγραψε μιά έντεχνη μουσική αδιανόητη πριν απο αυτόν. Μιά μουσική που θεωρείται το ίδιο κεφαλαιώδους σημασίας με εκείνες του Schonberg, του Debussy και του Stravinsky. Ενα έργο που οι μουσικολόγοι σήμερα, το αντιμετωπίζουν περίπου σαν ζωντανό οργανισμό σε διαρκή μετάλλαξη - ή σαν “ένα γιγάντιο εργαστήρι, όπου έλαβαν χώρα οι πιό τολμηροί πειραματισμοί καθώς και μερικές από τις πιο συγκλονιστικές ανακαλύψεις” (Robert Fripp).
Το Κοντσέρτο για Ορχήστρα είναι το Κύκνειο άσμα που έγραψε ο συνθέτης, λίγο πριν πεθάνει από λευχαιμία, στην εθελούσια εξορία του στην Αμερική. Συνοψίζει σε μεγάλο βαθμό τον δημιουργό του και είναι γραμμένο με μιά τάση να χρησιμοποιεί ολόκληρη την ορχήστρα ή ομάδες οργάνων με τρόπο concertante. Ολες οι “σφραγίδες” του Bartok είναι εδώ : οι έντονες μελωδικές γραμμές, η ελευθεριότητα του στύλ, η ρυθμική ευκαμψία, οι αιχμηρές αντιπαραθέσεις από ορχηστρικά ηχοχρώματα, η ορμητική ενεργητικότητα, η σφριγηλή ζωντάνια.
Η ερμηνευτική σχολή του Karel Ancerl είναι, για μένα, το ιδανικό στην απόδοση του Bela Bartok. Ο Ancerl είναι περισσότερο ποιητής παρά αρχιτέκτονας: η σχεδόν Μοτσάρτεια χάρι στο Intermezzo interrotto προκύπτει μπροστά στα μάτια σου αβίαστα, με μαγικό τρόπο. Η φρενίτιδα της σουίτας των χορών, στο τελευταίο μέρος, ακολουθεί δεξιοτεχνική, καθαρτήρια, γεμάτη ρίγος.
Ο Pierre Boulez έχει ένα μοναδικό, τελείως προσωπικό τρόπο να διαβάζει τις παρτιτούρες της μουσικής του 20ού αίώνα. Εχει κάνει μιά εξαιρετική εκδοχή, το 1972, με τη Φιλαρμονική της Ν. Υόρκης (Sony) που έχει αποσυρθεί από τη δισκογραφία προσωρινά (ελπίζω...).
Η εκτέλεση του Κάραγιαν έρχεται από το 1974 και προτείνεται σαν μιά αξιοπρεπής λύση.
=========================================================


kjcarnegie.jpg


Keith Jarrett – The Carnegie Hall Concert (ECM 2CD)

Λουσάτη κυκλοφορία. Θα μπορούσε κάλλλιστα να είναι μονό άλμπουμ – η ECM το έχει απλώσει σε 2 δίσκους με σχετικά τσιμπημένη τιμή. Αυτά είναι τα Πλήν.
Γιατί εδώ πρόκειται για μιά εμφάνιση, κυριολεκτικά, Τιτάνια. Αλλες φορές σκέτη δίνη κι άλλες πάλι καταπραϋντικός, υπνωτικός. Αλλοτε τελετουργικός, μεγαλειώδης κι άλλοτε πάλι στοχαστικός, εμπνευσμένος, παρηγορητικός, ένας μεγάλος σύγχρονος δημιουργός που κυριολεκτικά κοσμεί την εποχή μας. Παίζει το καινούργιο ιδίωμα που το έχει φτιάξει μόνος, με τα χέρια του, όλα αυτά τα χρόνια. Απειρα υπέροχα τραγούδια μοιάζουν να λανθάνουν κάτω απ αυτή τη λάβα, αυτό το άκουσμα που είναι σαν πανοραμική άποψη πάνω στα blues, το ragtime, τις μπαλάντες, τις esquisses, την τέχνη της φούγκας, τους συμφωνικούς χορούς. Μία συρροή από συναισθήματα που εκτείνονται από την πιο εκρηκτική οργή στην πιο καλοκάγαθη κομψότητα, από την πιο λεπτεπίλεπτη χάρι στο πιο αλιτήριο swing – σαν Schubert και Liszt σε σάρκα μία: πιθανώς ο μόνος σύγχρονος μουσικός που μπορεί και συνδυάζει την αρχοντική μελαγχολία της Σονάτας σε Σι ύφεση μείζονα (D.960) του πρώτου, με το δαιμονισμένο κέφι της μεγάλης Σονάτας σε Σι ελάσσονα του δεύτερου.

Ενα μνημείο της μουσικής για πιάνο, ανεξάρτητα από ιδιώματα ή εποχές.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Κώστα νομίζω ότι το να παρουσιάζεις τρια τόσο μεγάλα έργα μαζί είναι ´υπερβολικό´.Ενα κάθε δίμηνο και πάλι δεν θά ´χωνεύονταν´εύκολα.;) :smile:
Για τον Τζάρετ δεν έχω να προσθέσω τίποτα .
O Bartok ,που αρχίζω να τον κατανοώ τα τρία τελευταία χρόνια,ίσως είναι μαζί με τούς Στραβίνσκυ και Σοστακόβιτς οι 3 μεγαλύτεροι συνθέτες τού 20ού αιώνα.
Στίς εκτελέσεις που προτείνεις ,συμπληρώνω την εκτέλεση τού Dorati απο την Mercury,αλλά και την θαυμάσια κατ´εμέ τού αδικοχαμένου Fricsay(μαζί με την Μουσική για Εγχορδα,Κρουστά και Celesta)απο την D.G.

Tώρα για το ´ασύλληπτο´Well-Tempered Clavier,ίσως κάποια στιγμή να πρέπει να βάλω στην άκρη την μεγάλη μου αγάπη για τον Glenn Gould και να αρχίσω να ψάχνω και αυτά που προτείνεις.
Ο Gould είναι ιδιοσυγκρασιακός αλλά θεωρώ ότι έχει το ´άγγιγμα´απο τον Κάντορα.
Και πάλι πολύχρονος αδελφέ.Σπουδαία δώρα έκανες που τιμούν τον χώρο.:grinning-smiley-043
 
Βάλτε κι' αυτήν εδώ στα υπόψιν, που σημειωτέον, έχει και εξαιρετική ηχογράφηση:
41GAK57Q0JL._AA240_.jpg

Ο Ράινερ - Ούγγρος στην καταγωγή - υπήρξε στενός φίλος του Μπάρτοκ για πολλά χρόνια. Μάλιστα ήταν αυτός που μεσολάβησε στο Κουσεβίτσκυ να παραγγείλει το κονσέρτο για ορχήστρα στον Μπάρτοκ, για να μπορέσει να εξασφαλίσει κάποιο έσοδο και ν' ανακουφιστεί κάπως από την μεγάλη οικονομική ανέχεια που το βασάνιζε τα δύσκολα χρόνια της Νέας Υόρκης.

Σπύρο με 'γεια το avatar! ;)
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ντέμιαν κατ´αρχήν ευχαριστώ για το ´με γειά´.
Ξέρεις πολύ καλά ότι μερικοί συντηρητικοί Εγγλέζοι διαμαρτύρονταν στο Penguin όταν τού έβαζε ´καλό βαθμό´για κάποιες ερμηνείες του γιατί μουρμούριζε την μελωδία ενώ έπαιζε πιάνο.Ετσι σιγά-σιγά το Penguin Guide πρός χάριν μερικών ανωνύμων διαμαρτυρομένων αναγνωστών του άρχισε να ´κόβει´δίσκους του.
Εβαλα και εγώ τον Glenn στα νειάτα του κόβοντας όμως το σχόλιο που συνοδεύει αυτή την εικόνα:'Gould in Ecstasy'.
Πού ξέρεις,σκέφτηκα,μπορεί να μάς διαβάζει κανένας απ´αυτούς τούς συντηρητικούς Εγγλέζους και να ´διαμαρτυρηθεί´ανωνύμως.:blink: :flipout: -bye-
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Αυτός λοιπόν είναι ο Gould; Για μιά στιγμή που τον είδα έτσι κυμπάρη, τον πέρασα για τον Bryan Ferry.. :slapface:

Eχεις απόλυτο δίκιο.Στα νιάτα του θύμιζε ροκαμπιλά.
Μετά τα 45 γέρασε απότομα και στα 50 χάθηκε.
Τον Σεπτέμβριο στο Τορόντο(γενέθλια πόλις του)διοργανώνουν εκδηλώσεις τιμώντας την μνήμη του(25 χρόνια απο τον θάνατό του).
Γιώργο κάνε μιά δοκιμή.Δεν θά χάσεις.Κάνουμε και προσφορές δωρεάν.;)
Στείλε p.m. εάν θές για να σε ........κεράσω στίς 2 ιουνίου.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,022
Αιγάλεω
Eχεις p.m.

p.s. Μην ξεχάσεις και το χαρτί για το "ελεύθερος υπηρεσίας" που μου έταξες :grandpa::flipout: :flipout: .. Μη μας κυνηγάει μετα ο Πολυχρο .. ;) :flipout:
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Οταν πρίν την αντιμουχλική συνάντηση κάναμε μιά συνηθισμένη και ´βλαπτική ´για την τσέπη βόλτα σε κεντρικό δισκοπωλείο με τον Δαμιανό,το μάτι μου εστιάστηκε σε μιά πολύ περιποιημένη κασσετίνα με 4 c.d.'s που περιείχε σε τιμή εξευτελιστική ολόκληρο το Well-Tempered Clavier(1953),με την Αμερικανή πιανίστα Rosalyn Tureck(1914-2003).Oσονούπω κατοχυρώθηκε στον γράφοντα με ταχύτατες διαδικασίες.
Βασική της πεποίθηση ότι ο ερμηνευτής οφείλει να υπηρετεί τον συνθέτη.Οπως επίσης ότι ο ερμηνευτής οφείλει να επικοινωνεί στο κοινό το πλαίσιο τής εποχής τού συνθέτη ,αλλά και τον τρόπο που παιζόταν η μουσική την εποχή εκείνη.
Παρα ταύτα ήταν απο τούς πρώτους σολίστ που χρησιμοποίησε πιάνο για τίς συνθέσεις τού Bach και επεκρινε ορισμένους θεωρητικούς που την επιτιμούσαν γιατί επέμεναν ότι ο Bach έπρεπε να ερμηνευεται μόνον με όργανο,τσέμπαλο ή αρπσίχορδο(η Tureck ήταν βαθειά γνώστης τού τσέμπαλου και τού αρπσίχορδου επίσης).Ελεγε ότι δεν ´τρέχει αίμα στίς φλέβες τους´.
Ακούγοντας την Tureck στο Καλοσυγκερασμένο,σού δημιουργείται η αίσθηση ενός ντροπαλού κοριτσιού,που ενώ είναι πανέμορφο επιθυμεί να περάσει απαρατήρητο.
Ομως δεν τα καταφέρνει.Γιατί αυτή η απλότητα κρυβει μιά γνήσια ομορφιά και μιά βαθειά γνώση τού έργου.
Τίποτα δεν εντυπωσιάζει,αλλά η μουσική ρέει στούς 4 δίσκους ασταμάτητα,με μιά μεγάλη σιγουριά,σταθερότητα και τρυφερότητα.
Ο Ιωάννης Σεβαστιανός είναι παρών μέσα στο μεγαλείο τής σεμνότητάς του.
Και η Tureck λές και τον παρακολουθεί κρυμένη πίσω απο την σκηνή αντιγράφοντας τίς νότες επακριβώς , τίς ξαναπαίζει κινώντας τα χέρια της σαν σε πλήκτρα ενός φανταστικού πιάνου.
Ερμηνεία μεγάλης αφοσίωσης,που προσφέρει άφατη γαλήνη.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Mε τον Keith στο Carnegie Hall υπάρχει μέγα θέμα.
Ωριμος, μεστός σε καθηλώνει απο τήν αρχή ως το τέλος.Τα λέει ο Λύμπε στην παρουσίαση αναλυτικά.
Στην εικοστή φορά πιά πού έφτασα απο πλευράς ακροάσεων τον κατατάσσω στούς καλύτερους solo δίσκους του.:grinning-smiley-043
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Έπιασα ξανά το Κλειδοκύμβαλο τώρα που η ησυχία της Αθήνας μέσα στον Αύγουστο για κάποιο λόγο με προσκάλεσε να το ακούσω. Έχω ακούσει αρκετές εκτελέσεις αυτού του μνημειακού έργου, αλλά αυτές που θεωρώ να είναι πολλές κλάσεις πιο πάνω από τις άλλες, είναι της (πρώην) Σοβιετικής Σχολής. Υπέροχος ο Ρίχτερ, αλλά αυτή που είναι συγκλονιστική είναι της Τατιάνα Νικολάγιεβα. Τη συνιστώ ανεπιφύλακτα. Δυστυχώς, δεν κυκλοφορεί πια, μόνο ό,τι βρει κανείς στο youtube κι αλλού.

Από τις πιο καινούργιες εκτελέσεις ενδιαφέρουσα μου ακούστηκε αυτή της Ελέν Γκριμώ.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,967
Μιας και επανέφερες το θέμα, ας καταθέσω και γω την άποψη μου, δεδομένης της σχετικά πρόσφατης ενασχόλησης μου με το έργο, υπερθεματίζοντας ότι η ροή και η φυσικότητα και η αβίαστη -σαν τις καλές πλευρές της καθημερινότητας- ανάπτυξη των θεμάτων από την Τουρέκ συνιστούν για μένα την καλύτερη συνισταμένη ...
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Την Τουρέκ στο Κλειδοκύμβαλο την έχω ακούσει μόνο αποσπασματικά. Δεν της έδωσα όμως πολλή σημασία, γιατί θυμάμαι ότι δεν μου είχε αρέσει καθόλου στις Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ. Τώρα που την ανέφερες να την ξανακούσω.
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Update: Κι εξακολουθώ να ακούω Νικολάγιεβα και Κλειδοκύμβαλο και συνειδητοποιώ το λόγο που η ερμηνεία της ενέπνευσε τον Σοστακόβιτς να γράψει τα δικά του 24 Πρελούδια και Φούγκες: πολύ απλά η ερμηνεία της είναι ψυχωτική.

Υπέροχη μεν, αλλά ψυχωτική με τις ίδιες χαρακτηριστικές ιδεοληπτικές εμμονές που διαπνέουν και το μουσικό έργο του Σοστακόβιτς. H εφιαλτική ένταση και ο τρόπος που επιμένει να τονίζει συγκεκριμένα μοτίβα και οι δυναμικές που χρησιμοποιεί στη Φούγκα σε Ντο δίεση ελάσσονα του πρώτου βιβλίου, για παράδειγμα, είναι πολύ χαρακτηριστική και με παραπέμπει απευθείας στις εμμονές του Σοστακόβιτς που εκφράζονται πολύ καθαρά τόσο στο κοντσέρτο για βιολοντσέλλο αρ. 1, το κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 8, αλλά και σε άλλα έργα του.

Τέλος, η τελευταία ερμηνεία που άκουσα και με συνεπήρε είναι του Ούγγρου Αντράς Σιφ. Τον Σιφ είχα ακούσει στις Inventions και τις Γαλλικές Σουίτες του Μπαχ, όπου μου άρεσε πολύ (ιδιαίτερα στις πρώτες), αλλά στο Κλειδοκύμβαλο είναι υπέροχος.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,967
Δεν αντελήφθην αν οι διπλά υπογραμμιζόμενες εμμονές οδηγούν -κατά την γνώμη σου- σε γοητευτικά αποτελέσματα, ή είναι απορριπτέες ...
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Δεν αντελήφθην αν οι διπλά υπογραμμιζόμενες εμμονές οδηγούν -κατά την γνώμη σου- σε γοητευτικά αποτελέσματα, ή είναι απορριπτέες ...

Όπως είπα και παραπάνω, τη Νικολάγιεβα στο Κλειδοκύμβαλο τη συνιστώ ανεπιφύλακτα. Αν και πλέον στρέφομαι σταθερά προς Σιφ (ως την πρώτη προτίμηση). Ο Μπαχ γενικά έχει γίνει πρόβλημα για τους νέους ερμηνευτές, γιατί τείνει να επικρατήσει η άποψη ότι πρέπει η μουσική του για πληκτροφόρα όργανα να ερμηνεύεται χωρίς δυναμικές και επίπεδα, ανάλατα και ανέκφραστα, μία άποψη που η πρώην Σοβιετική σχολή δεν συμμεριζόταν και καλά έκανε.