Manifesto in Sostenuto ma non troppo

17 June 2009
3,594
Ο Έγμοντ πεθαίνει.
Πεθαίνει γιατί δεν νοιάζεται για τους νόμους και τους φραγμούς της κοινωνίας, της εποχής.
Επιθυμεί, να θέσει αυτός τους κανόνες της ζωής του. Κατά τη θέληση και τη γνώμη του.
Στο τέλος, χάνει.
Ή μήπως στην πραγματικότητα η τελική νίκη είναι δική του;
Μήπως η ιδέα της Ελευθερίας χρωστάει τον θρίαμβό της στον θάνατο του Έγμοντ;
 
17 June 2009
3,594
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

Ο Beethoven, δημιουργεί εξ αρχής μια τραγική ατμόσφαιρα, ένα σκοτεινό κλίμα, δηλωτικό της ψυχικής φόρτισης του Έγμοντ, αν και με παράδοξο τρόπο. Με μια sarabande , έναν κυρίως χαρούμενο μουσικό θέμα, που όμως είναι χωρίς αμφιβολία ο ιδανικός τρόπος για να υποδηλώσει την Ισπανική κατοχή στο έργο.

Ξεκινώντας επιβλητικά, με όλη την ορχήστρα, δίνει τον πρώτο ρόλο στη μελαγχολία και στα έγχορδα και στη συνέχεια στη μελωδία και στα ξύλινα πνευστά, σε μικρές, επαναλαμβανόμενες φράσεις, πυκνά δομημένες, επίμονα ρυθμικές, στριφνές στα σημεία που πρωταγωνιστεί το κοντραμπάσσο - μέχρι να παρασυρθεί πάλι από τα βιολιά.

Στο κύριο μέρος , η άγρια ενεργητικότητα, αποτύπωση της εσωτερικής μάχης του κόμη Έγμοντ, είναι διάχυτη: τα τσέλλα και οι βιόλες την αναδεικνύουν σταδιακά μέχρι να αναφλεγούν, το κρεσέντο από το σύνολο, και μετά, με ένα μαγικό τρόπο, η μετάβαση από την ένταση στην ηρεμία, από την τραχύτητα των εγχόρδων στην γαλήνη και την λεπτότητα των πνευστών, μια επίπλαστη γαλήνη καθώς στην πραγματικότητα κυριαρχούν οι συνεχείς εναλλαγές μεταξύ πνευστών, εγχόρδων, ορχήστρας , μελωδίας, έντασης, ηρεμίας και ξανά η αποκορύφωση μέχρι την ολοκλήρωση.

Ο Έγμοντ δεν είναι ένας αδίστακτος ήρωας, κι έτσι η μουσική στη συνέχεια μοιάζει να διστάζει, όσο το θέμα επαναλαμβάνεται, σαν τους κύκλους που κάνει ένα βότσαλο στην ήρεμη θάλασσα, σαν σε μια διαρκή περιδίνηση, το στήθος σφίγγεται από την ένταση της αναμονής…

Και μετά, Σιγή. Στο βάθος, η αναμονή μιας επαπειλούμενης καταιγίδας.

Ο ήρωας θα συναντήσει τους δημίους του.
Τον ρυθμό δίνουν τα τύμπανα και το κοντραμπάσσο.
Ναι, είναι θάνατος και ίσως έπρεπε να είναι μελαγχολικός, είναι όμως ένας θάνατος διθυραμβικός, ένας θρίαμβος της κυριαρχίας των ιδανικών του Έγμοντ.
 
17 June 2009
3,594
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

lamoral.jpg




Ο Έγμοντ του Γκαίτε ξεκίνησε να γράφεται με αφορμή έναν αποτυχημένο έρωτα, δανείστηκε τους χαρακτήρες («χαρακτήρες με μεγάλο ενδιαφέρον» όπως έγραψε ο ίδιος σε ένα γράμμα του) και ιστορικά στοιχεία από το έργο «De bello belcicoq decades duae” του Ιησουΐτη Famianus Strada.
Xρειάσθηκε πάνω από μια δεκαετία για να ολοκληρωθεί, μια παρέμβαση του Schiller στο κείμενο και, εν τέλει την συνδρομή της μουσικής του Beethoven πάνω στο αρχικό έργο του Γκαίτε και σχεδόν μια τριακονταετία, για να τύχει της εύνοιας του κοινού.


Το έργο του Γκαίτε δεν είναι άλλο από μια διαμαρτυρία, μια ικεσία για δικαιοσύνη και ανεξαρτησία των κάτω Χωρών από την κατοχή του Ισπανικού Στρατού.
Τα ιστορικά στοιχεία ίσως είναι αδιάφορα, όχι γιατί το ορίζω εγώ, αλλά γιατί το ίδιο το έργο είναι περισσότερο ένα ψυχολογικό δράμα, παρά ιστορικό.
Και στο έργο αλλά και στη μουσική του Beethoven, κυρίαρχο στοιχείο είναι το Δαιμόνιο, που χαρακτηρίζει όλα τα πρόσωπα του έργου: Τον κόμη του Έγμοντ, την αγαπημένη του Κλαίρχεν (πρόσωπο που δημιουργήθηκε συγγραφική αδεία, καθώς στην πραγματικότητα ο Έγμοντ ήταν πατέρας 11 παιδιών και τρυφερός σύζυγος-κάτι που δικαιολογεί την συντηρητική του στάση), τον Μακιαβέλλι, το Δούκα του Άλμπα, την Αντιβασίλισσα, το Λαό, όλους αδιαμφισβήτητα κατευθύνει ένα δαιμόνιο.

Είναι το πεπρωμένο, το ακατανόητο από τους ανθρώπους στοιχείο που συχνά ανατρέπει τα σχέδιά τους, που διαψεύδει την αίσθηση ότι ο άνθρωπος μπορεί να διευθύνει τον εαυτό του και να κατευθύνει την μοίρα του.

Είναι όμως και η ακαταμάχητη δύναμη του ανθρώπου, το πάθος που τον οδηγεί, παρασύροντας κι άλλους στο διάβα του. Αυτό το εσωτερικό δαιμόνιο απ’ το οποίο δεν μπορεί να ξεφύγει κανείς, είτε είναι ένας απλοϊκός άνθρωπος, είτε μια ισχυρή προσωπικότητα, είτε μια λεπτεπίλεπτη, ευαίσθητη ψυχή, είναι αυτό που δίνει απεριόριστη δύναμη, τη σιγουριά ότι μπορείς να αψηφήσεις και τον ισχυρότερο κίνδυνο και να βγείς νικητής.

Ο Γκαίτε προσεγγίζει τον Έγμοντ με ολοφάνερη αγάπη, εκφράζοντας μέσα από το πρόσωπό του τη δική του αντίληψη για τη ζωή, ιδέες βγαλμένες μέσα από την δική του ψυχή, την δική του ακατάσχετη χαρά, αντανακλώντας ταυτόχρονα την βαθύτατη θλίψη που ο ίδιος είχε νιώσει την περίοδο του άτυχου έρωτά του για την Lilly.

Φυσικά κι έχει ελαττώματα: την μοιρολατρεία στην οποία σχεδόν πάντα αφήνεται, την ανεμελιά του, την απερισκεψία του μπροστά στον κίνδυνο, αλλά, όπως και με τα μικρά παιδιά, κανείς δεν μπορεί να τον κατηγορήσει γι αυτό.
Με μια ανεξάντλητη ζωτικότητα διατρέχει τη ζωή περνώντας απ’ τα πιό επικίνδυνα μονοπάτια, με μόνη την πεποίθηση πως η δύναμη που τον οδηγεί θα τον βοηθήσει να ολοκληρώσει το σκοπό του.
Και είναι αυτό το εσωτερικό δαιμόνιο που αναφέραμε, που, μια νύχτα πριν το τέλος του, τον κάνει να συνειδητοποιήσει πως ούτε η ζωή, αλλά ούτε ο θάνατός του δεν ήταν απ’ τη δική του θέληση.


Ο Beethoven, σεβόμενος τη φόρμα της σονάτας αλλά και το έργο του Γκαίτε, δημιουργεί παράλληλα μέσα στα 8 λεπτά ένα πολύπλευρο οικοδόμημα, σε κάθε πλευρά του οποίου ο ακροατής μπορεί να δώσει τη δική του ερμηνεία, και, γιατί όχι; Να αναθεωρήσει τα δικά του ιδανικά και την προσωπική του αντίδραση στα όσα συμβαίνουν ή θα συμβούν.

Την ακούω με την Φιλαρμονική της Scala υπό την διεύθυνση του Giulini.

thumb.jpg




* Με την βοήθεια του βιβλίου του Γκαίτε σε μετάφραση Ι. Οικονομίδη

** Η πρώτη χρονικά εισαγωγή του Beethoven, o Κοριολανός, έχει ιδανικά παρουσιασθεί από τον Δαμιανό εδώ:
http://www.avclub.gr/forum/showthread.php/27920-Διχασμένη-συνείδηση
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

...θενκς Κάλλη που σπας λίγο την μουδιασμένη ραστώνη ... είναι βέβαιο ότι ο συνθέτης ταυτιζόταν αρκετά με τους ήρωες του φίλου του και ιδιαίτερα με τον Έγμοντ ... είναι πραγματικά σαν να έπλασε ο ίδιος τον χαρακτήρα, τον οποίο νοιώθω ότι ώρες ώρες λατρεύει και αλλά και κάποιες στιγμές απεχθάνεται με τον τρόπο που όλοι μας κάποτε σιχαινόμαστε τον εαυτό μας ...
Μου αρέσει, πάνω από όλα τα τέρατα του παρελθόντος που έχουν ηχογραφήσει το έργο, ο Φρισκάυ με τους Βερολινέζους ...
 
Απάντηση: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

Η εκπληκτική μουσική του Μπετόβεν στην εισαγωγή του Έγκμοντ με την αστείρευτη ενέργεια και την πολύ εκτεταμένη δραματική και συναισθηματική παλέτα ήταν μια αποκάλυψη και αχώριστη συντροφιά κατά τα ύστερα χρόνια της εφηβείας μου. Λίγο αργότερα είχα πάρει από το - πάλαι ποτέ - κατάστημα της Λέσχης στη στοά Όπερας το βινύλιο με ολόκληρη τη σκηνική μουσική, με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, τη Γιάνοβιτς και τον Κάραγιαν. Είχα λατρέψει από εκεί το τραγούδι "Die Trommel geruehret" και ακόμη ανατριχιάζω όταν το ακούω.


Επίσης μια πιο πρόσφατη ερμηνεία όλης της σκηνικής μουσικής, από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου και τον Αμπάντο.


ΥΓ. Ευχαριστώ πολύ Κάλλη, για την παρουσίαση και για τα credits ;)
 
Last edited:
17 June 2009
3,594
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

Κι εγώ σας ευχαριστώ με την σειρά μου για την προσοχή σας :)
Σπύρο, λέγοντας Βερολινέζους εννοείς αυτήν που παραθέτει παραπάνω ο Δαμιανός με τον Αμπάντο; ή την αρχική του αναφορά με τον Κάραγιαν;
Δαμιανέ, σ' ευχαριστώ για την παράθεση των video clips καθώς και την αναφορά σου στο όλο έργο. Όμως μίλησα μόνο για την εισαγωγή γιατί δεν έχω όλο το έργο. Είναι βέβαιο ότι ο Μπετόβεν λάτρεψε τον ήρωα του φίλου του (ενός φίλου που προσωπικά γνώρισε πολύ αργότερα από την σύνθεση αυτή κι άλλες που προηγήθηκαν), και είναι ευδιάκριτη μια ελευθερία στην έκφραση - παρά την προσπάθεια να κρατηθεί μέσα στις φόρμες της σονάτας - μια ελευθερία που προετοιμάζει για τις επερχόμενες αλλαγές....
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

Μα ανέφερα από την αρχή ... Φριτσάυ, Φριτσκάυ ή όπως προφέρεται ο παλαβός ο ούγγρος ... ποτέ μου δεν μπόρεσα να προφέρω σωστά το όνομα του ... αλλά είναι Μπετοβενιστής από τους λίγους ... επιπρόσθετα, κτγμ αυτή μαζί είναι και η καλύτερη ενάτη ....

51dczkaUYZL._SX300__PJautoripBadge,BottomRight,4,-40_OU11__.jpg
 
Last edited:

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

Και εγώ ολόκληρη την σκηνική μουσική μόνο από το βινύλιο του Karajan με την Janowitz έχω ακούσει. Είναι αυτό στο οποίο αναφέρεται και ο Δαμιανός.
Από τις υπόλοιπες εκτελέσεις της εννιάλεπτης εισαγωγής που γνωρίζω ξεχωρίζω από τους παλιούς τον Fricsay με Βερολίνο, που αναφέρει και ο Δημοκηδής, αλλά και τον Tennstedt με την London Philarmonic.
Aπό τους σύγχρονους πάρα πολύ καλός είναι ο Dudamel με την Simon Bolivar ορχήστρα σε DG σαν πρώτη επιλογή και σαν δεύτερη επιλογή o Thilemann με τους Βαυαρούς πάλι σε DG (ζωντανή εκτέλεση).
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

Μα ανέφερα από την αρχή ... Φριτσάυ, Φριτσκάυ ή όπως προφέρεται ο παλαβός ο ούγγρος ... ποτέ μου δεν μπόρεσα να προφέρω σωστά το όνομα του ... αλλά είναι Μπετοβενιστής από τους λίγους ... επιπρόσθετα, κτγμ αυτή μαζί είναι και η καλύτερη ενάτη ....

51dczkaUYZL._SX300__PJautoripBadge,BottomRight,4,-40_OU11__.jpg

Ίσως εκτός από την ενάτη να έχει κάνει και τον καλύτερο Νέο Κόσμο του Dvorak.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,805
Μεσευρώπη
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

Κι εγώ σας ευχαριστώ με την σειρά μου για την προσοχή σας :)
Σπύρο, λέγοντας Βερολινέζους εννοείς αυτήν που παραθέτει παραπάνω ο Δαμιανός με τον Αμπάντο; ή την αρχική του αναφορά με τον Κάραγιαν;
Δαμιανέ, σ' ευχαριστώ για την παράθεση των video clips καθώς και την αναφορά σου στο όλο έργο. Όμως μίλησα μόνο για την εισαγωγή γιατί δεν έχω όλο το έργο. Είναι βέβαιο ότι ο Μπετόβεν λάτρεψε τον ήρωα του φίλου του (ενός φίλου που προσωπικά γνώρισε πολύ αργότερα από την σύνθεση αυτή κι άλλες που προηγήθηκαν), και είναι ευδιάκριτη μια ελευθερία στην έκφραση - παρά την προσπάθεια να κρατηθεί μέσα στις φόρμες της σονάτας - μια ελευθερία που προετοιμάζει για τις επερχόμενες αλλαγές....

Μιά μικρή διόρθωση: δεν ήταν φίλοι, αν και γνωρίστηκαν για λίγες μέρες. Ο Goethe ήταν πολύ ψηλά για να έχει φίλους τόσο νέους, μουσικούς και όχι ευγενείς. Ο Beethoven θαύμαζε τον Goethe απεριόριστα, ο Goethe δήλωσε αργότερα εντυπωσιασμένος από τη γνωριμία, αλλά δεν είχαν προσωπική σχέση, άλλωστε μένανε ο ένας στη Βιέννη και ο άλλος στη Βαϊμάρη, αρκετές μέρες ταξιδιού μακριά ο ένας από τον άλλον. Το έργο του Goethe ήταν πασίγνωστο στη Γερμανία, αλλά το έργο του Beethoven ήταν γνωστό μόνο σε Βιεννέζους και όσους ζούσαν σε μεγάλα μουσικά κέντρα της εποχής π.χ.το Λονδίνο. Ο Goethe δεν άκουσε ποτέ του συμφωνία του Beethoven παιγμένη από ορχήστρα, προς το τέλος της ζωής του ο Mendelssohn έπαιξε την Πέμπτη στο σπίτι του στη διασκευή για πιάνο και δήλωσε συγκλονισμένος. "Νομίζεις ότι θα πέσει το σπίτι, φαντάσου πως θα είναι να παίζουν τη μουσικη όλοι αυτοί οι άνθρωποι στην ορχήστρα" ήταν το σχόλιό του.

Προσωπική μου προτίμηση για ερμηνεία είναι η γνωστή του Klemperer. O Fricsay έρχεται δεύτερος, αλλά θα ήθελα να ακούσω, και ίσως αποκτήσω κάποτε, την προπολεμική ζωντανή ηχογράφηση του Toscanini με τη συμφωνική ορχήστρα του BBC που θεωρείται από κάποιον άγγλο μουσικολόγο που το όνομά του μου διαφεύγει η σπουδαιότερη ορχηστρική ηχογράφηση όλων των εποχών-έτσι απο περιέργεια για να δω τι το ιδιαίτερο έχει. Δυστυχώς δεν υπάρχει στο youtube.
 

Marilyn

Senior Member
8 September 2010
474
Κάλλη, σ' ευχαριστούμε για την πολύ ωραία παρουσίαση. Όπως πάντα, εμπνευσμένη και αναζωογονητική!
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

Μιά μικρή διόρθωση: δεν ήταν φίλοι, αν και γνωρίστηκαν για λίγες μέρες. Ο Goethe ήταν πολύ ψηλά για να έχει φίλους τόσο νέους, μουσικούς και όχι ευγενείς. Ο Beethoven θαύμαζε τον Goethe απεριόριστα, ο Goethe δήλωσε αργότερα εντυπωσιασμένος από τη γνωριμία, αλλά δεν είχαν προσωπική σχέση, άλλωστε μένανε ο ένας στη Βιέννη και ο άλλος στη Βαϊμάρη, αρκετές μέρες ταξιδιού μακριά ο ένας από τον άλλον. Το έργο του Goethe ήταν πασίγνωστο στη Γερμανία, αλλά το έργο του Beethoven ήταν γνωστό μόνο σε Βιεννέζους και όσους ζούσαν σε μεγάλα μουσικά κέντρα της εποχής π.χ.το Λονδίνο. Ο Goethe δεν άκουσε ποτέ του συμφωνία του Beethoven παιγμένη από ορχήστρα, προς το τέλος της ζωής του ο Mendelssohn έπαιξε την Πέμπτη στο σπίτι του στη διασκευή για πιάνο και δήλωσε συγκλονισμένος. "Νομίζεις ότι θα πέσει το σπίτι, φαντάσου πως θα είναι να παίζουν τη μουσικη όλοι αυτοί οι άνθρωποι στην ορχήστρα" ήταν το σχόλιό του.


είσαι σίγουρος ;;;

θυμάμαι, ως φοιτητής, να διαβάζω ένα δοκίμιο για την σχέση τους και μία σειρά περιπάτων που έκαναν σε κάποιο κεντρικό πάρκο ... υποτίθεται δε, ότι το αλισβερίσι κατά τον περίπατο πυροδοτούσε στην συνέχεια και για τους δύο δημιουργικές εκρήξεις ... επιπρόσθετα, θυμάμαι χαρακτηριστικά και μια ιστορία από τους εν λόγω περιπάτους, όπου συνάντησαν κάποιον ευγενή και ενώ ο Γκαίτε με σεβασμό έβγαλε το καπέλο του, ο Μπετόβεν έγραψε τον ευγενή σε μία μάντρα ... στην συνέχεια, όταν ο τελευταίος έφυγε, ο Μπετόβεν επεσήμανε στον Γκαίτε ότι οι άλλοι, ανεξαρτήτως αξιώματος πρέπει να βγάζουν το καπέλο μπροστά τους, και όχι αυτοί (οι κολοσσοί του πνεύματος) ... ή κάπως έτσι ... το περιστατικό αυτό μου είχε κάνει αρκετή εντύπωση [κυρίως ως προς τον κομφορμισμό του συγγραφέα] και είμαι σχεδόν βέβαιος ότι σε αυτήν την περίπτωση η μνήμη μου δεν με απατά (λατρεύω αυτό το κλισεδάκι, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που με έχει κάνει τάρανδο) ....
 
Last edited:

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,805
Μεσευρώπη
Re: Manifesto in Sostenutto ma non troppo

είσαι σίγουρος ;;;

θυμάμαι, ως φοιτητής, να διαβάζω ένα δοκίμιο για την σχέση τους και μία σειρά περιπάτων που έκαναν σε κάποιο κεντρικό πάρκο ... υποτίθεται δε, ότι το αλισβερίσι κατά τον περίπατο πυροδοτούσε στην συνέχεια και για τους δύο δημιουργικές εκρήξεις ... επιπρόσθετα, θυμάμαι χαρακτηριστικά και μια ιστορία από τους εν λόγω περιπάτους, όπου συνάντησαν κάποιον ευγενή και ενώ ο Γκαίτε με σεβασμό έβγαλε το καπέλο του, ο Μπετόβεν έγραψε τον ευγενή σε μία μάντρα ... στην συνέχεια, όταν ο τελευταίος έφυγε, ο Μπετόβεν επεσήμανε στον Γκαίτε ότι οι άλλοι, ανεξαρτήτως αξιώματος πρέπει να βγάζουν το καπέλο μπροστά τους, και όχι αυτοί (οι κολοσσοί του πνεύματος) ... ή κάπως έτσι ... το περιστατικό αυτό μου είχε κάνει αρκετή εντύπωση [κυρίως ως προς τον κομφορμισμό του συγγραφέα] και είμαι σχεδόν βέβαιος ότι σε αυτήν την περίπτωση η μνήμη μου δεν με απατά (λατρεύω αυτό το κλισεδάκι, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που με έχει κάνει τάρανδο) ....

Ναι, είμαι σίγουρος. Συναντήθηκαν μία και μοναδική φορά, για δύο-τρεις μέρες στο Teplitz, μιά κωμόπολη ιαματικών λουτρών στην Τσεχία, εκεί έλαβαν χώρα και οι περίπατοι που αναφέρεις. Οι εν λόγω ευγενείς ήταν το αυτοκρατορικό ζεύγος της Αυστρίας μετά της ακολουθίας τους, no less. Τη συνάντηση επεδίωξε ο Beethoven, αλλά η σχέση δεν είχε συνέχεια, ούτε αντάλλαξαν, από όσο ξέρουμε επιστολές πριν ή μετά. Για περισσότερα, για γερμανομαθείς εδώ:

http://www.zeit.de/2012/28/Beethoven-Goethe
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
χμμμ ... μάλλον έχεις δίκαιο ... και εδώ, παρότι αναφέρεται σε 'several meetings'' περίπου τα ίδια με σένα αναφέρει ...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Και εν τέλει, παρότι είναι σαφές ότι ο συνθέτης είχε πολλές από τις ποιητικές φιγούρες του Γκαίτε στο μυαλό του σε πολλά έργα του, αυτό μάλλον ήταν αποκύημα θαυμασμού και όχι φιλίας ...
 
17 June 2009
3,594
Με προλάβατε, αλλά μπορώ να προσθέσω μερικές πινελιές ακόμη. Αν βρω και το σχετικό link θα το παραθέσω, αλλά, αν πάση περιπτώσει ήταν μια κυρία που έφερε σε επαφή τους δύο άνδρες, η Bettina von Arnim, το γένος Brentano, η κουνιάδα της οποίας Antonie, ήταν ή επικρατέστερη υποψήφια "Immortal Beloved". Κατά κάποιο τρόπο κατέστρωσε την μεταξύ τους συνάντηση, που όμως κατά την γνώμη μου θα ήταν ούτως ή άλλως αναπόφευκτη δεδομένου του θαυμασμού που εξέφραζε ο ένας άνδρας για τον άλλον. Σε ένα γράμμα μάλιστα προς τον Carl Zelter o Goethe αναφέρει: "His talent astounded me; nevertheless, he unfortunately has an utterly untamed personality, not completely wrong in thinking the world detestable, but hardly making it more pleasant for himself or others by his attitude. Yet he must be shown forgiveness and compassion, for he is losing his hearing, something that affects the musicalpart of his nature less than the social".