Skronk

17 June 2006
14,350
resonancebox.jpg


Ken Vandermark: Resonance (NotTwo 10xCD, 2009)

Ενα κουτί-«τούβλο» με 10 CDs, ταξίδι εξερεύνησης στις δυνατότητες ενός μεγάλου ορχηστρικού συνόλου (big band) μέσα από το πρίσμα της macho jazz του Ken Vandermark. Πολυεθνικό cast με μουσικούς από την Πολωνία και την Ουκρανία συν τον (Σουηδό) τρομπετίστα Marcus Broo και, φυσικά, τις παλιές καραβάνες (Tim Daisy, Michael Zerang-drums, percussion, Steve Swell, Davis Rempis-πνευστά).
O Vandermark αναδιφεί ολόκληρη την ιστορία της jazz ψάχνοντας τη δική του θέση σε αυτή. Δείχνει εικονοκλάστης αλλά, στην ουσία, είναι ένας ευλαβικός προσκυνητής. Καταφέρνει να τη γιορτάζει και να τη βανδαλίζει ταυτόχρονα . Σφοδρή, ζωηρή, μουσική, τραχειά και κακόφωνη - στατική καταιγίδα και συλλογική εφόρμηση, το άκουσμα φέρνει στο νού μεθυσμένη πεταλούδα. Η παράφορη ζέση σε συνδυασμό με την ηδυπαθή, φιλήδονη απανεμιά που απαυγάζει κατοικείται από λογής φαντάσματα –από τον Rahsaan Roland Kirk μέχρι τον Julius Hemphil, από απόκοσμα spirituals, αλαζονικό R&B, παράφωνα multiphonics. Αν είχε κιθάρες θα με παρέπεμπε στους Painkiller ή σε ένα φανταστικό session του Sonny Sharrock με τους Last Exit. Δεν έχει - αλλά οι γνώστες με πιάνουν φαντάζομαι.





300halfgentlemen.jpg


Half Japanese: Half Gentlemen/Not Beasts (Fire 3xCD/DL/4xLP – Re-release 2013)

Ο αγαπημένος μου δίσκος τους, είναι το 'We Are They Who Ache With Amorous Love' (1990), αλλά αυτό εδώ είναι ίσως ο πιο σημαντικός τους. Οι αδελφοί Jad και Dave Fair το κυκλοφόρησαν στην εταιρία Armageddon το 1980 και έγινε στιγμιαία Κλασσικό στους underground κύκλους. Ο Jad παίζει ως επί το πλείστον ξεκούρδιστη ηλεκτρική κιθάρα με μπόλικη παραμόρφωση, ο αδελφός του ένα μικρό set drums και οι δύο εναλλάσσονται στα φωνητικά. Το άλμπουμ επανακυκλοφορεί σαν τριπλό CD ή κουτί με 4 LP – έχω το original με τα 3 βινύλια και το εκπληκτικό artwork, εδώ έχει προστεθεί έν ακόμα βινύλιο με bonus tracks. Ο χρόνος δεν έχει μετριάσει στο παραμικρό τον απόηχό του. Σκέτο καυστικό οξύ, το 'Half Gentlemen/Not Beasts' είναι αρτίστικο statement μεγατόνων: ανυπόφορο proto punk στα καραντουζένια του.
To καλύτερο πράγμα που διάβασα ποτέ για τους Half Japanese το παραθέτω αυτούσιο: "η μουσική τους είναι ένας από τους πιο λαμπερούς πυρσούς αυτής της εικονοκλαστικής κουλτούρας της αμφισβήτησης: μέσα στις φλέβες της κυλάει το ίδιο Πνεύμα που διατρέχει την απόσταση από τους Velvet Underground μέχρι τους Stooges, από τους Red Krayola μέχρι τους Sonic Youth, με γερές δόσεις από Tortoise και Gastr’ Del Sol."
Δεν θα μπορούσα να το πώ καλύτερα.





theexcover.jpg


The Ex with Brass Unbound: Enormous Door (Ex Records CD/LP, 2013)

Τα παιδιά της squatting community του Αμστερνταμ. Ξεκίνησαν το 1979, έχουν παίξει κάμποσες φορές παλιότερα στη χώρα μας, οι συναυλίες τους ήταν εκπληκτικές. Εχουν συνεργασθεί με φάρους της Σύγχρονης Μουσικής, από τον μακαρίτη Tom Cora μέχρι τον Getatchew Mekuria, τη θεατρική κομπανία d’ Electrique και τους Βέλγους κωμικούς Kamagurka και Herr Seele, την Ολανδική κομμούνα αυτοσχεδιαζόμενης μπουσικής και άπειρους άλλους. Εδώ συμπράττουν με τα πνευστά των Brass Unbound - Ken Vandermark (saxes, clarinet), Roy Paci (trumpet), Mats Gustafsson (baritone sax), Wolter Wierbos (trombone).
Οι έντονα αδρές μελωδικές γραμμές απ τις κιθάρες γδέρνουν κόκκαλα. Στήνουν το σκηνικό μέσα στο οποίο τα πνευστά κάνουν τα δικά τους. ‛αγγελικές τρομπέτες και διαβολικά τρομπόνια’ έλεγε ο Αλεξ στο Κουρδιστό Πορτοκάλι. Μόνο που εδώ, το σύνολο του Vandermark αφήνει για λίγο παράμερα τη δική του ταυτότητα και συνεπικουρεί σε μιά βίαιη όσο και πολύχρωμη ηχητική πανδαισία.

Στη μεγάλη και συνεχώς αυξανόμενη δισκογραφία των Ex, αυτό εδώ στρογγυλοκάθεται άνετα στα πάνω πάνω ράφια.




Πηγές: The Wire, 352, June 2013
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,795
Αθήνα
Είχα πεθυμήσει αυτές τις ωραίες τριπλές παρουσιάσεις σου που από τη μία μας "φτιάχνουν' και από την άλλη κάνουν τη ζωή του Διονύση (Skakinen) δύσκολη λόγω αρχειοθέτησης (!!! :flipout:).
Nice my friend!
 

ecodrifter

Supreme Member
27 January 2009
3,012
Καλα ενταξει...
χτες το πρωι ακουγα το Ex and the Brass unbound :ernaehrung004:

δε μου λες τωρα τι διαφορες εχει το Resonance απο το Alchemy?
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,301
Αθήνα
Τον Ken Vandermark τον γνωρίζω, εξαιρετικός μουσικός, αν και η Avant-Garde, Free Jazz που παίζει δεν θα τον φέρει ποτέ αντιμέτωπο με το μεγάλο ακροατήριο. Όχι ότι τον/μας νοιάζει, αλλά, το αναφέρω γιατί στην εποχή μας η καταξίωση και η αναγνωρισιμότητα επιδιώκεται με το οποιοδήποτε κόστος.

Η διεθνής μπάντα του (το έψαξα τώρα με την παρουσίαση του Κώστα) παρουσιάζει μια μουσική λιγότερο εξεζητημένη από τα προσωπικά του άλμπουμ αλλά συνεχίζει να παραληρεί στα όρια της free και της μετά μποπ.


Κώστα, εγώ σ' αυτά που γράφεις, δίνω τα ρέστα μου ανεξαρτήτως προσωπικών επιλογών και προτιμήσεων. :grinning-smiley-043

ΥΓ. Τα άλλα δύο μάλλον πρέπει να δικαιολογούν απόλυτα το τίτλο, Skronk και θα τα ερευνήσω. Πιθανότατα, δεν θα μπορέσω να τα χωνέψω, σαν ένα πολύ ιδιαίτερο φαγητό που δεν το γνωρίζουν οι γευστικοί μου κάλυκες...
:ernaehrung004:
 
17 June 2006
14,350
δε μου λες τωρα τι διαφορες εχει το Resonance απο το Alchemy?



θα έλεγα πως το Alchemia μου φέρνει περισσότερο προς έκθεση πεπραγμένων των Vandermark 5 όλα αυτά τα χρόνια, παιγμένη live.
το Resonance είναι περισσότερο εστιασμένο στις δυνατότητες της Big Band - πάντα όμως μέσα από την οπτική του Ken Vandermark.
 
17 June 2006
14,350
Skronk Used to define music that is grating, dissonante, and frequently avante gard.

Skronk Term attributed to Robert Christgau by Lester Bangs in 1981′a ‛A Reasonable Guide to Horrible Noise’ referring to music of the late ’70s art-punk movement.