Εκτελέσεις 9ης Συμφωνίας Beethoven

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Ας κάνουμε μια προσπάθεια καταγραφής των εκτελέσεων που μας άρεσαν ή δεν μας άρεσαν του παραπάνω μουσικού έργου-μνημείου στην παγκόσμια μουσική Ιστορία. Παρακαλώ όσους συνέβαλαν στο άλλο Thread να το ξανακάνουν για το καλό όλων των μελών...:grinning-smiley-043
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Αν θέλεις τις φέρνω εγώ όλες.

Αν μπορείς, πιστεύω ότι θα είναι το καλύτερο.

Ξεκινώ παράδοξα προτείνοντας εκτός από βιβλίο του Cook, "9η Συμφωνία" που αναφέρθηκε και την μελέτη του Αμάραντου Αμαραντίδη "Ο Μπετόβεν μέσα από την αλληλογραφία του", εκδ. Νεφέλη.
Πιστεύω ότι φωτίζουν αρκετά το θέμα αντιμετώπισης του έργου και από τις ορχήστρες αλλά και από τους ακροατές.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Για την 9η υπάρχουν χιλιαδες πράγματα(μερικά και στα όρια τού μύθου) που έχουν γραφεί και όποιος θέλει ψάχνει και βρίσκει.
H δική μου συμβολή είναι να παρουσιάσω τίς δέκα καλύτερες εκτελέσεις,κατά την γνώμη μου,που υπάρχουν στην δισκοθηκη μου.Tίς αναφέρω κατά χρονολογική σειρά.Οι σολίστ αναφέρονται κατά σειράν :Soprano,Contralto,Tenor.Bass.

1)Furtwangler,Chor und Orchester der Bayreuther Festspiele,Live 1951
Schwarzkopf,Hongen,Hopf,Edelmann.EMI Classics
2)Toscanini,NBC Symphony Orchestra.Farrell,Merriman,Peerce,Scott.Διεύθυνση Χορωδίας.Robert Shaw.RCA Victor ,Gold Seal 1952
3)Klemperer,Concertgebouw Orchestra,Amsterdam Toonkunst Choir.
Brouwenstein,Hermes,Haeflinger,Wilbrink.Live 1956.Music And Arts
4)Klemperer,Philarmonia Orchestra,Philarmonia Chorus(Chorus Master:Wilhelm Pitz).
Nordmo-Lovberg,Ludwig,Kmennt,Hotter.Live,Royal Festival Hall 1957.Testament.
5)Klemperer.Emi 1958,Studio.Ακριβώς οι ίδιοι συντελεστές με την 4.
6)Fricsay Ferenc,Berliner Philarmoniker.
Seefried,Forrester,Haefliger,Fischer-Dieskau.D.Grammophone,1958.
7)Walter Bruno.Columbia Symphony Orchestra.
Cundari,Rankin,Da Costa,Wilderman.Sony 1959.
8)Herbert Von Karajan,Berliner Philarmoniker.Wiener Singverein.
Tomowa-Sintow,Baltsa,Schreier,Van Dam.D.Grammophone 1977
9)Nikolaus Harnoncourt,The Chamber Orchestra of Europe,Arnold Schoenberg Chor.
Margiono,Remment,Schasching,Holl.TELDEC,1991
10)Giuseppe Sinopoli,Staatkapelle Dresden,Live(αφιερωμένη στα 150 χρόνια απο την ημέρα της ιστορικής εκτέλεσης τής 9ης απο τον Wagner το 1847)1996.
Kringelborn,Palmer,Moser,Titus.
Θέση ίσως κατέχει και ο Gunder Wand στην δεκάδα.
Ο Toscanini είναι πολύ γρήγορος για τα γούστα μου,ο Furtwangler πολυ ιδιοσυγκρασιακός(ομως πρέπει να υπάρχει η ερμηνεία του απο το Μπαϊρόϊτ στην δισκοθήκη,γιατί ήταν πολύ μεγάλος και είχε μια διαφορετική μουσική ευφυϊα που μπορεί να μην την κατανοώ πλήρως),ο Walter σταθερός ,αλλά χωρίς εξάρσεις.
Ο Κarajan στην έκδοση τού 1977 ίσως ερμηνεύει το καλύτερο Adagio Molto e Cantabile,πού έχω ακούσει.Παρόμοιο Αdagio ερμηνεύει και ο Harnoncourt.
O Fricsay παρουσιάζει μιά μνημειώδη 9η και είναι λυπηρό που χάθηκε ενωρίς αυτός ο μεγάλος Διευθυντής Ορχήστρας.
Ο Sinopoli με εξέπληξε ειλικρινά γιατί μάς προσφέρει μιά απο τίς καλύτερες ζωντανές ηχογραφήσεις τής 9ης.
Τέλος ,ο μεγάλος Οtto.Aπο τίς 3 εκτελέσεις που κατέχω ,δεν ξέρω ποιά να πρωτοδιαλέξω.Τετοια δομή,,ένταση και μεγαλείο μαζί δεν βρίσκονται εύκολα.
Στίς δύο απο τίς 3 υπάρχει και η μαγική Philarmonia Chorus,που τραγουδά το φινάλε ανεπανάληπτα.
Για μένα η καλύτερη Ενάτη είναι η ζωντανή ηχογράφηση τού Klemperer τού 1957 απο την Testament.Σου μεταδίδει τον παλμό ,την μαγεία και το μήνυμα τής μουσικής αυτής με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ,κατά την γνώμη μου.
Στίς δύο άλλες θέσεις βρίσκoνται ο Fricsay και ο Karajan.
Aπο τίς πιό σύγχρονες ξεχωρίζει ο Sinopoli.
 
22 June 2006
1,097
Sweden
Οι δικές μου κατακτήσεις στην ενάτη:

1. Leopold Stokowski, London Symphony Orchestra / Decca SX21211-M
2. Erich Leinsdorf, Boston Symphony Orchestra / RCA Vitrola VD87880
3. Wolfgang Sawallisch, Royal Concertgebouw Orchestra / EMI 724348373021
4. Karajan, Berliner Philharmoniker / DG 2707013


Η ενάτη είναι μεγαλειώδες έργο και διαχρονική προσφορά στην ανθρωπότητα. Ουδείς που να μην έχει ακούσει έστω και κάποιο μέρος.

Με τις εκτελέσεις από Stokowski και Sawallisch να κολυμπούν στην μετριοπάθεια και την εκδοχή του Leinsdorf να αδυνατεί να εκφράσει τα πιο δυναμικά ξεσπάσματα καταντώντας χαζορομαντικά γλυκερή, η ανυπέρβλητη εκτέλεση για 'μένα, που μεταφέρει με τον πιο ορμητικό τρόπο το έργο είναι αυτή του καταπέλτη Karajan.

Σε παρόμοια εκφραστική δομή με τον Κarajan (εφόσον το απαιτεί το έργο-δεν μπορώ να φανταστώ Debussy/Karajan ας πούμε), ποιές άλλες εκτελέσεις θα προτείνατε;
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Αντιγράφω από το βιβλίο του Cook αυτό που περιγράφει τέλεια ό,τι έλειπε από την ερμηνεία της Φιλαρμονικής του Λουξεμβούργου με μαέστρο τον Ε. Krivine.

"Ο ρυθμός, το tempo, δεν μπορεί να είναι ένας τύραννος που ελέγχει ούτε ένα μηχανικό καθοδηγητικό σφυρί [...] Δεν υπάρχει αργό μέρος χωρίς κάποια σημεία που απαιτούν μια ταχύτερη κίνηση για να αποφευχθεί η αίσθηση ότι ο ήχος είναι τραβηγμένος. Με ανάλογο τρόπο, δεν υπάρχει presto που δεν απαιτεί να δημιουργηθεί μια αντίθεση με μια πιο ήσυχη εκτέλεση πολλών αποσπασμάτων, γιατί σε διαφορετική περίπτωση η εκφραστικότητα θα μπορούσε να χαθεί με την υπερβολική ταχύτητα [...] Δεν υπάρχει τρόπος για να τα υποδείξουμε όλα αυτά. Κατοικούν μόνο στα αισθήματα της ανθρώπινης καρδιάς και, αν τα αισθήματα δεν είναι εκεί, τίποτα δεν μπορεί να βοηθήσει, ούτε ο μετρονόμος, που χρησιμεύει αποκλειστικά και μόνο για να εμποδίσει τις πιο χονδροειδείς παρεξηγήσεις, ούτε οι ενδείξεις της έκφρασης".

Τάδε έφη Carl Maria von Weber το 1824 ως Kapellmeister στη Δρέσδη.
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Εκτελέσεις 9ης Συμφωνίας Beethoven

δεν μπορώ να φανταστώ Debussy/Karajan

τότε να σου δανείσω τη Θάλασσα του Debussy, μαζί με το "Πρελούδιο στο απόγευμα ενός φαύνου", ηχογράφηση Κάραγιαν με τους Βερολινέζους του από το 1965/1966: άλλο πράγμα Γιώργο. :worshippy:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Συμφωνώ με τον Κώστα.Ο Karajan είναι πολύ καλός στην εκτέλεση πού αναφέρει.
Στο πιό μεσογειακό βέβαια υπάρχει η πανέμορφη ερμηνεία του αδικοχαμένου Guido Cantelli,τού 1954 απο την Testament.
 
22 June 2006
1,097
Sweden
Την "Θάλλασσα" την έχω δυστυχώς μόνο σε 2 εκτελέσεις:

1. The Radio Television Orchestra of Luxembourg - Rolf Reinhardt / SM 1293
2. Philarmonia Slavonica - Alfred Scholz / Classica CD 55121


Η εκτέλεση του Scholz είναι που προτιμώ επειδή προβάλλει πολύ τα εξπρεσιονιστικά σημεία του έργου. Η άλλη του Reinhardt δεν έχει τα απαραίτητα δυναμικά και χάνει σε έκφραση.

Το "Πρελούδιο στο Απόγευμα ενός Φαύνου" συνοδεύει σχεδόν πάντα την "Θάλασσα".

Ξέρω.. πρέπει να..επανορθώσω άμεσα. Και ο Debussy είναι μέσα στoυς 10 πιο αγαπημένους..

Φανταστικό επίσης είναι το "Seduction of Claude Debussy" των Art of Noise.

Sorry για το offtopic.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Επειδή όλες αυτές τίς μέρες με έτρωγε το ´σκουλήκι´σχετικά με την διαφωνία πού είχα με τον Λύμπε για την εκτέλεση τής 9ης με τον Gardiner,και επειδή παραβίασα βασικό μου κανόνα ,να αμφιβάλλω για κάτι που δεν έχω ακούσει(εκτέλεση Gardiner) την αγόρασα προχτές διαδικτυακά.

Λύμπε απολογούμαι.:grinning-smiley-043
Η ερμηνεία απο την ορχήστρα Revolutionnaire et Romantique ειναι αυτή που θα περιέγραφαν οι Αγγλοι ως ´Electrifying and hair-raising'.
H εκτέλεση είναι αρκετά πιό γρήγορη απο τίς συνηθισμένες μεγάλες ερμηνείες τού παρελθόντος(ας πούμε σαν τού Toscanini),αλλά η ορχήστρα (έγχορδα,πνευστά,κρουστά)είναι κυριολεκτικά ´φλεγόμενη´,με έναν διαρκή δομημένο ρυθμό που ´κόβει την ανάσα´.
Προσωπικά δεν τής βρισκω ψεγάδι.
Μάλιστα ,οφείλω να υποκλιθώ στούς μουσικούς που ερμήνευσαν το έργο σε αυτό τον ρυθμό χωρίς να αφαιρέσουν τίποτα απο την μαγεία του,αλλά μάλλον προσέθεσαν.
Η ´Ωδή στην Χαρά´συναγωνίζεται άνετα την αντίστοιχη τού Klemperer με την Philarmonia Chorus.
Και κάτι ακόμα.Κάπως έτσι φανταζόμουν ότι θα ερμήνευε την 9η ο αγαπημένος μου Carlos Kleiber.
Και όμως το έκανε ο Gardiner.
Y.Γ
Τελικά αυτή είναι η μαγεία της πραγματικά μεγάλης τέχνης.Εργα πασίγνωστα να σε εκπλήσσουν ξανά και ξανά ερμηνευμένα απο ταλαντούχους ανθρώπους.
Και να μήν τα βαριέσαι ποτέ.:grinning-smiley-043 :grinning-smiley-043
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Kαι για να μήν αδικήσω τον φίλο μου τον Δαμιανό άκουσα και την 9η με Μπέμ.
Εδώ τα συναισθήματά μου ηταν εντελώς διαφορετικά.Πολύ αργά tempi,χωρίς ένταση,αισθάνθηκα εντελώς έξω απο τα νερά μου.
Το χορωδιακό μέρος άρτια τραγουδισμένο,με πολύ καλές φωνές,αλλά και πάλι δεν μπόρεσε να με ενθουσιάσει.
Το ευχάριστο είναι ότι με αυτά και με εκείνα πήρα μιά γιγαντιαία δόση απο 9ες και κέρδισα την εκπληκτική τού Gardiner.Ας είναι καλά ο Mc πού άνοιξε το θέμα και ο Λύμπε πού επέμεινε.
Με τον Ντέμιαν συμφωνούμε σε άλλα;) .Αλλως τε η μουσική αντίληψη στα μεγάλα έργα είναι εντελώς υποκειμενική.
 
Εκεί που βρίσκεις Σπύρο αργά tempi, χωρίς ένταση, εγώ βρίσκω εξαιρετική άρθρωση, μοναδική εσωτερικότητα που αναδύει την ένταση ως αποτέλεσμα στοχασμού και όχι ως θεατρινίστικη μανιέρα. Στο πνεύμα της προσέγγισης του Φουρτβαίγκλερ, αλλά - θα μου επιτρέψουν οι θεματοφύλακες την ιεροσυλία - πιο σοφή. Αποθέωση του μέτρου και του απολλώνιου πνεύματος!
 

Βαγγέλης Σ.

AVClub Addicted Member
20 June 2006
1,737
:flipout:

Βρε, αυτός ο τύπος, ο Gardiner, είναι απίστευτος! :flipout:

Μα τον τουτάτη μας ξεθέωσε όλους (την ορχήστρα την χορωδία τους σολίστες και εμένα) πρωινιάτικα. Στιγμές στιγμές φανταζόμουν έναν τύπο σαν τον Μπενίνι να χορεύει πάνω στο πόντιουμ χαρούμενος, (τι στην ευχή, την ωδή στη χαρά διηύθυνε) και να τους κάνει νεύματα: τραγουδήστε βρε παναθεμά σας πιο γρήγορα κι έχω το φαγητό στη φωτιά.:flipout:

Πέρασε όλη η συμφωνία τόσο γρήγορα από τα αυτιά μου! Κάποιες φορές έπιασα τον εαυτό μου να χτυπιέται με τα ακουστικά στο κεφάλι σαν να άκουγα ροκιές. Πραγματικά πρώτη φορά έκαψα τόσες θερμίδες ακούγοντας αυτή την συμφωνία.

Την παρέλαβα χθες και πριν καμιά ώρα ήρθε η σειρά της. Τα συναισθήματά μου είναι ακόμα αντιφατικά. Σίγουρα όμως διασκέδασα πολύ ακούγοντάς την και μάλλον αυτή θα πρότεινα σε κάποιον πρωτάρη άσχετο με το είδος.

Από αύριο που θα την ακούσω σε πιο νορμάλ ώρα θα δω τι θα μου αφήσει....

Βρε τον Gardiner!
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Φαντάσου να δεις τον Αγραφιώτη να διευθύνει τι έχεις να πάθεις...

Πολλά :grinning-smiley-043 :grinning-smiley-043 :grinning-smiley-043

ΥΓ. Ο Δημήτρης Αγραφιώτης έτσι, όχι ο άλλος.
 
17 June 2006
14,350
Σπύρο: αν κρατούσα μόνο 2 δίσκους του Gardiner, ο ένας θα ήταν ο Μαγικός Αυλός. Ο άλλος θα ήταν αυτός με τις 2 καντάτες του Bach BWV 140 & BWV 147 στην Archiv.
Αν κρατούσα έναν, αυτός θα ήταν οι καντάτες.
Πολύ ρηξικέλευθος ο εγγλέζος. Η ορθοδοξία θα πρέπει να έβγαλε σπυριά μόλις κυκλοφόρησε αυτό το άλμπουμ, στις αρχές της δεκαετίας του '90. Αλλά εμένα η προσέγγισή του στον Μπάχ με καθήλωσε. Ειδικά σ αυτές τις 2 καντάτες που είναι από τις πιο γνωστές και πολυηχογραφημένες.

Gardiner-C02-1.jpg
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Α,και δεν συμφωνώ καθόλου ότι ο Gardiner είναι για αρχαρίους.Καλό είναι κάποιος να ξεκινήσει με κάτι πιό ´κλασσικό´.Κατι σε ταγιέρ.........
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Κώστα δεν τίς έχω ακούσει και θά τίς ´δοκιμάσω´.Πάντως εάν ακούσεις την Missa απο τον Εγγλέζο ίσως την κρατήσεις και αυτή.;)
Ταιριάζει πολύ στην ´ανορθοδοξία´τού Beethoven.