Οι Συμφωνίες του Antonin Dvorak

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
jQmCcti_I80rMMBdh6oukvRA7p0Rao29AugdvniJ9ra442WWwEx7cmHP_yyBEI0rC_984hQqeBZw_DRTOeYK5rdpaX_sew1p-Wp3zOHYpk_VuyAu0vr8A_i9EThyiQdkO3_ZnWAtCBQGcQ=s0-d


Ο Antonin Dvorak (1841-1904) δεν υπήρξε ούτε πρωτοπόρος αλλά ούτε και συντηρητικός. Δεν αμφισβήτησε τις συμβάσεις του καιρού του αλλά δημιούργησε, μέσα στο πλαίσιό τους, ιδιαίτερα καλή μουσική. Αποδείχθηκε ικανός μελωδός και λαμπερός ενορχηστρωτής. Η μουσική του άλλοτε λυρική άλλοτε ιδιαίτερα ''ζωντανή'', πάντα δροσερή κι αβίαστη, έχει μέσα της και γερμανικά στοιχεία (Beethoven, Wagner, Brahms) αλλά και ήχους και ρυθμούς της πατρίδας του. Δικαιωματικά πρέπει να θεωρείται από τους μεγάλους ''δευτερότερους'' συνθέτες.
Ο Dvorak συνέθεσε 9 Συμφωνίες. Οι πρώτες δύο είναι νεανικά έργα και πολλοί θεωρούν ότι έχρηζαν αναθεωρήσεων, ο Dvorak όμως δεν σκεφτόταν όπως ο Bruckner. Από την 5η ο συνθέτης έχει φτάσει σε επίπεδο ωριμότητας που κορυφώνεται στην σπουδαία τελευταία τριλογία 7η-8η-9η. Όλα τα έργα ακούγονται ευχάριστα και οι ανυποψίαστοι θα εκπλαγούν όταν, ακούγοντας τις 7η και 8η, προβληματιστούν για το αν η χιλιοακουσμένη 9η ''Από το Νέο κόσμο'' είναι η καλύτερη Συμφωνία του συνθέτη.
Ο ''κύκλος'' του πρόωρα χαμένου (44 ετών) Ούγγρου Istvan Kertesz είναι από τις καλύτερες επιλογές για κάποιον που θέλει όλες τις Συμφωνίες σε ένα πακέτο. Ο Kertesz ήταν ο πρώτος μαέστρος ο οποίος ''είδε'' το δυναμικό που διέθεταν οι πρώτες συμφωνίες του συνθέτη. Οι ηχογραφήσεις έγιναν μεταξύ 1963-66. Πολύ καλές ερμηνείες με ιδιαίτερα ικανοποιητικό ήχο.

0028943004626_p0_v1_s272x272.jpg
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,970
Μιας και εγώ περνώ ντβορζιακίτιδα τελευταία να συνηγορήσω για το ευφάνταστο των συμφωνιών του, ιδιαίτερα από την 5η και μετά ... ο συνθέτης κατηγορήθηκε ότι ήταν ένας λαμπερός ''κόψε-ράψε-- ματίας'' λόγω της ενσωμάτωσης των λαϊκών θεμάτων της πατρίδος του & θεμάτων των γηγενών του νέου κόσμου στις τελευταίες συμφωνίες του, αλλά δεν είναι βέβαια έτσι τα πράγματα... είναι απίστευτο από το που ξεκινούσε και που τελικώς κατέληγε παίρνοντας ως μαγιά 3-4 νότες ... πρόκειται, που λέει και ο Κώστας Γκαβάκος, για ένα αηδόνι, έναν μουσικό που μέσα του ρέουν αβίαστα οι μελωδίες, ενώ έχει τεράστια συναίσθηση της ορθής πλέξης των δυναμικών αντιθέσεων και κλιμακώσεων τις οποίες τοποθετεί κάθε φορά με μαεστρία και ασύλληπτη μεθοδικότητα, όπως ένας σεφ με 3 αστέρια Μισλέν ευφάνταστα στολίζει στο τέλος το πιάτο ...
Τελευταία, λόγω και του Μπρουκ, έχουμε όλοι χωθεί στον Ντβόρζιακ του Ροβίτσκι...

0001921445_350.jpg


Όπως μου έγραψε και ο ίδιος : ''.... Τα τέμπι μου ακούγονται πιο φυσικά και ενθουσιώδη σε σχέση με οτιδήποτε άλλο. Όπως ακριβώς μου αρέσει και όχι ταλαίπωρα, κοιμισμένα και εκκεντρικά σαν άλλων που λένε : "δες τι ωραία και διαφορετικά που παίζω, είμαι ξεχωριστός" (χαζομάρες για εντυπωσιασμό και την διαφοροποίηση), όπου χάνεται όλο το πνεύμα των έργων ...'' ...
 
Last edited by a moderator:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,970
Απίστευτης ποιότητος, ως συνήθως, ερμηνευτικά αλλά και από πλευράς ηχογραφήσεως, οι τελευταίες κυκλοφορίες της channel classics με τον Ivan Fischer, ο οποίος διανύει περίοδο παρατεταμένης φόρμας ... δεν ξέρω αν είναι ερωτευμένος με καμμιά τσελίστρια και τον ντοπάρει η οξυτοκίνη ...
30010_Dvorak7_1.jpg

CCS_SA_90110_1.jpg
 
Last edited by a moderator:

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Μην παραλείψουμε να αναφερθούμε σε έναν εξαιρετικό πλήρη κύκλο των συμφωνιών που έχει κάνει ο Κubelik με τους Βερολινέζους σε DG. Από αυτόν πρωτάκουσα τις συμφωνίες.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,970
Διονύση, ξαναδιαβάζω το κείμενο σου ... καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις, αλλά πρέπει να επινοήσουμε κάποια καλύτερη ορολογία για την, ''συναισθηματική'' βασικά, κατάταξη των συνθετών... δεν ταιριάζουν σε τέτοιους κολοσσούς οι εκφράσεις και νεολογισμοί, που συνήθως τους αποδίδουμε, του τύπου ''ελάσσονες'', ''δευτερότεροι'' μόνον και μόνον για να αντιδιαστείλουμε από την Αγία Τριάδα ... πρέπει να το σκεφθούμε...
 

bluryan

New member
16 October 2011
4
καλη μερα σας και καλο τριημερο να εχετε.

τυχαια διαβαζω και ανακαλυψα την συζητηση.

εχω μια απορεια γιατι δεν γνωριζω απο κλασσικη.

καποτε σε εκδρομη που πηγα με το σχολειο στην τσεχια-σλοβακια, ετυχε να ακουσω ενα ορχηστρικο κομματι, απο ορχηστρα μαθητων ωδειου, οπου το μονο που συγκρατησα ηταν ο συνθετη ο ντβορζακ (ετσι το φωναζουνε). δεν ξερω ποιο ηταν θυμαμαι τον συνθετη και καποιες κουβεντες που ακουσα για το μουσικο κομματι που ειχε θέμα τον ηρωισμο και τους αγωνες. γνωριζεται μηπως αν ηταν καποια απο τις συμφωνιες που λετε; εχει ηρωικη συμφωνια η κοντσερτο μηπως ο ντβορζακ; διαβασα οτι εχει ο μπετοβεν-το θυμαμαι και απο την μουσικη του γυμνασιου. εγω και ο συμμαθητης που καναμε παρέα παθαμε πλακα με αυτο που ακουσαμε. ντραπηκαμε και πολυ γιατι τσεχοι συνομιλικοι μας η λιγο μεγαλυτεροι μας παιζανε ενα φοβερο κομματι και πολυ πλουσια μουσικη. εχει χαραχτει αυτο στο μυαλο μου. ποτε δεν μπορεσα να το βρω πουθενα.

μηπως καποιος κυριος απο εδω θα μπορουσε να μου πει η να μου δειξει ποιο μπορει να ειναι αυτο το κομματι; ξερω οτι δεν σας βοηθαω και πολυ με αυτα που ειπα, και με στεναχωρει αυτο, αλλα ειπα να δοκιμασω

σας ευχαριστω πολυ, να ειστε καλα!
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,970
Πρόκειται για ένα συμφωνικό ποίημα και είναι ένα από τα τελευταία έργα του .... είναι παράλληλα γνωστό και ως το ''ηρωϊκό άσμα για ορχήστρα'' ...