Η θλίψη που γίνεται χαρά.

Marilyn

Senior Member
8 September 2010
474
Ο Hendryk Wieniawski υπήρξε μέγας βιρτουόζος του βιολιού και συνθέτης πολλών έργων για το συγκεκριμένο όργανο. Ξεχωριστή θέση ανάμεσά τους κατέχει το 2ο Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα, αρ. έργου 22, το οποίο θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα για βιολί της ρομαντικής περιόδου.

Το έργο έχει 3 μέρη:
1. Allegro moderato in D minor
2. Romance: Andante non troppo in B flat major
3. Allegro con fuoco - Allegro moderato (a la Zingara) in D minor/D major

Στο πρώτο μέρος κυριαρχεί μία ελεγειακή διάθεση. Το θέμα αναπτύσσεται σταδιακά από την ορχήστρα και αφού φτάσει στην κορύφωσή του σβήνει απαλά, για να εισβάλει το βιολί στον ίδιο μελαγχολικό τόνο και το θέμα να αναπτυχθεί ξανά με τη συμμετοχή και των δυο, οδηγώντας σε νέες κορυφώσεις, γεμάτες ένταση και πάθος. Στο μεγαλύτερο μέρος, βιολί και ορχήστρα συνυπάρχουν αρμονικά, έχοντας συμπληρωματικούς ρόλους, εκτός από ορισμένα σημεία στα οποία αφήνεται στο βιολί ο χώρος να αναπτυχθεί ελεύθερα.

Το δεύτερο μέρος είναι τρυφερό και ρομαντικό. Δεν έχει τη συνθετότητα του πρώτου. Είναι όμορφο μέσα στην απλότητά του και υπάρχει μόνο για να μας ευχαριστήσει. Απομακρύνει από πάνω μας τη μελαγχολική διάθεση που μας έχει μεταδώσει το πρώτο μέρος και μας προετοιμάζει για το τρίτο.

Το τρίτο μέρος ξεκινάει εντελώς διαφορετικά, με το βιολί να αποκτά πραγματικά τον κυρίαρχο ρόλο και να μας παρασύρει σ' έναν ξέφρενο ρυθμό, που άλλοτε καταλαγιάζει κι άλλοτε δυναμώνει, ώσπου μετατρέπεται σ' έναν τσιγγάνικο σκοπό, δίνοντας μια αίσθηση ελευθερίας και ξέγνοιαστης διασκέδασης. Αυτή η αίσθηση διατηρείται ως το τέλος, όπου βιολί και ορχήστρα συμπράττουν σ' ένα πανηγυρικό φινάλε. Σ' όλη τη διάρκεια του έργου ακούγεται διακριτικά το βασικό μελωδικό θέμα του πρώτου μέρος, γεγονός που δίνει στο έργο ενότητα και συνέχεια.

Αυτό που τελικά μας μένει είναι μια αίσθηση αισιοδοξίας και πρωτογενούς χαράς. Μια αίσθηση πως τελικά όλα θα πάνε καλά.

Από τις διαθέσιμες εκτελέσεις, αυτή που μου άρεσε περισσότερο είναι με τον Isaac Stern και την Philadelphia Orchestra, σε διεύθυνση Eugene Ormandy.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
:SFGSFGSF: Τα σέβη μου αγαπητή Marilyn, και τις θερμές μου ευχαριστίες για την ωραία παρουσίαση. Να προσθέσω και τη δική μου πρόταση ηχογράφησης, με τον Jascha Heifetz συνοδευόμενο απο την RCA Symphony Orchestra υπό τη διεύθυνση του Izler Solomon.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Μεγάλος βιολιστής του 19 ου αιώνα. Παιδί θαύμα που έπαιζε σε κοινό από την ηλικία των 11 ετών. Καθηγητής στo conservatoire της Αγ. Πετρούπολης, που ίδρυσε ο Anton Rubinstein. Βοηθός του ήταν ο Leopold Auer του οποίου πάλι μαθητές ήταν ο Heifetz και Elman. Συνιδρυτής της περίφημης Βέλγικης σχολής βιολιού.
Η ηχογράφηση των Stern-Ormandy που αναφέρει η Merylin πρέπει να είναι κοντά στο 1960. Γνωστές είναι επίσης οι ηχογραφήσεις του Perlman.
Το έχω σε ένα βινύλιο της Philips με τον Henryk Szeryng και την ορχήστρα της Βαμβέργης με διευθυντή τον Jan Krenz. Το παίξιμο του είναι αβίαστο με φυσική χάρη και ευγένεια.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Είναι κρίμα που το όμορφο αυτό έργο, -το οποίο δεν εγνώριζα-, εθεωρείτο ουσιαστικά κομμάτι επιδείξεως, για να αραδιάζει την τεχνική πραμάτεια του ο σολίστ ... με αφορμή το παρόν νήμα, άκουσα και κάποια άλλα έργα του Βιενάφσκι και διεπίστωσα πως πέραν των σολιστικών μερών, εξίσου υπέροχα και ενδιαφέροντα είναι και τα ορχηστικά υποστρώματα που υφαίνει... άλλες φορές μοιάζουν με ζεστό πάπλωμα που θέλει να χαρίσει θαλπωρή, άλλες με οριζόντιες περικοκλάδες με αγκάθινους αναρριχώμενους βλαστούς που θα σε πονέσουν πολλαπλά αν κάνεις το λάθος να πλαγιάσεις...
Πλέον του παρόντος κονσέρτου, μου άρεσε πολύ και το Legende op. 17 που μπορείτε να βρείτε στο yt με τον Kogan ...
Ευχαριστώ με την σειρά μου την νηματοθέτρια για την ευκαιρία γνωριμίας με το έργο !