Ars Gratia Artis

17 June 2006
14,350
DSCF4494.JPG


Οι πιο τρελοί από τους συλλέκτες που έχω γνωρίσει, μάζευαν labels: ανεξάρτητες μικρές δισκογραφικές εταιρίες. Μάζευαν όλες τους τις κυκλοφορίες γιατί, συνήθως, αυτά τα μικρά labels ανήκαν σε μερακλήδες που είχαν άποψη, ήξεραν πάρα πολύ καλά Τι ακριβώς ήθελαν από τους καλλιτέχνες που ηχογραφούσαν.

Απειρα τέτοια μικρά labels μπορώ να αναφέρω -εγώ, θυμάμαι, μάζευα μεταξύ άλλων σαν παλαβός και όλα τα νούμερα της Ze Records του Zhilka, ενός νεοϋορκέζου εκατομμυριούχου, ερασιτέχνη με όλη τη σημασία της λέξης (=εραστής των τεχνών), τα παιδιά που ηχογράφησαν γι αυτόν έχουν να πούν τα καλύτερα. τον έλεγαν Ζορρό γιατί το σήμα του label ήταν ένα τεράστιο Ζ.

Μέσα σ αυτόν τον κυκεώνα των μικρών labels, μία από τις πιο ξεχωριστές θέσεις διεκδικούσε η BYG. Γαλλικό label, ειδικότητα η free jazz, έδρασε από το 1969 και εντεύθεν, το όνομά της είναι τα αρχικά των τριών ιδρυτών της. Το G, είναι ο Jean Georgakaracos. Ελληνας ή Κύπριος στην καταγωγή (το θέμα έχει …σκιές), είχε τη φήμη λαμόγιου και, μέχρι προ τινος τουλάχιστον, σταθερά τρόφιμος των γαλλικών φυλακών γιατί, λέει, δεν πλήρωνε στους καλλιτέχνες τα δικαιώματα, 'ό τι λεφτά έβγαζε, πήγαιναν κατευθείαν στην τσέπη του' (sic). Ποια τσέπη του, την αριστερή ή τη δεξιά; Ο Jean, περισσότερο γνωστός ως Karacos, ηχογραφούσε τύπους σαν τον Don Cherry, τον Archie Shepp, τους Art Ensemble Of Chicago, δίσκους που δεν έβγαζαν καν τα έξοδά τους. Περιττό να τονίσω ότι το όνομά του είναι, περίπου, Θρύλος ανάμεσα στους Δημιουργικούς μουσικούς, πρόσφατα ο Laswell, σε μια συνέντευξή του, έπινε νερό στ όνομά του.

Ο Γιάννης Γεωργακαράκος λοιπόν, το 1969, κυκλοφόρησε στην BYG το δίσκο του Archie Shepp ‘Blase’. Η …ομάδα είναι Κατηγορία Champions League: Archie Shepp τενόρο σαξόφωνο, Dave Burrell πιάνο, Jeanne Lee τραγούδι, Lester Bowie τρομπέτα, Julio Finn και Chicago Beau αρμόνικα, Malachi Favors κοντραμπάσο, Philly Joe Jones τύμπανα.
Το δίσκο τον είχα σε βινύλιο με την ετικέτα Affinity, τον ψάχνω με την ορίτζιναλ (BYG) και σε ψηφιακή μορφή κυκλοφορεί με την ετικέτα Actuel σε συσκευασία διπλού CD μαζί με το Live At The Pan-African Festival, ένα σχετικά άνισο άλμπουμ - ντοκουμέντο της Black Power, ηχογραφημένο ζωντανά στο Αλγέρι, μέτρια προς κακή εγγραφή αλλά με εξίσου εντυπωσιακή σύνθεση για όσους ψάχνουν …τις λεπτομέρειες (Alan Silva -αυτός του Sun Ra- στο μπάσο, Sunny Murray στα τύμπανα, Grachan Moncur III τρομπόνι, Clifford Thornton κορνέτα, και πάλι ο Dave Burrell στο πιάνο).
Το Blase είναι ένα Μαύρο Διαμάντι. Ενας κλαυσίγελως που κουβαλάει στα σπλάχνα του ολόκληρη την κληρονομιά της Μαύρης μουσικής, το ώρες ώρες αφόρητο κι άλλες πάλι Διονυσιακό χτυποκάρδι της, αβυσσαλέα βαθύ, παράφορο και, ταυτόχρονα, σεπτό. Δεν έχω λόγια για το ομότιτλο track: μοιάζει να έχει ανοίξει διάλογο με φαντάσματα που μόνο αυτό μπορεί να δεί. Κυοφορεί τόσο πόνο, τόση οργή, τόση νοσταλγία και όμως: δεν εγκαταλείπεται ούτε λεπτό, δεν κόβει τις φλέβες του. Είναι τόσο Αριστοκρατικό, φιλοπαίγμον, γιορταστικό σχεδόν. Το πνεύμα του δίσκου συνοψίζεται υπέροχα στο Sophisticated Lady: ένα από κάθε άποψη εκπληκτικό αφιέρωμα στον Duke Ellington που μοιάζει να τον λατρεύει και, ταυτόχρονα, να κατουράει στον τάφο του.


Εξαίσιο.
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,302
Αθήνα
Kώστα, ευχαριστούμε. Θα το ερευνήσω.
Από Archie Shepp εχω τα Four for Trane και Trouble in Mind. Ιδιάζουσα περίπτωση καλλιτέχνη με εκφραστική δύναμη, σαφώς επηρεασμένο από τον John Coltrane. Καταπληκτική η ιστορία του Γεωργακαράκου.
:ernaehrung004:
 
17 June 2006
14,350
Archie Shepp .....Ιδιάζουσα περίπτωση καλλιτέχνη με εκφραστική δύναμη, σαφώς επηρεασμένο από τον John Coltrane.


Καλός, καλέ μου Gregoire. Πολύ Καλός. Ιδιαίτερα στα live. Τον έχω δεί σ ένα live στο Παρίσι, σ ένα club με 80 καθίσματα.
Τα μισά, ήταν άδεια.
Ποιός τους γαμεί τους μυρωδιάδες;
Η μπάντα κλιμάκωνε, ξέρεις...: Out There. Αντε Γειά!
έλεγα Τι θα παίξει τώρα;. δείξε μου ρε γύφτε Τι θα παίξεις τώρα;
μιλάμε οι άλλοι, είχανε φύγει εντελώς.
έπιασε το μικρόφωνο και...άρχισε να ουρλιάζει.
ήτανε τέτοια η κάψα του, που δεν μπορούσε να φυσήξει στο σαξόφωνο.
ούρλιαζε.
Δεν θα το ξεχάσω ποτέ.
ένα Μαύρο Θηρίο.
'φαρμακωμένο' του κερατά.
φαινότανε.

στους δίσκους, συχνά, χάνει τη μπάλα: too much.
στα live, είναι άλλο: 'τ' άλογο, τ' άλογο Ομερ Βρυώνη...το Σούλι χύμηξε - και μας πλακώνει...'
είναι γέρος πια τώρα.
κι ο Faroah, ανέκαθεν, είχε καλύτερο τόνο.
ο Faroah...Χριστέ μου: όταν φύσαγε, ένιωθες ένα τεράστιο πουλί να σε τυλίγει με τα μαύρα φτερά του.
αλλά ο Archie, στα live, ήταν το κάτι άλλο.
Μόνο ο Rahsaan.
Αν μ εννοείς.
και Ξέρω ότι μ εννοείς.

αν πάρεις ένα (1) δίσκο του Shepp, από ολόκληρη τη δισκογραφία του, νομίζω πως αυτός, πρέπει να είναι το Blase.
 
14 December 2006
4,265
Κατ αρχήν σε ευχαριστούμε που σε μαύρες μέρες έχεις ακόμα το σθένος να γράφεις, να μοιράζεσαι και κυρίως να θαυμάζεις και εσύ ο ίδιος τις παρουσιάσεις σου, σε μια περίοδο που το σύνηθες όπου και να γυρίσεις το κεφάλι σου είναι να μπαίνουν οι περισσότεροι σε μια διαδικασία αυτολύπησης…..

Το Blase είναι εξαιρετικό lp, το έμαθα από εσένα και μου έγινε δεύτερο δέρμα σε χρόνο ρεκόρ. Είναι κατά την ταπεινή μου γνώμη περισσότερο spiritual παρά free, πράγμα που του δίνει αφενός μεν αφρο_κεντρικό χαρακτήρα, αφετέρου δημιουργεί την αίσθηση ότι οι μουσική βγαίνει από τα σπλάχνα των δημιουργών.

Δυστυχώς δεν ήξερα ότι έψαχνες το original βινύλιο! Έπεσε στα χέρια…. Τον είχε ο τύπος που “συμπαθείς” πολύ. Το σκέφτηκα ελαφρώς και κατέληξα πως είναι κρίμα να αγοράσεις αυτόν τον δίσκο από έναν στυγνό έμπορο! …και έτσι κατέληξα στην κόπια που έχεις και εσύ…..

Ενδιαφέρον ο συσχετισμός με την Ζe!μία τελείως ελκυστική αλλά σαν αστραπή κατάσταση (ήρθε και έφυγε), ενώ η σειρά της actuel σήμερα είναι στις πρώτες προτεραιότητες σε ακροατές που ψάχνονται γενικώς!
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,710
πετρουπολη
αν πάρεις ένα (1) δίσκο του Shepp, από ολόκληρη τη δισκογραφία του, νομίζω πως αυτός, πρέπει να είναι το Blase.

Οποτε πρεπει να τον παρω.Δυστυχως εχω μεινει στο Attica Blues που προσωπικα τον αγαπαω παρα πολυ.Παρ'ολα αυτα ομως δεν το εψαξα παρακατω.
Η παρουσιαση ερχεται σαν κλωτσια στα πισινα-τι περιμενεις ρε τοσο καιρο....

Θενξ Κωστα...(Δεν σας προλαβαινω,ολους σας,τελευταια και χαιρομαι πολυ γι'αυτο.Ασε που μου δημιουργει ενοχες για την τεμπελια μου).
 
14 December 2006
4,265
Re: Απάντηση: Ars Gratia Artis

Οποτε πρεπει να τον παρω.Δυστυχως εχω μεινει στο Attica Blues που προσωπικα τον αγαπαω παρα πολυ.Παρ'ολα αυτα ομως δεν το εψαξα παρακατω.
Η παρουσιαση ερχεται σαν κλωτσια στα πισινα-τι περιμενεις ρε τοσο καιρο....

Θενξ Κωστα...(Δεν σας προλαβαινω,ολους σας,τελευταια και χαιρομαι πολυ γι'αυτο.Ασε που μου δημιουργει ενοχες για την τεμπελια μου).

το Attica Blues πολύ καλά κάνεις και το έχεις, παρά το ότι υποτίθεται οτι ειναι η πιο mainstream πλευρά του!βασικά τα απολαμβάνει κανείς αι τα δύο για διαφορετικούς λόγους! Πιστεύω πως παίζει πάρα πολυ μεγάλο ρόλο και το label! Ο κατάλογος της BYG Actuel είναι μία πρόκληση από μονος του, ουτως ή αλλως.
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,710
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Απάντηση: Ars Gratia Artis

το Attica Blues πολύ καλά κάνεις και το έχεις, παρά το ότι υποτίθεται οτι ειναι η πιο mainstream πλευρά του!βασικά τα απολαμβάνει κανείς αι τα δύο για διαφορετικούς λόγους! Πιστεύω πως παίζει πάρα πολυ μεγάλο ρόλο και το label! Ο κατάλογος της BYG Actuel είναι μία πρόκληση από μονος του, ουτως ή αλλως.

To Attica Blues Γιωργο,για μενα,ειναι κατι σαν (τονιζω το "σαν") το There's a Riot Goin'On του Sly.
Το ενα ειναι σαν κατοπτρο του αλλου:Mε το Attica Blues η τζαζ του Shepp φλερταρει με το φανκ και τη σοουλ των τελων του 60 οπου ο Sly ηταν ηγετης - με το Riot ο Sly αλοιθωριζει προς την μερια της revolutionary jazz,του Avant Garde και του....θορυβου - ο Shepp το κατειχε πολυ καλα αυτο το αθλημα.Γι'αυτο απο τη μια το Attica ακουγεται mainstream και απο την αλλη το Riot ακουγεται....ζορικο.
Το ενα ιδιωμα να πλησιαζει το αλλο.Σιγουρα το Label παιζει ρολο.Αλλωστε το Label του Sly,στραβομουτσουνιασε ασχημα τοτε με το Riot.
 
Last edited:

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,796
Αθήνα
Καλός, καλέ μου Gregoire. Πολύ Καλός. Ιδιαίτερα στα live. Τον έχω δεί σ ένα live στο Παρίσι, σ ένα club με 80 καθίσματα.
Τα μισά, ήταν άδεια.
Ποιός τους γαμεί τους μυρωδιάδες;

Το'χες αυτό το "χούι" ανέκαθεν. Κάποτε μου'λεγες για ένα live του Don Cherry στο Λονδίνο που πήγες με λιγότερους ακόμα θεατές.
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,825
Ελλαδα
Απάντηση: Re: Ars Gratia Artis

Το'χες αυτό το "χούι" ανέκαθεν. Κάποτε μου'λεγες για ένα live του Don Cherry στο Λονδίνο που πήγες με λιγότερους ακόμα θεατές.

αυτο δεν ειναι τιποτα !
μια φορα ειχε παει στο θεατρο Παπαγου να δει εναν μεγαλο τζαζιστα
και η συναυλια ανεβληθει
ηταν μονο αυτος και κατι αλλα παιδια απο το avclub

.
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,796
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: Ars Gratia Artis

αυτο δεν ειναι τιποτα !
μια φορα ειχε παει στο θεατρο Παπαγου να δει εναν μεγαλο τζαζιστα
και η συναυλια ανεβληθει
ηταν μονο αυτος και κατι αλλα παιδια απο το avclub

.

Το θυμάμαι κι αυτό, συναυλία του Larry Coryell ήταν.
 

by proxy

AVClub Addicted Member
29 April 2011
2,574
Re: Απάντηση: Re: Ars Gratia Artis

αυτο δεν ειναι τιποτα !
μια φορα ειχε παει στο θεατρο Παπαγου να δει εναν μεγαλο τζαζιστα
και η συναυλια ανεβληθει
ηταν μονο αυτος και κατι αλλα παιδια απο το avclub

.

ε οχι και κάτι άλλα παιδιά. Ολόκληρο ταξίδι κάναμε με τον υπέρηχα από Θεσσαλονίκη
 
17 June 2006
14,350
Το'χες αυτό το "χούι" ανέκαθεν. Κάποτε μου'λεγες για ένα live του Don Cherry στο Λονδίνο που πήγες με λιγότερους ακόμα θεατές.

Ε ναί. Οταν επισκέπτομαι μιά ξένη πρωτεύουσα, αγοράζω επιτόπου το αντίστοιχο Αθηνοραμα να δώ Τι παίζει και Πού.
Με το που ανοίγω το Time Out λοιπόν, νάσου η συναυλία.
το ίδιο βράδυ.
Εισιτήριο - ψίχουλα.
λέω 'σιγά μη βρώ...θα πάω κι ότι γίνει...'
το μισό club ήταν άδειο.


ΥΓ: "Το 'χούι', βγαίνει μαζί με την ψυχή" - λαϊκή παροιμία.

:ernaehrung004:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,350
Re: Απάντηση: Re: Ars Gratia Artis

ε οχι και κάτι άλλα παιδιά. Ολόκληρο ταξίδι κάναμε με τον υπέρηχα από Θεσσαλονίκη

μη μου το θυμίζετε....
(το γεγονός της "συναυλίας" - όχι του ταξιδιού, συνάντησης)