Μουσική πράξη στον Brecht

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,455
«Αυτοί που αρπάνε το φαΐ απ’ το τραπέζι
Κηρύχνουν τη λιτότητα
Αυτοί που παίρνουν όλα τα δοσήματα
Ζητάνε θυσίες …»

”Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου” 1939, η εποχή που ο Γερμανικός ναζισμός παρέσυρε την ανθρωπότητα σε τροχιά ολέθρου.
Αλλά θα μπορούσε κάλλιστα να έχει γραφεί στην Ελλάδα του 2012 όπου ο φασισμός σηκώνει πάλι κεφάλι …



1279702682_1.jpeg


1 Άννα Μην Κλαις
2 Ύμνος στον Μπέρτολ Μπρεχτ
3 Για τον Φτωχό Β.Β.
4 Για τη Μάνα Κουράγιο
5 Η Μπαλάντα του Στρατηγού Τίλυ
6 Μπρεχτικά Παιχνίδια
7 Η Μπαλάντα των Μικροαστών
8 Επιτάφιος για τη Ρόζα Λούξεμπουργκ
9 Τρόμος και Αθλιότητα του Τρίτου Ράϊχ
10 Διαβάζοντας Έναν Αρχαίο Έλληνα Ποιητή
11 Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου

Ο Μπρεχτ γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Γερμανία, σε μία περίοδο μεγάλων αλλαγών στην δομή της Γερμανικής κοινωνίας αλλά και της Ευρώπης γενικότερα. Μια περίοδο σκοτεινό προάγγελο της τραγικής εποχής όπου θα σημάδευε μετέπειτα τη μοίρα της Ευρώπης και ολόκληρου του κόσμου. Ο κοινωνικός του περίγυρος, ήταν μάλλον αποπνικτικός για τον ίδιο και τους ομοϊδεάτες του δημιουργούς, στοχαστές και καλλιτέχνες που έζησαν στο ίδιο περιβάλλον. Θα σπουδάσει ιατρική στο Μονάχο και κατόπιν θα υπηρετήσει ως στον Α´ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εκείνη την εποχή αρχίζει το συγγραφικό του έργο. Όπως ήταν φυσικό οι πρώτες του επιρροές ήταν οι εικόνες από τον πόλεμο – εικόνες που καταγράφηκαν ανεξίτηλα στην μνήμη του τον στοίχειωναν στην υπόλοιπη ζωή του. Όπως θα τον σημάδευαν αργότερα, η ταραχώδης περίοδος της επανάστασης, τα οδοφράγματα οι εκκαθαρίσεις, ο τρόμος των freikorps …

Από το 1915 βιώνει τη φρίκη του πολέμου που σέρνει τη χώρα σε μία εφιαλτική πραγματικότητα. Ο κεφαλικός φόρος στο μεγαλύτερο σφαγείο που γνώριζε μέχρι τότε η ανθρωπότητα παίρνει διαστάσεις εφιαλτικές. Σταδιακά, ο πόλεμος εξαθλιώνει και συντρίβει οικονομικά τη γερμανική κοινωνία. Οι αναταραχές σε όλη τη χώρα γιγαντώνονται ραγδαία και η λαϊκή οργή ξεσπάει σε διαδηλώσεις και απεργίες. Στο μεταξύ, ο απόηχος της Οκτωβριανής Επανάστασης που φτάνει ως τη συντηρητική μιλιταριστική Γερμανία, του κεντρίζει το ενδιαφέρον για το μαρξισμό, ενώ αργότερα θα εμβαθύνει περισσότερο, καθώς αρχίζει να φοιτά στη Μαρξιστική Εργατική Σχολή.
Όλη αυτή διαδικασία αυτή θα παίξει κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση των αντιλήψεων και των πεποιθήσεων του.

Το 1918 έρχεται η ώρα να ανάψει η φλόγα και στη Γερμανία. Η ογκώδης εξάπλωση της επανάστασης στην κοχλάζουσα κοινωνία είναι τελικά αναπόφευκτη. Είναι η εποχή που ο Μπρεχτ στρέφεται ολόψυχα στον κομμουνισμό γεγονός που επιρρεάζει βαθύτατα τη σκέψη του, την προσωπικότητα του και το δημιουργικό του έργο και γενικά τον καθορίζει, στη μετέπειτα πορεία του. Αργότερα, η δολοφονία των Λίμπκνεχτ και Λούξεμπουργκ σηματοδοτούν την απαρχή της εξάρθρωσης του επαναστατικών μηχανισμών, την επιβολή του αστικού κατασταλτικού βραχίονα και την σταδιακή ανάδυση των ναζιστών. Ο Μπρεχτ γράφει τον «Επιτάφιο για τη Ροζα Λούξεμπουργκ».

Η χώρα προοδευτικά μετατρέπεται σε ένα απέραντο σφαγείο, ενώ καθώς αναδύεται καταστραμμένη από το τέλος του Πολέμου, η παγκόσμια οικονομική κρίση της δεκαετίας του 20 και η οικονομική καταπίεση των νικητών, τη φέρνουν πιο βαθιά στο βάραθρο. Το αυγό του φιδιού θα σπάσει και λίγο αργότερα ο ναζισμός θα σαρώσει τα πάντα. Ο Μπρεχτ δεν βρίσκει άλλη διέξοδο, παρά τη φυγή από την κόλαση. Λίγο αργότερα, μετά την έξοδο του από τη χώρα, το ναζιστικό καθεστώς απαγορεύει τη δημοσίευση των έργων του και το ανέβασμα των θεατρικών του έργων. Αναγκάζεται σε μία μακροχρόνια οδύσσεια σε Ευρώπη και Αμερική. Στις ΗΠΑ, τον τελικό προορισμό της αυτοεξορίας του βιώνει τη αυταρχικότητα του μακαρθικού σκοταδισμού και αισθάνεται καταπιεσμένος και διωγμένος, όπως άλλωστε και στην πατρίδα του.


Μετά το τέλος του πολέμου και αφού περιπλανήθηκε ήδη σε αρκετές, χώρες θα εγκατασταθεί μόνιμα στην Ανατολική Γερμανία. Το θεατρικό και ποιητικό του έργο ,που θεωρείται πρωτοπόρο και επαναστατικό είναι σαφέστατα επιρρασμένο από τα προσωπικά βιώματα και την ιδεολογία του, ενώ στηλιτεύεται οξύτατα σ αυτό η υποκρισία της αστικής τάξης, ο παραλογισμός του πολέμου και η κτηνωδία του ναζιστικού καθεστώτος. Τα έντονα αντιπολεμικά του μηνύματα , η αντεξουσιαστική του στάση και ο ανθρωπιστικές ιδέες των έργων του τον έκαναν αγαπητό σε ένα ευρύτατο κοινό.


Τα αποσπάσματα του έργου του Μπρεχτ, όπως παρουσιάζονται στη Μουσική πράξη, κινούνται θεματικά σε δύο βασικούς άξονες. Από τη μία, είναι σκιαγραφία της κοινωνίας της Γερμανίας, και απ την άλλη, η καταδίκη του πολέμου, της στρατοκρατίας και του νοσηρού εθνικισμού, ενώ δε λείπει και η αποδοκιμασία των συνηθειών των μικροαστών. Παρουσιάστηκε στην Ελλάδα το 1978 ενώ γράφτηκε, σύμφωνα με το συνθέτη, μεταξύ 1972 - 1977. Είναι έργο για δύο κλαρινέτα, ένα πιάνο, ομάδα ηθοποιών, ενώ ερμηνεύουν ο συνθέτης και ο Γιάννης Κούτρας. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στον Υμηττό, τον Ιανουάριο του 1978 ενώ ακολούθησαν και άλλες παραστάσεις στην Αθήνα και στην επαρχία. Ο δίσκος περιλαμβάνει ένα μέρος της παράστασης ενώ βασική έλλειψη της βινυλιακής έκδοσης είναι η απουσία των στίχων. Ο ίδιος ο συνθέτης έντονα πολιτικοποιημένος και στρατευμένος, τουλάχιστον εκείνη την εποχή, δίνει το μουσικό στίγμα το οποίο τότε κρίθηκε ως επαναστατική τομή ωστόσο είναι σαφές ότι ο λόγος και η πρόζα υπάρχουν σε πρώτο πλάνο ενώ η μουσική έχει διακριτικότερη παρουσία. Είναι όμως ξεκάθαρο ότι υπάρχει ιδιοτυπία και πρωτογένεια στο μουσικό ύφος που προσπάθησε να καθιερώσει ο συνθέτης.



Το να υποστηρίξει κάποιος ότι το έργο φαντάζει απολύτως επίκαιρο είναι εντελώς περιττό. Το ότι ο ιστός της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας είχε διαρραγεί και ο κόσμος οδεύει ταχέως προς την αποσύνθεση, επίσης. Ας ελπίσουμε ότι η εφιαλτική κατάληξη είναι ακόμα μακριά και η πορεία αναστρέψιμη. Ίσως …..
 

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,455
Και φυσικά οποιαδήποτε αναφορά στο έργο θα ήταν ελλιπής χωρίς την παράθεση των παρακάτω στίχων …

Να και οι προδότες έχουν σκάψει
Μα ο δρόμος δεν θα τους ξεχάσει
Τον λάκκο του αδερφού και του γειτόνου
Ξέρουν πως οι άλλοι τους γνωρίζουν
Τον ύπνο τους δεν τον ορίζουν
Δεν ήρθε ακόμα το πλήρωμα του χρόνου

Να κι οι δεσμοφύλακες
Χαφιέδες χωροφύλακες
Υπηρέτες του λαού της Γερμανίας
Καταπιέζουν, μαστιγώνουν,
Βασανίζουν, παλουκώνουν
Όλα σε τιμή ευκαιρίας

Να οι κύριοι δικαστές
Τους λέμε οι καταπιεστές
Πως δίκαίο είναι τον λαό τι συμφέρει
Μα αυτοί δεν ξέρουν
Ποιο είναι αυτό
Κι έτσι δικάζουν στο σωρό
Μέχρι να βάλουν τον λαό ολόκληρο
Στο χέρι

Έρχονται οι άλλοι
Με τα τσίγκινα φέρετρα
Που μέσα τους βάζουν
Τ’ανθρώπινα σκέλεθρα
Που φέρουν αυτοί σε τέτοιο χάλι
Ήταν αυτοί που δεν υποταχτήκανε
Και στην πάλη απάνω σκοτωθήκανε
Στην μεγάλη των τάξεων πάλη

(Τρόμος και αθλιότητα του Γ' Ράιχ)
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Το 1978 δεν μπορούσα να το ακούσω με τίποτα, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, άλλωστε με είχε "κερδίσει" κυριολεκτικά από αρκετά νωρίτερα η αντιδραστική αμερικανόφερτη μουσική κουλτούρα και απολογούμην συνεχώς για αυτό. Αργότερα μέσα στη δεκαετία του 80 ένας γνωστός μου Ρηγάς το είχε βάλει σε κάποια μάζωξη και μπορώ να πω, πως τα οργανικά τμήματα των (Ύμνος στον Μπέρτολτ Μπρεχτ, Για την μάνα κουράγιο, Μπρεχτικά παιχνίδια, Τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ) ακούγονταν και ακούγονται. Τα άλλα, ειδικά αυτά με τη φωνή του Μικρούτσικου, είναι πολύ συνδεδεμένα με την εποχή τους και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που για μένα είναι σχεδόν μη ακουστά.

Τώρα για την κείμενό σου στο Μπρεχτ, απλά είναι συγκλονιστικό. :grinning-smiley-043
Από τις τεράστιες μορφές με επιρροές σε όλες τις μορφές τέχνης.
Και μιας και αναφέρθηκε, η τραγική φιγούρα ήταν η Ροζα Λούξεμπουργκ, η οποία από τη φυλακή είχε προβλέψει την εκφυλιστική εξέλιξη του κόμματος των Μπολσεβίκων…
 
Last edited:
17 June 2006
14,350
Το 1978 δεν μπορούσα να το ακούσω με τίποτα, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, άλλωστε με είχε "κερδίσει" κυριολεκτικά από αρκετά νωρίτερα η αντιδραστική αμερικανόφερτη μουσική κουλτούρα και απολογούμην συνεχώς για αυτό.

Δεν απολογήθηκα ποτέ και σε κανέναν από τους περιστασιακούς ...Τσε με τα αμπέχωνα και τα μούσια.
Αυτοί 'την έκαναν' το '74 εν μία νυκτί - όπως είχαν έρθει δηλαδή.
Μετά τους βλέπαμε σε ταβέρνες να τραγουδάνε ρεμπέτικο ή ακούγαμε πως πήγαιναν στου Τζαβέλα που τα έβαζε και τραγουδούσαν όλα μαζί, σαν σε νηπιαγωγείο, "είμαι του ΕΛΑΣ αντάρτης" (sic).
Πολλοί κατάφεραν να αποφύγουν το στρατό, πολλοί βολευτηκαν με τον α ή β τρόπο στα χρόνια που έρχονταν, καναδύο κατέλαβαν και υπουργικούς ...θώκους.
Η ...'εκδίκηση', είν ένα πιάτο που τρώγεται κρύο: τα παιδιά τους, είναι η γενιά του ΚΛΙΚ.
 
Last edited:

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,837
Ελλαδα
Απάντηση: Re: Μουσική πράξη στον Brecht

Δεν απολογήθηκα ποτέ και σε κανέναν από τους περιστασιακούς ...Τσε με τα αμπέχωνα και τα μούσια.
Αυτοί 'την έκαναν' το '74 εν μία νυκτί - όπως είχαν έρθει δηλαδή.
Μετά τους βλέπαμε σε ταβέρνες να τραγουδάνε ρεμπέτικο ή ακούγαμε πως πήγαιναν στου Τζαβέλα που τα έβαζε και τραγουδούσαν όλα μαζί, σαν σε νηπιαγωγείο, "είμαι του ΕΛΑΣ αντάρτης" (sic).
Πολλοί κατάφεραν να αποφύγουν το στρατό, πολλοί βολευτηκαν με τον α ή β τρόπο στα χρόνια που έρχονταν, καναδύο κατέλαβαν και υπουργικούς ...θώκους.
και μολις βρηκαν την θεσουλα εγιναν δεξιοι του κερατα !
Η ...'εκδίκηση', είν ένα πιάτο που τρώγεται κρύο: τα παιδιά τους, είναι η γενιά του ΚΛΙΚ.


+ 1000
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Δεν απολογήθηκα ποτέ και σε κανέναν από τους περιστασιακούς ...Τσε με τα αμπέχωνα και τα μούσια.
Εννοείται βρε Κώστα για τους περιστασιακούς επαναστάτες, αλλά την ατμόσφαιρα την γνώρισες, την έζησες... Μιλάω για τον πιό κλειστό κοινωνικό περίγυρό μας (γνωστοί, συγγενείς, φίλοι). Τέλος πάντων όλα αυτά εκτονώθηκαν μετά τα μέσα του '80, όταν για τα καλά είχε εδραιωθεί η ...Εθνική Ανεξαρτησία και η Λαϊκή Κυριαρχία.

Και η έκδοση των Doors για το Alabama Song που είχε εκδώσει ο Bertolt Brecht στο "Hauspostille" το 1927. Και βέβαια ήταν η αφορμή να ενδιαφερθούμε γι' αυτόν και να ψάξουμε το έργο του.
Well, show me the way​
To the next whiskey bar​
Oh, don't ask why​
Oh, don't ask why​
Show me the way​
To the next whiskey bar​
Oh, don't ask why​
Oh, don't ask why​
For if we don't find​
The next whiskey bar​
I tell you we must die​
I tell you we must die​
I tell you, I tell you​
I tell you we must die​
Oh, moon of Alabama​
We now must say goodbye​
We've lost our good old mama​
And must have whiskey, oh, you know why​
Oh, moon of Alabama​
We now must say goodbye​
We've lost our good old mama​
And must have whiskey, oh, you know why​
Well, show me the way​
To the next little girl​
Oh, don't ask why​
Oh, don't ask why​
Show me the way​
To the next little girl​
Oh, don't ask why​
Oh, don't ask why​
For if we don't find​
The next little girl​
I tell you we must die​
I tell you we must die​
I tell you, I tell you​
I tell you we must die​
Oh, moon of Alabama​
We now must say goodbye​
We've lost our good old mama​
And must have whiskey, oh, you know why​
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Εννοείται βρε Κώστα για τους περιστασιακούς επαναστάτες, αλλά την ατμόσφαιρα την γνώρισες, την έζησες... Μιλάω για τον πιό κλειστό κοινωνικό περίγυρό μας (γνωστοί, συγγενείς, φίλοι). Τέλος πάντων όλα αυτά εκτονώθηκαν μετά τα μέσα του '80, όταν για τα καλά είχε εδραιωθεί η ...Εθνική Ανεξαρτησία και η Λαϊκή Κυριαρχία.

Και η έκδοση των Doors για το Alabama Song που είχε εκδώσει ο Bertolt Brecht στο "Hauspostille" το 1927
. Και βέβαια ήταν η αφορμή να ενδιαφερθούμε γι' αυτόν και να ψάξουμε το έργο του.


οι άγγλοι θα λέγανε: no relation whatsoever....
 
17 June 2006
14,350
Εννοείται βρε Κώστα για τους περιστασιακούς επαναστάτες, αλλά την ατμόσφαιρα την γνώρισες, την έζησες... Μιλάω για τον πιό κλειστό κοινωνικό περίγυρό μας (γνωστοί, συγγενείς, φίλοι).

αν την έζησα λέει: μέσα στο ίδιο μου το σπίτι. μπαμπάς, κάτι θείοι, "τι μαλλιά ειν αυτά ρε; αδερφές θα σας κάνει όλους το Κεφάλαιο..." :slapface:
αυτό το jargon «Αυτοί που αρπάνε το φαΐ απ’ το τραπέζι
Κηρύχνουν τη λιτότητα
Αυτοί που παίρνουν όλα τα δοσήματαΖητάνε θυσίες …» το έχω φάει στο πετσί μου.

δε βαριέσαι...ή αλλιώς 'στου κουφού την πόρτα...'

είχε και ...τίμημα: ούτε γκόμενα δεν έβρισκες.
ήταν καλά ...η Μαριγώ, όμως...:ernaehrung004:
 
Last edited:

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
οι άγγλοι θα λέγανε: no relation whatsoever....
Kαμία απολύτως σχέση, ως προς τι;
Το κομμάτι είναι του Brecht πέρα από την αλλαγή του Morrison στο στίχο από:
"Δείξε μας το δρόμο για το επόμενο όμορφο αγόρι" σε "Δείξε μου το δρόμο για το επόμενο μικρό κορίτσι".
Για τα υπόλοιπα, τα είπαμε, δεν τα είπαμε; Άλλωστε μίλησα για αφορμή...
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Kαμία απολύτως σχέση, ως προς τι;
Το κομμάτι είναι του Brecht πέρα από την αλλαγή του Morrison στο στίχο από:
"Δείξε μας το δρόμο για το επόμενο όμορφο αγόρι" σε "Δείξε μου το δρόμο για το επόμενο μικρό κορίτσι".
Για τα υπόλοιπα, τα είπαμε, δεν τα είπαμε; Άλλωστε μίλησα για αφορμή...

ο Μικρούτσικος θα ήταν τέλεια αφορμή και αιτία και δικαιολογία να μην ασχοληθώ ΠΟΤΕ με τον Brecht.
Ενώ αντίθετα οι doors.....:grandpa:
 
Δεν είχα ποτέ το δίσκο. Πολλά τραγούδια του όμως μου έχουν αποτυπωθεί από το ραδιόφωνο. Πιστεύω πως είναι πολύ φροντισμένη δουλειά και ορισμένα τραγούδια, όπως το Άννα μην κλαις, τα θεωρώ αριστουργήματα. Θα τον αναζητήσω, να επανορθώσω μια παράλειψη του παρελθόντος.

Γρηγόρη, η διασκευή των doors δεν έγινε μόνο πάνω στο κείμενο του Μπρεχτ, αλλά και στην μουσική του Βάιλ.
 
Απάντηση: Re: Μουσική πράξη στον Brecht

ο Μικρούτσικος θα ήταν τέλεια αφορμή και αιτία και δικαιολογία να μην ασχοληθώ ΠΟΤΕ με τον Brecht.

Αντίθετα, εγώ πιστεύω πως η μουσική του πετυχαίνει ιδιαίτερα καλά την ενότητα ύφους με το κείμενο. ;)
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
ο Μικρούτσικος θα ήταν τέλεια αφορμή και αιτία και δικαιολογία να μην ασχοληθώ ΠΟΤΕ με τον Brecht.
Ενώ αντίθετα οι doors.....:grandpa:
Chief, δεν διαφωνώ, άλλωστε για αφορμή μίλησα στην αναφορά μου στους Doors...
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Re: Απάντηση: Re: Μουσική πράξη στον Brecht

Αντίθετα, εγώ πιστεύω πως η μουσική του πετυχαίνει ιδιαίτερα καλά την ενότητα ύφους με το κείμενο. ;)

πιθανόν
αλλά αρκεί αυτό για να ιντριγκάρει έναν ακροατή που δεν γνωρίζει από Brecht?
 

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,305
Αθήνα
Re: Απάντηση: Μουσική πράξη στον Brecht

Γρηγόρη, η διασκευή των doors δεν έγινε μόνο πάνω στο κείμενο του Μπρεχτ, αλλά και στην μουσική του Βάιλ.
Δαμιανέ, το γνωρίζω, παράλειψη που δεν το ανέφερα. Άλλωστε ένα από τα πρώτα που πρόσεξα στο πρώτο δίσκο τους ήταν ότι όλα ήταν δικά τους εκτός από αυτό*. Να, λοιπόν, η αφορμή για τα περαιτέρω...
sideone.jpg
*Επίσης, το "Back Door Man" των C. Burnett, W. Dixon της δεύτερης πλευράς, δεν ήταν δικό τους.
 
Last edited:
17 June 2006
14,350
είχα αυτό με τα ποιήματα των Ναζιμ Χικμέτ/Βολφ Μπιρμαν.
το χάρισα μέσα σε μία βδομάδα.
με ξένισε η μαλλιαρή απόδοσή τους στα ελληνικά και βρήκα αυτά του Μπίρμαν κούφια ρητορικά, τελείως ξένα προς την ιδιοσυγκρασία μου.
στο σπίτι μιάς φίλης, λίγο μετά, είδα την 'Καντάτα για το Μακρονήσι' (sic).
'Καντάτα';;;
αρνήθηκα να το ακούσω.
ήταν και πολύ μέσα στο ...πνεύμα της εποχής και κλώτσησα.
κλώτσησα πολύ άσχημα.
 
Απάντηση: Re: Μουσική πράξη στον Brecht

βρήκα αυτά του Μπίρμαν κούφια ρητορικά, τελείως ξένα προς την ιδιοσυγκρασία μου.

Τέλη Αυγούστου με Σεπτέμβρη ογδοντακάτι, στην Πάτρα φοιτητής. Στήναμε το φεστιβάλ της ΚΝΕ στο Κάστρο και το βράδυ, ομάδα περιφρούρησης. Όταν έπεσε η νύχτα ακούγαμε από ένα κασετοφωνάκι, τα τραγούδια σε στίχους του Μπίρμαν. Και μένα τότε μου φαίνονταν κάπως, ίσως υπερβολικά θυμωμένοι [sic], ίσως μεγαλόσχημοι, δεν μπορούσα να το προσδιορίσω.

Τώρα μου φαίνονται πολύ ταιριαστά για την εποχή που ζω. Τώρα όμως, ο ίδιος ο Μπίρμαν είναι αλλού και ο Μικρούτσικος έχει διαγράψει την κυβερνητική τροχιά του. :rolleyes:
 

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,455
Re: Απάντηση: Re: Μουσική πράξη στον Brecht

Δεν είχα ποτέ το δίσκο. Πολλά τραγούδια του όμως μου έχουν αποτυπωθεί από το ραδιόφωνο. Πιστεύω πως είναι πολύ φροντισμένη δουλειά και ορισμένα τραγούδια, όπως το Άννα μην κλαις, τα θεωρώ αριστουργήματα. Θα τον αναζητήσω, να επανορθώσω μια παράλειψη του παρελθόντος.

Γρηγόρη, η διασκευή των doors δεν έγινε μόνο πάνω στο κείμενο του Μπρεχτ, αλλά και στην μουσική του Βάιλ.

Θα σου δώσω εγώ άμα βρεθούμε μία κόπια, αλλώστε δεν ακούω πια βινύλιο.

Αντίθετα, εγώ πιστεύω πως η μουσική του πετυχαίνει ιδιαίτερα καλά την ενότητα ύφους με το κείμενο. ;)

Συμφωνώ ...
 

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,455
Το 1978 δεν μπορούσα να το ακούσω με τίποτα, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, άλλωστε με είχε "κερδίσει" κυριολεκτικά από αρκετά νωρίτερα η αντιδραστική αμερικανόφερτη μουσική κουλτούρα και απολογούμην συνεχώς για αυτό. Αργότερα μέσα στη δεκαετία του 80 ένας γνωστός μου Ρηγάς το είχε βάλει σε κάποια μάζωξη και μπορώ να πω, πως τα οργανικά τμήματα των (Ύμνος στον Μπέρτολτ Μπρεχτ, Για την μάνα κουράγιο, Μπρεχτικά παιχνίδια, Τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ) ακούγονταν και ακούγονται. Τα άλλα, ειδικά αυτά με τη φωνή του Μικρούτσικου, είναι πολύ συνδεδεμένα με την εποχή τους και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που για μένα είναι σχεδόν μη ακουστά.

Τώρα για την κείμενό σου στο Μπρεχτ, απλά είναι συγκλονιστικό. :grinning-smiley-043
Από τις τεράστιες μορφές με επιρροές σε όλες τις μορφές τέχνης.
Και μιας και αναφέρθηκε, η τραγική φιγούρα ήταν η Ροζα Λούξεμπουργκ, η οποία από τη φυλακή είχε προβλέψει την εκφυλιστική εξέλιξη του κόμματος των Μπολσεβίκων…

Η Ρόζα υπήρξε εμβληματική όσο και τραγική μορφή της γερμανικής επανάστασης. Παρόλο που η ίδια ήταν ιδρυτικό στέλεχος του ΚΚΓ, ασκούσε οξύτατη κριτική στην ηγεσία του , όπως βέβαια επέκρινε δριμύτατα και άλλες μεγάλες μορφές του μαρξισμού όπως ο Λένιν κυρίως για το προσωποπαγές και συγκεντρωτικό κόμμα το οποίο προσπαθούσε να δημιουργήσει. Πιστεύω ότι τέτοιοι άνθρωποι πάντα θα βρίσκονται στην πλευρά των ηττημένων, εκτός αν κάποτε καταφέρουμε και αλλάξουμε κάτι στη ροή των πραγμάτων. Ξέρω πάντως οτι ακούγεται κάπως "ουτοπικό" …

Τώρα, σχετικά με το Συνθέτη.
Έχοντας καταγραφεί στη μνήμη του καθενός μας, ως ένα άτομο που πάντα είχε κάπως «ασαφή» πολιτική τοποθέτηση, υπό την έννοια ότι πάντα κινείτο στον ευρύτερο χώρο της Αριστεράς, όμως όταν σε κάποια στιγμή υπουργοποιήθηκε και μάλιστα σε μία συγκυρία η οποία μπορεί να χαρακτηριστεί έως και «ύποπτη», οκ συμφωνώ, η στάση του δεν ήταν και η πιο συνεπής. Ωστόσο δεν επιρεάζει καθόλου τη δύναμη και τη διαχρονικότητα του έργου. Άλλωστε όπως είπα , η μουσική «υπηρετεί» το λόγο οποίος βρίσκεται πάντα σε πρώτο πλάνο.