μάτια ερμητικά κλειστά

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
John Zorn - The hermetic Organ -Tzadik 2012

1341082756_front.jpg


Αφήνοντας στην άκρη την διφορούμενη έννοια του τίτλου που μπορεί να παραπέμπει και στην ερμητική τάξη αλλά πιθανότατα παραπέμπει στην ερημητική υπόσταση ενός μοναχικού μουσικού που θα βρεθεί μπροστά στο δέος που λέγεται εκκλησιαστικό όργανο, ας ασχοληθούμε με το σπάνιο φαινόμενο να έχουμε έναν μουσικό της jazz, και μάλιστα κάποιον πολυτάλαντο και πολυγραφότατο στο σαξόφωνο, να αυτοσχεδιάζει με το όργανο αυτό.
Ο λόγος για τον πολύ John Zorn, έναν ενδιαφέροντα (τουλάχιστον) μουσικό που μέχρι πρόσφατα δεν ήταν στις πρώτες μου επιλογές.
όμως το να ξεκινήσεις να αυτοσχεδιάσεις ζωντανά σε εκκλησία με το τεράστιο αυτό θηρίο είναι τουλάχιστον παράτολμο επιχείρημα και σίγουρα απαιτεί θάρρος και θράσος. Και φαίνεται ότι ο μουσικός αυτός τα κατέχει.
Ξεκινώντας δοκιμαστικά με μιά ζωντανή παράσταση, ήρθε και δεύτερη, τρίτη, για να φτάσει στην Νέα Υόρκη όπου ηχογραφήθηκε ο δίσκος και σήμερα πλέον να περιοδεύει στην Ευρώπη αλλά και να έχει προαναγγελθεί η συνέχεια.
Είναι δύσκολο να περιγράψει κανείς τι παίρνει με την εμπειρία αυτή. Όμως παίρνει, πιστέψτε με, πάρα πολλά.
Από τις πρώτες στροφές του άυλου δίσκου όπου ακούς το κοινό και ΤΟΝ χώρο, ήδη έχεις μια θετική προδιάθεση. Στη συνέχεια αρχίζεις να πάλλεσαι και να δονείσαι με την βαθειά νότα (γύρω στους 60 κύκλους) που επαναλαμβάνεται αργά και σαγηνευτικά ανά δευτερόλεπτο, για να συνοδευτεί με άλλες που σε συντονίζουν εκεί χαμηλά στα χαμηλά ρέτζιστερ ενώ το παιχνίδισμα έρχεται στις υψηλές και σε συνεπαίρνει σαν το κύμα του ωκεανού όταν ο Zorn κάποιες στιγμές ανοίγει κάθε διακόπτη του οργάνου και πατάει όσα πλήκτρα και πεντάλ μπορεί με δυό χέρια και δυό πόδια.
Ενα απίστευτο συνοθύλευμα φράσεων, δονήσεων, αντανακλάσεων, ηχητικής πίεσης και αισθήσεων αφής, διότι δεν ακούς αλλά μάλλον νιώθεις, σε κατακυριεύει και το μόνο που κάνεις είναι να θες κι άλλο κι άλλο και πιό δυνατά και πιό δυνατά.
Ακόμα και ένα σημείο παύσης μετράει και αυτό μέσα στο παιχνίδι καθώς σου δίνει και πάλι την αίσθηση του χώρου.
Μιά σύνθεση ένα κομμάτι χωρισμένο σε 6 ενότητες σύνολο κάπου 35 λεπτά.
Αρκετά να σε κάνουν να αλλάξεις άποψη για πολλά πράγματα.
Ο ίδιος ο Zorn επανέρχεται στο όργανο από όπου ξεκίνησε πριν καταλήξει στο σαξόφωνο κάνοντας πραγματικότητα μια τρελλή ιδέα του, καθώς το μοναχικό όργανο του δίνει την εντύπωση ότι αυτοσχεδιάζει με μια ορχήστρα. Και πιθανότατα έτσι είναι. Από μιά φωνή φτάνεις να ακούς δεκάδες και εκατοντάδες καθώς νιώθεις τον χώρο του ναού να σείεται μέσα από τα ηχεία ή τα ακουστικά σου. Που σημειωτέον καλό θα είναι να το λέει η περδικούλα τους, γιατί ο δίσκος αυτός θα ξεβρακώσει πολλά συστήματα. Πχ είμαι πολύ περίεργος τι θα συμβεί στην επερχόμενη έκθεση αν το φέρει κάποιος δυνητικός πελάτης. Θα ήθελα πραγματικά να δώ πρόσωπα αντιπροσώπων καθώς τα ηχεία θα βγάζουν ποδαράκια και θα μετακινούνται γύρω από τη θέση τους....

Πέρα από το αξιοπερίεργο του θέματος αυτοσχεδιασμός jazz σε εκκλησιαστικό όργανο, έχουμε πιθανότατα έναν από τους καλύτερους δίσκους του 2012, έναν απο αυτούς που πραγματικά σώζουν χρονιές.
Φυσικά για πολύ λίγους, αλλά και πάρα πολλούς περίεργους.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
Πολύ ιδιαίτερο άκουσμα. Εξαιρετικά ασυνήθιστο ηχητικό τοπίο το οποίο ζητάει την αμέριστη προσοχή του ακροατή. Η ακρόαση από κανονικό ηχοσύστημα επιβάλλεται διότι στα ηχεία του pc αδικείται.

Να μνημονεύσω και μια άλλη παρόμοια προσπάθεια πριν από 36 χρόνια, αυτή του Keith Jarrett με το Hymns - Spheres (1976)

images


Υ.Γ.
Δημήτρη απορώ πώς ακόμη δεν έχει ''θαφτεί'' το ''The Hermetic Organ'' , μη με ρωτήσεις από ποιόν...εκτός αν στα έχει πει δια ζώσης...
Θυμάμαι την αντίδρασή του όταν είχε αναφερθεί ο δίσκος του Jarrett :smile:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
δεν έτυχε μάλλον να υποπέσει στην αντίληψή του. Και αν δεν κάνω λάθος αντιπαθεί τον Zorn. (εγώ αντίθετα μετά από αυτό και ένα ακόμα ή δυό έργα του τον θεωρώ ότι απλά σε κάποια του έργα απλά δεν με αγγίζει).
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
είστε σίγουροι ότι τον αντιπαθεί ; εκτός και αν δεν μιλάτε για τον Λύμπε αλλά για κανέναν αμφίθυμο...
 

Δημήτρης Δ.

Supreme Member
21 June 2006
5,455
δεν έτυχε μάλλον να υποπέσει στην αντίληψή του. Και αν δεν κάνω λάθος αντιπαθεί τον Zorn. (εγώ αντίθετα μετά από αυτό και ένα ακόμα ή δυό έργα του τον θεωρώ ότι απλά σε κάποια του έργα απλά δεν με αγγίζει).

Απο τα αγαπημένα μου Μητς τούτο δω, πέρνει το Μορικονε και του αλλάζει τα φώτα.
Τενκς για την ενημέρωση .....

John-Zorn-The-Big-Gundown-557137.jpg
 
17 June 2009
3,594
Το παράξενο δεν είναι που ο John Zorn έβγαλε καινούργιο - εξάλλου "πάλιωσε" κιόλας, αν δεν απατώμαι ,έχει εν τω μεταξύ κυκλοφορήσει άλλα τέσσερα ή πέντε μέσα στο 2012 κι ακόμα η χρονιά δεν τελείωσε… - cd, αλλά το ότι έβγαλε ένα cd "μοναχικό" μετά από καιρό, μιας και τα τελευταία χρόνια, μοιάζει να έχει τις δικές του εμμονές (Marc Ribot, Ikue Mori, Laswell φυσικά, Trevor Dunn είναι μόνο μερικές) και ταυτόχρονα αμέτρητα projects και συνεργασίες.

Chief, είναι ίσως από τις λίγες φορές (Χριστούλη μου να μην το πάρει στραβά…:blush: ) που σε παρουσίασή σου νιώθω τόσο έντονα το συναίσθημα που περιέγραψες από την ακρόαση, ταυτόχρονα με την τόσο καλή ανάλυση σου ως μουσικός (60 κύκλους, χαμηλά ρέτζιστερ και άλλα δυσνόητα σε μένα).
Μιας κι αναφέρθηκες στο που παραπέμπει ο όρος «ερμητικό» από την αρχή κιόλας της παρουσίασης, και παρότι υπάρχουν πάμπολλες ερμηνείες για τον όρο Ερμητικός και για το τι συμβολίζει ο Ερμής ως θεότητα, θα διάλεγα ως πιο ταιριαστή με τον συγκεκριμένο δίσκο, το ότι συμβόλιζε ότι περίπου και ο Διόνυσος, την δημιουργό δύναμη και την εξέλιξη της ανθρώπινης ψυχής όταν αυτή κατορθώσει να απαλλαγεί από την επίδραση της ύλης, κάτι που καθόλου δεν αποκλείει, μάλλον ενισχύει και την δεύτερη ερμηνεία σου περί της ερημητικής υπόστασης του μουσικού, και το δέος.

Ο δίσκος είναι εντελώς αποκρυφιστικός και πολύ πιο αινιγματικός από τα Enigmata που κυκλοφόρησαν ακριβώς ένα χρόνο νωρίτερα, λιγότερο στριφνός από το Nosferatu, λιγότερο αυτοσχεδιαστικός από το Nova Express, λιγότερο μελωδικός από το Gnostic Preludes αλλά κατά την γνώμη μου πραγματικά αριστουργηματικός.

Chief, ευχαριστούμε θερμά!
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Το παράξενο δεν είναι που ο John Zorn έβγαλε καινούργιο - εξάλλου "πάλιωσε" κιόλας, αν δεν απατώμαι ,έχει εν τω μεταξύ κυκλοφορήσει άλλα τέσσερα ή πέντε μέσα στο 2012 κι ακόμα η χρονιά δεν τελείωσε… - cd, αλλά το ότι έβγαλε ένα cd "μοναχικό" μετά από καιρό, μιας και τα τελευταία χρόνια, μοιάζει να έχει τις δικές του εμμονές (Marc Ribot, Ikue Mori, Laswell φυσικά, Trevor Dunn είναι μόνο μερικές) και ταυτόχρονα αμέτρητα projects και συνεργασίες.

Chief, είναι ίσως από τις λίγες φορές (Χριστούλη μου να μην το πάρει στραβά…:blush: ) που σε παρουσίασή σου νιώθω τόσο έντονα το συναίσθημα που περιέγραψες από την ακρόαση, ταυτόχρονα με την τόσο καλή ανάλυση σου ως μουσικός (60 κύκλους, χαμηλά ρέτζιστερ και άλλα δυσνόητα σε μένα).
Μιας κι αναφέρθηκες στο που παραπέμπει ο όρος «ερμητικό» από την αρχή κιόλας της παρουσίασης, και παρότι υπάρχουν πάμπολλες ερμηνείες για τον όρο Ερμητικός και για το τι συμβολίζει ο Ερμής ως θεότητα, θα διάλεγα ως πιο ταιριαστή με τον συγκεκριμένο δίσκο, το ότι συμβόλιζε ότι περίπου και ο Διόνυσος, την δημιουργό δύναμη και την εξέλιξη της ανθρώπινης ψυχής όταν αυτή κατορθώσει να απαλλαγεί από την επίδραση της ύλης, κάτι που καθόλου δεν αποκλείει, μάλλον ενισχύει και την δεύτερη ερμηνεία σου περί της ερημητικής υπόστασης του μουσικού, και το δέος.

Ο δίσκος είναι εντελώς αποκρυφιστικός και πολύ πιο αινιγματικός από τα Enigmata που κυκλοφόρησαν ακριβώς ένα χρόνο νωρίτερα, λιγότερο στριφνός από το Nosferatu, λιγότερο αυτοσχεδιαστικός από το Nova Express, λιγότερο μελωδικός από το Gnostic Preludes αλλά κατά την γνώμη μου πραγματικά αριστουργηματικός.

Chief, ευχαριστούμε θερμά!

αποτυγχάνω λοιπόν ως αναμεταδότης συναισθημάτων, πλην μιάς....:stupido3:
το αντιπαρέρχομαι.

πάντως δεν παίζει τόσο ρόλο το "ως μουσικός" όσο πχ ότι είδα στο RTA τη συχνότητα (με είχε φάει η περιέργεια βέβαια).
Παρένθεση εδώ: δεν είναι απλά 60 κύκλοι, είναι μια από τις λίγες φορές που δίσκος ανεβάζει όλες τις συχνότητες σε τέτοιες εντάσεις, και μάλιστα και όλες από 20 κύκλους και άνω με έμφαση στις πρώτες 3-4 οκτάβες δηλαδή από 20-160. Εχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να παρακολουθείς κι όλας το συχνοτικό περιεχόμενο βάζοντας άλλη μια αίσθηση (την όραση) να συμμετέχει στο δρώμενο.

Ευχαριστίες επίσης στον αθέατο Εκτορα που ξετρυπώνει λαυράκια. Εγώ απλώς εκτελώ χρέη παρουσιαστή.
 
Last edited:

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
...εγώ αντίθετα μετά από αυτό και ένα ακόμα ή δυό έργα του....
Εξαιρετική παρουσίαση τσιφ! :a0210:

Και επειδή δεν ξερεις από που να αρχίσεις και που να τελειώσεις με την ατελείωτη δισκογραφία του, πες μας, αν θες, και τους ένα-δυό δικούς του δίσκους που σου αρέσουν :ears: