J.S. Bach-Η Μεγάλη Λειτουργία

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,275
Αθήνα
J.S. BACH- ΜΕΓΑΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΕ ΣΙ ΕΛΑΣΣΟΝΑ

Η μεγάλη λειτουργία του Bach στέκει δίπλα στα μεγάλα έργα του τέλους της ζωής του όπως είναι η Τέχνη της Φούγκας και η Μουσική Προσφορά.
Το έργο αποτελείται από πέντε μέρη. Η μουσική περιλαμβάνει 27 μέρη από τα οποία τα 9 είναι άριες και τα υπόλοιπα χορωδιακά. Η Λειτουργία αποτελείται από τα παρακάτω μέρη.

1.Kyrie- Κύριε
2.Gloria- Δοξολογία
3.Credo -Το σύμβολον της πίστεως
4.Sanctus -Άγιος
5.Osanna,Benedictus,Agnus Dei et Dona nobis pacem -Ωσαννά,Ευλογημένος,Ο Aμνός του Θεού και Δός ημίν ειρήνην.

Η δημιουργία του έργου, παρά την ενότητα του ύφους του, εκτείνεται σε μια περίοδο είκοσι πέντε ετών. Η πρώτη ολοκληρωμένη εκτέλεση έγινε εκατό χρόνια μετά τον θάνατο του συνθέτη που έτσι δεν το άκουσε ποτέ ολόκληρο. Πρόκειται για μια μνημειώδη σύνθεση που είναι γεμάτη με ερωτηματικά μουσικολογικής αλλά και δογματικής φύσεως.
Ποιες είναι λοιπόν οι ιδιαιτερότητες αυτού του έργου.

Η Λειτουργία είναι γραμμένη στα Λατινικά ενώ τα λιμπρέτα του Bach ήταν όλα στην Γερμανική γλώσσα. Με τα Γερμανικά το εκκλησίασμα μπορούσε να καταλαβαίνει και να συμμετέχει στη λειτουργία. Τα μουσικά έργα στο μπαρόκ, σε αντίθεση με τον ρομαντισμό, έχουν χρηστική αξία. Δημιουργούνται για να συμμετάσχει η κοινότητα σε κάποιο σημαντικό γεγονός όπως είναι η στέψη, ο θάνατος, μια γέννηση ή η λειτουργία στην εκκλησία.

Η δίωρη διάρκεια του έργου, αποκλείει την παρουσίαση του στην διάρκεια μιας λειτουργίας.

Περιέχει μέρη, όπως το Ωσσανά, που ο Λούθηρος είχε αποκλείσει από το τυπικό του προτεσταντικού δόγματος. Διαχωρίζει το Ωσσανά από το ‛Άγιος κάτι που δεν δέχονται οι καθολικοί στο δικό τους τυπικό.

Σκεφθείτε λοιπόν ότι ένας άνθρωπος βαθιά πιστός, όπως ήταν ο Bach, άγεται πάνω από την χρηστική αξία της Λειτουργίας του. Σκεφθείτε ακόμη ότι το φυσικότερο των πραγμάτων είναι η ανάγκη κάθε συνθέτη να ακούσει το έργο του παιγμένο. Ο Bach όμως ήξερε ότι αυτό το έργο που δούλευε με πάθος, γιατί διαισθανόταν ότι μπορεί να είναι το τελευταίο του, δεν θα παρουσιαζόταν ποτέ.

Τι ήταν λοιπόν αυτό που τον παρακινούσε, τι ήταν αυτό που τον ενδιέφερε;
Το πρώτο ήταν η δημιουργία ενός έργου πάνω από τα εκκλησιαστικά δόγματα. Ενός μουσικού έργου οικουμενικής χριστιανικής πίστης για τις επόμενες γενιές.
Το δεύτερο ήταν η αναμέτρηση με την τέχνη του. Η μουσική δημιουργία καθαυτή. Γνωρίζουμε ακόμη ότι τα τελευταία χρόνια ο Bach είχε ενδιαφερθεί για την θέση που θα είχε, σε σχέση με την μουσική, στο γενεαλογικό δένδρο της οικογένειας του. Οι πρόγονοι του ήταν μουσικοί και έβλεπε ότι και τα παιδιά του θα γίνονταν μουσικοί. Γνωρίζουμε επίσης ότι τα τελευταία του χρόνια «είχε παραμελήσει» τα καθήκοντα του ως κάντορα και ενδιαφερόταν για την σύνθεση έργων πέρα από τις απαιτήσεις της θέσης του.
Αυτό λοιπόν που τον ενδιέφερε ήταν να «συνοψίσει» την μουσική του δημιουργία με συνθέσεις που θα άφηναν το δικό του, διακριτό μουσικό στίγμα σαν καλλιτέχνη. Έτσι η Λειτουργία αποτελούσε την συμπύκνωση του εκκλησιαστικού του ενώ η τέχνη της φούγκας του κοσμικού του έργου.

Η Λειτουργία μουσικά κινείται σε διαφορετικό κλίμα από τα Πάθη. Δεν περιλαμβάνει ρετσιτατίβα με βιβλικές αφηγήσεις παρά μόνο χορικά προσευχής που αναμιγνύονται με άριες σε ένα κλίμα ευγνωμοσύνης προς τον Θεό. Αυτόν που τον αξίωσε να ολοκληρώσει την Λειτουργία του.

Kyrie -Κύριε
1.Κύριε, ελέησον.
2.Χριστέ, ελέησον.
3.Κύριε, ελέησον.
Το πρώτο Κύριε είναι μια έντονη και συνάμα μακρά επίκληση με τελετουργικό χαρακτήρα. Απευθύνεται από τον ανασφαλή και υποφέροντα άνθρωπο στην παντοδυναμία και μεγαλοσύνη του Θεού. Ο χορός συμμετέχει σε ομοφωνία και ο ρυθμός της ορχήστρας είναι αργός. Αντίθετα στο δεύτερο Χριστέ ελέησον το μουσικό κλίμα αλλάζει. Είναι μια άρια από τις δύο σοπράνο με την λιτή συνοδεία των βιολιών που παίζουν σε ομοφωνία. Η μουσική γλυκαίνει εκφράζοντας βεβαιότητα και εμπιστοσύνη. Το τρίτο Κύριε ελέησον δεν είναι δραματικό σαν το πρώτο, αλλά η μουσική διατηρεί όλη την αρμονική της ένταση.


Gloria-Δοξολογία
4. Δόξα εν υψίστοις Θεώ (Gloria in excelsis Deo)
5. και επί γης ειρήνη, εν ανθρώποις ευδοκία. (Et in terra pax hominibus bonae…)
6. Υμνούμεν σε, ευλογούμεν σε, προσκυνούμεν σε, δοξολογούμεν σε, (Laudamus te,)
7. ευχαριστούμεν σοι, δια την μεγάλην σου δόξαν. (Gratias agimus…)

8. Κύριε, Βασιλεύ επουράνιε, Θεέ Πάτερ παντοκράτορ’ (Domine Deus, ..)
Κύριε Υιέ μονογενές, Ιησού Χριστέ, και Άγιον Πνεύμα.
Κύριε ο Θεός, ο Αμνός του Θεού, ο Υιός του Πατρός,

9. ό αίρων την αμαρτίαν του κόσμου, ελέησον ημάς, (Qui tollis ….)
ό αίρων τας αμαρτίας του κόσμου. Πρόσδεξαι την δέησιν ημών,
10. ό καθήμενος εν δεξιά του Πατρός, και ελέησον ημάς. (Qui sedes..)
11. Ότι σύ εί μόνος Άγιος, συ εί μόνος Κύριος, Ιησούς Χριστός, (Quoniam tu solus
Sanctus, ...)
12. εις δόξαν Θεού Πατρός και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν. (Cum Sancto Spiritu…)

Η Δοξολογία αποτελείται από εννέα μέρη από τα οποία τα πέντε είναι χορικά και τα τέσσερα είναι άριες (6,8,10,11) που η φωνή των τραγουδιστών συνοδεύεται από ένα όργανο όπως βιολί, oboe, κόρνο ή φλάουτο.
Ο μουσικός χαρακτήρας κάθε μέρους της Δοξολογίας συμβαδίζει με το περιεχόμενο του κειμένου.
Έτσι η εναρκτήρια Gloria είναι λαμπερή και δοξαστική όπως απαιτεί και ο στίχος. Τον χαρακτήρα αυτό δίνει στην ορχήστρα ο λαμπερός ήχος των σαλπίγγων με την υποστήριξη των τυμπάνων. Στο ίδιο κλίμα αλλά με την ένταση να χαλαρώνει ακολουθεί χωρίς διακοπή η νέα σύνθεση του Et in terra pax.
Στο Qui tollis το κλίμα είναι δραματικό αφού η άρση της αμαρτίας προϋποθέτει το μαρτύριο και την σταύρωση.
Τέλος το Cum Sancto Spiritu εκφράζεται με βασιλική λαμπρότητα αντίστοιχη της Cloria.
ΤοLaudamus te είναι η πρώτη μίας σειράς από υπέροχες άριες με συνοδεία ενός οργάνου obbligato*. Είναι μια άρια για σοπράνο ή σωστότερα είναι ένα ντουέτο για σοπράνο και βιολί. Η φωνή και το όργανο ανταγωνίζονται στο πιο θα εκφράσει ωραιότερα την δόξα Θεού. Η άρια δημιουργεί συναισθήματα ευδαιμονίας, που υπηρετούνται από την διάφανη μουσική γραφή των εγχόρδων και από την λιτή ενορχήστρωση. Μια αντίστοιχη μουσική θα συνόδευε και έναν άγγελο στο υμνητικό του τραγούδι προς τον Θεό.
Το Qui sedes είναι η δεύτερη υπέροχη άρια της σοπράνο. Η alto φωνή της συνομιλεί με το oboe d’ amore ενώ τα έγχορδα από κάτω σταθεροποιούν την μελωδία.
Ακολουθεί η άρια του βαρύτονου στο Quoniam tu solus Sanctus. Εδώπρόκειταιγια μια πραγματικά πρωτότυπη ενορχήστρωση. Πάνω στο basso continuo η φωνή του βαρύτονου συνοδεύεται από ένα solo κόρνο και δύο ζωηρά φαγκότα που παίζουν σε ομοφωνία. Με άλλα λόγια ένα κουαρτέτο μπάσων (οργάνων και φωνής) με το κόρνο obbligato να εισάγει εντυπωσιακά το μουσικό θέμα πότε σολάροντας και πότε ακολουθώντας την φωνή του βαρύτονου.

Ο Bach έδινε μεγάλη σημασία στην συμμετρική οργάνωση της δομής των μεγάλων του έργων. Το μουσικό λοιπόν κέντρο της Δοξολογίας είναι η άρια για σοπράνο και τενόρο Domine Deus που μιλά για την τρισυπόστατη θεότητα. Έτσι τις δύο φωνές των τραγουδιστών που αντιπροσωπεύουν τις δύο φύσεις της θεότητας συμπληρώνει και μια τρίτη φωνή που είναι ο ήχος ενός φλάουτου. Όπως στις αγιογραφίες το Άγιο Πνεύμα αποδίδεται με ένα περιστέρι, έτσι και στην μουσική του Bach το τραγούδι του φλάουτου χαρούμενο αλλά και ανάλαφρο, χωρίς βάρος σαν το πέταγμα πουλιού, συνοδεύει τις ανθρώπινες φωνές συμπληρώνοντας ηχητικά την τρισυπόστατη φύση της θεότητας
*obbligato είναι το υποχρεωτικό όργανο

Το 1733 ο Bach έστειλε τα δύο παραπάνω πρώτα μέρη της Λειτουργίας (Kyrie και Gloria) στην αυλή της Δρέσδης ελπίζοντας ότι με το έργο θα μπορούσε να καταλάβει την θέση του αυλικού συνθέτη. Με τον τρόπο αυτό προσπαθούσε να αυξήσει την επιρροή του σαν κάντορας της εκκλησίας του Αγ. Θωμά, του ομωνύμου παρακείμενου μουσικού σχολείου αλλά και των κύριων εκκλησιών στην Λειψία. Η αύξηση της επιρροής ήταν απαραίτητη γιατί η θέση του κάντορα ήταν θέση που επηρεαζόταν από την πολιτική και απαιτούσε ελιγμούς για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης.

Το Credo και το Agnus Dei ενσωματώθηκαν στην Λειτουργία δεκαπέντε χρόνια αργότερα περίπου το 1748. Το Santus αποτελεί πρώιμη σύνθεση του 1724. Έτσι οι σταθμοί δημιουργίας του έργου είναι 1724, 1733, 1748.

Credo- Το σύμβολον της πίστεως

Το Credo περιλαμβάνει μόνον δύο άριες ενώ τα υπόλοιπα μέρη είναι χορωδιακά.
Τα δύο πρώτα μέρη είναι χορωδιακά

13. Πιστεύω εις ένα Θεόν,(Credo in unum Deum)
14. Πατέρα, παντοκράτορα, ποιητήν ουρανού και γης, ορατών τε πάντων και αοράτων.(Patern..)
Το πρώτο μουσικό θέμα (Credo) αφορά την βασικότερη αρχή της χριστιανικής πίστης. Είναι μια Γρηγοριανή μελωδία του μεσαίωνα. Μια φούγκα εορταστική μεν αλλά συνάμα απλή στην επεξεργασία της. Η σταθερότητα της δομής του μουσικού θέματος, η καθαρότητα και απλότητα της σύνθεσης που πατάει στην ιστορία της εκκλησιαστικής μουσικής, πρέπει να αντιστοιχεί στην σταθερότητα της πίστης που εκφράζεται από την φράση Πιστεύω εις ένα Θεόν.

Η Λειτουργία του Bach στηρίζεται στην μουσική παράδοση των λειτουργιών χρησιμοποιώντας στοιχεία από το Γρηγοριανό τραγούδι του 14[SUP]ου[/SUP] αιώνα, από τον Palestrina τον 16[SUP]ο[/SUP] αιώνα και από την βενετσιάνικη σχολή και τον Monteverdi με τα οπερατικά στοιχεία που προστέθηκαν τον 17[SUP]ου[/SUP] αιώνα. (Oσονούπω αναμένω δίσκο της Philips: Bach Six Concertos after Vivaldi - Egida Giordani Sartori).
Οι μουσικοί αναλυτές γράφουν ότι στην φούγκα των πέντε ανθρώπινων φωνών ενσωματώνονται δύο ακόμη φωνές από τα βιολιά για να γίνουν οι φωνές επτά, όσες οι ημέρες της δημιουργίας.
Τίποτα λοιπόν δεν είναι στην τύχη. Ενότητα μουσικής, περιεχομένου και ενορχήστρωσης.
Το δεύτερο μουσικό θέμα (Patern) είναι πάλι μια φούγκα αλλά χαρωπή, ζωηρή, πιο ανθρώπινη από την πρώτη με την συμμετοχή της τρομπέτας. (Καντάτα K.V.W 171. "Gott wie dein Name, so ist auch dein Ruhm bis an der Welt Ende" )

15. Και εις ένα Κύριον Ιησούν Χριστόν, τον Υιόν του Θεού τον μονογενή,(Et in unum Domonum,…)
τον εκ του Πατρός γεννηθέντα προ πάντων των αιώνων·
φώς εκ φωτός, Θεόν αληθινόν εν Θεού αληθινού,
γεννηθέντα ου ποιηθέντα, ομοούσιον τω Πατρί, δι’ ου
τα πάντα εγένετο.
Τον δι’ ημάς τους ανθρώπους
και δια την ημετέραν σωτηρίαν κατελθόντα εκ των ουρανών
Το τρίτο μέρος αφορά τον Χριστό και αποδίδεται μια άρια για 2 σοπράνο που πότε τραγουδούν σε κανόνα (πολυφωνικά) πότε σε ομοφωνία. Συνοδεύονται από δύο oboe d’amore και τα έγχορδα. Εδώ η μουσική είναι τρυφερή και γεμάτη αγάπη, όπως είναι πάντα όταν αναφέρεται στον Χριστό.

16. και σαρκοθέντα εκ Πνεύματος αγίου και Μαρίας της Παρθένου (Et incarnatus)
Και εναθρωπήσαντα.
17. Σταυρωθέντα τε υπέρ ημών επί Ποντίου Πιλάτου, (Crucifixus..)
και παθόντα, και ταφέντα
18. Και αναστάντα τη Τρίτη ημέρα κατά τας Γραφάς.(Et resurrexit…)
Και ανελθόντα εις τους ουρανούς, και καθεζόμενον εκ δεξιών του Πατρός.
Και πάλιν ερχόμενον μετά δόξης κρίναι ζώντας και νεκρούς,
Ου της βασιλείας ουκ έσται τέλος.
Τα παραπάνω τρία μουσικά μέρη συνδέονται εννοιολογικά μια και η ανάσταση προϋποθέτει την σταύρωση, της οποίας πρέπει να προηγηθεί η ενανθρώπιση. Έτσι το Et incarnates δύο βιολιά συνοδεύουν πένθιμα την χορωδία μέχρι τον τελικό θρήνο της σταύρωσης, του Crucifixus.
Η σταύρωση αποτελεί το μουσικό κέντρο του Πιστεύω. Η μουσική που διαλέγει ο Bach έχει την μορφή μιας Chaconne με τα μπάσα της ορχήστρας να επαναλαμβάνουν το ίδιο μοτίβο. Σιγά σιγά οι δυνατές φωνές της χορωδίας χαμηλώνουν, η ορχήστρα ηχητικά αποδυναμώνεται και λίγο πριν ακουστεί το «και ταφέντα» η μουσική σταματά και ακούγεται μόνον ο λόγος.
Μετά την σιωπή ξεσπά εκρηκτικά το Et resurrexit . Το σύνολο της ορχήστρας και η χορωδία με όλη την δύναμη ήχου που διαθέτουν συμμετέχουν στην ανακοίνωση του θριάμβου.

19. και εις το Πνεύμα το άγιον, το κύριον, το ζωοποιόν,(Et in Spiritum Sanctum..)
Το εκ του Πατρός (και εκ του Υιού-Filioque) εκπορευόμενον, το συν Πατρί και Υιώ
συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν δια των προφητών.
Εις μιαν,αγία, καθολικήν, και αποστολικήν Εκκλησίαν.
Το κείμενο είναι εκτεταμένο και αφορά έννοιες αφηρημένες. Ο Bach διαλέγει μια άρια για βαρύτονο. Είναι η δεύτερη άρια του Πιστεύω. Τον τραγουδιστή συνοδεύουν δύο σολίστες με τα oboe τους. Η μουσική είναι εύκολη στο αυτί, είναι λίγο ιερατική αλλά και λίγο χορευτική.
20. Ομολογώ εν βάπτισμα εις άφεσιν αμαρτιών.(Confiteor..)
Το Confiteor είναι το πιο πολύπλοκο κομμάτι της Λειτουργίας. Αναγκάστηκα να το ακούσω αρκετές φορές σε διαφορετικές μέρες γιατί μου φάνηκε αρκετά ασυνήθιστο. Είναι μία φούγκα με φωνές που συνοδεύονται μόνο από continuo. Μια επιστροφή του Bach σε παλαιότερες μορφές λειτουργίας και στον Palestrina. Στο μέσο περίπου της σύνθεσης οι τενόροι τραγουδούν το κομμάτι σε μισή ταχύτητα, ενώ γύρω τους οι υπόλοιπες φωνές πλέκουν μια περίπλοκη φούγκα.
Αυτό όμως που είναι πραγματικά ασυνήθιστο για τον Bach είναι η χρωματική αλλαγή της μουσικής προς το τέλος του κομματιού. Μια δεξιοτεχνική συνθετικά κίνηση προκειμένου να προετοιμαστεί η μετάβαση στην μουσική της ανάστασης που ακολουθεί αμέσως χωρίς διακοπή.
21. προσδοκώ ανάστασιν νεκρών.(Et exspecto …)
Και ζωήν του μέλλοντος αιώνος.
Αμήν
Η χορωδία και η ορχήστρα με τις τρομπέτες προσπαθούν να ξυπνήσουν τους νεκρούς καταλήγοντας σε ένα δοξαστικό Αμήν.

Snctus-Άγιος
22 .Άγιος, άγιος ,άγιος, Κύριος Σαβαώθ
πλήρης ο ουρανός και η γη της δόξης σου.


Osanna, Benedictus- AgnusDei- Donanobispacerm.
Ωσαννά, Ευλογημένος- Ο Αμνός του Θεού- Δος ημίν ειρήνην.

23. Ωσαννά εν τοις υψίστοις. sanna)
24. ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου.(Benedictus)
25. Ωσσανά, ο εν τοις υψίστοις.sanna)
26. ο Αμνος του Θεού, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου, ελέησον ημάς(Agnus Dei)

27. Δος ημιν ειρήνην. (Dona nobis pacerm)
Μετά δύο χορωδιακά μέρη όπου στο Sanctus εξυμνείται η αγιοσύνη και στο Osanna με διπλή χορωδία δοξολογείται ο Θεός είναι η ώρα για την άρια του Benedictus.
Μετά από μια μακρά εισαγωγή του φλάουτου η φωνή του τενόρου οικία, αργή, με πάθος συνδυασμένη με τον πρίμο ήχο του φλάουτου εκφράζουν συγκρατημένα την προσμονή τους εν αναμονή της έλευσης του Κυρίου. Για μια ακόμη φορά στις άριες του Bach δεν ξέρεις αν η φωνή ή το όργανο obligato είναι πιο εκφραστικό στο τραγούδι του.
Στην δεύτερη υπέροχη άρια Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, misere nobis η φωνή της alto (ή σε μουσικές συλλογές η φωνή του κόντρα τενόρου) υπενθυμίζει την θυσία του Χριστού σαν την θυσία του αμνού. Είναι μια άρια αργή και πλούσια. Τα βιολιά που συνοδεύουν παίζουν χαμηλά, πάνω στο εύρος του τόνου της alto φωνής. Η φωνή που ξεχειλίζει από συναίσθημα και οι βραχείς εναλλασσόμενες νότες του continuo δίνουν στην άρια έναν χαρακτήρα απαλαγής και ταλάντευσης. Νομίζω η Christa Ludwig με τον Karajan είναι η καλύτερη εκτέλεση της άριας που έχω ακούσει.

Η Μεγάλη Λειτουργία είναι ένας μουσικός ογκόλιθος με τον οποίο ευτύχισα να ασχοληθώ πιο λεπτομερειακά.
Η ακρόαση της Λειτουργίας προσφέρει στον ακροατή μια σταθερή βάση αναφοράς στον ιδιαίτερα ασταθή κόσμο που ζούμε. Ο ακροατής αισθάνεται ότι αποτελεί μέρος ενός παγκόσμιου πολιτισμού που μοιράζεται κοινές αξίες.

Ακροάσεις.

Μέγαρο Μουσικής 2005. Μουσική διεύθυνση Franz Welser Most- Oρχήστρα της όπερας της Ζυρίχης – Viena Singverein (μπασοβαρύτονος ο Thomas Quasthoff).

Nikolaous Hanoncourt- Concentus Musicus Wien- παιδική χορωδία αγοριών της Βιέννης και όργανα εποχής. Δίσκοι βινυλίου της Telefunken.
Η εγγραφή έχει το γερμανικό βραβείο δίσκου και την αγαπώ. Από αυτήν πρωτογνώρισα το έργο. Ενώ δεν είμαι οπαδός των οργάνων εποχής, στην συγκεκριμένη ηχογράφηση μου αρέσουν. Άλλωστε οι παιδικές φωνές της χορωδίας εισακούονται διαφορετικά εκεί που απευθύνονται.

Herbert Karajan-Berliner Philarmoniker-Wiener Singverein. Δίσκοι βινυλίου της DG.

Otto klemperer-New Philarmonia Orchestra-B.B.C. Chorus. Δίσκοι βινυλίου Angel Γιαπωνέζικοι. Εξαιρετική εγγραφή αλλά ατύχησα στο συνοδευτικό βιβλίο που είναι στα Ιαπωνικά.
Όποια και από τις δύο παραπάνω εκτελέσεις διαλέξετε δεν θα χάσετε.

John Eliot Gardiner-The English Baroque Soloists-the Monteverdi Choir. Δίσκοι βινυλίου της Archiv (digital). Δεύτερη στην σειρά των επιλογών αν και οι μονωδοί είναι πολύ καλοί.

Καντάτες. 100 δίσκοι βινυλίου της εταιρίας Laudate με το Bach-Ensemble και τον Helmuth Rilling. Θα τις κληροδοτήσω στον γιό μου (μαζί με το ρολόι μου!) με την ευχή αυτός να προλάβει να τις ακούσει.

Κοσμικές καντάτες. Ένα κουτί , 5 δίσκοι βινυλίου της Archiv- Berliner Solisten- Kammerorchester Berlin-Peter Schreier.
 
Last edited by a moderator:

Νότης

AVClub Enthusiast
14 October 2009
731
Αιγάλεω
Καί μόνο για την εκτενέστατη παρουσίαση και τον κόπο
που αυτή συνεπάγεται, σ' ευχαριστώ! Κι επειδή μ' αρέσει
η μουσική της εποχής, αλλά και ο Μπάχ ειδικότερα, θα το ψάξω.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Εξαιρετική παρουσιαση για ενα μεγάλης πνοής έργο..

Προσωπικά θεωρώ την ερμηνεια τού Karajan απο την περίοδο τής EMI εξαιρετική,καθώς και απο τις σύγχρονες (σε μιάν εντελώς διαφορετική οπτική)αυτή τού Gardiner.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,037
Αθήνα
Παρουσίαση υψηλού επιπέδου. Κώστα εύγε!

Όσοι ενδιαφέρονται για το έργο αυτό πρέπει οπωσδήποτε να κοιτάξουν αυτό το box με ερμηνείες του Gardiner. Περιέχει τη Λειτουργία, τα Κατά Ματθαίον Πάθη, τα κατά Ιωάννη Πάθη και το Ορατόριο των Χριστουγέννων. 9 cd σε τιμή λιγότερο από 4ευρώ/cd και ερμηνείες κορυφαίες.
 

geovar

AVClub Addicted Member
24 February 2008
1,698
:SFGSFGSF:Αξιος ο κόπος και ο χρόνος που αφιέρωσες γι’αυτό το τεράστιο μουσικό έργο.
ΥΓ. Μήπως να με υιοθετούσες να πάρω και εγώ κανένα δισκάκι? Θα σε φωνάζω Μπαμπά, θα σου φιλάω και το χέρι, δεν θα καπνίζω μπροστά σου, ξέρεις όπως παλιά.
 

tmjuju

Administration Team
Staff member
21 January 2007
21,651
Νοιώθω ευτυχής όταν διαβάζω αντίστοιχα διαμάντια κείμενα.
Και προπάντων μαθαίνω, Καθώς είναι δύσκολη η μύηση σε έργα αντίστοιχου μεγέθους και απαραίτητες οι συνοδευτικές σημειώσεις.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,926
Αν και λίγο καθυστερημένος, σου εκφράζω και γω τις ευχαριστίες μου για τον κόπο σου που όμως απέδωσε ένα κείμενο διαμάντι, από αυτά που πάντα θα κοσμούν στην κατηγορία μας ...

...είναι ενδιαφέρον που η αντίστοιχη μουσική του Μπαχ μπορεί πράγματι να λειτουργήσει σαν ένα λυτρωτικό πλαίσιο, ίσως γιατί μέσω αυτής υποβάλλεται η αίσθηση ότι μπορεί κανείς να εξουσιοδοτήσει κάποιον τρίτον (τον θεό, την μοίρα, ή απλώς το τυχαίο) για την διαχείριση του ''είναι'' του, των προβλημάτων και των αδιεξόδων του ... Θεέ μου εσύ με έπλασες (άρα έχεις και κάποια ευθύνη), εγώ σε υμνώ και παράλληλα αποθέτω την ζωή μου στα χέρια σου ... άρα κατά κάποιον τρόπο απαλλάσσομαι από τα ''διοικητικά'' θέματα της και ανακουφίζομαι ξεπερνώντας τα πάντα ως προσωρινά, προσδοκώντας μόνον τα ανώτερα, που κατά κάποιον τρόπο μου οφείλονται γιατί είμαι πιστός ...

...θέση αντιδιαμετρικά κείμενη σε σχέση με τους ύστερους ρομαντικούς, όπου πρέπει να κουβαλήσω τα κρίματα μου και ίσως και αυτά των άλλων ...

...στις ζοφερές μέρες μας λοιπόν ο Μπαχ ταιριάζει γάντι ...

Εννοείται ότι οι παραπάνω σκέψεις είναι προσωπικές και δεν διεκδικούν οιαδήποτε πιστοποίηση αυθεντίας ή έστω αλήθειας ...

Ευχαριστώ και πάλι Κώστα...