Η μυρωδιά του βινυλίου - Όχι γαλάζια, blue !

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

Νότης

AVClub Enthusiast
14 October 2009
731
Αιγάλεω
1000799f.jpg


RHAPSODY IN BLUE
Deutsche Grammophon (2535666)
Boston Symphony Orchestra
Kurt Hiltawski : clarinet
Διεύθυνση: Kurt Mazur



Ο Paul Whiteman, διευθυντής μεγάλης jazz ορχήστρας, σκόπευε να δώσει ένα σημαντικό κονσέρτο, με γενικό τίτλο : Ένα πείραμα στη σύγχρονη μουσική. Ζήτησε λοιπόν από τον Gerswin, να συνθέσει κάτι νέο με βάση
όμως τη μουσική jazz, με χρονικό περιθώριο 5 μόλις εβδομάδων. Κι αυτό γιατί κάποιοι άλλοι, είχαν στα σχέδια, μιά παρόμοια συναυλία με τους Irving Berlin και Victor Herbert, που ετοίμαζαν με τη σειρά τους καινούργια πράγματα και νέες ιδέες στη κλασσική και τη σύγχρονη μουσική των πρώτων δεκαετιών του 20[SUP]ου[/SUP] αιώνα. Ο Gerswin δεν είχε τίποτα συγκεκριμένο στο μυαλό του και τό ’ριξε στο μπιλιάρδο! Ο χρόνος όμως πίεζε ασφυκτικά και τα πάντα ήταν υπ’ ατμόν. Σ’ ένα ταξίδι με το τραίνο, ακούγοντας τους επαναλαμβανόμενους μεταλλικούς χτύπους των τροχών, τους θορύβους των εξαερώσεων, τα καμπανάκια στους σταθμούς και τους πολλούς άλλους ιδιαίτερους ήχους που παράγονται στο ταξίδι με την αμαξοστοιχία – ειδικά στην εποχή του – όλα ήρθαν μόνα τους! Μέσα στο βαγόνι έκανε τα προσχέδια και ολοκλήρωσε – σχεδόν – τη σύνθεση στο σπίτι. Ένα κονσέρτο για 2 πιάνα και ορχήστρα. Αλλά έμεναν πλέον μόνο 5 ημέρες από την πρεμιέρα και η ορχήστρα δεν είχε κάνει ούτε μία πρόβα. Για να μη γίνει χαμός, κρατήθηκε μόνο το ένα πιάνο, το οποίο θα το έπαιζε ο ίδιος ο συνθέτης και με τις οδηγίες του θα τα κουτσοκατάφερνε και η ορχήστρα. Η παρτιτούρα που μοιράστηκε, είχε κάποια κενά τα οποία έγραφαν με μολύβι: περιμένετε το νεύμα μου!!!
Όλα ήταν έτοιμα στην ώρα τους. Στην εισαγωγή τα πρώτα μέτρα ανήκουν στα πνευστά και ο κλαρινετίστας γιά να κάνει πλάκα στον Gerswin, παίζει τις νότες glissanto (γλυκερά) προσθέτοντας και μικρές νότες για ν’ ακούγονται χιουμοριστικές. Ο συνθέτης αργότερα ζητά από τον μουσικό να τις παίζει πάντα έτσι και φυσικά το καταγράφει στην πάρτα. Την ίδια μέρα στην μεγάλη αυτή πρεμιέρα, που έμεινε ιστορική, θα παρίσταντο οι : Σεργκέι Ραχμάνινοφ και John Phillip Souza μεταξύ άλλων!
Η ραψωδία διαφέρει από το κονσέρτο για πιάνο, στο ότι έχει περισσότερο ελεύθερη φόρμα και υπάρχουν συχνά περάσματα με αυτοσχεδιασμό, παρ’ ότι έχει γραφτεί σε κάποια τονικότητα. Αρχικά ονομαζόταν American Rhapsody αλλά η Ira Gerswin της έδωσε την τελική της ονομασία Rhapsody in Blue που σημαίνει: ραψωδία σε τονικότητα blue (η 3[SUP]η[/SUP] και η 7[SUP]η[/SUP] μειωμένες κατά ένα ημιτόνιο, σε σχέση με τις ευρωπαικές κλίμακες) καί όχι ασφαλώς Γαλάζια ραψωδία, όπως την ονόμασαν οι άσχετοι στην Ελλάδα!
Σήμερα, το έργο: Rapsody in blue στην ολοκληρωμένη του μορφή, αποτελεί κορυφαία στιγμή στη δημιουργική μουσική τέχνη του 20ού αιώνα και δίνει από όποια μεριά και να το δείς, το παράδειγμα του πόσο η μουσική δεν έχει όρια και περιορισμούς, αλλά επ’ ουδενί δεν είναι ξέφραγο αμπέλι, είναι Μόνο αμπέλι!


http://www.youtube.com/watch?v=3sp1hWVl4_I

Το δείγμα που σας δίνω είναι από ένα άλλο σπουδαίο έργο που υπάρχει στο δίσκο. William Russostreet music op.65 απόσπασμα από το: ABlues Concerto με την συμφωνική ορχήστρα του Σαν Φραντζίσκο.
 
Last edited:

Νότης

AVClub Enthusiast
14 October 2009
731
Αιγάλεω

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,037
Αθήνα
Μια μικρή διόρθωση:
glissando δε σημαίνει γλυκερά (dolce, dolcemente, con dolcezza).
Glissando είναι το ''γλίστρημα'' από τη μια νότα στην άλλη μέσα σε μια κλίμακα.
Γίνεται στο πιάνο, βιολί, άρπα, πνευστά κλπ.
 
Last edited:

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,336
Μια μικρή διόρθωση:
glissando δε σημαίνει γλυκερά (dolce, dolcemente, con dolcezza).
Glissando είναι το ''γλίστρημα'' από τη μια νότα στην άλλη μέσα σε μια κλίμακα.
Γίνεται στο πιάνο, βιολί, άρπα, πνευστά κλπ.

σαφώς, απλά επειδή η νότα δεν επιλέγεται άμεσα, αλλά με "τσαλίμι" δίνει στον ακροατή αυτη την αίσθηση που λέει ο Νότης...
πχ οι "χαβάγιες" στη γλώσσα των μουσικών, τυπική γλυκερή μουσική, στηρίζονται αποκλειστικά στα γκλισάντι...