- 17 November 2007
- 627
Συγκριτική ακρόαση τριών προενισχυτών για κεφαλές πικάπ.
Μετά από παρότρυνση άλλων φίλων στο forum, καταγράφω την εμπειρία μου στο ψάξιμο για προενισχυτές πικάπ.
Συγχωρήστε μου τα copy - paste από το άλλο νήμα που ανέβασα χθες σχετικά με τα DAC, προτίμησα να τα επαναλάβω αντί να κάνω παραπομπή εκεί ώστε το νήμα να έχει μία αυτοτέλεια.
Μέχρι πρόσφατα χρησιμοποιούσα ένα phono stage της Audio Analogue το μοντέλο Aria για τις κεφαλές MC και το εσωτερικό phono stage του παλιού μου προενισχυτή B&K Pro10 Sonata.
Δυστυχώς το Audio Analogue , ως πιστός εκπρόσωπος της παλιάς Ιταλικής σχολής, χάλασε στο τμήμα του MC και πρακτικά δε φτιάχνεται. Οπότε παίζει μόνο ΜΜ από εδώ και πέρα.
Ξεκίνησα λοιπόν να αλλάξω το phono stage θέτοντας σαν στόχο να μην περάσω τα 1500 Ευρώ.
Σε άμεση σύγκριση μεταξύ τους άκουσα το ASR Mini Basis Exclusive με το RCM Prelude IC και το PS Audio GCPH. Οι συγκρίσεις με το Audio Analogue έγιναν από μνήμης. (ΟΚ, μη βαράτε όλοι μαζί, το έχω ζήσει τόσα χρόνια στα καλά του και το ξέρω πολύ καλά!!!)
Η σύγκριση μεταξύ RCM και PS Audio έγινε με σύνδεση balanced στον προενισχυτή, ενώ η σύνδεση μεταξύ RCM και ASR έγινε με RCA γιατί ο ASR δε βγάζει εξόδους balanced στην απλή του έκδοση.
Πικάπ ήταν το παλιό μου Michell Gyro που το έχω πουλήσει στον φίλο μου τον Άρη εδώ κι ένα μήνα, με έναν ανακαλωδιωμένο βραχίονα RB300 με μπρούτζινο αντίβαρο ιδιοκατασκευή του κου Μαλαϊνα και ρύθμιση VTA της Michell.
Κεφαλή η δικιά μου ZYX R100H. Τις Denon μου δεν τις δοκίμασα σε όλα τα μηχανήματα γιατί δε βγάζουν τόση ανάλυση όση χρειάζεται για να ξεχωρίσω διαφορές. Είπαμε, είμαι και ολίγον κουφός
Όλα έπαιξαν στο συνδυασμό Mcintosh C2200, Mcintosh MC275, Coincident Speakers Technology Super Eclipse II (με κανονικό tweeter, όχι το ribbon).
Τα καλώδια ήταν Analysis Plus εκτός από ένα Kimber IC XLR μεταξύ ενισχυτών και του γνωστού Kimber 8TC σαν καλώδιο τροφοδοσίας ρεύματος για το πολύμπριζο. Η τροφοδοσία έρχεται από αποκλειστική φάση χωρίς πρίζα η ασφάλεια εκτός της κεραμικής της φάσης στον πίνακα.
Δεν θεωρώ αυτό που έκανα συγκριτική δοκιμή γιατί μετρήσεις δεν μπορώ να κάνω, απλά καταγράφω αυτά που άκουσα.
Ο χώρος είναι ένα απλό σαλόνι με ξύλινο πάτωμα (τι τραβάει κι αυτή η γυναίκα μου!!!) 5Χ7 μέτρα.
Το Audio Analogue σε σχέση με το PS Audio χάνει καθαρά. Και τα δύο έχουν μία σχετική αδυναμία να αναπτύξουν τις πιο χαμηλές οκτάβες του μπάσου, αλλά από εκεί και πέρα το PS Audio είναι πιο καθαρό στις μεσαίες και πιο λαμπρό στα πρίμα. Ίσως παραπάνω από λαμπρό μερικές φορές, αλλά συνολικά καλύτερο και πιο ζωντανό από το Ιταλικό κουτί που ακούγεται κάπως επίπεδο.
Αυτά είναι και τα δύο πολύ ήσυχα μηχανάκια, και δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από άλλα μηχανήματα γύρω τους.
Και τα δύο βγάζουν σαφώς καλύτερο ήχο τόσο από το phono stage του προενισχυτή B&K Pro10 Sonata, αλλά και από το αντίστοιχο του Mcintosh που σηκώνει μόνο κεφαλές ΜΜ.
Το PS Audio, συνδεόμενο με καλώδιο balanced στον προενισχυτή, ήταν υποδεέστερο του RCM με ίδια σύνδεση. Μιλάμε για μεγάλη διαφορά σε όλα σχεδόν τα είδη μουσικής.
Είναι σα να βγάζεις ένα σεντόνι μπροστά από τα ηχεία.
Σαφώς ο ήχος του PS Audio απέκτησε καλύτερες δυναμικές, αλλά το RCM έχει μία φοβερή ανάλυση. Σου ξεκαθαρίζει όλα τα μικρά οργανάκια, κυρίως κρουστά, μέσα από το χαμό και στα κρατάει στο ίδιο σημείο σταθερά.
Επίσης το RCM είναι πιο μουσικό, αλλά όχι τόσο ήσυχο όσο το PS Audio.
Σε θεωρητικό επίπεδο ίσως γιατί αυτό ακουγόταν μόνο όταν η βελόνα δεν πάταγε στο δίσκο.
Όταν η βελόνα ακολουθούσε τα αυλάκια, ο θόρυβος επιφάνειας υπερκάλυπτε σχεδόν το θόρυβο σήματος, και μόνο σε πολύ ήσυχα περάσματα μπορεί να το ακούσει κάποιος αν έχει ανεβάσει πολύ το ρυθμιστικό της έντασης.
Στα μπάσα το RCM μου ακούστηκε άψογο!
Εδώ λοιπόν το RCM βγαίνει καθαρά μπροστά από το PS Audio, κάτι που το περίμενα διαβάζοντας ότι ήδη υπάρχουν μόντες βελτίωσης του PS Audio για να το βελτιώσουν.
Η τελευταία σύγκριση έγινε μεταξύ RCM και ASR. Η σύνδεση έγινε με RCA. Το ASR θέλει χρόνο για να ζεσταθεί.
Μετά την πρώτη ημέρα στη πρίζα συνήρθε γιατί στην αρχή ακουγόταν σαν το Audio Analogue, όχι ιδιαίτερα ευχάριστα δηλαδή.
Μόλις ζεστάθηκε, αλλάξανε άρδην τα πράγματα.
Στο δίσκο της Πασπαλά στο Μέγαρο Μουσικής, η φωνή της Πασπαλά ήταν πιο ζεστή και η ερμηνεία όλων πιο μουσική. Υπήρχε καλύτερη ροή.
Στο δίσκο του Ξυδάκη Γρήγορα η ώρα πέρασε, η ερμηνεία της Αρβανιτάκη σε στίχους της Σαπφούς σε ποίηση Ελύτη είναι πιο γλυκιά και οι αλλαγές τονισμού ακούγονται πιο ευχάριστα.
Στο δίσκο του Dino Saluzzi Kultrum , το ακορντεόν ακούγεται πιο πλήρες.
Στο δίσκο των Van Halen I, το Ain’t talkin bout love πραγματικά ροκάρει, και σε αναγκάζει να δυναμώσεις την ένταση.
Με λαμπάτο ενισχυτή 2Χ90 watt και ηχεία ευαισθησίας 98 db, καταλαβαίνετε τι έγινε μέχρι να πέσει η παντόφλα!!!
Στο δίσκο του Bennie Wallace Sweeping through my city, το σαξόφωνο ακούγεται πολύ ρεαλιστικό και η gospel χορωδία γεμίζει όμορφα το χώρο.
Σε παλιούς Ελληνικούς δίσκους με λαϊκά η δημοτικά, αντίθετα με ότι περίμενα τα δύο μηχανήματα είναι ισόπαλα. Περίμενα ότι το RCM θα αναδεικνύει τα ελαττώματα των ηχογραφήσεων και των εκτυπώσεων, αλλά τελικά τα πήγε εξίσου καλά με το ASR.
Στο δίσκο του Ross Daly Λαβύρινθος, το RCM έβγαλε λίγο καλύτερα τα πρίμα των τυμπάνων δίνοντας αίσθηση αέρα, σα να ακούς τα δάχτυλα να σέρνονται πάνω στη μεμβράνη, αλλά και το ASR παρουσίασε το σύνολο πιο δεμένο.
Γενικά δηλαδή, αν και τα δύο μηχανάκια είναι εξαιρετικά για τα δικά μου μέτρα, το ASR το προτιμώ.
Από την άλλη, το RCM όταν συνδέεται με balanced καλώδια, τουλάχιστον στο δικό μου σύστημα, κερδίζει πόντους στις δυναμικές και στο ρυθμό και βρίσκεται πιο μπροστά από το ASR σε αυτό τον τομέα.
Υποθέτω ότι και το ASR όταν το παραγγείλεις με balanced θα βελτιωθεί, αλλά αναβαίνει και η τιμή του γύρω στα 20%.
Ένα τελευταίο σχόλιο. Ο τελικός μου ενισχυτής είναι κάπως αρχαίος σε σχεδιασμό και οι μετασχηματιστές του σκορπάνε ΗΜ ακτινοβολία ολούθε!
Τόσο το RCM όσο και το ASR επηρεάζονται και περνάνε βόμβο και θόρυβο αν τοποθετηθούν κοντά του (από πάνω του εννοώ).
Αν τα τραβήξω όσο μακριά επιτρέπει το καλώδιο του πικάπ, σχεδόν χάνεται ο βόμβος.
Σε αυτό τον τομέα, περίμενα το RCM να είναι καλύτερο επειδή το κουτί του είναι μεταλλικό, αλλά τελικά το ASR με εξέπληξε όντας πιο αθόρυβο!!!
Συνοψίζοντας, εκτιμώ ότι στην κατηγορία 1000-2000 Ευρώ τα RCM και ASR είναι εξαιρετικές επιλογές.
Αναμενόμενο σε κάποιο βαθμό , αφού η RCM είναι εκτός από κατασκευάστρια και η αντιπροσωπεία της ASR για την Πολωνία.
Το PS Audio είναι ένα τίμιο μηχανάκι, που ο φίλος μου το βρήκε σε πολύ καλή τιμή στον Μπέη. Για κάποιο λόγο πωλούνται αρκετά μεταχειρισμένα και ίσως να αποτελούν μία οικονομική βάση βελτιώσεων για κάποιους.
Για όποιον θέλει τη μέγιστη ανάλυση ή έχει κάποιο πολύ γλυκό σύστημα ίσως το RCM να είναι καλύτερη περίπτωση.
Για ισορροπημένα συστήματα, θα προτιμούσα το ASR με balanced βύσματα κι ας είναι λίγο πιο ακριβό, εξάλλου εκτιμώ ότι αν χρειαστεί να το πουλήσω για να πάω σε καλύτερο θα πιάσει και καλύτερη τιμή στο μέλλον από ότι το RCM που δεν έχει άλλο μοντέλο.
Μάλλον αυτό θα αγοράσω, αν δεν μου προκύψει κανένα άλλο να ακούσω τις επόμενες ημέρες…
Ιδιαίτερη μνεία θα κάνω στην Orpheus που μου δάνεισε το ASR, και στη Stepcom στην Άνω Γλυφάδα για το RCM. Και οι δύο εταιρείες είναι πολύ σωστοί επαγγελματίες και τους συστήνω ανεπιφύλακτα!
Τον Άρη που μου έφερε το PS Audio δεν τον συστήνω γιατί μου ήπιε όλο το ουίσκι!!
Μετά από παρότρυνση άλλων φίλων στο forum, καταγράφω την εμπειρία μου στο ψάξιμο για προενισχυτές πικάπ.
Συγχωρήστε μου τα copy - paste από το άλλο νήμα που ανέβασα χθες σχετικά με τα DAC, προτίμησα να τα επαναλάβω αντί να κάνω παραπομπή εκεί ώστε το νήμα να έχει μία αυτοτέλεια.
Μέχρι πρόσφατα χρησιμοποιούσα ένα phono stage της Audio Analogue το μοντέλο Aria για τις κεφαλές MC και το εσωτερικό phono stage του παλιού μου προενισχυτή B&K Pro10 Sonata.
Δυστυχώς το Audio Analogue , ως πιστός εκπρόσωπος της παλιάς Ιταλικής σχολής, χάλασε στο τμήμα του MC και πρακτικά δε φτιάχνεται. Οπότε παίζει μόνο ΜΜ από εδώ και πέρα.
Ξεκίνησα λοιπόν να αλλάξω το phono stage θέτοντας σαν στόχο να μην περάσω τα 1500 Ευρώ.
Σε άμεση σύγκριση μεταξύ τους άκουσα το ASR Mini Basis Exclusive με το RCM Prelude IC και το PS Audio GCPH. Οι συγκρίσεις με το Audio Analogue έγιναν από μνήμης. (ΟΚ, μη βαράτε όλοι μαζί, το έχω ζήσει τόσα χρόνια στα καλά του και το ξέρω πολύ καλά!!!)
Η σύγκριση μεταξύ RCM και PS Audio έγινε με σύνδεση balanced στον προενισχυτή, ενώ η σύνδεση μεταξύ RCM και ASR έγινε με RCA γιατί ο ASR δε βγάζει εξόδους balanced στην απλή του έκδοση.
Πικάπ ήταν το παλιό μου Michell Gyro που το έχω πουλήσει στον φίλο μου τον Άρη εδώ κι ένα μήνα, με έναν ανακαλωδιωμένο βραχίονα RB300 με μπρούτζινο αντίβαρο ιδιοκατασκευή του κου Μαλαϊνα και ρύθμιση VTA της Michell.
Κεφαλή η δικιά μου ZYX R100H. Τις Denon μου δεν τις δοκίμασα σε όλα τα μηχανήματα γιατί δε βγάζουν τόση ανάλυση όση χρειάζεται για να ξεχωρίσω διαφορές. Είπαμε, είμαι και ολίγον κουφός
Όλα έπαιξαν στο συνδυασμό Mcintosh C2200, Mcintosh MC275, Coincident Speakers Technology Super Eclipse II (με κανονικό tweeter, όχι το ribbon).
Τα καλώδια ήταν Analysis Plus εκτός από ένα Kimber IC XLR μεταξύ ενισχυτών και του γνωστού Kimber 8TC σαν καλώδιο τροφοδοσίας ρεύματος για το πολύμπριζο. Η τροφοδοσία έρχεται από αποκλειστική φάση χωρίς πρίζα η ασφάλεια εκτός της κεραμικής της φάσης στον πίνακα.
Δεν θεωρώ αυτό που έκανα συγκριτική δοκιμή γιατί μετρήσεις δεν μπορώ να κάνω, απλά καταγράφω αυτά που άκουσα.
Ο χώρος είναι ένα απλό σαλόνι με ξύλινο πάτωμα (τι τραβάει κι αυτή η γυναίκα μου!!!) 5Χ7 μέτρα.
Το Audio Analogue σε σχέση με το PS Audio χάνει καθαρά. Και τα δύο έχουν μία σχετική αδυναμία να αναπτύξουν τις πιο χαμηλές οκτάβες του μπάσου, αλλά από εκεί και πέρα το PS Audio είναι πιο καθαρό στις μεσαίες και πιο λαμπρό στα πρίμα. Ίσως παραπάνω από λαμπρό μερικές φορές, αλλά συνολικά καλύτερο και πιο ζωντανό από το Ιταλικό κουτί που ακούγεται κάπως επίπεδο.
Αυτά είναι και τα δύο πολύ ήσυχα μηχανάκια, και δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από άλλα μηχανήματα γύρω τους.
Και τα δύο βγάζουν σαφώς καλύτερο ήχο τόσο από το phono stage του προενισχυτή B&K Pro10 Sonata, αλλά και από το αντίστοιχο του Mcintosh που σηκώνει μόνο κεφαλές ΜΜ.
Το PS Audio, συνδεόμενο με καλώδιο balanced στον προενισχυτή, ήταν υποδεέστερο του RCM με ίδια σύνδεση. Μιλάμε για μεγάλη διαφορά σε όλα σχεδόν τα είδη μουσικής.
Είναι σα να βγάζεις ένα σεντόνι μπροστά από τα ηχεία.
Σαφώς ο ήχος του PS Audio απέκτησε καλύτερες δυναμικές, αλλά το RCM έχει μία φοβερή ανάλυση. Σου ξεκαθαρίζει όλα τα μικρά οργανάκια, κυρίως κρουστά, μέσα από το χαμό και στα κρατάει στο ίδιο σημείο σταθερά.
Επίσης το RCM είναι πιο μουσικό, αλλά όχι τόσο ήσυχο όσο το PS Audio.
Σε θεωρητικό επίπεδο ίσως γιατί αυτό ακουγόταν μόνο όταν η βελόνα δεν πάταγε στο δίσκο.
Όταν η βελόνα ακολουθούσε τα αυλάκια, ο θόρυβος επιφάνειας υπερκάλυπτε σχεδόν το θόρυβο σήματος, και μόνο σε πολύ ήσυχα περάσματα μπορεί να το ακούσει κάποιος αν έχει ανεβάσει πολύ το ρυθμιστικό της έντασης.
Στα μπάσα το RCM μου ακούστηκε άψογο!
Εδώ λοιπόν το RCM βγαίνει καθαρά μπροστά από το PS Audio, κάτι που το περίμενα διαβάζοντας ότι ήδη υπάρχουν μόντες βελτίωσης του PS Audio για να το βελτιώσουν.
Η τελευταία σύγκριση έγινε μεταξύ RCM και ASR. Η σύνδεση έγινε με RCA. Το ASR θέλει χρόνο για να ζεσταθεί.
Μετά την πρώτη ημέρα στη πρίζα συνήρθε γιατί στην αρχή ακουγόταν σαν το Audio Analogue, όχι ιδιαίτερα ευχάριστα δηλαδή.
Μόλις ζεστάθηκε, αλλάξανε άρδην τα πράγματα.
Στο δίσκο της Πασπαλά στο Μέγαρο Μουσικής, η φωνή της Πασπαλά ήταν πιο ζεστή και η ερμηνεία όλων πιο μουσική. Υπήρχε καλύτερη ροή.
Στο δίσκο του Ξυδάκη Γρήγορα η ώρα πέρασε, η ερμηνεία της Αρβανιτάκη σε στίχους της Σαπφούς σε ποίηση Ελύτη είναι πιο γλυκιά και οι αλλαγές τονισμού ακούγονται πιο ευχάριστα.
Στο δίσκο του Dino Saluzzi Kultrum , το ακορντεόν ακούγεται πιο πλήρες.
Στο δίσκο των Van Halen I, το Ain’t talkin bout love πραγματικά ροκάρει, και σε αναγκάζει να δυναμώσεις την ένταση.
Με λαμπάτο ενισχυτή 2Χ90 watt και ηχεία ευαισθησίας 98 db, καταλαβαίνετε τι έγινε μέχρι να πέσει η παντόφλα!!!
Στο δίσκο του Bennie Wallace Sweeping through my city, το σαξόφωνο ακούγεται πολύ ρεαλιστικό και η gospel χορωδία γεμίζει όμορφα το χώρο.
Σε παλιούς Ελληνικούς δίσκους με λαϊκά η δημοτικά, αντίθετα με ότι περίμενα τα δύο μηχανήματα είναι ισόπαλα. Περίμενα ότι το RCM θα αναδεικνύει τα ελαττώματα των ηχογραφήσεων και των εκτυπώσεων, αλλά τελικά τα πήγε εξίσου καλά με το ASR.
Στο δίσκο του Ross Daly Λαβύρινθος, το RCM έβγαλε λίγο καλύτερα τα πρίμα των τυμπάνων δίνοντας αίσθηση αέρα, σα να ακούς τα δάχτυλα να σέρνονται πάνω στη μεμβράνη, αλλά και το ASR παρουσίασε το σύνολο πιο δεμένο.
Γενικά δηλαδή, αν και τα δύο μηχανάκια είναι εξαιρετικά για τα δικά μου μέτρα, το ASR το προτιμώ.
Από την άλλη, το RCM όταν συνδέεται με balanced καλώδια, τουλάχιστον στο δικό μου σύστημα, κερδίζει πόντους στις δυναμικές και στο ρυθμό και βρίσκεται πιο μπροστά από το ASR σε αυτό τον τομέα.
Υποθέτω ότι και το ASR όταν το παραγγείλεις με balanced θα βελτιωθεί, αλλά αναβαίνει και η τιμή του γύρω στα 20%.
Ένα τελευταίο σχόλιο. Ο τελικός μου ενισχυτής είναι κάπως αρχαίος σε σχεδιασμό και οι μετασχηματιστές του σκορπάνε ΗΜ ακτινοβολία ολούθε!
Τόσο το RCM όσο και το ASR επηρεάζονται και περνάνε βόμβο και θόρυβο αν τοποθετηθούν κοντά του (από πάνω του εννοώ).
Αν τα τραβήξω όσο μακριά επιτρέπει το καλώδιο του πικάπ, σχεδόν χάνεται ο βόμβος.
Σε αυτό τον τομέα, περίμενα το RCM να είναι καλύτερο επειδή το κουτί του είναι μεταλλικό, αλλά τελικά το ASR με εξέπληξε όντας πιο αθόρυβο!!!
Συνοψίζοντας, εκτιμώ ότι στην κατηγορία 1000-2000 Ευρώ τα RCM και ASR είναι εξαιρετικές επιλογές.
Αναμενόμενο σε κάποιο βαθμό , αφού η RCM είναι εκτός από κατασκευάστρια και η αντιπροσωπεία της ASR για την Πολωνία.
Το PS Audio είναι ένα τίμιο μηχανάκι, που ο φίλος μου το βρήκε σε πολύ καλή τιμή στον Μπέη. Για κάποιο λόγο πωλούνται αρκετά μεταχειρισμένα και ίσως να αποτελούν μία οικονομική βάση βελτιώσεων για κάποιους.
Για όποιον θέλει τη μέγιστη ανάλυση ή έχει κάποιο πολύ γλυκό σύστημα ίσως το RCM να είναι καλύτερη περίπτωση.
Για ισορροπημένα συστήματα, θα προτιμούσα το ASR με balanced βύσματα κι ας είναι λίγο πιο ακριβό, εξάλλου εκτιμώ ότι αν χρειαστεί να το πουλήσω για να πάω σε καλύτερο θα πιάσει και καλύτερη τιμή στο μέλλον από ότι το RCM που δεν έχει άλλο μοντέλο.
Μάλλον αυτό θα αγοράσω, αν δεν μου προκύψει κανένα άλλο να ακούσω τις επόμενες ημέρες…
Ιδιαίτερη μνεία θα κάνω στην Orpheus που μου δάνεισε το ASR, και στη Stepcom στην Άνω Γλυφάδα για το RCM. Και οι δύο εταιρείες είναι πολύ σωστοί επαγγελματίες και τους συστήνω ανεπιφύλακτα!
Τον Άρη που μου έφερε το PS Audio δεν τον συστήνω γιατί μου ήπιε όλο το ουίσκι!!
Last edited: