Life in the Ghetto

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,728
πετρουπολη
SuperFly - Curtis Mayfield (1972)



superfly.jpg



To Blaxploitation,αν και κινηματογραφικό είδος,έγινε διάσημο από τα sountrack του.Και δικαίως γιατί οι ταινίες ηταν στην πλειονότητά τους για τα μπάζα.
Φτηνές κατα βάση παραγωγές,αλλά το πρόβλημα δεν ήταν εκεί.Το πρόβλημα ηταν στη θεματολογία η οποία πήρε τα στερεότυπα της λευκής μάζας και απλα τα έφερε στα μέτρα των μαύρων.
Oι περισσότερες ταινίες μπορεί να αναφέρονταν στα γκεττο,με τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης,στα ναρκωτικα(όταν οι μαύροι αρχισαν να αφυπνίζονται οι λευκοί τους φλώμωσαν στο ναρκωτικό),στο ρατσισμό,αλλά όλα αυτα με όχι καταγγελτική διάθεση,η οποία θα καταδείξει το πρόβλημα,αλλα με μια τάση ωραιοποίησης σαν να είναι κάτι κουλ,μαγκιόρικο και,το χειρότερο μη αναστρεψιμο.Take it or leave it dude,shit happens....
Και παντα οι ήρωες των ταινιών αυτών ήταν απο τη μερία των πετυχημένων μέσα στο μικρόκοσμο των γκέττο,με τα φανταχτερά και κιτς ρούχα,τα ακόμη πιο κίτς αυτοκίνητα και τις γυναίκες σκλάβες (οι γυναίκες και σ'αυτές τις ταινίες παρέμειναν σκλάβες,εργαλεία "αποφόρτισης" και μόνο).

Αντίθετα η μουσική επένδυση των ταινιών αυτών ήταν αριστουργηματική.Και στην περίπτωση του soundtrack του Superfly (και όχι μόνο όμως) εξέφραζε την αντίθεση με τη θεματολογία της ταινίας.
Ο ήρωας της ταινίας εξέφραζε όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω.Ένας νταβατζής,έμπορος ναρκωτικών,πετυχημένος,κουλ και μάγκας,ο οποίος στο τέλος βγαίνει αλώβητος από τις περιπετειές του.
Όμως όταν ο Curtis Mayfield ανέλαβε να γράψει τη μουσική για την ταινία,είχε άλλα πράγματα στο μυαλό του.Οι μαύροι μουσικοί ήταν πάντα στην πρωτοπορεία της μαύρης κουλτούρας σε αντίθεση με τους άσημους μαύρους σκηνοθέτες που απλά έψαχναν τρόπους να εντυπωσιάσουν τα μεγάλα στούντιο του Χόλλιγουντ και να μετακομίσουν εκεί.
Έτσι σε αντίθεση με τον Isaac Hayes,που το δικό του σάουντρακ το θρυλικό Shaft,που τραγουδούσε το επικο - πριαπικό(!) who's the black private dick who's a sex machine to all the chiks,κανοντας μια απευθειας σύνδεση με τον ήρωα της ταινίας,ο Mayfield τόνισε τη σκοτεινή πλευρά του φίλμ δηλώνοντας την αντίθεση του στα στερότυπα.
Στη θέση του πρωταγωνιστή βάζει τα θύματα του,τα πρεζόνια του γκέττο και τραγουδάει τον επικήδιό τους.Το Fred's Dead είναι μια ελεγεία στον τελειωμένο τζάνκι,ένας θρήνος σε ολα τα θυματα του γκέττο από την πρέζα,ένα βαρύ και ασήκωτο soul-funk ρέκβιεμ με τον Curtis να μην τραγουδάει αλλα να μοιρολογεί.
Μάλλον καμμία σχέση με αυτό που ο σκηνοθέτης είχε στο μυαλό του αφού περίμενε ένα επικό σόυλ μουσικό χαλί για να ωραιοποιήσει τις καταστασεις.
Ο Mayfield απο την άλλη ήταν ήδη σεσημασμενος.Από την εποχή των Impressions ακόμα πίσω στα 60ς,αλλά ιδίως στα προσωπικά του άλμπουμ,μιλούσε για τα προβλήματα των μαύρων.Η μουσική του είχε αρχίσει να σκοτεινιάζει,σε σχέση με την σόυλ-ποπ των Impressions (στα χναρια του Smokie Robinson),όπως γινόταν γενικά στη μαύρη μουσική εκείνα τα χρόνια.


Ο Sly and The Family Stone στα τελη του 60 είχε βγάλει το Stand! και το There's a Riot Goin'on ταράζοντας για τα καλά τη σόουλ μουσική και,λίγο μετά,το απόλυτο ποπ είδωλο των μαύρων εκείνης της εποχής,ο Marvin Gaye,επηρεασμένος από τον Sly κυκλοφορεί το What's Goin'On,ένα κόνσεπτ δίσκο θεοσκότεινο,χιλιόμετρα μακριά απο το παρελθόν του.
Ο Curtis Mayfield στο Superfly παίρνει τη σκυτάλη από τους προηγούμενους και,με αφορμή την ταινία,ηχογραφεί ένα απο τα πιο επιδραστικά αλμπουμ της μαύρης μουσικής.
Και λέω αλμπουμ γιατί soundtrack δεν είναι.Δεν είναι μουσική για φίλμ που ντυνει τις σκηνές της ταινίας.
Είναι ένας δίσκος με τραγούδια (δύο μόνο είναι ορχηστρικά) με αφορμή την ταινία.Και τα οποία τραγουδια στεκονται επικριτικά απέναντι απο την ταινία,οπως σημείωσα παραπάνω.
Το Pusherman που αναφέρεται στο dealer-πρωταγωνιστη,ουσιαστικά κάνει φύλο και φτερό το χαρακτήρα του και βάζει ταφόπλακα στις διαθέσεις του στούντιο και του σκηνοθέτη για μια ωραιοποίησή του.
Ένα φτύσιμο στα μούτρα των ντήλερς και του τροπου ζωής τους με ρυθμό funk και ενα κοφτερό wah-wah στην κιθάρα με συνοδεία κόνγκας να ακουγεται σχεδόν κοροιδευτικό.
Το εναρκτήριο Little Child Runnin'wild,όπου στα πρώτα δευτερόλεπτα η κιθαρα σέρνεται σαν μαστουρωμενος τζανκι και τα πληκτρα να βγαζουν ενα επαναλαμβανώμενο σφύριγμα σαν πονοκέφαλος μετά από χανγκόβερ,
μεχρι την έλευση των πνευστών που μπαίνουν κοφτά σαν πυροβολισμοί και τα εγχορδα να ακολουθουν σαν ξέπνοοι λυγμοί,δείχνει καθαρά τη διαθεση του μουσικού να απεικονήσει μετα μελανότερα χρώματα τη ζωή στις σκοτεινότερες γωνίες της πόλης.
Και όλα αυτα με ένα απαραμιλλο λυρισμό,με τη φωνή του Curtis να θρηνει ψυθιριστά (ακόμα και στην πιο ερωτική στιγμή του άλμπουμ,το Gimme your Love,ακουγεται σαν απελπισμένος ικέτης),με την κιθάρα του να φανκάρει απο τη μία με βρωμικα ροκ ριφφς από την άλλη,μια ηχητική αντίθεση τόσο όμως περίτεχνα (και υπέροχα) αρμονική.Η ορχήστρα που τον συνοδευει εχει άψογο τάιμινγκ,τα πνευστά κοφτά,απειλητικά περιμένουν στη γωνία και βρίσκονται σε κάποιες στιγμες,σε διάλογο με τα έγχορδα,που σχηματιζουν σε ολη τη διαρκεια ενα wall of sound σε μινιατούρα,ενα κουαρτετο εγχορδων που ακολουθει συνεχως το θρηνο στη φωνή του Mayfield.
Ο Curtis Mayfield τελικα δεν κάνει το soundtrack του Superfy αλλά μελοποιεί τη ζωή στο γκέττο,μεταγράφει σε νότες τη μυρωδιά των υγρών,βρώμικων,σκοτεινών δρόμων,απαγγέλει επικήδειους,καταγγέλει την εξαθλίωση και όλα αυτά με μια μουσική τόσο όμορφη που δείχνει σχεδόν παράταιρη,και όμως τόσο ταιριαστή,με τη θεματολογία του άλμπουμ.

Τhere should be a law against that...
 
Last edited by a moderator:
14 December 2006
4,265
Συγκλονιστική παρουσίαση Superfly, έως συγκινητική θα έλεγα….
Όσο για αυτό......

Ο Curtis Mayfield τελικα δεν κάνει το soundtrack του Superfy αλλά μελοποιεί τη ζωή στο γκέττο,μεταγράφει σε νότες τη μυρωδιά των υγρών,βρώμικων,σκοτεινών δρόμων,απαγγέλει επικήδειους,καταγγέλει την εξαθλίωση και όλα αυτά με μια μουσική τόσο όμορφη που δείχνει σχεδόν παράτερη,και όμως τόσο ταιριαστή,με τη θεματολογία του άλμπουμ.

Τhere should be a law against that...

Πολύ πιθανόν να μην υπάρχει αλλού στο internet καλύτερη περιγραφή που να αφορά την ουσία του δίσκου.
Δεν έχω να προσθέσω κάτι πέραν του ότι για μένα το Superfly, είναι ο “δυνατός αέρας που σηκώνει τα "σκουπίδια" από το πεζοδρόμιο της κακόφημης συνοικίας και στα κολλάει στην μούρη”.

Ανεξαρτήτως είδους, ελάχιστοι δίσκοι έχουν την δύναμη του Superfly Soundtrack.
 
Last edited:

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
:eek:fftopic: Στατιστικής φύσεως
Κατά 99,99% είναι η πρώτη φορά στα χρονικά της Μουσικής Κατηγορίας όπου παρουσιάζεται δίσκος ο οποίος είναι avatar του συντάκτη.

Κατά τ'άλλα Πάνο,αν και δεν είχα ποτέ σχέσεις με αυτού του είδους τη μουσική, ωραία παρουσίαση.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
:eek:fftopic: Στατιστικής φύσεως
Κατά 99,99% είναι η πρώτη φορά στα χρονικά της Μουσικής Κατηγορίας όπου παρουσιάζεται δίσκος ο οποίος είναι avatar του συντάκτη.

Κατά τ'άλλα Πάνο,αν και δεν είχα ποτέ σχέσεις με αυτού του είδους τη μουσική, ωραία παρουσίαση.

και όμως το 0.01% αποδεικνύεται ισχυρότερο....

για αρκετό καιρό γύρω στο 2007 αυτό ήταν το avatar μου...

415Cn9KM6cL._SL500_AA300_.jpg


http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=1951

Πάντως την παρουσίαση την περιμέναμε....:music-smiley-005:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
η εισαγωγή των 15 δευτερολέπτων στο pusher είναι για μένα η πιό μαύρη soul-funk υπογραφή όλων των εποχών.
Δοσμένη με αναλογίες μετρημένες στο ζυγό του φαρμακοποιού, με τα roto toms (χαρακτηριστικό του δίσκου και του Curtis), αλλά και τα ακόρντα μαχαίρια.
Μεγάλος συνθέτης, μεγάλος ενορχηστρωτής, έφυγε άδικα....
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
και όμως το 0.01% αποδεικνύεται ισχυρότερο....

για αρκετό καιρό γύρω στο 2007 αυτό ήταν το avatar μου...

http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=1951

Κι όμως Δημήτριε το 99,99% παραμένει.
Αφ'ενός το πρωτότυπο κείμενο για το Caravanserai γράφτηκε το 2004 επί avforum, αφ'ετέρου δημοσιεύτηκε στο avclub το 2006 πριν βάλεις ως avatar το εξώφυλλο (το 2007 όπως λες). Επομένως, όπως και να το δει κάποιος,τα πρωτεία, όσον αφορά Παρουσίαση δίσκου ο οποίος είναι ταυτοχρόνως avatar του συντάκτη, παραμένουν στον Πάνο.
:award:
Βέβαια τι Υπέρηχας τι Υπέρμυγας...:D
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
σκέφτηκες ίσως να γίνεις δικηγόρος ?

πάντως γιά μια περίοδο ήταν ταυτόχρονα, αλλά....δεν πειράζει...
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,728
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Life in the Ghetto

Δεν έχω να προσθέσω κάτι πέραν του ότι για μένα το Superfly, είναι ο “δυνατός αέρας που σηκώνει τα "σκουπίδια" από το πεζοδρόμιο της κακόφημης συνοικίας και στα κολλάει στην μούρη”.

Ανεξαρτήτως είδους, ελάχιστοι δίσκοι έχουν την δύναμη του Superfly Soundtrack.

Αυτο ειχα στο μυαλο μου και ’γω Γιωργο.
Και εχεις δικιο για τη δυναμη του δισκου.Ξεπερναει τα ορια του ειδους.Δεν ακουγεται μονο απο devotees.Οποιαδηποτε δισκοθηκη σεβεται τον εαυτο της πρεπει να εχει αυτο το δισκο.

Οπότε μάλλον άργησε ....

Και πολυ μαλιστα.Αλλα οταν προκειται για πολυ αγαπημενα ακουσματα,πολλες φορες δυσκολα γραφεις γι’αυτα....

Κατά τ'άλλα Πάνο,αν και δεν είχα ποτέ σχέσεις με αυτού του είδους τη μουσική..

Give it a go,Διονυση...



Σας ευχαριστω ολους για τα καλα σας λογια...:blush:
 

christos

Supreme Member
6 August 2006
5,483
πέρα μαχαλάς
Κι όμως Δημήτριε το 99,99% παραμένει.
Αφ'ενός το πρωτότυπο κείμενο για το Caravanserai γράφτηκε το 2004 επί avforum, αφ'ετέρου δημοσιεύτηκε στο avclub το 2006 πριν βάλεις ως avatar το εξώφυλλο (το 2007 όπως λες). Επομένως, όπως και να το δει κάποιος,τα πρωτεία, όσον αφορά Παρουσίαση δίσκου ο οποίος είναι ταυτοχρόνως avatar του συντάκτη, παραμένουν στον Πάνο.
:award:
Βέβαια τι Υπέρηχας τι Υπέρμυγας...:D

καλα εισαι απιστευτος !!!!:alberteinstein:
 
17 June 2009
3,594
Re: Απάντηση: Re: Life in the Ghetto

Give it a go,Διονυση...

Σιγά μην δεν ξέρει από αυτά ο Διονύσης!!

Μα αφού όλοι αυτοί οι ήχοι, χρησιμοποιήθηκαν ως samples στην hip hop era, κι όσο νά 'ναι, σαν παιδί κι αυτός, το πέρασμά του τό 'χει κάνει από 'κει.:award:
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,804
Αθήνα
Ο κύκλος έκλεισε, Πάνο παρουσίασες έναν από τους σπουδαιότερους δίσκους στην ιστορία της μαύρης μουσικής, δικαιωματικά έπρεπε να το κάνεις εσύ.
Δεν έχω να προσθέσω τίποτα παραπάνω σε αυτά που έγραψες. :award:
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: Life in the Ghetto

Give it a go,Διονυση...

Σιγά μην δεν ξέρει από αυτά ο Διονύσης!!
Μα αφού όλοι αυτοί οι ήχοι, χρησιμοποιήθηκαν ως samples στην hip hop era, κι όσο νά 'ναι, σαν παιδί κι αυτός, το πέρασμά του τό 'χει κάνει από 'κει.

Πάνο δοκίμασα ικανή ποσότητα (πιστεύω). Από το ''σωλήνα'' άκουσα 5-6 τραγούδια σερί. Δυστυχώς αδυνατώ να αντιληφθώ αν τα αυτιά μου άκουσαν κάτι το σπουδαίο ή κάτι της σειράς. Είναι ένα είδος μουσικής το οποίο δεν μου λέει απολύτως τίποτα (έχω και ένα θέμα με το Τραγούδι ως φόρμα). Σε κανένα bar για μουσική υπόκρουση δεν θα με πείραζε αλλά να βάλω το δίσκο στο player και να αράξω στην πολυθρόνα μου δεν μπορώ να με φανταστώ.

Πιστεύω ότι δύσκολα κάποιος μπορεί να είναι σοβαρός ακροατής ή να το θέσω διαφορετικά να τον αγγίζουν πραγματικά περισσότερα από 1-2 είδη μουσικής. Όπως δεν μπορώ να φανταστώ πχ το Δημήτρη το Μανωλάκο να ακούει Brahms ή το Δαμιανό να ακούει Santana κσι να διαποτίζεται το είναι τους από αυτή τη μουσική, έτσι για σχεδόν όλους από εμάς υπάρχουν μουσικές με τις οποίες δεν συντονιζόμαστε ενώ με άλλες τρεφόμαστε πραγματικά. Το γιατί συμβαίνει αυτό το έχουμε συζητήσει πολλές φορές και δεν έχουμε καταλήξει κάπου. Ας όψεται η πολυπλοκότητα του εγκεφάλου μας...
 
Last edited:

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: Life in the Ghetto

Πάνο δοκίμασα ικανή ποσότητα (πιστεύω). Από το ''σωλήνα'' άκουσα 5-6 τραγούδια σερί. Δυστυχώς αδυνατώ να αντιληφθώ αν τα αυτιά μου άκουσαν κάτι το σπουδαίο ή κάτι της σειράς. ....


Η επιτυχία της παρουσίασης πάντως είναι ότι σε έβαλε να τον ακούσεις :2thumb22sup:

respect Πάνο -bye-
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,728
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Life in the Ghetto

Η δική μου τότε δεν έχει καθόλου αυτοσεβασμό. :bigcry:

Εχεις Allmans οποτε το...ισοσκελιζεις..:music-smiley-005:
Αλλωστε καταλαβαινεις πως το εγραψα...
Παντως μπορω να σε βοηθησω.Μια Θηβων ημαστε..
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
βασικά για να πω την αμαρτία μου, επειδή το έργο δεν μου είχε αρέσει καθόλου, σε αντίθεση με τη μουσική, πρίν από καμιά 15αριά χρόνια όταν βρέθηκα μπροστά από τα ράφια σκαλίζοντας το άφησα στην άκρη γι αυτό:

the-anthology-1961-1977-curtis-mayfield-and-the-impressions.JPG


και πρέπει να ομολογήσω ότι δεν το μετάνιωσα.
έχει ό,τι αναζητούσα από το soundtrack αλλά και όλη την ιστορία του.