Φουτουριστικη Ιαπωνια. Ποιος Κρονενμπεργκ; Ποιος Ταραντινο;

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

51YJXDHPFSL._SL500_AA300_.jpg


Χωρις περαιτερω σχολια αντιγραφω το κειμενο της κινηματογραφικης λεσχης του Ιονιου Πανεπιστημιου (ΚΛΙΠ) οπου προβληθηκε η ταινια φετος το καλοκαιρι:

TETSUO: THE IRON-MAN (Shinya Tsukamoto, 1989).
Σε μία κουρασμένη κινηματογραφική βιομηχανία του τέλους της δεκαετίας του 80,μια απίθανη ιστορία ανθρώπινης μετάλλαξης σε ένα παγωμένο Τόκυο, ανατρέπει το σκηνικό.

Το προσωπικό ταξίδι του πρωταγωνιστή, τοποθετείται απροσδιόριστα σε μία διάσταση που κλείνεται ανάμεσα στις αναμνήσεις και στα όνειρα, στην πραγματικότητα και στη φαντασία, στο παρελθόν και στο μέλλον, στα παιδικά τραύματα και στα ανώμαλα απωθημένα. Τα αντικείμενα του πόθου μετατρέπονται σε όπλα ανεξέλεγκτου ακρωτηριασμού της ανθρώπινης ταυτότητας, το μέταλλο καταλαμβάνει τη θέση της ολοένα και περισσότερο καταπιεσμένης εξερεύνησης της βαθύτερης επιθυμίας για σαρκική ικανοποίηση, και μια τηλεόραση εξιστορεί τα σκοτεινά περάσματα του μυαλού από το υπαρκτό στο συμβολικό και αντίστροφα.

Οι αισθήσεις πνίγονται στην αδρεναλίνη μιας συναισθηματικής πάλης μεταξύ της ανθρωπότητας και της επιστήμης, και ο χρόνος μετρά υπέρ της καταδίωξης μιας υγιούς ακεραιότητας από καθετί σκουριασμένο και σαπισμένο. Στην αναμέτρηση αυτή τα πρόσωπα και τα πράγματα μπλέκουν αδιάκοπα όλους τους θεματικούς άξονες που διαπερνούν το μάτι μέχρι τα μισά της ταινίας, και ο ποιητικός σουρεαλισμός των καταπληκτικών εικόνων, ανάγει τη βιομηχανική υποταγή του ανθρώπου, σε σύμβολο κάθε αρρώστιας, προκατάληψης, αδυναμίας, καταπιεσμένου απωθημένου, που έχει τη δύναμη να καταστρέψει το άτομο ή τον κόσμο ολόκληρο.

Το φιλμ ξεκινά με ένα χαρακτήρα (τον υποδύεται ο ίδιος ο Tsukamoto) που μπήγει ένα κομμάτι σκουριασμένου σωλήνα στο πόδι του. Σε λίγο βλέπει δεκάδες ζωύφια πάνω στην πληγή, δένει το τραύμα και αρχίζει να τρέχει σε κατάσταση αμόκ στους δρόμους ουρλιάζοντας. Ένα αυτοκίνητο που οδηγεί ένας καθημερινός Ιάπωνας εργαζόμενος (Tomoroh Taguchi) -που ερωτοτροπεί με την φίλη του- δεν τον προσέχει και πέφτει πάνω του τραυματίζοντάς τον. Έπειτα από το δυστύχημα οι ζωές των δυο αντρών σφραγίζονται, η μοίρα τους είναι πλέον κοινή. Ένα πρωί καθώς ξυρίζεται ο Taguchi στο μάγουλο του εμφανίζεται ένα σύρμα και ενώ προσπαθεί να το βγάλει αιμορραγεί. Η συγχώνευση ανθρώπου και μετάλλου έχει ξεκινήσει, ακολουθούν αλλοπρόσαλλα εφιαλτικά οράματα, ενώ οι πρωταγωνιστές αρχίζουν να βγάζουν διάφορα μεταλλικά εξογκώματα από τα σώματα τους, χρησιμοποιούν τηλεπάθεια και μάχονται μεταξύ τους. Στο τέλος ενώνονται σε ένα κράμα σάρκας και μετάλλου -στη μορφή ενός τεράστιου φαλλού- και ξεκινούν την αποστολή τους να κάνουν μεταλλικό και να καταστρέψουν ολόκληρο τον κόσμο.

Ο Shinya Tsukamoto γράφει, σκηνοθετεί, φωτογραφίζει, πρωταγωνιστεί και μοντάρει ένα από τα σημαντικότερα cyberpunk αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου, που έχει τη δύναμη να σοκάρει, να συγκινεί, και να προβληματίζει, με τη σχιζοφρένεια των εικόνων, με την παράνοια των χαρακτήρων, με το σπινταριστό μοντάζ, με την εκκωφαντικά σκουριασμένη μεταλλική μουσική, και τη χρήση μερικών από τις πιο συγκλονιστικές stop-motion ακολουθίες που έχουν γυριστεί ποτέ. Με το Tetsuo – The Iron Man, κατακτά αυτόματα ένα απόλυτο cult status (που τον συνοδεύει μέχρι σήμερα) και την αναγνώριση του ως αυθεντικού δημιουργού. Το low budget υπερκινητικό ντελίριο του Testuo, κατακτά αμέσως το κοινό παγκοσμίως.

Ήδη η τεχνική stop motion, η οποία επίσης χρησιμοποιείται για το Koyaanisqatsi, εδώ στο Tetsuo εξυπηρετεί άψογα αυτόν τον συγκαλυμμένο από τη βία “ρομαντισμό” που αγγίζει τα όρια του μηδενισμού. Φυσικά ο Tsukamoto δεν κάνει φιλοσοφία, αλλά τέχνη. Ο παρ' ολίγον μηδενισμός ξεπερνιέται από την ίδια την κίνηση του καλλιτεχνικού έργου η οποία εξωθεί προς τα μπρος την σκέψη. Όπως κάθε μοντέρνο έργο έτσι και το Tetsuo δεν προσπαθεί να περιγράψει τη “φύση” αλλά να τη διαλύσει, να την αποσυνθέσει και να της δώσει το νόημα που επιθυμεί και κατανοεί, χρησιμοποιώντας την [εκμεταλλεύοντάς την]. Το frame by frame είναι μια τεχνική που ως τέτοια αντιτίθεται στη φύση -στον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο και συνεπώς τον αντιλαμβανόμαστε. Και όπως η ροή-κίνηση βγαίνει μέσα από την πληθώρα ακίνητων εικόνων έτσι και ο στοχασμός -και κυρίως ο αισθητικός στοχασμός- πηγάζει από τη b' κουλτούρα την οποία ο δημιουργός εντυπωσιακά κατέχει. Αξιοπρόσεχτες οι σκηνές κυνηγητού-μάχης των δύο “τεράτων” [εκτελεσμένες με stop motion] που θα μπορούσαν να είναι βγαλμένες από το Japanese Τokusatsu Super Sentai Series το οποίο [1975] οχτώ περίπου χρόνια αργότερα θα οικειοποιηθεί η Αμερική στο προσαρμοσμένο "Western" "Power Rangers". Tokusatsu σημαίνει special effects και για τους Ιάπωνες είναι μια "αυθεντική εξέλιξη" της σκέψης τους στον μεταπολεμικό κόσμο, όπου ηττημένοι και ταπεινωμένοι βρέθηκαν ενώπιον ενός νέου αυτοπροσδιορισμού. Κάτι που ποτέ τους δεν κατανόησαν -κι ούτε πρόκειται- οι Αμερικανοί. Το Tetsuo πέρα από cult movie είναι και μια δραματική εξιστόρηση του Ιαπωνικού λαού, αυτού που πλέον δεν μπορεί να νοσταλγεί την ξεχωριστή του ταυτότητα δίχως να ματώνει, δίχως τον διχασμό και την παραφροσύνη ενός μηχανοποιημένου κόσμου [όπως θα 'λεγε ο Adorno].

Ο γκουρού του cyberpunk Γουίλιαμ Γκίμπσον χαιρετά την πρώτη κυβερνοπάνκ ταινία, ο Κλάιβ Μπάρκερ επαινεί τις σεξουαλικές ακρότητες του φιλμ, ο σκηνοθέτης Ντάρον Αρονόφσκυ αντιγράφει σχεδόν τον Τσουκαμότο και ο Κουέντιν Ταραντίνο πεθαίνει για το αμερικάνικο remake. Ένας νέος θρύλος και μαζί ένα νέο κινηματογραφικό είδος έχουν γεννηθεί, κι ένας σκηνοθέτης, άνθρωπος – ορχήστρα έρχεται για να μείνει.

Ο Tsukamoto γεννήθηκε στη Shibuya του Τόκιο το 1960. Από τα 14 του άρχισε να γυρίζει ταινίες μικρού μήκους σε 8mm. Ενώ σπούδαζε ζωγραφική στο πανεπιστήμιο Nihon έφτιαξε τον πρώτο του θεατρικό θίασο όπου έγραφε, σκηνοθετούσε και έπαιζε στα έργα που ανέβαζε. Το '86 αφοσιώθηκε στο θεατρικό του θίασο που τον ονόμασε Kaijyu Theather ("Θέατρο Θαλάσσιων Τεράτων") ανεβάζοντας 3 έργα. Παράλληλα γύριζε πειραματικά φιλμ μικρού μήκους σε 8mm, όπως το The Phantom Of The Regular Size . Η μεγάλη αναγνώριση ήρθε το 1988 με το Tetsuo που προβλήθηκε σε πολλά φεστιβάλ και τιμήθηκε με το μεγάλο βραβείο στο Fantastic Film Festival της Ρώμης. Στις περισσότερες ταινίες του παίζει ο ίδιος. Τα φιλμ του Tsukamoto χρησιμοποιούν φετιχιστικά την τεχνολογία σε μια αλγεινή, βίαιη, σκληρή, ωμή και απειλητική μανιέρα η οποία είναι από άκρη σε άκρη εμποτισμένη με κυνισμό.

_________________________
"Το Tetsuo είναι μια απίστευτη ταινία από έναν πραγματικό σκηνοθέτη. Όλα τα δάκρυα, όλος ο πόνος, όλα τα τραγούδια στην ταινία αυτή αποτελούν ένα ποίημα" Alexandro Jodorowsky
 
Last edited:

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,689
πετρουπολη
Kαλως τον και ελπιζουμε σε συνεχεια...Για την ταινια εχω μαυρα μεσανυχτα,αλλα το κειμενο σου,εκτος απο υπεροχο, ειναι και κατατοπιστικοτατο..
Τα σεβη μου....
 

#@george@#

AVClub Addicted Member
1 April 2010
1,750
Πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση και εξαιρετική παρουσίαση. Μπαίνει στη λίστα. Ευχαριστώ πολύ.:grinning-smiley-043
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,804
Ελλαδα
την ταινια την ειχα δει σε dvd με ελληνικους υποτιτλους
πριν απο 4 η 5 χρονια αν θυμαμαι καλα
την ειχα παρει απο περιεργεια
ηταν μια αθλια κοπια της new star
οσο για το περιεχομενο δεν ειχε καμμια σχεση με τα ενδιαφεροντα μου
θα το βαθμολογουσα 3/10 αν και μου ηταν αδυνατο να το δω ολοκληρο
και μην μου πειτε παλι πως κρινεις μια ταινια που δεν την ειδες ολοκληρη
.
 

karavan

Supreme Member
14 June 2010
4,435
Λογικό ακούγεται αν δε σε ενδιαφέρει η κυβερνοπάνκ (παρα)φιλολογία. Εδώ που τα λέμε ούτε και μένα με ενδιαφέρει αλλά είναι ενδιαφέρον το κείμενο που την παρουσιάζει (την ταινία).
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,778
Αθήνα
Φαν του David Lynch εδω μεσα; Για να ξερουμε και τα χνωτα μας.

Ουκ ολίγοι εδώ μέσα, εμού συμπεριλαμβανομένου. Ψάξε στην κατηγορία των ταινιών και θα βρεις πολλές αναφορές.
Ενδεικτικά δες τα παρακάτω:

http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=46974&highlight=david+lynch

http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=63555&highlight=david+lynch
 
Re: Απάντηση: Re: Φουτουριστικη Ιαπωνια. Ποιος Κρονενμπεργκ; Ποιος Ταραντινο;

Προειδοποιω στην Ιαπωνια το cyber δεν εχει καμμια σχεση π.χ. με το Matrix. Εκει οι ανθρωποι ειναι ...μεταλλαγμενοι. Κι οταν το κειμενο αναφερεται στους Power Rangers επουδενι δεν ειναι ταινια να παρεις σπιτι για μικρα παιδια...
 
Last edited:

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,804
Ελλαδα
τον David Lynch η τον λατρευεις η δεν τον πας με τιποτα
ανηκω και εγω στο πρωτο αλλα τι σχεση εχει με τον Τσουκαμοτο ?
 

ecodrifter

Supreme Member
27 January 2009
3,012
Εχω διαβασει το Neuromancer, το Mona Lisa overdriver και αλλο ενα που το ξεχναω, αλλα δεν ειμαι και πολυ ζεστος για τον William Gibson. Αυτες οι mutant καταστασεις δε με τραβανε. Γουστα ειναι αυτα
ετσι απο περιεργεια διαβαζοντας την περιγραφη, η αρχη του εν λογω φιλμ φερνει λιγο σε ανδαλουσιανικο σκυλο?
(ακομα περιμενω αυτη τη σκηνη στο αντιστοιχο νημα!)
 
ποστ#16: Λυντς με χιλια. Τι σχεση εχουν; Ο σουρεαλισμος φυσικα. Ο Τσουκαμοτο ειναι εξισου φευγατος με τον Λυντς και ωρες-ωρες τον ξεπερνα στο ειδος, ο Λυντς ομως εχει πολυδιαστατο εργο συγκριτικα.