Φωτιά στην Οθόνη - Excalibur

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,723
πετρουπολη
excalibur_ver2.jpg


Στις αρχες του 1970 ο John Boorman αφου εχει τελειωσει το Deliverance καταπιανεται με τη μεταφορα του Αρχοντα των
Δαχτυλιδιων στη μεγαλη οθονη.Εχει ξεκινησει να γραφει το σεναριο,εχει ξεκινησει την προπαραγωγη,και βρισκεται σε
συζητησεις με τον Tolkien για τα δικαιωματα.Τελικα και ενω εχει προχωρησει αρκετα,το προτζεκτ θα εγκαταληφθει αφου το
κοστος αποδεικνυεται υπερογκο.

Ο Boorman oμως στο μυαλο του ποτε δεν παρατησε τη ιδεα της μεταφορας ενος παραμυθιου.Αφου ο Αρχοντας αποδειχτηκε
δυσβασταχτος οικονομικα θα καταπιαστει με κατι λιγοτερο ακριβο αλλα οχι λιγοτερο μυθικο.Ο μυθος του βασιλια Αρθουρου
αποτελει την Ιλιαδα των Αγγλοσαξονων οποτε,εχοντας ηδη την υποδομη απο την προπαραγωγη του Αρχοντα,στα τελη του 70 και
αφου εχουν προηγηθει 2 ταινιες (το αδικημενο καταφωρα Zardoz και ο αποτυχημενος Εξορκιστης 2) θα ξεκινησει να γυριζει μια
ταινια που θα φερει τα πανω κατω στην συγχρονη κινηματογραφια:το Excalibur.

Ο μυθος του βασιλια Αρθουρου ειχε ηδη γυριστει αρκετες φορες στον κινηματογραφο.Η μεταφορα της δεκαετιας του 50 με
τον Ρομπερτ Ταιυλορ και τον Μελ φερερ(η πιο διασημη μεχρι τοτε) αποτελουσε ουσιαστικα ενα χουλιγουντιανο ρομαντζο σαν
κλασσικο εικονογραφημενο.Το μιουζικαλ Καμελοτ με τον Ριτσαρντ Χαρις και τη Βανεσσα Ρεντγκρεηβ του 1967 ηταν η τελευταια
μεταφορα του μυθου και ειχε ολη την κουλτουρα των τελων του ’60 μαζι της.

Τον Μπουρμαν ομως δεν τον ενδιεφεραν αυτα.Ειχε στο μυαλο του την ιστορια του Αρθουρου σαν μια ιστορια με στοιχεια
τραγωδιας,ενα επος του μεσαιωνα με ολη τη βια που εκρυβε εκεινη η εποχη,ενα μυθο που συμβολιζει το τελος των
παγανιστικων παραδοσεων με την αιματηρη επικρατηση του χριστιανισμου σε βαρος τους και ενα μεγαλειωδες μελοδραμα οσον αφορα τις ερωτικες ιστοριες του.
Τον σκηνοθετη δεν τον ενδιαφερει η ιστορικη ακριβεια.Τον ενδιαφερει η ακριβεια στην αποτυπωση του μυθου και τον
συμβολισμων του.Και ως προς αυτο πετυχαινει διανα.Δεν μασαει απο την πολυπλοκοτητα των χαρακτηρων και πλεκει τις
παραλληλες ιστοριες των ηρωων κρατωντας την ουσια τους,χωρις καμμια δυσκολια στην αφηγηση.Ολα βρισκονται εδω:
Ο Αρθουρος παρουσιαζεται ανθρωπινος δεσμιος των ανασφαλειων του,η ερωτικη ιστορια του Λανσελοτ και της γυναικας του
Αρθουρου Γκουινεβιρ με ολα τα στοιχεια μιας τραγωδιας καταδικασμενης να αποτυχει,ο Μερλιν καταλυτης και ο αυτος που κινει
τα νηματα,και η μαγισσα Μοργκανα σαν μια συγχρονη Μηδεια που θα κανει τα παντα προκειμενου να σωσει τα κεκτημενα της μπροστα στην αναποφευκτη αλλαγη και τον ερχομο του χριστιανισμου.

Ολη αυτη η πολυπλοκοτητα συνοδευεται απο ενα εικαστικο ντελιριο.Εικονες εκπληκτικης ομορφιας,αστραφτερες πανοπλιες οι οποιες βαφονται με το πιο κοκκινο αιμα που ειχουμε δει στο σινεμα,ωμη βια,ατμοσφαιρα νοσηρη και παρακμιακη πολλες φορες,παραμυθενια και ρομαντικη αλλες φορες συνοδευεται απο ενα εξαιρετικο σαουντρακ οπου συναντας το καρμινα μπουρανα του Ορφ και τον Τριστανο και Ιζολδη του Βαγκνερ.Καθολου τυχαιες επιλογες βεβαια.Το Καρμινα Μπουρανα δινει το στοιχειο του παγανισμου που θελει να περασει ο σκηνοθετης,ο Τριστανος και Ιζολδη ειναι οτι καλυτερο για να περιγραψει το ερωτικο μελοδραμμα του Λανσελοτ και της Γκουινεβιρ.

Η ταινια οταν προβληθηκε αφησε αφωνους κοινο και κριτικους.Ακομα και τωρα δεν εχει ξεπεραστει,βλεπεται ξανα και ξανα και καθε φορα ανακαλυπτεις καινουρια πραγματα και στην εικονογραφια της αλλα και στους συμβολισμους της.O Boorman βαζει φωτια στην οθονη στην κυριολεξια,σε βουταει απο το λαιμο και σε παρασυρει τοσο με το ρυθμο του οσο και με τις εικονες του.Μπορει να επαναλαμβανομαι που γραφω συνεχεια για την ομορφια των εικονων του αλλα δεν γινεται αλλιως να περιγραψω αυτο που βιωνω καθε φορα που βλεπω αυτο το εργο.
Ειναι ενα απο αυτα τα μοναχικα αριστουργηματα που δεν μπορεσαν να βρουν μιμητες ακριβως γιατι ειναι αδυνατον να αντιγραφουν.Τοσο στην εικαστικη του προσεγγιση που ειναι ενας ζωντανος ζωγραφικος πινακας οσο και στην αποδοση του μυθου και της ερμηνειας των συμβολισμων του.
Ρεστα δινουν και οι ηθοποιοι.Ελεν Μιρεν (Morgana),Νικολ Γουιλιαμσον (Merlin),Nάιτζελ Τερρυ (Arthur),Νικολας Κλαιυ(Lancelot),Λιαμ Νισον(Gwain),Ρομπερτ Αντυ (Mordred).

excalibur.jpg



http://www.youtube.com/watch?v=NOqlV4Le9Tk
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,801
Αθήνα
Πολύ ωραία ταινία, με τους απαραίτητους συμβολισμούς και τις ερμηνείες που περιέχει ο μύθος του Αρθούρου στην απαραίτητη "μυθική" διάσταση ερχόμενος σε αντιδιαστολή με τον μεταγενέστερο "Βασιλιά Αρθούρο" του Φουκουά με τον Clive Owen όπου προείχε η ιστορική πλευρά του μύθου.
Μακράν καλύτερη ερμηνεία αυτή του παμμέγιστου Nicol Williamson ως Μέρλιν, ενός ηθοποιού που σπάνια μας τιμά με την παρουσία του στη μεγάλη οθόνη. Είναι κυρίως θεατρικός ηθοποιός που επιδόσεις του στο κλασικό θέατρο των καθιστούν ισάξιο του Sir John Gielgud, ιδίως σε σαιξπηρικούς ρόλους.
Όποιος δεν έχει δει την ταινία ας το κάνει πάραυτα.
 
  • Like
Reactions: Kostas P. K.

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,022
Εκεί ψηλά.....
excalibur1981.jpg




Οσες αποπειρες εγιναν να αποτυπωθει στην μεγαλη οθονη ο μυθος του Καμελοτ και του Αρθουρου εμειναν στην σκια της ταινιας του Μπουρμαν.

Ο παραμυθενιος και αλληγορικος κοσμος που εχτισε ο Μπουρμαν χαραξε την αισθητικη των ταινιων του ειδους και κανεις ποτε δεν τολμησε να προσεγγισει τον μυθο οπως το εκανε αυτος.

Θαταν πολυ ανιση οποιαδηποτε συγκριση με εκεινο το αριστουργημα.

excalibur12.jpg


Ο Nicol Williamson στον ρολο του Μερλιν ειναι ο χαρακτηριστικοτερος υποκριτης αυτης της ταινιας μαζι με την υπεροχη Ελεν Μιρεν στον ρολο της Μοργκανα Λε Φε.


Σε αυτην την ταινια ειδαμε πρωτη φορα τον Πατρικ Στιουαρτ (μεχρι τοτε νομιζω μονο τηλεοπτικες εμφανισεις ειχε στο παλμαρε του) οπως επισης και τον Λιαμ Νισον στον πρωτο του μεγαλο ρολο της σπουδαιας καριερας του.

Επισης πρωτη μεγαλη επιτυχια για τον Γκαμπριελ Μπερν στον ρολο του πατερα του Αρθουρου.


Το παραδοξο σε αυτην την ταινια ηταν οτι οι "ζεν πρεμιε" πρωταγωνιστες της θα εκαναν πολυ πιο ασημαντη καριερα απο τους περιφερειακους ηθοποιους της ταινιας. Και ο Αρθουρος και ο Λανσελοτ και η Γκουινεβιρ και ο Μορντρεντ απλα θα ζηλευαν τους πιο πανω ηθοποιους για τις πορειες τους.



Ο Μπουρμαν προσεγγισε την ταινια με τους δραματικους κανονες της ΑρχαιοΕλληνικης τραγωδιας.
Ισως για αυτο εμεινε τοσο βαθια χαραγμενη στος θεατες της και εγινε φαρος σκηνοθετικος που εδιωχνε μακρυα οποιαδηποτε αλλη σκεψη για μια ακομα προσεγγιση του μυθου στο ιδιο υφος.


Τετοιες μαχες τοσο ομορφες εικαστικα δεν ειχαμε ξαναδει ποτε. Γυρισμενες εξ' ολοκληρου μεσα σε πλατω ειχαν μια μινιμαλιστικη ποιητικοτητα που θαταν αστειο να ξαναδοκιμασει καποιος αλλος σκηνοθετης να υιοθετησει.

Το κελτικο στοιχειο ηταν εντονα παρων στον κοσμο του ΜΠουρμαν οπως και το ιρλανδικο (στην Ιρλανδια γυριστηκε αλλωστε.)

Ισως ενα απο τα πιο ανατριχιαστικα ευρηματα της ταινιας ηταν η χρηση του πρασινου χρωματος και φωτος στις αντακλασεις των μεταλλων και του νερου. Σε καθε σκηνη που χρησιμοποιειτο σου θυμιζε την μαγεια της ταινιας και του Εξκαλιμπερ σε ενα συμβολισμο ανευ προηγουμενου.

Σε καθε ατακα της ταινιας , σε καθε εικονα νιωθεις την υπαρξη της μαγειας αλλα και την μαγεια της υπαρξης.




υγ


Πανο :grinning-smiley-043



υγ 2



Ο Μπουρμαν ηδη σχεδιαζει το remake της ταινιας απο το ποστο του παραγωγου και στην σκηνοθετικη καρεκλα θα κατσει πιθανοτατα ενας απο τους μεγαλους νεους σκηνοθετες, ο Mπραιαν Σινγκερ.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Kostas P. K.

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,723
πετρουπολη
Ο Μπουρμαν προσεγγισε την ταινια με τους δραματικους κανονες της ΑρχαιοΕλληνικης τραγωδιας.

Ισως ενα απο τα πιο ανατριχιαστικα ευρηματα της ταινιας ηταν η χρηση του πρασινου χρωματος και φωτος στις αντακλασεις των μεταλλων και του νερου. Σε καθε σκηνη που χρησιμοποιειτο σου θυμιζε την μαγεια της ταινιας και του Εξκαλιμπερ σε ενα συμβολισμο ανευ προηγουμενου.

συμφωνουμε απολυτα ναθ...
 
17 June 2006
14,350
επειδη ο λυμπε μου εριξε την ιδεα του το αφιερωνω....

I m honoured - thanks. :worshippy:
Παγανιστικό εντελώς.
οι ενδυματολόγοι έχουν οργιάσει κυριολεκτικά: η πανοπλία του Μόντρεντ κουβαλάει πάνω της 4 ιστορικές περιόδους - από τη Ρώμη του Νέρωνα μέχρι τον Καρλομάγνο.
Μου άρεσε πολύ η Ελεν Μίρρεν αλλά αυτή πάντα μου αρέσει, έτσι κι αλλιώς.

Πολυ καλή ταινία στο είδος της.
 
Last edited:

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,796
behind the camera
Εκστατικό! Το είδα παιδί, έφηβος, νέος, ώριμος και πάντα ανακάλυπτα καινούργια πράγματα σε κάθε θέαση. Επιβλητική η χρήση της μουσικής, τόσο του Βάγκνερ όσο και των carmina burana. Η σκηνή του build up της τελικής αναμέτρησης όπου ο Αρθούρος καλπάζει φαίρνοντας μαζί του την Άνοιξη στο Βασίλειο, αποτελεί για εμένα την επιτομή του μύθου του Κάμελοτ.
 

pontios

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
6,731
Clermont-Ferrand, France
Η απόλυτη μέταλ ταινία. Σίγουρα η καλύτερη παραγωγή του μύθου του Κάμελοτ. Φοβεροί ηθοποιοί και ατμόσφαιρα. Την έχω σε 720p και αξίζει η διαφορά στην εικόνα. Άσε που η σκηνή που την πηδάει με την πανοπλία είναι πιο ερωτική από όλες τις μοντέρνες σκηνές που τα δείχνουν όλα.
Έπος πραγματικό.
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,022
Εκεί ψηλά.....
σκηνή του build up της τελικής αναμέτρησης όπου ο Αρθούρος καλπάζει φαίρνοντας μαζί του την Άνοιξη στο Βασίλειο, αποτελεί για εμένα την επιτομή του μύθου του Κάμελοτ.

Aμ η τελικη σκηνη που σε μια απολυτη γαληνη ο γιος Μορντρεντ καλει τον πατερα του Αρθουρο να "αγκαλιαστουν" ?

Μονο σε ιαπωνικο τελετουργικο αυτοθανατωσης βλεπεις τετοια ηρεμια και αποδοχη του θανατου .
 

airb

Super Moderator
Staff member
25 May 2008
15,103
Λιβαδειά
Aμ η τελικη σκηνη που σε μια απολυτη γαληνη ο γιος Μορντρεντ καλει τον πατερα του Αρθουρο να "αγκαλιαστουν" ?

Μονο σε ιαπωνικο τελετουργικο αυτοθανατωσης βλεπεις τετοια ηρεμια και αποδοχη του θανατου.

Που το πας το άλλο ότι με ένα απλό σπρώξιματακι το ακόντιο διαπέρασε την πανοπλία και το σώμα του!!!!!!! :flipout:
 
17 June 2006
23,705
Αθήνα
Στην Disneyland έχει ένα Excalibur χωμένο σε έναν βράχο. Τρία άτομα προσπαθούσαμε να το βγάλουμε, δεν τα καταφέραμε. 😄
 

Attachments

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    2.4 MB · Views: 14
Last edited: