Contrast ratio-Λόγος αντίθεσης
Η αντίθεση, ή πιο σωστά ο λόγος αντίθεσης, είναι ένα μέγεθος που μας δείχνει την δυναμική περιοχή ενός συστήματος προβολής: Δείχνει πόσες φορές πιο φωτεινή είναι η φωτεινότερη εικόνα που μπορεί να προβληθεί από την την εικόνα ελάχιστης φωτεινότητας που μπορεί να επιτύχει το σύστημά μας.
Μιλάμε δηλαδή, στην πράξη, για ένα κλάσμα όπου αριθμητής είναι η φωτεινότητα ενός εντελώς λευκού κάδρου και παρονομαστής η φωτεινότητα της οθόνης όταν αναπαράγει αυτό που θεωρεί "Black Level" του σήματος βίντεο. Το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με πηλίκο, σημαίνει ότι ο λόγος αντίθεσης είναι αδιάστατο μέγεθος, δεν έχει δηλαδή μονάδες. Οταν λέμε ότι το τάδε σύστημα έχει λόγο 1000:1, σημαίνει, απλώς ότι το "εντελώς λευκό" του είναι χίλιες φορές πιο έντονο από το "εντελώς μαύρο" του, όποια και αν είναι αυτά.
Ο τρόπος μέτρησης αυτών των εντελώς λευκών και εντελώς μαύρων κάδρων ποικίλει: Μπορούμε να επιλέξουμε την μέθοδο Full On/Off (τελείως λευκό προς τελείως μαύρο) η την μέθοδο ANSI όπου χρησιμοποιούνται μετρήσεις που λαμβάνονται ταυτόχρονα από το σύστημα προβολής όταν αυτό προβάλλει έναν κάναβο με διαδοχικά λευκά και μαύρα τετράγωνα (ANSI Checker Βoard).
O λόγος αντίθεσης είναι μια θεωρητική επίδοση η οποία μας δείχνει την δυνατότητα του συστήματος να δείξει "καλό" μαύρο. Στην πράξη επηρεάζεται αγρίως από το περιβάλλον επειδή το μέγιστο μαύρο που μπορεί να απεικονισθεί είναι αυτό που προβλέπει ο λόγος αντίθεσης συν το σύνολο του ανακλώμενου από το περιβάλλον φωτός.
Υπάρχει σύστημα με θεωρητικώς απόλυτο μαύρο; Η απάντηση είναι "ναι" και αφορά όλες τις τεχνολογίες προβολής που μπορούν να "σβήσουν": Αυτές είναι η CRT και η plasma, ενώ η τεχνολογία LCD προσπαθεί να προσομειώσει αυτή τους την δυνατότητα με τον ενεργό έλεγχο της αντίθεσης, τον έλεγχο δηλαδή της έντασης των φωτεινών πηγών που χρησιμοποιεί για τον φωτισμό των υγρών κρυστάλλων. Μην ξεχνάτε, πάντως, ότι ο λόγος αντίθεσης καταστρέφεται από τις ανακλάσεις του φωτισμού από το περιβάλλον και ότι τόσο οι CRT όσο και oι plasma είναι εξόχως ανακλαστικές!
Πως γνωρίζουμε πόσο χαμηλά μπορεί να κατέβει ένα σύστημα προβολής στα μαύρα όταν γνωρίζουμε τον λόγο αντίθεσης; Δεν γνωρίζουμε! Το μαθαίνουμε, όμως, όταν δίνεται μαζί του και η φωτεινότητα του. Ενα σύστημα των 300Nits με λόγο αντίθεσης 1000:1 αποδίδει θεωρητικώς μαύρες εικόνες 0.3Nits, αν ο χώρος προβολής είναι πλήρως σκοτεινός. Εδώ υπάρχει και η σχετική παγίδα: Αν αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ένα καλό μαύρο (δηλαδή φωτεινότητα όσο το δυνατόν κοντά στο μηδέν) ο λόγος αντίθεσης δεν μας λέει τίποτε "σκέτος".
Για παράδειγμα ένα σύστημα με λόγο 1200:1 και φωτεινότητα 500 Nits είναι χειρότερο από το αρχικό σύστημα μας των 300 Νits/1000:1 παρά το γεγονός ότι τα νούμερά του είναι καλύτερα και στις δύο παραμέτρους. Κάντε τις πράξεις: Τα 500 Nits με λόγο 1200:1 προσφέρουν θεωρητικό μαύρο 0.4 Νits!
http://www.avmentor.gr/tech/video_basics_8.htm
Η αντίθεση, ή πιο σωστά ο λόγος αντίθεσης, είναι ένα μέγεθος που μας δείχνει την δυναμική περιοχή ενός συστήματος προβολής: Δείχνει πόσες φορές πιο φωτεινή είναι η φωτεινότερη εικόνα που μπορεί να προβληθεί από την την εικόνα ελάχιστης φωτεινότητας που μπορεί να επιτύχει το σύστημά μας.
Μιλάμε δηλαδή, στην πράξη, για ένα κλάσμα όπου αριθμητής είναι η φωτεινότητα ενός εντελώς λευκού κάδρου και παρονομαστής η φωτεινότητα της οθόνης όταν αναπαράγει αυτό που θεωρεί "Black Level" του σήματος βίντεο. Το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με πηλίκο, σημαίνει ότι ο λόγος αντίθεσης είναι αδιάστατο μέγεθος, δεν έχει δηλαδή μονάδες. Οταν λέμε ότι το τάδε σύστημα έχει λόγο 1000:1, σημαίνει, απλώς ότι το "εντελώς λευκό" του είναι χίλιες φορές πιο έντονο από το "εντελώς μαύρο" του, όποια και αν είναι αυτά.
Ο τρόπος μέτρησης αυτών των εντελώς λευκών και εντελώς μαύρων κάδρων ποικίλει: Μπορούμε να επιλέξουμε την μέθοδο Full On/Off (τελείως λευκό προς τελείως μαύρο) η την μέθοδο ANSI όπου χρησιμοποιούνται μετρήσεις που λαμβάνονται ταυτόχρονα από το σύστημα προβολής όταν αυτό προβάλλει έναν κάναβο με διαδοχικά λευκά και μαύρα τετράγωνα (ANSI Checker Βoard).
O λόγος αντίθεσης είναι μια θεωρητική επίδοση η οποία μας δείχνει την δυνατότητα του συστήματος να δείξει "καλό" μαύρο. Στην πράξη επηρεάζεται αγρίως από το περιβάλλον επειδή το μέγιστο μαύρο που μπορεί να απεικονισθεί είναι αυτό που προβλέπει ο λόγος αντίθεσης συν το σύνολο του ανακλώμενου από το περιβάλλον φωτός.
Υπάρχει σύστημα με θεωρητικώς απόλυτο μαύρο; Η απάντηση είναι "ναι" και αφορά όλες τις τεχνολογίες προβολής που μπορούν να "σβήσουν": Αυτές είναι η CRT και η plasma, ενώ η τεχνολογία LCD προσπαθεί να προσομειώσει αυτή τους την δυνατότητα με τον ενεργό έλεγχο της αντίθεσης, τον έλεγχο δηλαδή της έντασης των φωτεινών πηγών που χρησιμοποιεί για τον φωτισμό των υγρών κρυστάλλων. Μην ξεχνάτε, πάντως, ότι ο λόγος αντίθεσης καταστρέφεται από τις ανακλάσεις του φωτισμού από το περιβάλλον και ότι τόσο οι CRT όσο και oι plasma είναι εξόχως ανακλαστικές!
Πως γνωρίζουμε πόσο χαμηλά μπορεί να κατέβει ένα σύστημα προβολής στα μαύρα όταν γνωρίζουμε τον λόγο αντίθεσης; Δεν γνωρίζουμε! Το μαθαίνουμε, όμως, όταν δίνεται μαζί του και η φωτεινότητα του. Ενα σύστημα των 300Nits με λόγο αντίθεσης 1000:1 αποδίδει θεωρητικώς μαύρες εικόνες 0.3Nits, αν ο χώρος προβολής είναι πλήρως σκοτεινός. Εδώ υπάρχει και η σχετική παγίδα: Αν αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ένα καλό μαύρο (δηλαδή φωτεινότητα όσο το δυνατόν κοντά στο μηδέν) ο λόγος αντίθεσης δεν μας λέει τίποτε "σκέτος".
Για παράδειγμα ένα σύστημα με λόγο 1200:1 και φωτεινότητα 500 Nits είναι χειρότερο από το αρχικό σύστημα μας των 300 Νits/1000:1 παρά το γεγονός ότι τα νούμερά του είναι καλύτερα και στις δύο παραμέτρους. Κάντε τις πράξεις: Τα 500 Nits με λόγο 1200:1 προσφέρουν θεωρητικό μαύρο 0.4 Νits!
http://www.avmentor.gr/tech/video_basics_8.htm