Contrast ratio-Λόγος αντίθεσης

Yperion

AVClub Fanatic
21 June 2006
43,515
BVR (Beyond Visual Range)
Contrast ratio-Λόγος αντίθεσης

Η αντίθεση, ή πιο σωστά ο λόγος αντίθεσης, είναι ένα μέγεθος που μας δείχνει την δυναμική περιοχή ενός συστήματος προβολής: Δείχνει πόσες φορές πιο φωτεινή είναι η φωτεινότερη εικόνα που μπορεί να προβληθεί από την την εικόνα ελάχιστης φωτεινότητας που μπορεί να επιτύχει το σύστημά μας.

Μιλάμε δηλαδή, στην πράξη, για ένα κλάσμα όπου αριθμητής είναι η φωτεινότητα ενός εντελώς λευκού κάδρου και παρονομαστής η φωτεινότητα της οθόνης όταν αναπαράγει αυτό που θεωρεί "Black Level" του σήματος βίντεο. Το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με πηλίκο, σημαίνει ότι ο λόγος αντίθεσης είναι αδιάστατο μέγεθος, δεν έχει δηλαδή μονάδες. Οταν λέμε ότι το τάδε σύστημα έχει λόγο 1000:1, σημαίνει, απλώς ότι το "εντελώς λευκό" του είναι χίλιες φορές πιο έντονο από το "εντελώς μαύρο" του, όποια και αν είναι αυτά.

Ο τρόπος μέτρησης αυτών των εντελώς λευκών και εντελώς μαύρων κάδρων ποικίλει: Μπορούμε να επιλέξουμε την μέθοδο Full On/Off (τελείως λευκό προς τελείως μαύρο) η την μέθοδο ANSI όπου χρησιμοποιούνται μετρήσεις που λαμβάνονται ταυτόχρονα από το σύστημα προβολής όταν αυτό προβάλλει έναν κάναβο με διαδοχικά λευκά και μαύρα τετράγωνα (ANSI Checker Βoard).

O λόγος αντίθεσης είναι μια θεωρητική επίδοση η οποία μας δείχνει την δυνατότητα του συστήματος να δείξει "καλό" μαύρο. Στην πράξη επηρεάζεται αγρίως από το περιβάλλον επειδή το μέγιστο μαύρο που μπορεί να απεικονισθεί είναι αυτό που προβλέπει ο λόγος αντίθεσης συν το σύνολο του ανακλώμενου από το περιβάλλον φωτός.

Υπάρχει σύστημα με θεωρητικώς απόλυτο μαύρο; Η απάντηση είναι "ναι" και αφορά όλες τις τεχνολογίες προβολής που μπορούν να "σβήσουν": Αυτές είναι η CRT και η plasma, ενώ η τεχνολογία LCD προσπαθεί να προσομειώσει αυτή τους την δυνατότητα με τον ενεργό έλεγχο της αντίθεσης, τον έλεγχο δηλαδή της έντασης των φωτεινών πηγών που χρησιμοποιεί για τον φωτισμό των υγρών κρυστάλλων. Μην ξεχνάτε, πάντως, ότι ο λόγος αντίθεσης καταστρέφεται από τις ανακλάσεις του φωτισμού από το περιβάλλον και ότι τόσο οι CRT όσο και oι plasma είναι εξόχως ανακλαστικές!

Πως γνωρίζουμε πόσο χαμηλά μπορεί να κατέβει ένα σύστημα προβολής στα μαύρα όταν γνωρίζουμε τον λόγο αντίθεσης; Δεν γνωρίζουμε! Το μαθαίνουμε, όμως, όταν δίνεται μαζί του και η φωτεινότητα του. Ενα σύστημα των 300Nits με λόγο αντίθεσης 1000:1 αποδίδει θεωρητικώς μαύρες εικόνες 0.3Nits, αν ο χώρος προβολής είναι πλήρως σκοτεινός. Εδώ υπάρχει και η σχετική παγίδα: Αν αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ένα καλό μαύρο (δηλαδή φωτεινότητα όσο το δυνατόν κοντά στο μηδέν) ο λόγος αντίθεσης δεν μας λέει τίποτε "σκέτος".

Για παράδειγμα ένα σύστημα με λόγο 1200:1 και φωτεινότητα 500 Nits είναι χειρότερο από το αρχικό σύστημα μας των 300 Νits/1000:1 παρά το γεγονός ότι τα νούμερά του είναι καλύτερα και στις δύο παραμέτρους. Κάντε τις πράξεις: Τα 500 Nits με λόγο 1200:1 προσφέρουν θεωρητικό μαύρο 0.4 Νits!

http://www.avmentor.gr/tech/video_basics_8.htm
 

Yperion

AVClub Fanatic
21 June 2006
43,515
BVR (Beyond Visual Range)
Φωτεινότητα και Αντίθεση σε μία οθόνη TFT

Στην αγορά υπάρχουν πολλές οθόνες με πολύ υψηλό Contrast Ratio και πολύ μεγάλη φωτεινότητα. Αυτό σημάνει ότι οι παραπάνω οθόνες είναι καλύτερες από τις άλλες; Τόσο η φωτεινότητα όσο και το contrast είναι σημαντικά χαρακτηριστικά και είναι κρίσιμο να κατανοήσουμε τη σημασία τους καθώς και να προσδιορίσουμε ποιες είναι οι βέλτιστες τιμές προκείμενου να επιλέξουμε οθόνη.

Φωτεινότητα (Brightness)

Φωτεινότητα ορίζεται ως η εκπεμπόμενη φωτεινή ακτινοβολία από την οθόνη και μετράται σε κεριά ανά τετραγωνικό μέτρο (cd/m2).

Λόγος Αντίθεσης (ContrastRatio)

Λόγος αντίθεσης είναι ο λόγος του φωτεινότερου λευκού (255), προς το σκοτεινότερο μαύρο (0) που μπορεί να αποδώσει μια οθόνη. Εκφράζεται μεμορφή λόγου π.χ. 500:1. Είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε ότι για να μεταβληθεί ο λόγος αντίθεσης, θα πρέπει να μεγαλώσει η μέγιστη φωτεινότητα ή να μειωθεί η ελάχιστη φωτεινότητα. Για παράδειγμα μια οθόνη με μέγιστη φωτεινότητα 500 cd/m2 και ελάχιστη φωτεινότητα 1 cd/m2 έχει τον ίδιο λόγο αντίθεσης (500:1) με μια οθόνη μέγιστης φωτεινότητας 250 cd/m2 και ελάχιστης 0,5 cd/m2. Ποια οθόνη αποδίδει καλύτερα; Αυτό εξαρτάται από τις συνθήκες φωτισμού του χώρου καθώς και από τις προτιμήσεις του χρήστη.

Μεγάλη Φωτεινότητα και καλύτερο Contrast

Υψηλότερη φωτεινότητα δεν σημαίνει απαραίτητα καλύτερη οθόνη. Η τιμή της φωτεινότητας επηρεάζει άμεσα την απεικόνιση και την ευκολία με την οποία διακρίνουμε την προβαλλόμενη εικόνα. Τελικά, η παρακολούθηση μιας LCDοθόνης εξαρτάται από την απόσταση που έχουμε από την οθόνη, από τις συνθήκες φωτισμού του χώρου και φυσικά από την προσωπική μας αντίληψη.

Η υψηλή φωτεινότητα προσφέρει το πλεονέκτημα της μεγάλης ευκρίνειας κειμένων και εικόνων ακόμα και από μεγάλες αποστάσεις θέασης σε δωμάτιο με δυνατό φωτισμό. Γενικότερα όμως, όταν πρόκειται για χρήση LCD οθόνης σε ηλεκτρονικό υπολογιστή η απόσταση χρήστη οθόνης είναι περίπου 50 εκατοστά. Είτε πρόκειται για κινούμενα γραφικά είτε για στατική εικόνα η υψηλή φωτεινότητα σε αυτή την απόσταση κουράζει πολύ τα μάτια. Οι περισσότεροι χρήστες LCDοθονών χρησιμοποιούν τις οθόνες με πολύ χαμηλή φωτεινότητα.

Μεγέθη σύμφωνα με τα πρότυπα ISO και TCO 03

Για να πιστοποιηθεί μια οθόνη με το πρότυπο TCO 03 η απαιτούμενη φωτεινότητα είναι 150 cd/m2 ενώ σύμφωνα με το πρότυπο ISO 13406 η ελάχιστη φωτεινότητα είναι 35 cd/m2 και η μέγιστη είναι 100 cd/m2 (ή μεγαλύτερη για φωτεινότερο περιβάλλον). Για το χρωματικό φάσμα sRGB μια CRTΟθόνη πρέπει να αποδίδει 80 cd/m2.

Επιρροή από διαφορετικές χρήσεις


Η σημερινή τάση για LCD οθόνες με υψηλή φωτεινότητα έρχεται από τις LCD τηλεοράσεις. Εκεί χρειάζεται υψηλή φωτεινότητα διότι ο χώρος που χρησιμοποιούνται αυτές, π.χ. σαλόνι, έχει φωτεινότητα περίπου 500 cd/m2. Τόσο για τις LCDτηλεοράσεις, όσο και για τις LCDοθόνες ηλεκτρονικών υπολογιστών η υψηλή φωτεινότητα έχει λανθασμένα ταυτιστεί με καθαρή απεικόνιση κινούμενων εικόνων.

Σωστή επιλογή οθόνης

Παρόλα αυτά, η σωστή και ξεκούραστη χρήση της οθόνης δεν εξαρτάται μόνο από την φωτεινότητά της αλλά και από τη απόστασή μας από την οθόνη και της συνθήκες φωτισμού του χώρου. Για απόσταση περίπου 50 cmαπό την οθόνη και συνθήκες φωτισμού γραφείου, μια μέγιστη τιμή φωτεινότητας 250 300 cd/m2 είναι αρκετή.

Σχέση Φωτεινότητας (Brightness) και Λόγου Αντίθεσης (ContrastRatio) και διαβαθμίσεων του γκρίζου (GrayScale)

Γενικά, όσο μεγαλύτερος είναι ο λόγος αντίθεσης (ContrastRatio) τόσο το καλύτερο. Οθόνες με υψηλό λόγο αντίθεσης αναπαράγουν καθαρότερες και ευκρινέστερες εικόνες. Όμως και εδώ κάποιοι χρήστες δεν συμφωνούν και ισχυρίζονται ότι οι οθόνες με υψηλό λόγο αντίθεσης προβάλουν εικόνες υπερβολικά ζωντανές.

Οθόνες με σωστά ρυθμισμένες καμπύλες gamma μπορούν να απεικονίσουν σωστά τους ενδιάμεσους τόνους του γκρι ακόμα και εάν αλλάξει η φωτεινότητα. Αντίθετα, εάν αλλάξει η φωτεινότητα σε οθόνη με λανθασμένες καμπύλες gamma είναι πολύ πιθανόν να είναι αδύνατη η απεικόνιση διαβαθμίσεων του γκρίζου που είναι κοντά στο λευκό ή το μαύρο. Γενικά 255 διαβαθμίσεις του γκρι είναι καταμερισμένες μέσα στον δεδομένο λόγο αντίθεσης και δεν επηρεάζονται δραστικά με την αλλαγή του λόγου αντίθεσης.

Ρύθμιση Contrast Ratio

Εάν αλλάξει ο λόγος αντίθεσης ή κάποια από τις τιμές RGB, είναι πολύ πιθανό να αλλάξουν και οι διαβαθμίσεις του γκρι. Ρύθμιση αντίθεσης σε μια οθόνη σημαίνει ρύθμιση του σήματος εισόδου (ψαλιδισμός) και περιορισμό κάποιων διαβαθμίσεων του γκρι. Σαν αποτέλεσμα μειώνεται δραστικά ο αριθμός διαβαθμίσεων που μπορούν να απεικονιστούν και γενικά μεταβάλλεται δραστικά η προβολή των διαβαθμίσεων του γκρι. Αυτός είναι και ο λόγος που κάποιες οθόνες δεν διαθέτουν επιλογή ρύθμισης αντίθεσης.

http://www.microplus.gr/pegasus/bin/pegweb3.dll?method=../h905/faq0011&code=7
 

Yperion

AVClub Fanatic
21 June 2006
43,515
BVR (Beyond Visual Range)
Ωραια ολα αυτα αλλα θα ειχε ενδιαφερον να μαθουμε πως γινεται να ειναι το μοναδικο site παγκοσμιως που μετρησε μαυρο 0.000001 σε Panasonic G10 και Samsung B8000...
 

JL_?

AVClub Fanatic
19 September 2008
15,415
Terra
Μπορεί να σβήσαν την οθόνη ρε, αφού το παραδέχονται πως γίνεται... :flipout:

Πάντως, είναι το καλύτερο άρθρο που έχω διαβάσει μέχρι στιγμής στο fullhd.gr, κρίμα που δεν αναγράφουν τον συντάκτη του εκάστοτε κειμένου...
 

czoun

Supreme Member
29 November 2007
7,734
Αθήνα
TV specs : Can They Be Trusted? http://gadgetwise.blogs.nytimes.com/2009/06/30/tv-specs-can-they-be-trusted/

-------------------------------------------------------------------------
Displaymate... What it is, How it works and What it does.. http://www.displaymate.com/intro.html

[FONT=Arial, Helvetica][SIZE=-1]DisplayMate uses any Laptop or Desktop computer to generate specialized proprietary test patterns for setting up, adjusting, calibrating, and testing any type of display or imaging device that can be connected directly or indirectly to a computer. This includes all computer and video monitors, projectors, HDTVs, mobile displays, color printers, and all types networked video. DisplayMate supports all analog and digital displays, connections, and signals including digital HDMI and DVI, Analog VGA and Component Video, and all display technologies including LCD, Plasma, CRT, DLP, LCoS and OLED.[/SIZE][/FONT]
*Δεν πουλάνε τηλεοράσεις, προβολείς, monitors κ.λ.π., πουλάνε λογισμικό για καλιμπράρισμα.... http://www.displaymate.com/complete.html

**Aυτοί που τους εμπιστεύονται δεν είναι και λίγοι ..... http://www.displaymate.com/edit.html

[FONT=Arial, Helvetica]DisplayMate is the recognized worldwide standard for image and picture quality. Over 200 computer and video publications in 50 countries use DisplayMate for their editorial reviews, lab testing, and evaluations of video hardware. DisplayMate is used by The Imaging Science Foundation to train professional video calibrators. And DisplayMate has been adopted as the official reference standard for judging displays at major international industry events. DisplayMate is used by all of the top-tier manufacturers in their R&D Labs or production lines, and even by NASA. [/FONT]

-------------------------------------------------------------------------

Contrast & Viewing angles.... http://www.displaymate.com/LCD_Plasma_ShootOut.htm

-------------------------------------------------------------------------

HDGURU:
How retailers use lighting to confuse HDTV buyers... http://hdguru.com/how-retailers-use-lighting-to-confuse-hdtv-buyers/467/

-------------------------------------------------------------------------

Υ.Γ.: Όλα τα παραπάνω προέρχονται από Αμερική και ότι δοκιμές αναφέρονται, έχουν γίνει σύμφωνα με την 'εκεί' αγορά.
 

Yperion

AVClub Fanatic
21 June 2006
43,515
BVR (Beyond Visual Range)
Re: Απάντηση: Contrast ratio-Λόγος αντίθεσης

Πολυ ενδιαφεροντα Χρηστο , τωρα πρεπει να βρω 1-2 ωρες ελευθερες για να κατσω να τα διαβασω...-bye-
 

czoun

Supreme Member
29 November 2007
7,734
Αθήνα
Απάντηση: Re: Απάντηση: Contrast ratio-Λόγος αντίθεσης

Πολυ ενδιαφεροντα Χρηστο , τωρα πρεπει να βρω 1-2 ωρες ελευθερες για να κατσω να τα διαβασω...-bye-

:flipout::flipout: ...τα αγαθά κόποις κτώνται..-bye-
 

Yperion

AVClub Fanatic
21 June 2006
43,515
BVR (Beyond Visual Range)
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Contrast ratio-Λόγος αντίθεσης

Και αυτό διότι παρατηρούμε ότι αυξάνεται δραματικά η στάθμη μαύρου, πράγμα που σημαίνει ότι σε σύνθετη (πραγματική) εικόνα που στην οθόνη απεικονίζονται ποικίλες εναλλαγές της φωτεινότητας, υπάρχει μία απώλεια ελέγχου του φωτισμού LED. Αυτό εξαρτάται βέβαια και από το σύστημα Local Dimming, του κάθε κατασκευαστή, κατά πόσο κλείνει ή όχι εντελώς τον οπίσθιο φωτισμό και στην παρούσα φάση επιλέχθηκε μία τηλεόραση με μέση ‛συμπεριφορά’.

Βέβαια στην πραγματικότητα η εν λόγω ‛συμπεριφορά’ τείνει περισσότερο προς τις ρεαλιστικές συνθήκες, αφού σε ελάχιστες περιπτώσεις μία εικόνα απαρτίζεται ταυτόχρονα από μηδενικό μαύρο και 100% λευκό.


Contrast story part IΙ ....

http://www.fullhd.gr/2008-03-25-10-47-10/2008-03-25-10-57-46/2174-contrast-story-part-i.html

Θα ειχε ενδιαφερον η μετρηση ANSI contrast της LED...κριμα που δεν εγινε κατι τετοιο...
 

petasis

AVClub Fanatic
18 June 2006
17,003
Ωραια ολα αυτα αλλα θα ειχε ενδιαφερον να μαθουμε πως γινεται να ειναι το μοναδικο site παγκοσμιως που μετρησε μαυρο 0.000001 σε Panasonic G10 και Samsung B8000...

Υπάρχει όργανο που έχει τόση ακρίβεια; :flipout:
 

petasis

AVClub Fanatic
18 June 2006
17,003
Μπορεί να σβήσαν την οθόνη ρε, αφού το παραδέχονται πως γίνεται... :flipout:

Πάντως, είναι το καλύτερο άρθρο που έχω διαβάσει μέχρι στιγμής στο fullhd.gr, κρίμα που δεν αναγράφουν τον συντάκτη του εκάστοτε κειμένου...

Δεν έχουμε δει άλλο συγγραφέα πέρα από τον Μάνο στο site...
 

petasis

AVClub Fanatic
18 June 2006
17,003
Η δική μου εντύπωση είναι ότι το σημαντικότερο στοιχείο της εικόνας είναι η στάθμη του μαύρου, και μετά η αντίθεση...
(Βέβαια μιλάω για κανονικά πάνελ, και όχι πάνελ με αντίθεση 300:1...)
 

Yperion

AVClub Fanatic
21 June 2006
43,515
BVR (Beyond Visual Range)
Η δική μου εντύπωση είναι ότι το σημαντικότερο στοιχείο της εικόνας είναι η στάθμη του μαύρου, και μετά η αντίθεση...
(Βέβαια μιλάω για κανονικά πάνελ, και όχι πάνελ με αντίθεση 300:1...)

Υπεπεσες σε ολισθημα με αυτο που λες γιατι το απολυτο μαυρο ειναι πολυ ευκολο να επιτευχθει σε οποιαδηποτε τηλεοραση....-bye-













Πατωντας το "off"....:BDGBGDB55:
 

petasis

AVClub Fanatic
18 June 2006
17,003
Μάλλον δεν έβαλα όλες τις προϋποθέσεις... -bye-
Θα συμφωνήσω ότι μιλάμε για την τηλεόραση αναμμένη... :flipout:
 

JL_?

AVClub Fanatic
19 September 2008
15,415
Terra
Η δική μου εντύπωση είναι ότι το σημαντικότερο στοιχείο της εικόνας είναι η στάθμη του μαύρου, και μετά η αντίθεση...
(Βέβαια μιλάω για κανονικά πάνελ, και όχι πάνελ με αντίθεση 300:1...)

Εφόσον η μέγιστη φωτεινότητα σε συνθήκες αναφοράς είναι συγκεκριμένη, ουσιαστικά η αύξηση της αντίθεσης σε ενδιαφέρει κι εσένα Γιώργο... :BDGBGDB55:

Προσωπικά πάντως, επειδή γίνονται πολλές ταρζανιές με τα νούμερα της αντίθεσης, προτιμώ να βλέπω τους αριθμούς φωτεινότητας λευκού-μαύρου από τη σκακιέρα ANSI, παρά λόγους αντίθεσης ή σκόρπια νούμερα φωτεινοτήτων άνευ αναφοράς της μεθόδου και των συνθηκών με τις οποίες μετρήθηκαν.
 

petasis

AVClub Fanatic
18 June 2006
17,003
Εφόσον η μέγιστη φωτεινότητα σε συνθήκες αναφοράς είναι συγκεκριμένη, ουσιαστικά η αύξηση της αντίθεσης σε ενδιαφέρει κι εσένα Γιώργο... :BDGBGDB55:

Το βέλτιστο φυσικά είναι όσο το δυνατό μικρότερη στάθμη μαύρου στην σκακιέρα, και όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αντίθεση. Όμως θα προτιμήσω μια τηλεόραση που κατεβαίνει χαμηλά, και ας μην είναι τόσο φωτεινή...
(Πραγματικά χρειάζεται μια τηλεόραση πάνω από 100 nits; )
 

Yperion

AVClub Fanatic
21 June 2006
43,515
BVR (Beyond Visual Range)
Πραγματικά χρειάζεται μια τηλεόραση πάνω από 100 nits;

Για ημερησια θεαση θα ελεγα οτι χρειαζεται...-bye-

Προσωπικά πάντως, επειδή γίνονται πολλές ταρζανιές με τα νούμερα της αντίθεσης, προτιμώ να βλέπω τους αριθμούς φωτεινότητας λευκού-μαύρου από τη σκακιέρα ANSI, παρά λόγους αντίθεσης ή σκόρπια νούμερα φωτεινοτήτων άνευ αναφοράς της μεθόδου και των συνθηκών με τις οποίες μετρήθηκαν.

Σε αυτο συμφωνω 101% συνονοματε...-bye-
 

JL_?

AVClub Fanatic
19 September 2008
15,415
Terra
(Πραγματικά χρειάζεται μια τηλεόραση πάνω από 100 nits; )

Για θέαση αναφοράς με τηλεοράσεις σταθμισμένες κατά Rec. 709, τα 100-120 nits είναι η αναγκαία συνθήκη, ανάλογα με το αν έχουμε απόλυτο σκότος ή αμυδρό φωτισμό. Ούτε λιγότερα, ούτε περισσότερα...

Η θέαση σε ένα λουσμένο από τον ήλιο σαλόνι, δεν είναι βέβαια θέαση αναφοράς. Είναι το αντίστοιχο του να προσπαθείς να απολαύσεις μουσική με μια ηλεκτρική σκούπα να δουλεύει δίπλα σου... :flipout:
 

kblachos

Μέλος Σωματείου
18 February 2009
17,134
ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ
Υπεπεσες σε ολισθημα με αυτο που λες γιατι το απολυτο μαυρο ειναι πολυ ευκολο να επιτευχθει σε οποιαδηποτε τηλεοραση....-bye-

Πατωντας το "off"....:BDGBGDB55:

Ας πει την γνώμη του και κάποιος άλλος κάτοχος, μπας και είναι η ιδέα μου.....
Η kuro όταν είναι σβηστή έχει χειρότερο μαύρο (το panel φαίνεται να έχει ένα πολύ σκούρο γκρι χρώμα) από όταν λειτουργεί....
π.χ. σε θέαση ταινίας με κάδρο 2,35:1 οι μαύρες μπάρες είναι πολύ πιό "μαύρες" απ' το μαύρο που έχει η τηλεόραση όταν είναι στο off.....
:D
 

zxcv

AVClub Enthusiast
6 August 2008
931
Δυναμική Αντίθεση: Ποσότητα ή Ποιότητα;

Βλέπω σε κάποιες πλάσμα στο χαρακτηριστικό της δυναμικής αντίθεσης, αντί για νούμερο τη λέξη : Mega. Σε τί αντιστοιχεί αυτό;