Ο Μάνος Χατζιδάκις αποφασίζει το 1964 να επεξεργαστεί διεξοδικότερα την Μουσική πού είχε γράψει τό 1959 γιά τούς Ορνιθες τού Αριστοφάνη ,κατόπιν παραγγελίας τού Θεάτρου Τέχνης τού Καρόλου Κούν,για μιά παράσταση πού παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο στά παλίσια τού Φεστιβάλ Αθηνών..
Η μεγαλειώδης εκείνη παράσταση ,μετά την πρώτη μέρα πού παρουσιάστηκε,απαγορεύτηκε απο την τότε Δεξιά Κυβέρνηση με πρωτοβουλία τού Κ.Τσάτσου,γιατί προσέβαλε τήν ´δημοσία αιδώ ´τής εποχής αλλά και κατά την γνώμη τών βαθυτατα συντηρητικών τής εποχής διέστρεφε την Αριστοφάνεια αντίληψη.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Το 1964 ο Χατζιδάκις ηχογραφεί το έργο δίνοντάς του τον αριθμό 16 και ονομάζοντάς το:'Kαντάτα για μέτζο-σοπράνο,δύο βαρύτονους,παιδική χορωδία,δύο μικτές χορωδίες και Ορχήστρα´.
Στην ηχογράφηση συμμετείχαν οι Γιώργος Μούτσιος και Σπύρος Σακκάς(βαρύτονοι) ,οι κυρίες Ευγενία Συριώτη και Αγγελική Ραβανοπούλου σαν μέτζο ,η μικτή χορωδία τού Φεστιβάλ Αθηνών σε διδασκαλία τής Ελλης Νικολαϊδου,η Παιδική Χορωδία τών Ανακτόρων(διδ:Στέφανος Βασιλειάδης)και η Πειραματική Ορχήστρα Αθηνών υπό την διεύθυνση τού Συνθέτη.
Το έργο στην ολοκληρωμένη του εκτέλεση αποτελεί ένα διαρκές τραγούδι χάρις στην στιβαρή χρήση τών μουσικών μέσων πού επεξεργάζεται ο Συνθέτης...
Αλλοτε σύγχρονη μουσική τού 20ού αιώνα ,άλλοτε εξαιρετικές μελωδίες στην μετάφραση τού Βασίλη Ρώτα.
Τα εκφραστικά μέσα τής καντάτας είναι ποικίλα,ώρες-ώρες επιφανειακά ανάλαφρα και άλλες φορές πολύ πιό ´επεξεργασμένα´.
Ο Χατζιδάκις χρησιμοποιεί είτε πλήρη Ορχήστρα,είτε ένα φλάουτο με φωνή ,είτε μιά άρπα με χορωδία,αλλά η συνολική εντύπωση είναι ενός έργου -συνόλου πού προκαλεί διαρκώς το ενδιαφέρον τού ακροατή.
Η Πάροδος -Εισοδος και Επίθεση Πουλιών αποτελεί ένα επτάλεπτο αριστούργημα στο οποίο εναλλάσονται 8 μουσικά θέματα,Ευρωπαϊκά,Ελληνικά,Ανατολίτικα μέσα σε ένα πολύχρωμο και οργιώδες πανηγύρι ρυθμών και χρωμάτων.
Eξαιρετική η παρλάτα ´Φίλτατέ μου Γεροντάκο´απο τον ίδιο τον Συνθέτη,όπως και το Ω.!Καλή μου Ξανθιά τραγουδισμένο μοναδικά απο τον Γιώργο Μούτσιο..,όπως και ο Ορχηστρικός Τελικός Χορός Α.Πράξης.
Ακολουθεί το πανέμορφο 'Oι Κύκνοι´,πάλι με τον Μούτσιο.
Η Αρια τής Αηδόνας μέσα σε ενα σύγχρονο μουσικό ιμπρεσσιονιστικό τοπίο παραπέμπει στον Ντεμπυσύ και η φωνή τής Ραβανοπούλου χρωματίζει την Μουσική.
Η ´Βουλή´εμπνευσμένη σάτιρα παρουσιασμένη με εκπληκτική ειρωνική λεπτότητα απο ορχήστρα,μικτή χορωδία και μαντολίνο.
Η γραφή τού Χατζιδάκι ποτέ δεν είναι κραυγαλέα αλλά πάντα ´σφαζει με το βαμβάκι´
Η παρλάτα ´Ντελάλημα´σάν σύγχρονο ρετσιτατίβο ,συνοδεύεται απο απλές ,πρωτότυπες και λεπτές μουσικές πινελιές.
Ο Σπύρος Σακκάς τραγουδά τον Παντεπόπτη και μετά απο δύο θέματα για χορωδία και Ορχήστρα και Μπαλέτο(Tα Παράσιτα,αντίθετα με το όνομά μας αποτελούν έναν μουσικό κήπο με ακούσματα Μπαρόκ )μάς προσφέρει τον μελωδικότατο Σωκράτη.
Το έργο κλείνει με το Δοξαστικό(ολοι οι σολίστ ,συνοδεία πλήρους Ορχήστρας)
και την Εξοδο για Παιδικη και Μικτη Χορωδια και Ορχήστρα.
Ο Χατζιδάκις συνολικά κατορθώνει να μετατρέψει μιά μουσική γιά παράσταση σε ένα ολοκληρωμένο έργο,που διατηρεί και σήμερα τήν φρεσκάδα του...
Αποδεικνύεται βαθύτατος γνώστης τής Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Μουσικής,και μέσα απο πιο ´απλά´-θεωρητικά -υλικά όπως ειναι τά τραγούδια μας προσφέρει ένα εξαιρετικό ακρόαμα.
Η ΕΜΙ classics επανέκδοσε τον δίσκο σε μιά αρκετά επιμελημένη έκδοση το 2004.
Η μεγαλειώδης εκείνη παράσταση ,μετά την πρώτη μέρα πού παρουσιάστηκε,απαγορεύτηκε απο την τότε Δεξιά Κυβέρνηση με πρωτοβουλία τού Κ.Τσάτσου,γιατί προσέβαλε τήν ´δημοσία αιδώ ´τής εποχής αλλά και κατά την γνώμη τών βαθυτατα συντηρητικών τής εποχής διέστρεφε την Αριστοφάνεια αντίληψη.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Το 1964 ο Χατζιδάκις ηχογραφεί το έργο δίνοντάς του τον αριθμό 16 και ονομάζοντάς το:'Kαντάτα για μέτζο-σοπράνο,δύο βαρύτονους,παιδική χορωδία,δύο μικτές χορωδίες και Ορχήστρα´.
Στην ηχογράφηση συμμετείχαν οι Γιώργος Μούτσιος και Σπύρος Σακκάς(βαρύτονοι) ,οι κυρίες Ευγενία Συριώτη και Αγγελική Ραβανοπούλου σαν μέτζο ,η μικτή χορωδία τού Φεστιβάλ Αθηνών σε διδασκαλία τής Ελλης Νικολαϊδου,η Παιδική Χορωδία τών Ανακτόρων(διδ:Στέφανος Βασιλειάδης)και η Πειραματική Ορχήστρα Αθηνών υπό την διεύθυνση τού Συνθέτη.
Το έργο στην ολοκληρωμένη του εκτέλεση αποτελεί ένα διαρκές τραγούδι χάρις στην στιβαρή χρήση τών μουσικών μέσων πού επεξεργάζεται ο Συνθέτης...
Αλλοτε σύγχρονη μουσική τού 20ού αιώνα ,άλλοτε εξαιρετικές μελωδίες στην μετάφραση τού Βασίλη Ρώτα.
Τα εκφραστικά μέσα τής καντάτας είναι ποικίλα,ώρες-ώρες επιφανειακά ανάλαφρα και άλλες φορές πολύ πιό ´επεξεργασμένα´.
Ο Χατζιδάκις χρησιμοποιεί είτε πλήρη Ορχήστρα,είτε ένα φλάουτο με φωνή ,είτε μιά άρπα με χορωδία,αλλά η συνολική εντύπωση είναι ενός έργου -συνόλου πού προκαλεί διαρκώς το ενδιαφέρον τού ακροατή.
Η Πάροδος -Εισοδος και Επίθεση Πουλιών αποτελεί ένα επτάλεπτο αριστούργημα στο οποίο εναλλάσονται 8 μουσικά θέματα,Ευρωπαϊκά,Ελληνικά,Ανατολίτικα μέσα σε ένα πολύχρωμο και οργιώδες πανηγύρι ρυθμών και χρωμάτων.
Eξαιρετική η παρλάτα ´Φίλτατέ μου Γεροντάκο´απο τον ίδιο τον Συνθέτη,όπως και το Ω.!Καλή μου Ξανθιά τραγουδισμένο μοναδικά απο τον Γιώργο Μούτσιο..,όπως και ο Ορχηστρικός Τελικός Χορός Α.Πράξης.
Ακολουθεί το πανέμορφο 'Oι Κύκνοι´,πάλι με τον Μούτσιο.
Η Αρια τής Αηδόνας μέσα σε ενα σύγχρονο μουσικό ιμπρεσσιονιστικό τοπίο παραπέμπει στον Ντεμπυσύ και η φωνή τής Ραβανοπούλου χρωματίζει την Μουσική.
Η ´Βουλή´εμπνευσμένη σάτιρα παρουσιασμένη με εκπληκτική ειρωνική λεπτότητα απο ορχήστρα,μικτή χορωδία και μαντολίνο.
Η γραφή τού Χατζιδάκι ποτέ δεν είναι κραυγαλέα αλλά πάντα ´σφαζει με το βαμβάκι´
Η παρλάτα ´Ντελάλημα´σάν σύγχρονο ρετσιτατίβο ,συνοδεύεται απο απλές ,πρωτότυπες και λεπτές μουσικές πινελιές.
Ο Σπύρος Σακκάς τραγουδά τον Παντεπόπτη και μετά απο δύο θέματα για χορωδία και Ορχήστρα και Μπαλέτο(Tα Παράσιτα,αντίθετα με το όνομά μας αποτελούν έναν μουσικό κήπο με ακούσματα Μπαρόκ )μάς προσφέρει τον μελωδικότατο Σωκράτη.
Το έργο κλείνει με το Δοξαστικό(ολοι οι σολίστ ,συνοδεία πλήρους Ορχήστρας)
και την Εξοδο για Παιδικη και Μικτη Χορωδια και Ορχήστρα.
Ο Χατζιδάκις συνολικά κατορθώνει να μετατρέψει μιά μουσική γιά παράσταση σε ένα ολοκληρωμένο έργο,που διατηρεί και σήμερα τήν φρεσκάδα του...
Αποδεικνύεται βαθύτατος γνώστης τής Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Μουσικής,και μέσα απο πιο ´απλά´-θεωρητικά -υλικά όπως ειναι τά τραγούδια μας προσφέρει ένα εξαιρετικό ακρόαμα.
Η ΕΜΙ classics επανέκδοσε τον δίσκο σε μιά αρκετά επιμελημένη έκδοση το 2004.