Η επεξεργασία RAW αλλάζει τα δεδομένα .........

kosmous

Supreme Member
17 June 2006
4,464
Σοκ έπαθα εδώ και δυο ώρες περίπου , εκεί που πίστευα πως ήμουν καλυμμένος με την pen e-pl5 (παρέλαβα σήμερα και τον 12-50 για βιντεοδουλειές ) μου ήρθε μια ιδέα μιας και αυτές τις ημέρες άρχισα να τραβώ σε RAW και φυσικά εξοικειώθηκα λίγο με το Lightroom (μεγάλη διαφορά το πολύ καλό jpg της olympus με το πολύ καλύτερο που βγαίνει από το pc με το εν λόγω πρόγραμμα) .
Κατέβασα λοιπόν από το dpreview τα αρχεία raw μεταξύ nikon d7000 , canon d60 , olympus pm2 (ίδιος αισθητήρας με την pl5 που δεν υπάρχει στο συγκριτικό και φυσικά με την om-d em5) περίπου ίδιας αξίας μηχανές .

Τα πέρασα από το lightroom κάνοντας την ίδια βασική επεξεργασία σε όλα , πλην exposure όπου έβαλα διαφορετικά νούμερα για να πάρω ίδια φωτεινότητα σε όλα τα αρχεία .

Και εδώ το σοκ , από τα nef της nikon βγήκε πολύ περισσότερη λεπτομέρεια , καλύτερο contrast και πιο ανάγλυφη εικόνα με μόνο πέντε κλικ , σοκ διότι πίστευα πως θέλει δουλειά για να πάρω το jpg της olympus από άλλη μηχανή (πλην των αρκετά ακριβότερων fuji) με επεξεργασία στο pc . Κάτι που δεν ήμουν και ούτε είμαι διατεθειμένος να κάνω .
Αλλά εδώ μιλάμε για μόνο 5 κλικ .

Σκεπτόμενος ότι φημίζονται οι nikon για το γρηγορότερο af και με βάση το πανεύκολο αποτέλεσμα του lightroom , τι δουλειά έχω με την mirrorless και το evf που εάν δεν εστιάσει πρώτα η μηχανή , δεν βλέπω τίποτε άλλο από θολούρα ? Αφήστε που το C-AF το έχω ξεχάσει εδώ και καιρό .

Δεν περιμένω να μου πείτε πως εάν δεν έχω πρόβλημα με το βάρος να αλλάξω εξοπλισμό , είναι η λογικότερη απάντηση , απλά παραθέτω την σκέψη μου και την προσμονή της απόφασης να μεταβώ σε dslr :frusty:.

Το smile αφορά την επένδυση στο υπάρχον σύστημα με evf-2 , 14/2.5 , 14-42 ii , 40-150 , 12-50 , συν φίλτρα που ήδη έχει γίνει .
 

nicksoti

AVClub Addicted Member
14 April 2013
1,911
Νομίζω ότι από 3 αρχεία δεν μπορείς να βγάλεις ασφαλή συμπεράσματα έτσι γρήγορα. Ανοίγεις θέμα πάντως, που κάλιστα μπορεί να εξελιχθεί σε VS.......

Επειδή έχω επεξεργαστεί αρχεία από D7000, θα συμφωνήσω ότι το πολύ μεγάλο δυναμικό εύρος σου δίνει πάαρα πολές δυνατότητες στην επεξεργασία, και η χρωματική παλέτα της πολύ πλούσια. Μάλιστα, υποψιάζομαι ότι το προφίλ της adobe είναι από τα καλύτερα, διότι έχει ως default λιγότερο κορεσμένα χρώματα και μικρότερο contrast, και κερδίζεις τουλάχιστο ένα στοπ σε επεξεργασία ως προς τον θόρυβο και το δυναμικό εύρος σε σχέση πχ με το προφίλ της corel στο aftershot pro.

Για την canon σίγουρα δεν είναι αυτού του επιπέδου. Δεν την ξέρω την 60d, αλλά θεωρώντας δεδομένο πως οι μικρές canon είναι λίγο-πολύ όλες ίδιες, στα μάτια μου έχει ένα αβαντάζ. Έτσι κι έχεις εκθέσει σωστά, έχει καλύτερο default contrast, και πιο φυσικά χρώματα στην ανθρώπινη επιδερμίδα - την καυκάσια τουλάχιστο. Όχι 5 κλικ, 1 το πολύ 2 και καθάρισες. Α, και καλύτερα jpeg.

Την olympus δεν την ξέρω. Panasonic έχω. Αυτό που ξέρω είναι ότι οι m43 έχουν 1 μεγάλο πλεονέκτημα. Έτσι και δεν έχεις φακό με σοβαρό πρόβλημα, εστιάζουν πάντα με ακρίβεια, ενώ και σε ταχύτητα δεν υστερούν πλέον πολύ (οκ σε single), με την em-1 να είναι the... best of 2 worlds. Σε dslr, αν δεν αγοράσεις ένα από τα "ιερά τέρατα" του 2χίλιαρου (κι εκεί κρατώ επιφυλάξεις) αλλά έναν πιο οικονομικό zoom, και βγεις να φωτογραφίσεις, μπορεί να την πατήσεις ανέλπιστα. Θέλουν ενασχόληση, με καλιμπράρισμα του φακού στη μηχανή (αν έχει στο menu), που δεν σου εγγυάται ότι θα έχεις και ακρίβεια σε όλο το εύρος.

Οι ζουμ φακοί σου πάντως δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο σε ποιότητα εικόνας, αν και βολικότατοι κατά τα άλλα. Oi m43 για μένα θέλουν σταθερούς. Και γιατί ταιριάζουν στη φιλοσοφία λόγω μεγέθους, και γιατί όλοι είναι άψογοι. Ακόμα και οι φθηνοί sigma. "Ντροπιάζεις" πολύ ακριβότερους συνδιασμούς με δαύτους. Αν βάλεις και ευελιξία λόγω σπαστών οθονών κλπ, είναι ...πολυσουγιάδες.

Αν σκέφτεσαι να μεταβείς σε dslr, η d7000 είναι μια ολοκληρωμένη μηχανή. Ταχύτατη, af fine tune, 2πλές κάρτες, ανθεκτικό σώμα, τα 16mpixel είναι υπέρ-αρκετά, μεγάλο δυναμικό εύρος. Μια D610 είναι με μικρότερο αισθητήτα και ό'τι συνεπάγεται. Και στα χρηματα που τη βρίσκεις πλέον, είτε καινούρια είτε μεταχειρισμένη, κατά τη γνώμη μου δεν συγκρίνεται με τίποτε άλλο.

Ελπίζω να μην κούρασα....
 
Last edited:

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,380
Αθήνα
Πριν μερικούς μήνες εξέτασα κι εγώ την περίπτωση προσθήκης ή και αλλαγής συστήματος, με διαφορετική προσέγγιση όμως. Αφορμή η Fuji (παλιά και τωρινή αγάπη), με το εξαιρετικό σύστημα που έχει στήσει. Όπως καταλαβαίνετε η ταχύτητα εστίασης, το C-AF και το video μου είναι σχεδόν αδιάφορα. Σε αναζήτηση της καλύτερης φωτογραφικής ποιότητας λοιπόν, κατέβασα κι εγώ δείγματα από Nikon D800, Fuji XΜ και Olympus e-pm2. Λόγω του ότι δεν υποστηρίζονταν με τον καλύτερο τρόπο ο X-Trans τότε, κατέβασα και τον photo ninja που υποτίθεται ότι τότε ήταν ο καλύτερος για την δουλειά - παρά το γεγονός ότι το CaptureOne χειρίζεται τα αρχεία της fuji με επιτυχία. Τα αποτελέσματα ήταν αρκετά ξεκάθαρα: η Nikon υπερτερεί σαφώς σε όλα εκτός από τον θόρυβο, όπου η fuji έχει καλύτερη συμπεριφορά ειδικά στις φλατ ομοιόμορφες επιφάνειες με κόστος μια αδιόρατη έλλειψη ευκρίνειας στο pixel peeping, που στην καθημερινότητα είναι παντελώς αδιάφορη. Η μικρή e-pm2 μένει λίγο πίσω (πολύ λίγο), έχοντας λίγο περισσότερο θόρυβο από την fuji και κάπως μικρότερη ευκρίνεια από την Nikon. Αυτά με τα δικά μου (όχι πολύ καλά) μάτια, στην 24άρα Dell, με ελάχιστη επεξεργασία στο CaptureOne και το photo ninja.

Το βασικό συμπέρασμα όμως ήταν ένα: ότι και η "χειρότερη" από αυτές - η e-pm2 - είναι σε θέση να δώσει φωτογραφίες εξαιρετικής ποιότητας, που χρειάζονται ενδελεχή έλεγχο προκειμένου να δεις διαφορές σε σχέση με τις άλλες. Με δυο λόγια, οι φωτογραφικές έχουν προχωρήσει πολύ, με κατάληξη να έχουμε φθάσει κοντά στο ζητούμενο - να κάνουμε κάποιες βασικές ρυθμίσεις αναλόγως συνθηκών, και μετά να ασχολούμαστε με το θέμα μας. Πως αλλιώς να χαρακτηρίσω το γεγονός ότι τραβάς π.χ. "χεράτα" με μια m4/3 σε αστικό περιβάλλον με βραδινό-χαμηλό φωτισμό, φακό τον 14/2,5, iso 800 και παίρνεις "επαγγελματικά" αποτελέσματα?

Όλα αυτά βεβαίως υπό προϋποθέσεις, δηλαδή στατικά θέματα και κάποια προσοχή στην επιλογή φακών. Από την άλλη μεριά η σύγκριση μεγέθους και "διακριτικότητας" είναι καταλυτική... Έχετε δει μια D7000 δίπλα σε pen? Ή πως αντιδρά ο κόσμος όταν στρέψεις πάνω του μια DSLR - ειδικά τέτοιου μεγέθους?

Οπότε πριν ξοδευτείτε, σκεφθείτε τι θέλετε να κάνετε με το αντικείμενο του πόθου σας...
 

kosmous

Supreme Member
17 June 2006
4,464
Απάντηση: Re: Η επεξεργασία RAW αλλάζει τα δεδομένα .........

Νομίζω ότι από 3 αρχεία δεν μπορείς να βγάλεις ασφαλή συμπεράσματα έτσι γρήγορα. Ανοίγεις θέμα πάντως, που κάλιστα μπορεί να εξελιχθεί σε VS.......

Κατέβασα (μέχρι τις 03:00 κάθισα τελικά) όλα τα αρχεία , από iso 200 έως και 25600 (στο τελευταίο απουσίαζε η canon) , σε όλα πλην 6400 και 25600 όπου μου φάνηκαν αρκετά κοντά τα δείγματα , υπερείχε η nikon . Όντως το δυναμικό εύρος της μεγάλης (για όγκο μιλώ δεν θέλω αντιπαραθέσεις) έκανε εμφανή την παρουσία του .

Έτσι και δεν έχεις φακό με σοβαρό πρόβλημα, εστιάζουν πάντα με ακρίβεια, ενώ και σε ταχύτητα δεν υστερούν πλέον πολύ (οκ σε single),

Υπάρχουν θέματα όμως , πχ ένα ελικόπτερο με τον 40-150 τέρμα ανοικτό δεν το έβλεπα στην οθόνη διότι ήταν θολή , με στραμμένη την pl5 προς την κατεύθυνσή του και πατώντας επαναλαμβανόμενα το κουμπί του κλείστρου με μικρές μετατοπίσεις της μηχανής , κατάφερα να εστιάσει , ήδη όμως ήταν πολύ κοντά μου και αναγκάστηκα να μαζέψω το ζουμ με αποτέλεσμα ξανά την θολή οθόνη (μεγάλη υπόθεση το οπτικό σκόπευτρο) .
Όλα αυτά με μονό σημείο εστίασης , καθώς στο προηγούμενο που είχα τα πολλά σημεία εστίαζε σε καλώδια που ήταν πιο κοντά η κεραίες .

Οι ζουμ φακοί σου πάντως δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο σε ποιότητα εικόνας, αν και βολικότατοι κατά τα άλλα.
Αν βάλεις και ευελιξία λόγω σπαστών οθονών κλπ, είναι ...πολυσουγιάδες.

Ναι γνωρίζω περί ζουμ φακούς , όμως θα μπορούσα από ποιότητα εικόνας (δεν έχουν και τόσο τρανταχτή διαφορά) σίγουρα να ζήσω με τον 14-42 σε σχέση με τον Lumix 14/2.5 , βέβαια το 2.5 με το 3.5 και η φορητότητα είναι θέμα , για αυτό και είναι μόνιμα φορεμένος ο μικρός .

Φυσικά συμφωνώ απόλυτα με το σχόλιό σου περί πολυσουγιάδων και μάλιστα στην περίπτωση της pl5 ............Ελβετικών !!!

Το βασικό συμπέρασμα όμως ήταν ένα: ότι και η "χειρότερη" από αυτές - η e-pm2 - είναι σε θέση να δώσει φωτογραφίες εξαιρετικής ποιότητας, που χρειάζονται ενδελεχή έλεγχο προκειμένου να δεις διαφορές σε σχέση με τις άλλες.

Εάν δεν υπάρχει αντιπαράθεση είναι έτσι ακριβώς , όταν όμως βλέπω σε μια φωτογραφία το λευκό να μην είναι αυτό που θέλω αλλά ελαφρώς γκρίζο (για τα μάτια και την οθόνη μου βέβαια) τότε μου περνά από το μυαλό , πως θα ήταν εάν την είχα βγάλει με μια d7100 , η οποία στα raw που είδα ,έχει λευκότερα λευκά (σαν διαφήμιση απορρυπαντικού μου ακούγεται).


Πως αλλιώς να χαρακτηρίσω το γεγονός ότι τραβάς π.χ. "χεράτα" με μια m4/3 σε αστικό περιβάλλον με βραδινό-χαμηλό φωτισμό, φακό τον 14/2,5, iso 800 και παίρνεις "επαγγελματικά" αποτελέσματα?

Πριν σας γνωρίσω , δεν μπορούσα να φανταστώ πως με μηχανή τσέπης θα είχα όντως τέτοιο αποτέλεσμα .

Έχετε δει μια D7000 δίπλα σε pen? Ή πως αντιδρά ο κόσμος όταν στρέψεις πάνω του μια DSLR - ειδικά τέτοιου μεγέθους?

Στους κύκλους που κινούμαι , σχολικές γιορτές , εκδηλώσεις με χορευτικά (όπου συμμετέχει ο μεγάλος μου) , μπορώ να πω πως κινούμουν πιο άνετα με την pentax k100d και τον tamron 28-200 , τύγχανα σεβασμού ένα πράμα , άσε που μόλις την σήκωνα κάποιοι έκαναν χώρο μη ενοχλήσουν τον επαγγελματία .......................η φοβόταν το κανόνι ? :flipout:

Οπότε πριν ξοδευτείτε, σκεφθείτε τι θέλετε να κάνετε με το αντικείμενο του πόθου σας...

Όλα ???
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,380
Αθήνα
Φίλε Κώστα αν σου γκριζάρουν τα λευκά μάλλον θέλεις λίγη υπερέκθεση (έως πολύ ανάλογα με τον τρόπο φωτομέτρησης και το περιβάλλον). Προσωπικά έχω exposure shift +0,3 μόνιμα, και την ημέρα υπερεκθέτω +0,3 έως και +1. Το βράδυ αν έχω φωτεινές πηγές μέσα στο καρέ, ανάποδα! Για τα υπόλοιπα, "ο Θεός αγαπάει την ποικιλία..." όπως είπε ο Morgan Freeman στο "Bruce Almighty" :cool4:
 

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,405
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Η επεξεργασία RAW αλλάζει τα δεδομένα .........

Eιναι γνωστο εδώ και χρόνια οτι η Adobe εχει δωσει προτεραιοτητα στους μεγαλους κατασκευαστες και εχει ετοιμα προφιλ για την επεξεργασια των RAW και πολυ καλυτερη συμβατοτητα με τις μηχανες αυτων, μολις προσφατα στο Lightroom δοθηκαν ετοιμα colour profile για Οlympus (μ4/3 και Ε-5 , το εχω ανοιξει ως νημα καπου) τα οποια μονο σου πρεπει να εφαρμοσεις ειδαλως αν δεις το RAW σκετο ειναι πολυ πιο φλατ και πολλες φορες με περισσοτερο θορυβο αφου ενεργοποιει απο μονο του αυξηση στην οξυτητα απο το default profile του Lightroom. Τι εννοω με αυτο, θες περισσοτερη δουλεια στο RAW των Olympus για να παρεις καλυτερα αποτελεσματα απο οτι στο Jpeg τους σε σχέση με την δουλεια που θελεις σε RAW αλλων κατασκευαστων που ομως δεν εχουν συνηθως και το καλυτερο Jpeg και αναγκαστικα πρεπει να κανεις χρηση RAW editor.
Για αυτο οσοι αγοραζουν Fuji, Olympus δουλευουν πολυ με Jpeg κανοντας ελαχιστη επεξεργασια και λιγοτερο με RAW εκει που εχει γινει λαθος φωτομετρηση ή εκει που θες να ξεζουμισεις λεπτομερεια.

Ειμαι σιγουρος οτι το Auto White Balance καθε μηχανης δεν ειναι το ιδιο ακριβες οποτε και τα λευκα και εξαρταται απο το αν η μηχανη εχει αναλογο εξωτερικο αισθητηρα κλπ. και σιγουρα το AWB μιας Ε-PM2 ειναι χειροτερο απο αυτο μιας Dslr κατηγοριας της 7000 αλλά υπαρχει και το CWB για δυσκολους φωτισμους, αν ομως πηρες τα δειγματα απο το Dpreview δεν ξερεις επισης αν εχει στην Ε-PM2 ενεργη την επιλογη που υπαρχει στα μενου για AWB με Warm Colour που δινει μια κιτρινιλα για πιο ζεστα χρωματα (το εχουμε ολοι στο OFF για τον λογο αυτο), αν δεις σχεδόν ολα τα δειγματα απο τελευταιες Olympus παρουσιαζουν το ιδιο και στο RAW οταν το ανοιγεις με το Lightroom τσιμπαει αρχικα τις ρυθμισεις του WB απο το Jpeg .

Αυτο που δεν καταλαβα καθολου ειναι πως σου δινει θολουρα ο 40-150 στην Ε-PL5 με μονο σημειο και SAF αφου εστιαζει πριν αναπνευσεις με ακριβεια εκτος αν δες εχεις φως καθολου ή εστιαζεις σε επιφανεια με απουσια τελειως κονταστ - κατι δεν κανεις καλα ή το σημειο εστιασης σου μπερδευευται και εστιαζει αλλου, αυτο μπορει να συμβαινει αν το σημειο ειναι μεγαλο και ο στοχος μικρος και εστιαζεις καπου αλλου ...
 
Last edited:

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,405
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Η επεξεργασία RAW αλλάζει τα δεδομένα .........

Φίλε Κώστα αν σου γκριζάρουν τα λευκά μάλλον θέλεις λίγη υπερέκθεση (έως πολύ ανάλογα με τον τρόπο φωτομέτρησης και το περιβάλλον). Προσωπικά έχω exposure shift +0,3 μόνιμα, και την ημέρα υπερεκθέτω +0,3 έως και +1. Το βράδυ αν έχω φωτεινές πηγές μέσα στο καρέ, ανάποδα!

Πολυ κουραση βρε Δημήτρη σε λίγο καιρό θα κουνας βλέφαρο και θα ειναι έτοιμο το παστίτσιο : http://www.43rumors.com/olympus-patent-discloses-variable-exposure-time-for-different-imaging-areas/
 

kosmous

Supreme Member
17 June 2006
4,464
Δημήτρη μάλλον ξέχασα πως επηρεάζει τα λευκά η έκθεση , αν και θυμάμαι πάντα πως στα χιόνια θέλει + για να μη βγουν γκρίζα , θα δοκιμάσω μόλις πάω σπίτι το +3 ή αναλόγως για να δω τα λευκά .

Κώστα θα ψάξω στις ρυθμίσεις για το warm colour στο awb να δω πως το έχω .
Όσο για το ελικόπτερο , όντως ήταν μικρό σε σχέση με το απέραντο φόντο του συννεφιασμένου ουρανού , το σύστημα εστίασης έφτασε στα όριά του.
 
Last edited:

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,380
Αθήνα
+3 θα στα κάψει όλα! Ξεκίνα με +1 και παίξε με μισό στοπ συν-πλην...

Κώστα, τι να πω? Helmut Newton θα γίνουμε όλοι (οι κορμάρες λείπουν μόνο... :flipout:)...
 

nicksoti

AVClub Addicted Member
14 April 2013
1,911
Με αφορμή τα γραφόμενα του kbouk, είναι αλήθεια ότι τα χρωματικά προφίλ εισόδου είναι η πολύ σημαντικά, σε βαθμό που απορείς ώρες ώρες με τις διαφορές που μπορείς να δεις..

Λίγο off topic, θα πλατιάσω κι άλλο μιας και το "σηκώνει" νομίζω το thread.. Ένα μικρό tip για χρήση των προφίλ της adobe σε άλλα προγράμματα, σε περίπτωση που δεν δουλεύει κάποιος lightrooom.

- Εγκαθιστούμε το δωρεάν dng converter, όπου εγκαθιστά όλα τα τελευταία .dcp profiles στον υπολογιστή.
- Με το opensource dcp2icc μετατρέπουμε το .dcp σε .icc. Σε linux το έχω δουλέψει, αλλά νομίζω πως υπάρχει και έκδοση windows. Μάλιστα, ανάλογα το profile μπορούμε στην εντολή να επιλέξουμε και θερμοκρασία λευκού.
- Ονομάζουμε το παραγόμενο αρχείο όπως θέλουμε, και το ορίζουμε ως προφίλ εισόδου στο αγαπημένο μας πρόγραμμα :)

Μπορούμε να πειραματιστούμε και με προφίλ από άλλες φωτογραφικές στα αρχεία της δικής μας. Εγώ στο aftershot, έχω ένα προφίλ από canon που το χρησιμοποιώ στα "δυσκολα" σε αρχεία Nikon.... Μιλάμε για "σώσιμο" κατά περίπτωση άφλασων φωτογραφιών με 2-3 στοπ υποέκθεση στην επιδερμίδα, ή καμένα πεζοδρόμια σε ντάλα ήλιο να εμφανίζονται ως δια μαγείας τα όρια των πλακών..

Και τελικά με όλα αυτά απορείς αν οι μετρήσεις θορύβου των μηχανών είναι ένα τόσο απόλυτο νούμερο... έχει να κάνει με τον κορεσμό των χρωμάτων στο προφίλ, με τh μετάβαση από τον ένα χρωματικό χώρο στον άλλο... το δυναμικό εύρος του αισθητήρα έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία, αλλά και αυτό σχετικό είναι ανάλογα το πρόγραμμα επεξεργασίας.
 

kosmous

Supreme Member
17 June 2006
4,464
Επανέρχομαι μετά από δοκιμές στο λευκό , είχα απορία γιατί δεν μπορούσα να συνεφέρω τα λευκά με το lightroom , αφού όταν τραβάς σε raw μπορείς να διορθώσεις σε ένα βαθμό την έκθεση .
Ο λόγος , όπως ανέφερε στο post #7 o Κώστας (kbouk) << AWB με Warm Colour που δινει μια κιτρινιλα για πιο ζεστα χρωματα (το εχουμε ολοι στο OFF για τον λογο αυτο)>> .
Ρύθμισα λοιπόν το παραπάνω στο off (δυστυχώς το είχα on) και πραγματικά έχω το λευκό που ήθελα χάνοντας λίγο από το έντονο των χρωμάτων , το οποίο όμως το διόρθωσα εύκολα βάζοντας ρύθμιση από natural σε vivid από το μενού της οθόνης ρυθμίσεων κατά την λήψη .
Άβυσσος οι ρυθμίσεις της μηχανής , άραγε χρειάζονται όλες αυτές ?
 

dstil

AVClub Addicted Member
29 December 2011
1,589
Αθήνα
άρα τελικά η επεξεργασία raw δε σου αλλαξε και τοσο τα δεδομενα. αφου τελικά ήταν απλά θεμα ρυθμίσεων.

@nicksoti
αν ειχες χρονο/ορεξη/διαθεση θα ηταν πολυ χρησιμο να γραψεις εναν οδηγο για workflow επεξεργασίας raw σε linux περιβαλλον.
Πως ακριβως κανεις την εισαγωγη των προφιλ (με περιγραφη γαι "ηλιθιους" που λενε και οι ξενοι)
τι προγραμματα χρησιμοποιεις μετα (rawtherapee, ufraw, gimp) κτλ.
Εγω προσπαθησα σε Λινουξ καπως αλλα κολλησα.
δεν ειχα ουτε τα προφιλ, ουτε γνωση του User Interface του ufraw που το βρηκα δυσκολο, και το jpeg που εβγαζα απο το ufraw δεν ειχε το περιθωριο που ηθελα για περαιτερω επεξεργασία στο GIMP.
Βεβαια τωρα εξασκηθηκα λιγο με τα προιοντα της adobe και ισως αν επιστρεψω σε Λινουξ να μου φανει πιο ευκολο.
 

nicksoti

AVClub Addicted Member
14 April 2013
1,911
Eίναι μεγάλη ιστορία στο linux... δεν έχει να κάνει με το λειτουργικό, αλλά με τις εφαρμογές τις ίδιες. Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να μεταβεί κάποιος σε linux για επεξεργασία raw, εφ' όσον χρησιμοποιεί μια καλή εμπορική εφαρμογή σε windows. Το μόνο κέρδος που θα έχει είναι κάποιες γνώσεις, ειδικά για τα προφίλ, τους χρωματικούς χώρους κλπ, αφού αναγκαστικά πρέπει να διαβάσεις λίγο παραπάνω. Σε linux επεξεργάζομαι, επειδή κάνω και όλα τα υπόλοιπα εκεί. Αλλιώς είναι λίγο ταλαιπωρία...

Σε opensource πρόγραμμα, το πιο ολοκληρωμένο και εξελιγμένο είναι το darktable. 4x32bit floating point buffers, υποστηρίζει opencl, πολύ ολοκληρωμένο και πλήρες περιβάλλον... που φέρνει αρκετά σε lightroom. Θεωρείται κορυφαίο ακόμα και σε σχέση με εμπορικές εφαρμογές.. Ωστόσο ούτε το workflow του με βόλεψε ποτέ, και έχει μερικά μικρά αλλά εκνευριστικά bugs.

Το photivo είναι αξιοπρεπέστατο opensource, πανεύκολο, με πολλά προφίλ μηχανών icc (τα έχω στη συλογή μου των icc profiles και κατά περίπτωση τα χρησιμοποιώ σε άλλα προγράμματα). Έχει πολύ καλή διαχείριση θορύβου, αλλά είναι για να επεξεργαστείς 5-10 φωτογραφίες το πολύ γιατί είναι αργό.

Το digikam του KDE, μαζί και το ενσωματωμένο "κομμάτι" του showphoto, είναι επίσης ολοκληρωμένη σουίτα, κάνει τα πάντα, έχει τα πάντα, ενημερώνεται και υποστηρίζεται διαρκώς, άπειρα plug-ins. Χρονοβόρο όμως. Μόνο το showphoto χρησιμοποιώ (υπάρχει και σε standalone), που είναι ταμάμ για σφαιράτη τονική και χρωματική μιας φωτογραφίας επιλέγοντας από προκάτ αυτοματισμούς.

Το rawtherappe καλό επίσης, αλλά με ακόμα περισσότερα bugs.

Ουσιαστικά, όλα τα παραπάνω - και πολλά ακόμα - είναι front-end του dcraw που είναι η βασική μηχανή επεξεργασίας raw σε linux.

Υπάρχει και το ιδιόρυθμο lightzone, που έχω την εντύπωση ότι ΑΝ το μάθεις κάνεις παπάδες, αλλά έμεινα με την απορία, δεν το άντεξα....

Για μαζική διαχείριση φωτογραφιών, εγώ χρησιμοποιώ το aftershot pro της corel. Εϊναι η μόνη εφαρμογή που έχω πληρώσει σε linux, αλλά φθηνή (κάπου 50 ευρώ). Πανεύκολο workflow, σχετικά λίγα αλλά χρησιμότατα plugins που κάνουν δουλειά όμως, απλά κορυφαία ταχύτητα ειδικα στο preview - ίσως και λόγω υποστήριξη opencl, ακόμα και απ' ευθείας από τα source folders χωρίς δημιουργία καταλόγων, extra φακέλων και άλλα περίπλοκα που απεχθάνομαι, πανευκολη και αποτελεσματική χρήση layers για τοπικές διορθώσεις στα πάντα με 3 κλικ (μέχρι και τοπικο white balance πανεύκολο). Τα 2 σημαντικά μείον, δεν αναβαθμίζεται συχνά - για την ακρίβεια σπανιότατα - και τα χρωματικά προφίλ εισόδου είναι μεν εντυπωσιακά με πολύ contrast, μια χαρά αν η έκθεσή σου είναι σωστή, αλλά στα "δύσκολα" κάνω το κολπάκι που ανέφερα παραπάνω, είτε με προφίλ του photivo, είτε με προφίλ της adobe. Είναι η μόνη "επώνυμη" εφαρμογή που έχει έκδοση για linux. Να σημειώσω ότι όσο αφορά τα αρχεία από canon, είναι το αγαπημένο μου, υπάρχουν φορές που με ένα auto levels ή auto contrast, και αυτό αν, είμαι ικανοποιημένος.

Συνεπώς το μόνο αναλυτικό tutorial που μπορώ να κάνω, από το άνοιγμα μέχρι το σώσιμο και την ονομασία των jpeg, είναι για το aftershot, που υπάρχει όμως και σε windows και δεν νομίζω ότι ενδιαφέρει πολλούς, απλά εμένα με βολεύει. Δεν νομίζω ότι είναι καλύτερο του lightroom, είναι όμως σίγουρα ταχύτερο ειδικά σε linux, και για μένα αυτό μετρά μιας και δεν έχω δυνατό μηχάνημα (ΑΜD 2πύρινο A-κάτι με ενσωματωμένη υποστήριξη opencl).

Για τελική επεξεργασία σε tiff ή jpeg, το gimp είναι υποδεέστερο του photoshop.
 

kosmous

Supreme Member
17 June 2006
4,464
Απάντηση: Re: Η επεξεργασία RAW αλλάζει τα δεδομένα .........

άρα τελικά η επεξεργασία raw δε σου αλλαξε και τοσο τα δεδομενα. αφου τελικά ήταν απλά θεμα ρυθμίσεων.

Δεν κατανόησες την έννοια του τίτλου μάλλον , ή ίσως δεν εκφράστηκα σωστά .

Το δεδομένο ήταν για εμένα , πως δεν έχω τον χρόνο και την διάθεση να ασχοληθώ με όλα όσα γράψατε εσύ και ο nicksoti στα δύο παραπάνω μηνύματα (από τα οποία ελάχιστα έως καθόλου κατάλαβα) , έτσι επέλεξα σύστημα με καλό jpg .
Δοκίμασα αυτές τις ημέρες ένα απλό πέρασμα από το lightroom αρχείων raw της pl5 , πειράζοντας μόνο κάποιες από τις παραμέτρους που άλλαζα και στα jpg (clarity exposure vibrance noise saturation) .
Βρέθηκα μη ξέροντας πως δεν χρειάζεται να κάνω κάτι περισσότερο , με αρκετά καλύτερο τελικό jpg από αυτό της μηχανής .
Έως τώρα νόμιζα διαβάζοντας ποστ σαν τα δύο δικά σας πιο πάνω , πως έπρεπε να βρω χρωματικά προφίλ ανάλογα με την μηχανή και τον φακό και μετά να μετατρέψω το raw σε jpg εφαρμόζοντάς τα και κατόπιν να επεξεργαστώ τα jpg .
Πουθενά δεν έτυχε να διαβάσω πως κάνοντας την ίδια διαδικασία στο lightroom με τα jpg , το raw μετατρέπεται αυτόματα χωρίς να κάνω κάτι άλλο .
Μπορώ πλέον να χρησιμοποιήσω όποια μηχανή θέλω μην ανησυχώντας για το jpg , αφού εγώ θα το δημιουργώ με 5 μόνο κλικ.
 
Last edited:
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
...

τι προγραμματα χρησιμοποιεις μετα (rawtherapee, ufraw, gimp) κτλ.
Εγω προσπαθησα σε Λινουξ καπως αλλα κολλησα.
δεν ειχα ουτε τα προφιλ, ουτε γνωση του User Interface του ufraw που το βρηκα δυσκολο, και το jpeg που εβγαζα απο το ufraw δεν ειχε το περιθωριο που ηθελα για περαιτερω επεξεργασία στο GIMP.
Βεβαια τωρα εξασκηθηκα λιγο με τα προιοντα της adobe και ισως αν επιστρεψω σε Λινουξ να μου φανει πιο ευκολο.

Το RawTherapee μπορεί να χρησιμοποιεί αυτούσια τα dcp profile της Adobe χωρις μετατροπές .. οπως και user made dcps.
 

dstil

AVClub Addicted Member
29 December 2011
1,589
Αθήνα
Eίναι μεγάλη ιστορία στο linux... δεν έχει να κάνει με το λειτουργικό, αλλά με τις εφαρμογές τις ίδιες. Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να μεταβεί κάποιος σε linux για επεξεργασία raw, εφ' όσον χρησιμοποιεί μια καλή εμπορική εφαρμογή σε windows. Το μόνο κέρδος που θα έχει είναι κάποιες γνώσεις, ειδικά για τα προφίλ, τους χρωματικούς χώρους κλπ, αφού αναγκαστικά πρέπει να διαβάσεις λίγο παραπάνω. Σε linux επεξεργάζομαι, επειδή κάνω και όλα τα υπόλοιπα εκεί. Αλλιώς είναι λίγο ταλαιπωρία...

Σε ευχαριστώ πολύ nicksoti. Και αυτά τα λίγα που μου είπες με βοήθησαν αρκετά.
Υπάρχουν σοβαροί λόγοι να πάει κάποιος σε Λίνουξ στην φωτογραφία παρόλο που υπάρχουν πολύ καλύτερες εφαρμογές:

1) μικρότερες απαιτήσεις σε πόρους άρα φτηνότεροι υπολογιστές!!! Κρίση έχουμε! καλύτερα να μαζέψω λεφτά για την d7100!!!

2) νομιμότητα!!!!! όπως αντιλαμβάνεσαι από το σύνολο των ερασιτεχνών που χρησιμοποιούν εμπορικά προγράμματα, λίγοι τα έχουν πληρώσει.
Εγώ στον υπολογιστή της δουλειάς μου με τον οποίο είμαι παντρεμένος, δεν μπορώ (και δε θέλω) να βάλω προγράμματα για προσωπική χρήση αν είναι πειρατικά. Οπότε έχω μόνο freeware και opensource.
Ευτυχώς είχε βγει σε προσφορά σαν freeware το Perfect effects και είδα φως (όμως πολύ αργό στα raw και βαρύ) - έχει και adjustment layers (μάσκες) σαν του πανάκριβου photoshop.
Dual boot Linux έχω και μου είναι πιο εύκολο/χρήσιμο/επιθυμητό να βρω ένα καλό workflow για Linux. Θα αρχίσω με αυτά που είπες και θα το κοιτάξω.

3) για τους επαγγελματίες δε ξέρω...μου έχουν δώσει την αίσθηση ότι πάνε στα δημοφιλή και στα ακριβά ενώ υπάρχουν και πιο φτηνές και εύχρηστες εφαρμογές που θα τους γλυτώσουν χρόνο (όπως είπες για παράδειγμα σε λειτουργίες καταλόγου). φοβούνται να πειραματιστούν; τι να πω δε ξέρω.

Υ.Γ. πάντως μου φαίνεται ότι τα φτηνά προγράμματα (<100 ευρώ) είναι η καλύτερη επιλογή.

@kosmous
Εννοώ δεν σου άλλαξε τα δεδομένα όσον αφορά την κατηγοριοποίηση του ποιά μηχανή είναι καλύτερη. Αφού τελικά πήρες καλό αποτέλεσμα και από την Olympus. Αν κατάλαβα καλά στο πρώτο άρθρο έλεγες ότι λόγω raw η Νικον για εσένα πήγε πρώτη. Αλλά μετά την επιλογή των κατάλληλων ρυθμίσεων στο raw, είδες ότι και η Olympus μια χαρά μηχανή είναι. Anyway, δεν έχει σημασία αυτό.
Εν κατακλείδι, αν κάνεις απλή επεξεργασία (whitebalance, saturation, crop, κτλ), τότε μπορείς να κοιτάξεις και άλλες επιλογές πέρα από lightroom όπως τα opensource που ανέφερε ο nicksoti και άλλα εμπορικά όπως το aftershot pro. Θα το ψάξω λιγάκι παραπάνω γιατί το lightroom αν και φτηνό και προσιτό σε εμάς τους ερασιτέχνες (μιλώ για νόμιμα αντίτυπα), είναι αργό κατά τη γνώμη μου.
Όλα έχουν τις ίδιες βασικές ρυθμίσεις στην επεξεργασία raw.

@ Γιαρίμης Ηλίας.
Σε ευχαριστώ. Το είχα διαβάσει κάπου αλλά ήμουν και εγώ φρέσκος στο raw (πρόσφατα δηλαδή) και είχα αλλάξει ήδη σε εμπορικά προγράμματα. Θα το ξανακοιτάξω όμως.
 

NtinNton

Supreme Member
8 September 2008
3,281
Το LR έχει πράγματι απαιτήσεις για σχετικά καλό μηχάνημα, ειδικά αν μιλάμε για πολλές φωτογραφίες. Από την άλλη υπάρχουν τρικ (μειωμένη ανάλυση στα thumbs κ.λ.π) που βελτιώνουν λίγο την ταχύτητα, η οποία πάντως για εμάς τους ερασιτέχνες δεν νομίζω ότι έχει και πολύ σημασία
 

kosmous

Supreme Member
17 June 2006
4,464
Απάντηση: Re: Η επεξεργασία RAW αλλάζει τα δεδομένα .........

@kosmous
Αν κατάλαβα καλά στο πρώτο άρθρο έλεγες ότι λόγω raw η Νικον για εσένα πήγε πρώτη. Αλλά μετά την επιλογή των κατάλληλων ρυθμίσεων στο raw, είδες ότι και η Olympus μια χαρά μηχανή είναι.

Ναι μια χαρά είναι πλέον , ειδικά μετά και τις ρυθμίσεις πάνω στην μηχανή περί warm colour και +0,3EV . Τα δεδομένα ήταν πως ενώ πάντα ήθελα μια nikon , την είχα βγάλει από το μυαλό μου λόγω αδυναμίας μου στην επεξεργασία raw και τώρα ξαναφουντώνει το αίσθημα σε δύσκολες όμως οικονομικά εποχές .