- 19 June 2006
- 35,671
Το νήμα ξεκινάει εξ’ αφορμής του ενδιαφέροντος πολλών μελών για τον νέο προβολέα της BenQ, αλλά, μπορούμε να συζητήσουμε για κάθε θέμα σχετικό και συναφές με τον τίτλο του.
Ας αρχίσουμε με μια γενική αρχή στον κόσμο της βιντεοπροβολής, τουλάχιστον της εμπρόσθιας προβολής που ενδιαφέρει τον πολύ κόσμο:
Έχω φως? Κάνω ό,τι θέλω.
Δεν έχω? Πάω γι’ άλλα...
Η αρχή αυτή στηρίζεται στο γεγονός ότι κατά την βιντεοπροβολή πρέπει να λαμβάνουμε συγκεκριμένο ποσό φωτός από την ανάκλαση της δέσμης στην οθόνη μας. Το νούμερο αυτό κυμαίνεται ανάμεσα στα 12 και 22 FL, λαμβάνοντας υπόψη τις προδιαγραφές κατά THX (12 – 16 FL) και SMPTE (12 – 22 FL). Τα FL είναι μια γενική μονάδα μέτρησης λαμπρότητας (Luminance), ήτοι φως μετρημένο εξ’ ανακλάσεως από μια επίπεδη επιφάνεια. Η λαμπρότητα, επίσης, μετριέται σε τιμές nits. Η φωτεινότητα (Illuminance) από την άλλη πλευρά μιας φωτεινής πηγής, μετριέται σε Lumens και Lux. Η μαθηματική σχέση ανάμεσα σε αυτές τις 4 τιμές είναι η κάτωθι:
lux = (projector lumen output)/(screen area in m^2)
(lux * SG)/pi = nits
SG = (pi * nits)/lux
1FL=10,76 lux
1FL=3,426 nits
1nit=3,14 lux
1nit=0,292 FL
SG = Screen Gain
Pi = 3,14
Δίνω και μερικές στρογγυλές τιμές:
1 m^2 = Οθόνη 16:9 61'' (ίντσες) = 134cm x 75cm
2 m^2 = οθόνη 16:9 85'' (ίντσες) = 189cm x 106cm
3 m^2 = οθόνη 16:9 104'' (ίντσες) = 231cm x 130cm
4 m^2 = οθόνη 16:9 121'' (ίντσες) = 267cm x 150cm
5 m^2 = οθόνη 16:9 135'' (ίντσες) = 298cm x 168cm
Το gain (κέρδος) είναι η δυνατότητα ανάκλασης του φωτός από μία σταθερή, επίπεδη επιφάνεια. Επειδή, είναι μεγάλο θέμα από μόνο του, δεν θα το αναλύσω διεξοδικά σε αυτό το ποστ. Ας το ορίσουμε σταθερά σαν 1 προς το παρόν.
Τι ψάχνουμε λοιπόν?
Ψάχνουμε από την οθόνη μας, ανεξαρτήτως ιντσών, να λαμβάνουμε 12 – 16 FL ή 41 – 54,8 nits. Το παραπάνω ποσό πρέπει να το παίρνουμε από το κέντρο της οθόνης μας (διότι δεν έχουμε το ίδιο φως σε όλη την επιφάνεια. Στις άκρες είναι λιγότερο).
Οι παραπάνω τύποι απαντούν και στο ερώτημα:
Πόσες ίντσες μπορώ να ανοίξω στον χώρο μου? (αν υποτεθεί ότι δεν υπάρχει πρόβλημα τοποθέτησης του προβολέα και ο προβολέας μπορεί να στηθεί οπουδήποτε ανοίγοντας όποιο κάδρο επιθυμούμε).
Δεν μακρηγορώ άλλο με τα θεωρητικά και πάω στα απολύτως πρακτικά. Ο 1070 είναι ένας πολύ φωτεινός προβολέας. Το πόσο φωτεινός είναι εξαρτάται από το πόσο ζουμ του δίνουμε (θέση τοποθέτησης) καθώς και σε ποιο mode παίζουμε (cinema, standard, dynamic κ.λ.π.). Επίσης, σημαντικό θέμα είναι αν θα τον καλιμπράρουμε ή όχι (οι καλιμπραρισμένοι προβολείς στην πλειονότητά τους χάνουν φως σε σχέση με τις default ρυθμίσεις). Υπολογίζω ότι ο εν λόγω προβολέας καλιμπραρισμένος πρέπει να παίζει γύρω στα 1000 κάτι Lumens. Ακαλιμπράριστος διαβάζω ότι είναι πολύ πιο φωτεινός.
Επομένως, βγάλτε τα κομπιουτεράκια και ξεκινάτε τις πράξεις για να δείτε τι φως δίνει με τις ίντσες που προτιμάτε στον χώρο σας.
Προς το παρόν σταματώ εδώ, αλλά, θα πούμε πολλά και διάφορα ακόμη!!
Ας αρχίσουμε με μια γενική αρχή στον κόσμο της βιντεοπροβολής, τουλάχιστον της εμπρόσθιας προβολής που ενδιαφέρει τον πολύ κόσμο:
Έχω φως? Κάνω ό,τι θέλω.
Δεν έχω? Πάω γι’ άλλα...
Η αρχή αυτή στηρίζεται στο γεγονός ότι κατά την βιντεοπροβολή πρέπει να λαμβάνουμε συγκεκριμένο ποσό φωτός από την ανάκλαση της δέσμης στην οθόνη μας. Το νούμερο αυτό κυμαίνεται ανάμεσα στα 12 και 22 FL, λαμβάνοντας υπόψη τις προδιαγραφές κατά THX (12 – 16 FL) και SMPTE (12 – 22 FL). Τα FL είναι μια γενική μονάδα μέτρησης λαμπρότητας (Luminance), ήτοι φως μετρημένο εξ’ ανακλάσεως από μια επίπεδη επιφάνεια. Η λαμπρότητα, επίσης, μετριέται σε τιμές nits. Η φωτεινότητα (Illuminance) από την άλλη πλευρά μιας φωτεινής πηγής, μετριέται σε Lumens και Lux. Η μαθηματική σχέση ανάμεσα σε αυτές τις 4 τιμές είναι η κάτωθι:
lux = (projector lumen output)/(screen area in m^2)
(lux * SG)/pi = nits
SG = (pi * nits)/lux
1FL=10,76 lux
1FL=3,426 nits
1nit=3,14 lux
1nit=0,292 FL
SG = Screen Gain
Pi = 3,14
Δίνω και μερικές στρογγυλές τιμές:
1 m^2 = Οθόνη 16:9 61'' (ίντσες) = 134cm x 75cm
2 m^2 = οθόνη 16:9 85'' (ίντσες) = 189cm x 106cm
3 m^2 = οθόνη 16:9 104'' (ίντσες) = 231cm x 130cm
4 m^2 = οθόνη 16:9 121'' (ίντσες) = 267cm x 150cm
5 m^2 = οθόνη 16:9 135'' (ίντσες) = 298cm x 168cm
Το gain (κέρδος) είναι η δυνατότητα ανάκλασης του φωτός από μία σταθερή, επίπεδη επιφάνεια. Επειδή, είναι μεγάλο θέμα από μόνο του, δεν θα το αναλύσω διεξοδικά σε αυτό το ποστ. Ας το ορίσουμε σταθερά σαν 1 προς το παρόν.
Τι ψάχνουμε λοιπόν?
Ψάχνουμε από την οθόνη μας, ανεξαρτήτως ιντσών, να λαμβάνουμε 12 – 16 FL ή 41 – 54,8 nits. Το παραπάνω ποσό πρέπει να το παίρνουμε από το κέντρο της οθόνης μας (διότι δεν έχουμε το ίδιο φως σε όλη την επιφάνεια. Στις άκρες είναι λιγότερο).
Οι παραπάνω τύποι απαντούν και στο ερώτημα:
Πόσες ίντσες μπορώ να ανοίξω στον χώρο μου? (αν υποτεθεί ότι δεν υπάρχει πρόβλημα τοποθέτησης του προβολέα και ο προβολέας μπορεί να στηθεί οπουδήποτε ανοίγοντας όποιο κάδρο επιθυμούμε).
Δεν μακρηγορώ άλλο με τα θεωρητικά και πάω στα απολύτως πρακτικά. Ο 1070 είναι ένας πολύ φωτεινός προβολέας. Το πόσο φωτεινός είναι εξαρτάται από το πόσο ζουμ του δίνουμε (θέση τοποθέτησης) καθώς και σε ποιο mode παίζουμε (cinema, standard, dynamic κ.λ.π.). Επίσης, σημαντικό θέμα είναι αν θα τον καλιμπράρουμε ή όχι (οι καλιμπραρισμένοι προβολείς στην πλειονότητά τους χάνουν φως σε σχέση με τις default ρυθμίσεις). Υπολογίζω ότι ο εν λόγω προβολέας καλιμπραρισμένος πρέπει να παίζει γύρω στα 1000 κάτι Lumens. Ακαλιμπράριστος διαβάζω ότι είναι πολύ πιο φωτεινός.
Επομένως, βγάλτε τα κομπιουτεράκια και ξεκινάτε τις πράξεις για να δείτε τι φως δίνει με τις ίντσες που προτιμάτε στον χώρο σας.
Προς το παρόν σταματώ εδώ, αλλά, θα πούμε πολλά και διάφορα ακόμη!!