Πόσο φως? Πόσες ίντσες? Τι gain?

19 June 2006
35,671
Το νήμα ξεκινάει εξ’ αφορμής του ενδιαφέροντος πολλών μελών για τον νέο προβολέα της BenQ, αλλά, μπορούμε να συζητήσουμε για κάθε θέμα σχετικό και συναφές με τον τίτλο του.
Ας αρχίσουμε με μια γενική αρχή στον κόσμο της βιντεοπροβολής, τουλάχιστον της εμπρόσθιας προβολής που ενδιαφέρει τον πολύ κόσμο:

Έχω φως? Κάνω ό,τι θέλω.
Δεν έχω? Πάω γι’ άλλα...


Η αρχή αυτή στηρίζεται στο γεγονός ότι κατά την βιντεοπροβολή πρέπει να λαμβάνουμε συγκεκριμένο ποσό φωτός από την ανάκλαση της δέσμης στην οθόνη μας. Το νούμερο αυτό κυμαίνεται ανάμεσα στα 12 και 22 FL, λαμβάνοντας υπόψη τις προδιαγραφές κατά THX (12 – 16 FL) και SMPTE (12 – 22 FL). Τα FL είναι μια γενική μονάδα μέτρησης λαμπρότητας (Luminance), ήτοι φως μετρημένο εξ’ ανακλάσεως από μια επίπεδη επιφάνεια. Η λαμπρότητα, επίσης, μετριέται σε τιμές nits. Η φωτεινότητα (Illuminance) από την άλλη πλευρά μιας φωτεινής πηγής, μετριέται σε Lumens και Lux. Η μαθηματική σχέση ανάμεσα σε αυτές τις 4 τιμές είναι η κάτωθι:

lux = (projector lumen output)/(screen area in m^2)

(lux * SG)/pi = nits

SG = (pi * nits)/lux

1FL=10,76 lux

1FL=3,426 nits

1nit=3,14 lux

1nit=0,292 FL


SG = Screen Gain
Pi = 3,14

Δίνω και μερικές στρογγυλές τιμές:

1 m^2 = Οθόνη 16:9 61'' (ίντσες) = 134cm x 75cm

2 m^2 = οθόνη 16:9 85'' (ίντσες) = 189cm x 106cm

3 m^2 = οθόνη 16:9 104'' (ίντσες) = 231cm x 130cm

4 m^2 = οθόνη 16:9 121'' (ίντσες) = 267cm x 150cm

5 m^2 = οθόνη 16:9 135'' (ίντσες) = 298cm x 168cm


Το gain (κέρδος) είναι η δυνατότητα ανάκλασης του φωτός από μία σταθερή, επίπεδη επιφάνεια. Επειδή, είναι μεγάλο θέμα από μόνο του, δεν θα το αναλύσω διεξοδικά σε αυτό το ποστ. Ας το ορίσουμε σταθερά σαν 1 προς το παρόν.
Τι ψάχνουμε λοιπόν?


Ψάχνουμε από την οθόνη μας, ανεξαρτήτως ιντσών, να λαμβάνουμε 12 – 16 FL ή 41 – 54,8 nits. Το παραπάνω ποσό πρέπει να το παίρνουμε από το κέντρο της οθόνης μας (διότι δεν έχουμε το ίδιο φως σε όλη την επιφάνεια. Στις άκρες είναι λιγότερο).
Οι παραπάνω τύποι απαντούν και στο ερώτημα:

Πόσες ίντσες μπορώ να ανοίξω στον χώρο μου? (αν υποτεθεί ότι δεν υπάρχει πρόβλημα τοποθέτησης του προβολέα και ο προβολέας μπορεί να στηθεί οπουδήποτε ανοίγοντας όποιο κάδρο επιθυμούμε).

Δεν μακρηγορώ άλλο με τα θεωρητικά και πάω στα απολύτως πρακτικά. Ο 1070 είναι ένας πολύ φωτεινός προβολέας. Το πόσο φωτεινός είναι εξαρτάται από το πόσο ζουμ του δίνουμε (θέση τοποθέτησης) καθώς και σε ποιο mode παίζουμε (cinema, standard, dynamic κ.λ.π.). Επίσης, σημαντικό θέμα είναι αν θα τον καλιμπράρουμε ή όχι (οι καλιμπραρισμένοι προβολείς στην πλειονότητά τους χάνουν φως σε σχέση με τις default ρυθμίσεις). Υπολογίζω ότι ο εν λόγω προβολέας καλιμπραρισμένος πρέπει να παίζει γύρω στα 1000 κάτι Lumens. Ακαλιμπράριστος διαβάζω ότι είναι πολύ πιο φωτεινός.

Επομένως, βγάλτε τα κομπιουτεράκια και ξεκινάτε τις πράξεις για να δείτε τι φως δίνει με τις ίντσες που προτιμάτε στον χώρο σας.

Προς το παρόν σταματώ εδώ, αλλά, θα πούμε πολλά και διάφορα ακόμη!!
 

Panoramix

Moderator
Staff member
31 January 2012
11,464
Θεσσαλονίκη
χμχ... δηλαδή για 90 ίντσες 16/9 δηλαδή 2,0χ1,13=2,26m2 και 1000lumen προβολέα (τον οποίο δηλώνει 2000 η benq) έχω 1000/2,26=442lux τουτέστιν με gain 1 βγάζω 442/3,14=140nits? τριπλάσια από όσα θα έπρεπε να έχω? έχω κάνει κάποιο λάθος? Αυτό έρχεται με πανί?
 

apom

Established Member
Re: Απάντηση: Πόσο φως? Πόσες ίντσες? Τι gain?

Well done my boy!!!:SFGSFGSF:


Απάντηση:

Θες φιλτράκι ή γκρίζα οθόνη!!-bye-

Δηλαδή εάν τα nits που υπολογίζουμε με βάση την απόσταση και το άνοιγμα της οθόνης είναι πάνω από 54 θέλουμε γκρίζα οθόνη εάν κατάλαβα καλά?

και λέγοντας γκρίζα αυτές που αναφέρονται ως ματ-λευκό είναι αυτό που ψάχνουμε;
 

apom

Established Member
βρήκα και αυτό... στο internet

ποιό από τα 3;; να υποθέσω το τρίτο;;
-----------------
The different screen surfaces explained

Matt White

Matt white vinyl reflective surface diffuses projected light in all directions, so image can be seen from any angle. MW provides accurate colour rendition as well as superior clarity. Recommended for use with all high light output projection devices. Better in a low ambient light environment.
Gain = 1.1


Glass Bead


Spherical glass beads embedded in surface provide more reflection giving a brighter image compared to matt white. This brighter image is limited to a smaller viewing angle than matt white. Glass Bead screens will slightly alter the purity of the colours displayed... and will have 'sweet spots' where the picture is at its premium... the picture at other viewing angles can appear slightly darker (yet still lighter than a MW screen).

Gain = 2.5

Matt Grey

High-contrast Matt Grey, similar to Matt White, but with a darker surface designed to enhance the blacks of the projected images, even as whites and lighter colours are maintained. Performs well in ambient light condition. With a lower power projector the whites are not quite as bright as with other surface greys, but dark tone appear much darker.

Gain = 0.8
--------
 
19 June 2006
35,671
Απάντηση: Re: Απάντηση: Πόσο φως? Πόσες ίντσες? Τι gain?

Δηλαδή εάν τα nits που υπολογίζουμε με βάση την απόσταση και το άνοιγμα της οθόνης είναι πάνω από 54 θέλουμε γκρίζα οθόνη εάν κατάλαβα καλά?

και λέγοντας γκρίζα αυτές που αναφέρονται ως ματ-λευκό είναι αυτό που ψάχνουμε;

Προσωπικά, ακόμα και τα 54 nits τα θεωρώ πολλά και κουραστικά, αλλά, δεν είναι απαγορευτικά. Από 'κει και πάνω πάμε σε τιμές τηλεόρασης. Οι τιμές έτσι όπως προσδιοριστεί δεν είναι τυχαίες. Αν σκεφτείτε πόση επιφάνεια έχουν οι τηλεοράσεις και πόση οι οθόνες μπορείτε να καταλάβετε γιατί τα προβόλια με λιγότερο φως προσφέρουν αντίστοιχη αίσθηση φωτεινότητας με τις τηλεοράσεις.

Όσον αφορά το άρθρο με τις οθόνες, για να ξεμπερδεύουμε μια και καλή με τους αστικούς μύθους, δεν υπάρχουν οθόνες που να αυξάνουν το κόντραστ σε σταθερές συνθήκες περιβάλλοντος φωτισμού. Το κόντραστ το κάνουν τα μηχανήματα όχι οι οθόνες. Το θέμα είναι αν ο περιβάλλων χώρος μας, μας επιτρέπει να χαρούμε όλο το κόντραστ του προβολέα μας ή αυτό χάνεται από τις ανακλάσεις του χώρου μας. Σ' ένα κατάμαυρο δωμάτιο, είτε λευκή οθόνη βάλεις είτε γκρίζα, με κέρδος 0.8, 1, 1.4, 2.0, 2,5 ή ό,τι θέλετε, το ίδιο ακριβώς κόντραστ θα πάρεις.

Οι γκρίζες οθόνες με χαμηλό κέρδος είναι φτιαγμένες έτσι όχι για να ανακλούν λιγότερο φως (αφού το ποσοστό του φωτός που θέλουμε από την οθόνη μας είναι δεδομένο), αλλά, για να χειρίζονται καλύτερα τις δευτερογενείς ανακλάσεις από τους άσπρους τοίχους και ταβάνια μας.

Οι γκρίζες οθόνες με πολύ υψηλό κέρδος, τι κάνουν? Συγκεντρώνουν πάρα πολύ φως στο κέντρο ώστε να βγάλουν από το παιχνίδι τον περιβάλλοντα χώρο μιας και το φως δεν διαχέεται με τον ίδιο τρόπο προς όλες τις κατευθύνσεις αλλά μονάχα προς τους θεατές στην ευθεία. Τα θετικά αυτής της λύσης είναι ότι βγάζουμε σχεδόν εξ' ολοκλήρου εκτός παιχνιδιού τις δευτερογενείς ανακλάσεις από άσπρους τοίχους και ταβάνια με αποτέλεσμα να μην ''ξεπλένεται'' η εικόνα. Τα αρνητικά είναι ότι εφόσον συγκεντρώνεται το φως στο κέντρο, η δέσμη ανάκλασης μειώνεται (στενεύει) με αποτέλεσμα να μην έχουμε ομοιομορφία φωτεινότητας στην οθόνη μας αλλά το λεγόμενο hot spot το οποίο μεγαλώνει αναλογικά των ιντσών (όσο περισσότερες ίντσες, τόσο χειρότερο). Στα πλην, επίσης, είναι ότι μειώνεται σημαντικά η γωνία θέασης. Δηλαδή, αν το κέρδος στην ευθεία είναι π.χ. 2,5, στις 20 μοίρες μπορεί να πέφτει και στα μισά.
 

Takeshy

AVClub Enthusiast
22 August 2012
1,200
Γιάννη πολυ ενδιαφέρον το νήμα και σε ευχαριστούμε για άλλη μια φορα..με τέτοια θέματα θα κάνουμε το κομμάτι των προβολέων πολυ δυνατό..μπράβο :SFGSFGSF:
Ερώτηση,εάν ειναι γκρι η οθονη μας πως θα υπολογίσουμε τα τελικά nits?
 
19 June 2006
35,671
Απάντηση: Re: Πόσο φως? Πόσες ίντσες? Τι gain?

Γιάννη πολυ ενδιαφέρον το νήμα και σε ευχαριστούμε για άλλη μια φορα..με τέτοια θέματα θα κάνουμε το κομμάτι των προβολέων πολυ δυνατό..μπράβο :SFGSFGSF:
Ερώτηση,εάν ειναι γκρι η οθονη μας πως θα υπολογίσουμε τα τελικά nits?

Ωραία ερώτηση!!

Στα υπ' όψιν για απάντηση το βραδάκι!!:smile:
 
19 June 2006
35,671
Ας πούμε και δυο λόγια για το περιβόητο gain (κέρδος).
Θα πρότεινα σε όλους όσους γνωρίζουν Αγγλικά να επισκεφτούν αυτή τη σελίδα και να διαβάσουν το θαυμάσιο άρθρο του wbassett περί gain.

http://www.hometheatershack.com/for...ain-other-confusing-topics.html#axzz2IjmzRP5l

Θα προσπαθήσω να περιγράψω με απλά λόγια τι ακριβώς είναι και πως επηρεάζει τη θέαση καθώς και την επιλογή της κατάλληλης οθόνης για το χώρο μας.

Gain (κέρδος) είναι η αναλογία ποσοστού φωτός το οποίο ανακλάται από την οθόνη μας σε σχέση με δύο λευκά αναφορά όπως είναι το σουλφίδιο του βαρίου (θειούχο βάριο) ή το ανθρακικό μαγνήσιο (κιμωλία). Τα δύο αυτά υλικά θεωρούνται ως η αναφορά ανάκλασης του λευκού Λαμπερτιανού φωτός υπό την έννοια ότι το ανακλώμενο φως διαχέεται ομοιόμορφα και με την ίδια φωτεινότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Μια οθόνη, λοιπόν, με gain 1 σημαίνει ότι ανακλά το ίδιο ποσό φωτεινότητας με μια επιφάνεια από κιμωλία.

Τι είναι, λοιπόν, το gain? Μια αναφορά, ένα στάνταρντ σχετικά με τη φωτεινότητα που λαμβάνουμε από κάθε επιφάνεια (και όχι μόνο οθόνες) στην οποία ανακλάται φως. Κάθε υλικό έχει κέρδος, από πολύ μικρό μέχρι τεράστιο. Π.χ. μια μαύρη πέτρα μέχρι εναν καθρέφτη. Έτσι δημιουργήθηκε μια αναφορά ώστε να εκτιμούμε και να καταλαβαίνουμε πόσο είναι το ανακλώμενο φως. Όπως είναι κατανοητό, δύο παράγοντες παίζουν ρόλο στο κέρδος των υλικών:
Ένα είναι η επίστρωσή του και τα στοιχεία που το απαρτίζουν καθώς και το πόσο συμπαγή είναι αυτά ώστε να απορροφάται το μικρότερο ποσοστό φωτός,
Και δεύτερον το χρώμα.

Γι’ αυτό το λόγο, μπορεί να έχουμε γκρίζες ή σκούρες οθόνες με υψηλό κέρδος και λευκές οθόνες με χαμηλότερο. Αν παίζαμε μόνο με τα χρώματα, κάτι τέτοιο θα ήταν ακατανόητο και δεν θα μπορούσε να συμβεί. Από την άλλη, δεν υπάρχουν άχρωμα υλικά.
Αμέσως-αμέσως γεννιέται η εξής απορία...


Ωραία, το gain 1 είναι το ποσοστό του φωτός που μας γυρνάει η κιμωλία. Και που ξέρω εγώ πόσο είναι αυτό??


Μετά από αρκετό ψάξιμο, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι η κιμωλία έχει RGB περί το 246-247 και επίπεδο φωτεινότητας 9,7 (Κλίμακα Μούνσελ, 0=μαύρο, 10=λευκό).
Αν, λοιπόν, μετρώντας την οθόνης μας καταλήξουμε στα παραπάνω νουμεράκια, δεν πιθανολογούμε πια, είμαστε σίγουροι ότι η οθόνη μας έχει κέρδος 1, δηλαδή όσο η αναφορά μας. Μα, θα πει κανείς, το 247 δεν είναι το απόλυτο λευκό, το απόλυτο λευκό είναι το 255. Επομένως, αν έχω μια οθόνη που μετράει 255 σε RGB δεν θα έχω περισσότερο κέρδος από την αναφορά? Και γιατί η αναφορά είναι 247 αφού το απόλυτο λευκό είναι 255?

Διότι, απόλυτο λευκό είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί και να χρησιμοποιηθεί σαν αναφορά με αντίστοιχες εφαρμογές και γιατί απόλυτο μαύρο δεν υπάρχει στη φύση (αν υπήρχε δεν θα το βλέπαμε, θα ήταν μια μαύρη τρύπα). Δεν γνωρίζω υλικό στη φύση που να πέφτει φως επάνω του και να μετράει 0. Η συνδρομή των φυσικών μας σ' αυτό το σημείο θα ήταν πολύ χρήσιμη.:smile:

Άρα, κάθε οθόνη που παρουσιάζει χαρακτηριστικά ανάκλασης όμοια με αυτά της κιμωλίας, θεωρείται ότι έχει κέρδος 1. Αν ανακλά περισσότερο φως έχει πάνω από 1, αν δε λιγότερο έχει μικρότερο συντελεστή από 1. Αν παίρνουμε π.χ. 10% παραπάνω φως έχουμε κέρδος 1.1, αν 20% κέρδος 1.2 και πάει λέγοντας. Το ίδιο ισχύει και για τις αρνητικές τιμές, 0.9, 0.8 κ.ο.κ.

Οι κατασκευαστές για να φτιάξουν τις οθόνες παντρεύουν υλικά και χρώμα ώστε να δώσουν στους καταναλωτές την επιθυμητή επιφάνεια για το χώρο τους.
Θα επανέλθω σε άλλο ποστ με τις ιδιότητες των οθονών σε σχέση με τα υλικά τους και το κέρδος τους...
 
19 June 2006
35,671
Ένα έξοδο εκ των ων ουκ άνευ που πρέπει να κάνουν όλοι οι κάτοχοι προβολέων, είναι η αγορά ενός φωτόμετρου (λουξόμετρου). Είναι συσκευές πολύ φθηνές (20-30 ευρώ) που μας επιτρέπουν αμέσως να γνωρίζουμε πόσες ίντσες μπορούμε να ανοίξουμε, τι γκριζάκι σηκώνει η οθόνη μας, ποια είναι η πτώση της λάμπας μας με τον καιρό κ.λ.π. Αν μπορούμε οι ίδιοι να μετράμε το φως μας, δεν χρειάζεται να βασιζόμαστε στις μετρήσεις άλλων για τον προβολέα μας ή να κάνουμε υποθέσεις βάσει προδιαγραφών του κατασκευαστή.

Μόλις μετρήσουμε και συνδυάσουμε τις τιμές που έγραψα στο πρώτο ποστ, αμέσως μπορούμε να υπολογίσουμε τα πάντα.
 
19 June 2006
35,671
Μια χαρά είναι!!

Δεν μας ενδιαφέρει η απόδοσή τους στα μαύρα που απαιτούν αισθητήρες ακριβείας ως προς τις μετρήσεις, αλλά, μονάχα του φωτός όπου το λάθος του οργάνου +/- είναι πολύ πολύ μικρότερο.

Ψάχνοντας στο amazon ή το ebay μπορείτε να βρείτε και καλύτερα και φθηνότερα.
 
19 June 2006
35,671
Απάντηση: Re: Πόσο φως? Πόσες ίντσες? Τι gain?

μετραται απευθειας η λαμπα αναμμενη; σε ποιο mode ομως;

Το φωτόμετρο το τοποθετούμε στο κέντρο της οθόνης στραμμένο απευθείας προς τον φακό. Θα μας δώσει μια μέτρηση σε όποιο mode. Ας υποθέσουμε:

Cinema mode = 300 Lux
Standard mode = 350 Lux
Dynamic mode = 450 lux

Πολλαπλασιάζουμε τις τιμές με τα τ.μ. της οθόνης μας και γνωρίζουμε άμεσα πόσο φως (lumens) μας δίνει ο προβολέας σε κάθε mode. Τις μετρήσεις τις παίρνουμε με την λευκή καρτέλα των 100 IRE.
 

Takeshy

AVClub Enthusiast
22 August 2012
1,200
Re: Απάντηση: Re: Πόσο φως? Πόσες ίντσες? Τι gain?

Ωραία ερώτηση!!

Στα υπ' όψιν για απάντηση το βραδάκι!!:smile:

Μη νομίζεις πως θα γλυτώσεις την απάντηση..
απλά είναι Σάββατο σήμερα και θα σε αφήσουμε να πας για κανένα ποτάκι,τώρα, η ψύξη σου αν σε αφήσει δεν ξέρουμε...

:flipout:
 
19 June 2006
35,671
Απάντηση: Re: Πόσο φως? Πόσες ίντσες? Τι gain?

Ερώτηση,εάν ειναι γκρι η οθονη μας πως θα υπολογίσουμε τα τελικά nits?

Βάζουμε το Μούνκι μας :)smile:) κολλημένο στην οθόνη και στραμμένο προς τον φακό με το καπάκι φορεμένο. Προβάλουμε λευκή καρτέλα 100 IRE και μετράμε...π.χ. 300 lux.

Βάζουμε το Μούνκι μας πάνω στο τρίποδο χωρίς το καπάκι και μετράμε την οθόνη πάντα με την λευκή καρτέλα...π.χ. 150 Lux

Συμπέρασμα:

Το γκριζάκι μας έχει 0,5 gain.

-bye-
 

Takeshy

AVClub Enthusiast
22 August 2012
1,200
Re: Απάντηση: Re: Πόσο φως? Πόσες ίντσες? Τι gain?

Βάζουμε το Μούνκι μας :)smile:) κολλημένο στην οθόνη και στραμμένο προς τον φακό με το καπάκι φορεμένο. Προβάλουμε λευκή καρτέλα 100 IRE και μετράμε...π.χ. 300 lux.

Βάζουμε το Μούνκι μας πάνω στο τρίποδο χωρίς το καπάκι και μετράμε την οθόνη πάντα με την λευκή καρτέλα...π.χ. 150 Lux

Συμπέρασμα:

Το γκριζάκι μας έχει 0,5 gain.

-bye-
Τόσο απλό.....:a0210:και αυτοί που δεν έχουν Munki?..ας αγοράσουν...:flipout:

πλάκα κάνω...thanks John..-bye-